View Full Version : [Round 2] 2006 Petronas Malaysian Grand Prix
JPMontoya
17-03-2006, 08:54
Tijden van FP 1
1 A. Wurz Williams 1:34.946 19
2 R. Kubica BMW 1:35.733 22
3 A. Davidson Honda 1:35.997 25
4 JP. Montoya McLaren 1:36.709 4
5 D. Coulthard Red Bull 1:37.042 7
6 M. Schumacher Ferrari 1:37.043 4
7 F. Massa Ferrari 1:37.557 18
8 R. Doornbos Red Bull 1:37.604 18
9 R. Schumacher Toyota 1:37.826 9
10 C. Klien Red Bull 1:38.448 5
11 N. Jani Scuderia Toro Rosso 1:38.668 21
12 J. Trulli Toyota 1:38.837 8
13 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:39.599 14
14 T. Monteiro Midland F1 1:39.899 8
15 G. Mondini Midland F1 1:40.092 22
16 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:40.123 8
17 C. Albers Midland F1 1:40.608 12
18 T. Sato Super Aguri 1:41.072 18
19 Y. Ide Super Aguri 1:43.449 19
20 K. Räikkönen McLaren geen tijd 1
21 F. Alonso Renault geen tijd 2
22 G. Fisichella Renault geen tijd 2
23 J. Villeneuve BMW geen tijd 1
24 N. Heidfeld BMW geen tijd 1
25 M. Webber Williams geen tijd
26 N. Rosberg Williams geen tijd
27 R. Barrichello Honda geen tijd
28 J. Button Honda geen tijd
Schrijnend om te zien dat de toppers gewoon binnen blijven.
JPMontoya
17-03-2006, 09:10
FP 2
1 A. Davidson Honda 1:35.041 14
2 A. Wurz Williams 1:35.388 30
3 F. Alonso Renault 1:35.806 14
4 F. Massa Ferrari 1:35.924 22
5 K. Räikkönen McLaren 1:36.132 15
6 G. Fisichella Renault 1:36.182 14
7 M. Schumacher Ferrari 1:36.617 17
8 J. Button Honda 1:36.661 12
9 J. Villeneuve BMW 1:37.045 9
10 R. Barrichello Honda 1:37.270 13
11 J. Trulli Toyota 1:37.317 23
12 N. Heidfeld BMW 1:37.418 7
13 R. Kubica BMW 1:37.457 28
14 JP. Montoya McLaren 1:37.463 12
15 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:37.590 22
16 D. Coulthard Red Bull 1:37.603 8
17 R. Schumacher Toyota 1:37.695 20
18 N. Jani Scuderia Toro Rosso 1:37.831 23
19 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:37.926 21
20 M. Webber Williams 1:38.081 5
21 N. Rosberg Williams 1:38.205 6
22 G. Mondini Midland F1 1:38.256 20
23 C. Klien Red Bull 1:38.644 10
24 C. Albers Midland F1 1:38.918 20
25 R. Doornbos Red Bull 1:39.105 28
26 T. Monteiro Midland F1 1:39.416 20
27 T. Sato Super Aguri 1:41.549 22
28 Y. Ide Super Aguri 1:43.164 16
gwyllion
17-03-2006, 10:11
Als je naar het resultaat van de 2de training kijkt (en de vrijdagscoureurs wegdenkt), staan dezelfde teams bovenaan: Renault, Ferrari, McLaren (Montoya nog altijd minder vermogen?) en Honda.
Toyota lijkt terug beter in vorm en de Wiliams (ik bedoel zonder Wurz) staat redelijk onderaan (Webber en Rosberg hebben wel zeer weinig rondjes gereden).
gwyllion
17-03-2006, 11:28
Volgens pitstop.tv had Montoya een aantal problemen tijdens zijn training sessie.
