PDA

View Full Version : Maes/Menten op Porsche biturbo van PSI Experience


P De Sonville
13-02-2006, 22:49
Ruben Maes kiest voor PSI Experience en Jos Menten

De kogel is door de kerk. Ruben Maes en Jos Menten zullen komend seizoen onder de vlag van PSI Experience een Porsche biturbo delen. Het betreft de bolide waarmee Jos Menten en Fred Bouvy vorig seizoen aan de slag waren en één overwinning in de wacht sleepten.
Teammanager bij RS Racing, Filip Dischlovoi, geeft tekst en uitleg. “Er waren verschillende opties voor 2006. Eén ervan was dat we onze ex Manthey-Porsche verder evolueerden tot het niveau waar PSI zich momenteel bevindt. Maar er was een ontbrekende schakel. Nadat François Verbist ons had te kennen gegeven dat hij voor 2006 het budget niet kon ophoesten ontbrak een tweede snelle piloot om de ambities van RS Racing voor 2006 waar te maken. De eerste contacten met PSI dateren reeds van voor de Belcar Masters 2005. Het was eerst de bedoeling om Ruben samen met Markus Palttala te laten rijden. Maar deze kan de Belcar budgettair niet combineren met zijn internationaal programma, waardoor we nu in zee gaan met Jos Menten. Wij waren in de waan dat Jos zijn programma met Bouvy zou verder zetten. Deze deal was echter nog niet rond en onze keuze was zodoende vlug gemaakt. We zijn zéér gelukkig met het duo Maes/Menten. Onze wagen van vorig seizoen wordt in ieder geval klaargezet volgens de reglementen 2006 en staat te koop of kan worden verhuurd”.
Markus Palttala, woordvoerder van PSI Experience, vindt het spijtig dat hij voorlopig geen vervolg kan breien aan zijn Belcar-avontuur, maar is toch gelukkig met de deal die tot stand kwam tussen RS Racing, Jos Menten en PSI-Motorsport. “Ik denk dat we met Maes en Menten een sterk koppel in huis hebben dat reeds ruime ervaring heeft met krachtige Porsches. Ik twijfel er niet aan dat ze door hun talent een sterke oppositie kunnen vormen tegen de Corvette die net als vorig jaar terug sneller zal zijn. Op dat gebied is het reglement 2006 ons niet gunstig gezind. Het verschil zal mijn inziens nog groter zijn dan in 2005,”aldus de ‘flying’ Fin.
Ook Jos Menten is gelukkig met de huidige gang van zaken. “Ik reed reeds eerder met beide partijen. Met PSI Experience vorig seizoen, waarin ik samen met Fred Bouvy één wedstrijd won, en met Ruben Maes destijds bij AD Sport. Ik denk dat we samen als jong koppel een paar maal verrassend uit de hoek kunnen komen. Het is wel nog even afwachten hoe de onderlinge verschillen zullen zijn na de eerste wedstrijd met de nieuwe reglementering. Ik hoop om dit seizoen terug wedstrijden te winnen. Ik ben er me wel van bewust dat dit wel eens zéér moeilijk zal zijn als de concurrentie overeind blijft. In ieder geval heb ik altijd de beste relatie gehad met Ruben en ik ben zéér gelukkig met de deal”, besluit de snelle Nederlander.
Ruben Maes kon voor zichzelf geen beter verjaardagsgeschenk bedenken dan uitgerekend op zijn 23ste verjaardag zijn handtekening te mogen zetten onder het contract dat hem voor één jaar bindt aan het team van Christian Schumacher.
Ruben Maes: “Ik ben uiteraard zéér tevreden. Mijn carrière gaat crescendo en ik heb die stap voor stap opgebouwd. Van de VW Fun Cup over de Procar (Astra Silhouet) en via de Zolder Touring Cup (AD Sport) naar de Belcar waarin ik eerst met de VW Bora en pas nadien met de Porsche biturbo (ex Manthey) op de proppen kwam. Dankzij de goede en nuchtere begeleiding van mijn vader en Filip Dischlovoi sta ik nu aan de vooravond van een belangrijke stap. Als 23-jarige op een topwagen van een topteam en naast een toppiloot. Het is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben ook zéér tevreden met de samenwerking met Jos Menten. We reden voordien reeds samen en nooit was er enig probleem. Ik barst van de ambitie, maar blijf ook nuchter. De PSI-Porsche is krachtiger, lichter en remt een stuk beter dan ons exemplaar. Vandaar dat we nog verschillende testdagen gaan inlassen. Ik wil immers starten met een bolide die ik onder de knie heb. Het is momenteel moeilijk om prognoses te maken omdat we de sterkte van de concurrentie moeilijk kunnen inschatten na de wijzigingen van het reglement. De Porsches zullen door de kleinere restrictoren iets moeten inboeten aan vermogen, maar het koppel zal gelijk blijven. Ik hoop iedere wedstrijd te finishen en ambieer telkens een plaats binnen de top 3”, aldus de snelle youngster uit Ingelmunster.

pollie
28-02-2006, 19:43
Tof om eindelijk nog wat nieuws te horen over deze jonge leeuw, goeie keuze Ruben geef er maar lap op en veel succes, wij duimen mee