PDA

View Full Version : Interlagos 2002


Pascal
02-12-2001, 00:11
De organisatoren van de F1 race op het Braziliaanse Interlagos hebben toegegeven dat het circuit in 2002 niet zal voldoen aan de FIA veiligheidsnormen. Daardoor bestaat de kans dat de internationale autosportfederatie de race alsnog van de kalender zal verwijderen.

Het Interlagos circuit staat al enkele jaren ter discussie als het op veiligheid aankomt. Het circuit moest van de FIA ook nu weer enkele veranderingen doorvoeren om de F1 race te kunnen behouden. Zo moest een deel van de grindbakken vervangen worden door asfaltstroken zoals dat bijvoorbeeld ook op het circuit van Spa al op sommige plaatsen is gebeurd. De organisatoren gaven deze week tegenover de Braziliaanse pers echter toe dat ze dit nooit gedaan kunnen krijgen voor de race op 31 maart 2002.

"De FIA had ons inderdaad gevraagd om asfaltstroken aan te leggen op diverse plaatsen. Het is echter onmogelijk om dat alles klaar te krijgen tegen de race volgend jaar,” bekende Nádia Campeăo. “De grindbakken zullen wel beetje bij beetje aangepast worden, maar de eisen van de FIA zullen we niet tijdig halen. Het geld voor de werkzaamheden in 2002 komt pas in dat jaar vrij en dus kunnen we niet vroeger starten. Als we het budget nu al kunnen gebruiken hadden dan waren de werken al in september gestart.”

Daarmee voldoet het circuit dus niet langer aan de veiligheidsvoorschriften van de FIA. Ook de voorbije jaren liet de veiligheid al heel wat te wensen over. Zo liet het Sauber team in 2000 verstek gaan voor de race nadat een aantal achtervleugels spontaan afbraken ten gevolge van het slecht baanoppervlak. Datzelfde jaar werd Jean Alesi ook nog bijna geraakt door een reclamebord dat naar beneden donderde. De organisatoren werden voor die feiten met een boete van 100.000 dollar bedacht en werden voorts ook door de FIA veiligheidscommissarissen berispt.

De recente onthullingen zullen bij de internationale autosportfederatie dan ook niet in goed aarde vallen. Mogelijk zal de FIA zelfs beslissen de race alsnog te annuleren. Tenzij er toch nog een keer gezwicht wordt voor de economische argumenten. De race in Brazilië is immers de enige F1 wedstrijd op het Zuid-Amerikaanse continent waar de sport nog altijd immens populair is.

Bron : www.f1racing.nl


Het is nog vrij lang maar aan de andere kant ook al zo dichtbij. Hierover is alleszins het laatste nog niet gezegd.

Tip : zij die naar Interlagos wilden afreizen !!!!!!!!! Stel de boeking nog even uit.

C U

Finish
02-12-2001, 00:21
Potver daar gaan mijn vakantieplannen ;)

Maar als er 1 circuit is dat niet aan de veiligheidsnormen voldoet, is het toch wel Monaco, dacht ik zo....

Oneliner
02-12-2001, 00:27
ik vind dat ook, maar een klassieker verwijder je niet zomaar van de kalender natuurlijk....

airco
02-12-2001, 02:22
mja, ok

maar ook niet vergeten dat snelheid op Monaco ook niet zo verschrikkelijk hoog is he, maar het oogt idd wel spectaculair!!

airco

Mario
02-12-2001, 09:52
Ik vind dat dik kut.

Ten eerste vanwege m'n Braziliaanse roots, maar vooral omdat dat nog een (volgens mij althans) van de interessantere circuits, waar ook nog wat kan worden ingehaald.

Maar ik begrijp dat veiligheid primeert. Hopelijk trekken ze die lijn dan wel consequent door (inderdaad Monaco bijvoorbeeld).

Dat daar de gemiddelde snelheid niet bijzonder hoog ligt, is geen argument. Op sommige plaatsen gaan ze oerend hard, zeker als je er rekening mee houdt dat ze direct in het decor vliegen. In de laatste 15 jaren zijn er daar al meer dan genoeg ernstige ongevallen gebeurd, die net zo goed fataal hadden kunnen aflopen. Ik denk dat een schuiver tegen 150 in Monaco veel ergere gevolgen kan hebben dan een tegen 250 in pakweg Barcelona.

Trouwens, klassieker mijn oor (niet persoonlijk bedoeld Oneliner en sorry als het wat straf overkomt). Daar draait het in de F1 allang niet meer om. Gewoon omdat er zoveel media-aandacht voor is, het glamour-aspect enz.

Geld is het enige wat nog telt voor Ecclestone en co, daar ben ik rotsvast van overtuigd. Ik heb dat romantische beeld dat ik over F1 had in ieder geval al een tijdje verloren en vermoedelijk bestond het in de praktijk ook al niet meer toen ik in die sport geďnteresseerd raakte.

TiBo
02-12-2001, 13:03
Nu ben ik persoonlijk niet echt zo'n fan van Interlagos. Het dankt veel aan Senna en z'n bijhorende "S". Het is een circuit dat omwille van z'n tegen wijzerszin liggende richting moeilijk is voor de nekspieren maar verder niet erg veel te bieden heeft.
Vallende reclamepanelen, hobbels in het asfalt (die er al jaaaaaaren niet uitkomen) en een gevaarlijke omgeving maken het voor Interlagos niet makkelijker op.
Ik zie die mentaliteit van die mensen ginder ook niet echt zo zitten. Die houding van: "Dat gaat ons nooit lukken" is er één die de F1 niet waardig is. In andere landen waar ze de F1 willen, leggen ze verdomme op die tijd een nieuw circuit aan :mad:

Er is echter toch wel een verschil met Monaco. Als men op Monaco, zelfs met hoge snelheid, de muur raakt is de hoek van impact meestal zeer klein. Op Interlagos kunnen toestanden als Silverstone '99 en Spa 2001 wel voorkomen.

Ik ga Interlagos dus niet echt missen, ... Monaco daarentegen :D

Mario
02-12-2001, 14:04
Ik zou trouwens graag eens een GP zien op het oude circuit van Interlagos. Daarmee vergeleken schijnt het huidige voor broekventjes te zijn..

Voor alle duidelijkheid: ik heb het over het circuit van de jaren '70, dat een heel stuk langer was en nog enkele heel uitdagende bochten had.