Zie F1 Maleisië - Davidson snelste in VT (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=11095) (nu mag je mij wel eens uitleggen hoe Davidson de snelste kan geweest zijn als Wurz 1:34.946 gereden heeft en Davidson 1:35.041 ;))
volgens f1club.net zouden er problemen kunnen zijn met de ferrari-motor van Schumacher, waardoor hij tien plaatsjes achteruit mag op de startgrid. Hydraulische problemen.
weinig te concluderen uit deze eerste sessies; enkel bevestiging van het feit dat Honda echt wel meedoet, maar in de race beter wakker hoort te blijven.
Benieuwd.
gwyllion
17-03-2006, 13:01
weinig te concluderen uit deze eerste sessies; enkel bevestiging van het feit dat Honda echt wel meedoet, maar in de race beter wakker hoort te blijven.Dat Davidson snelle ronde kan neerzetten op vrijdag weten we al jaren. Dat wil daarom niet zeggen dat het daarom tijdens de kwalificatie en race goed verloopt.
The Interceptor
18-03-2006, 10:00
De kwalificatie vanmorgen was wel mooi om zien. Zeker de laatste minuten van de 2e sessie zat ik op het puntje van de stoel :)
Maar ook de laatste sessie was op 't einde best nog spannend. Alleen snap ik niet zo goed waarom ze bij McLaren bv zo laat banden gaan wisselen en maar één poging doen om echt die pole te rijden.
Wel héél sterke prestaties van Button en de twee Williamsen hoor :eek:
Ik denk dat het morgen wel eens een héél leuke race kan worden. Van de echte toppers staat enkel fisico vooraan, de rest staat toch al op rij 3 of verder, en zullen zich dus een weg naar voor moeten zoeken. Al kan hun tijd natuurlijk ook hun strategie verklappen: zou McLaren op een stop minder staan?
In verwacht Jenson in alle geval ver vooraan morgen :) In Maleisië presteerd hij meestal wel goed: in 2002 zag hij in de laatste ronden zijn eerste podium in mist opgaan. En dan vorig jaar zijn eerste podium gescoord! Morgen zijn eerste overwinning? :p Het zou héél leuk zijn.
Ondertussen zijn er wel al héél veel motorwissels gedaan he? Nu ook nog beide Ferrari's, Ralf en Barrichello.
senna's kingdom
18-03-2006, 11:54
Wat is de williams snel.
Rosberg in zijn 2de optreden al een 3de plek.
Pakt hij dit jaar al een podium of misschien zelf een overwinning:eek: .
Ik vind het erg raar dat alonso zo ver naar achteren staat op 2 seconden van fisichella.Toch heel raar.
Bovendien ook massa die het erg mager deed met een 15de plek:rolleyes: .
Toyota al beter dan vorige keer.Toen geraakten ze niet eens door naar de finale.Ralf behoorde vandaag bij de eerste 10.
Wat wordt het voor morgen.
Krijgt alonso een DNF?Misschien ook problemen met het el gaspedaal.
Mclaren deed het in de kwalificatie niet zo erg goed.
Maar hoe zit het met de strategie???
Nicki_Mks
18-03-2006, 11:58
Is de definitieve grid al ergens beschikbaar?
FormulaV-JH495
18-03-2006, 12:02
ze hebben op atlasf1 een speciale thread geopend voor de startgrid van morgen ... tis grappig .. ze geraken er gewoon niet uit ...
Astra-fan
18-03-2006, 12:13
Blijkbaar was er bij Alonso een probleem met de tankinstallatie waardoor ze te veel benzine hadden getankt en de wagen dus te zwaar was om een snellere tijd te rijden.
ik neem aan dat het zoiets zal zijn:
1 G. Fisichella Renault 1:33.840
2 J. Button Honda 1:33.986
3 N. Rosberg Williams 1:35.105
4 M. Webber Williams 1:35.252
5 JP. Montoya McLaren 1:34.536
6 K. Räikkönen McLaren 1:34.667
7 F. Alonso Renault 1:35.514
8 C. Klien Red Bull 1:35.171
9 J. Trulli Toyota 1:34.070
10 J. Villeneuve BMW 1:34.752
11 N. Heidfeld BMW 1:34.783
12 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:36.297
13 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:36.581
14 M. Schumacher Ferrari 1:35.010 * Motorwissel; kwalificatie 4
15 C. Albers Midland F1 1:37.426
16 T. Monteiro Midland F1 1:37.819
17 T. Sato Super Aguri 1:39.011
18 Y. Ide Super Aguri 1:40.720
OPEN GRIDPLAATS
19 (20) R. Schumacher Toyota 1:34.586 *Motorwissel: kwalificatie 10
20 (21) D. Coulthard Red Bull 1:34.614 *Motorwissel: kwalificatie 11
21 (22) R. Barrichello Honda 1:34.683 * Motorwissel: kwalificatie 12
22 (26) F. Massa Ferrari 1:35.091 * Motorwissel: kwalificatie 16
Naar de reglementen moet de FIA consequent blijven: Het is niet omdat andere teams een motor opblazen dat Schumacher en co wat startgridplaatsen betreft terug mogen opschuiven en zo hun straf (+10 plaatsen) mislopen. Het probleem blijft nu wel aan de staart van het peloton: Ralf Schumacher kwalificeert 10des, en zou 20stes moeten starten, maar Yuji Ide bezit de 18de positie, en plaats 19 hoort dus vrij te blijven. De enige die dan een soort van 'profijt' doet, is Felipe Massa.
ik heb wel mijn bedenkingen bij Villeneuve; blies die in Bahrein zijn motor niet op? Hoort die ook geen tien posities op te schuiven ?
Conclusies uit deze kwalificatie:
De V8-motor gaat een fameuze test tegemoet, iets zegt me dat de coureurs met motorenwissels nog serieus blij mogen zijn en profijt uit de race zouden kunnen putten. Wat tijden betreft, blijft het natuurlijk weer koffiedik kijken. Het is onmogelijk dat Alonso bijna twee volle seconden achter Fisichella vertrekt, daar zit ongetwijfeld strategie achter. En noem Nico Rosberg nu maar al rookie of the year; schitterend resultaat. Webber gaat fameus mogen oppassen, na een competitief jaar tegen Heidfeld en nu overklast worden door een rookie. Nog in de voetnoot Christian Klien, die flink uit de verf komt en zijn positie bij Red Bull meer en meer opeist.
Ik voorspel voor de race:
-Minstens 3 V8's die ontploffen, waaronder zeker een Mercedes-motor (normaal gezien Raikkonen, die heeft altijd pech) en zeker een Ferrari-krachtbron (Klien of zelfs Massa).
-Een zege voor Fisichella. Het is nu dé moment om orde op zaken te stellen, ga ervoor, GC.
-Een anonieme podiumplaats voor Alonso
-Button zakt wat terug, Schumacher haalt iets rond een vierde plek.
Finish
Villneuve blies net zoals fisichella zijn motor tijdens de race op daarom mag hij zonder penalty starten.
aaah zit dat reglement zo ? oke :)
een verdere bedenking, gekaderd door Ross Brawn:
Ross Brawn, technisch directeur
"Dit is heel frustrerend voor ons. We kenden verscheidene problemen met de motor maar we zullen er wel over geraken. Ik ben daarvan overtuigd. Het is jammer omdat we tijdens de wintertests heel betrouwbaar waren. Als je in acht neemt hoeveel benzine Michael aan boord heeft omwille van zijn gridstraf, dan verliep de kwalificatiesessie redelijk goed. De banden leken heel consistent te zijn in hun prestatie. We kunnen een lastige race verwachten maar we zullen alles in het werk stellen om in de punten te eindigen."
bron: f1club.net
Dus: Schumacher zet een tijd neer die nog op de tweede startrij zou thuishoren, met wsl een behoorlijk aantal benzine aan boord. Ontcijfer de strategie maar. Als Raikkonen vorige week van de laatste positie nog een podiumplaats kan claimen, dan zou Schumacher toch op z'n minst makkelijk voorbije de STR's moeten raken, de BMW's van Villeneuve en Heidfeld kunnen verschalken en zich door pitstops van andere teams door het veld kunnen werken.
Met zoveel snellere backmarkers (Barrichello, Massa, Coulthard) staan we voor een inhaalfestijn op Sepang ! Gaat de Williams het voorin uithouden wat race-afstand betreft ? Vorige week bleek Rosberg tegen het einde aan de snelste man op het veld, dus verwacht maar straffe duels tussen Alonso, Raikkonen, Rosberg en Webber, gemixt met wat Button en een Fisichella en in de verte een aanstormende Schumacher ? Proper, nietwaar :applaus:
Voor de liefhebbers ook nog dit
http://www.raisport.rai.it/sportarticolo/0,10719,33131,00.html
bekijk het filmpje 'Guarda il Servizio': Montoya zet zelf de krik onder z'n McLaren en sleept hem zelf weg :D
(realplayer vereist!)
http://www.f1total.com//bilder/2006/gp/0602mal/fr/z052.jpg
hhm ik ben benieuwd naa morgen de topwagens wat vanachter moeten starten zullen wel proberen op 1 stop te rijden.. maar zal dat lukken ??
ben ook eens beneiuwd om te zien hoe de williams wagens het in de race gaan doen !!
The Interceptor
18-03-2006, 17:28
Ik verwacht Jenson in alle geval ver vooraan morgen :) In Maleisië presteerd hij meestal wel goed: in 2002 zag hij in de laatste ronden zijn eerste podium in mist opgaan. En dan vorig jaar zijn eerste podium gescoord! Morgen zijn eerste overwinning? :p Het zou héél leuk zijn.
Ik zal hier mijn eigen fout maar verbeteren :) 't Was natuurlijk in 2004 dat Jenson hier zijn eerste podium scoorde.
Montoya met de krik stond vandaag met een fototje in't Nieuwsblad :D
gwyllion
18-03-2006, 17:30
Schumi zal uiteindelijk door talrijke motorwissels als 11de vertrekken en dat met goed veel benzine. Ik denk dat hij wel nog op het podium zal geraken.
gwyllion
18-03-2006, 17:32
Ik voorspel voor de race:
-Minstens 3 V8's die ontploffen, waaronder zeker een Mercedes-motor (normaal gezien Raikkonen, die heeft altijd pech) en zeker een Ferrari-krachtbron (Klien of zelfs Massa).
Massa zal zondag met zijn 3de Ferrari V8 vertrekken. Het zou wel heel straf zijn als die het zou begeven.
Schumi zal uiteindelijk door talrijke motorwissels als 11de vertrekken en dat met goed veel benzine. Ik denk dat hij wel nog op het podium zal geraken.
Als 11de? Hij heeft toch geen pole gereden.
ja, normaal moet hij als 14de starten, maar Barrichello, Coulthard, en Massa vallen daar nog van tussen, waardoor hij als 11de mag starten
ja, normaal moet hij als 14de starten, maar Barrichello, Coulthard, en Massa vallen daar nog van tussen, waardoor hij als 11de mag starten
Juist tis ingewikkeld dit weekend.
het zal nog vaak ingewikkeld worden :+
ja, normaal moet hij als 14de starten, maar Barrichello, Coulthard, en Massa vallen daar nog van tussen, waardoor hij als 11de mag starten
lees even op de vorige pagina van deze thread mijn grid-bepaling. Ik ben toch relatief zeker dat Schumacher 14des start, en hij dus helemaal niet opschuift. Achterliggers als de STR's, de Midlands en de Super Aguri's schuiven wel op.
Dit is niet echt een vermoeden, maar een logische redenering. Bovendien zie ik op veel sites staan dat bv een Villeneuve op 10 zal vertrekken, gezien mijn theorie klopt dat ook, dus..Nog eens de startgrid voor morgen:
G. Fisichella Renault 1:33.840
2 J. Button Honda 1:33.986
3 N. Rosberg Williams 1:35.105
4 M. Webber Williams 1:35.252
5 JP. Montoya McLaren 1:34.536
6 K. Räikkönen McLaren 1:34.667
7 F. Alonso Renault 1:35.514
8 C. Klien Red Bull 1:35.171
9 J. Trulli Toyota 1:34.070
10 J. Villeneuve BMW 1:34.752
11 N. Heidfeld BMW 1:34.783
12 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:36.297
13 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:36.581
14 M. Schumacher Ferrari 1:35.010 * Motorwissel; kwalificatie 4
15 C. Albers Midland F1 1:37.426
16 T. Monteiro Midland F1 1:37.819
17 T. Sato Super Aguri 1:39.011
18 Y. Ide Super Aguri 1:40.720
OPEN GRIDPLAATS
19 (20) R. Schumacher Toyota 1:34.586 *Motorwissel: kwalificatie 10
20 (21) D. Coulthard Red Bull 1:34.614 *Motorwissel: kwalificatie 11
21 (22) R. Barrichello Honda 1:34.683 * Motorwissel: kwalificatie 12
22 (26) F. Massa Ferrari 1:35.091 * Motorwissel: kwalificatie 16
en deze komt overeen met de starting-grid van f1-live.com:
http://f1.racing-live.com/f1/en/results/live/grille.shtml
een vraagje,
schumacher reed de 4de tijd maar moet door de motorwissel 10 plaatsen achteruit.. mag hij nu bijtanken of niet ?
Volgens mij kan het wel zoiets zijn ook, maar ik kan er compleet naast zitten ook
1 Fisichella
2 Button
3 Rosberg
4 Webber
5 Montoya
6 Raikkonen
7 Alonso
8 Klien
9 Trulli
10 Villeneuve
11 M.Schumacher
12 Heidfeld
13 Speed
14 Liuzzi
15 Albers
16 Monteiro
17 Coulthard
18 Barrichello
19 Sato
20 Ide
21 Massa
22 R. Schumacher
op f1club.net zien ze het als volgt:
Verwachte voorlopige startgrid:
1. Giancarlo Fisichella
2. Jenson Button
3. Nico Rosberg
4. Mark Webber
5. Juan Pablo Montoya
6. Kimi Raikkonen
7. Fernando Alonso
8. Christian Klien
9. Jarno Trulli
10. Jacques Villeneuve
11. Nick Heidfeld
12. Scott Speed
13. Michael Schumacher
14. Vitantonio Liuzzi
15. Christijan Albers
16. Tiago Monteiro
17. Takuma Sato
18. Yuji Ide
19. David Coulthard
20. Rubens Barrichello
21. Felipe Massa
22. Ralf Schumacher
dit wordt nog leuk :D
Red Bull maakt er ook een grap van
In het F1 wereldje staat Red Bull al bekend voor haar sarcastische benadering tot het bureaucratische en serieuze karakter van de Formule 1. Ook over het feit dat de F1 fans in het ongewisse zijn wat de startopstelling voor de Grand Prix van morgen betreft, deinst het team niet terug om hierop kritiek te geven.
Op hun site vertellen ze het volgende: "Dat Fisichella en Button vanaf de eerste rij van de grid zullen starten zijn we zeker. Het ziet er ook naar uit dat Rosberg vanaf de derde plaats zal starten - als hij tenminste geen motor wisselt. Maar daarna steekt de verwarring de kop op. Op dit moment, en in geen bepaalde volgorde, hebben Michael Schumacher, Felipe Massa, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher en David Coulthard allemaal hun motor gewisseld. Daardoor zullen ze naar de achterkant van de grid worden verwezen. Maar beslissen welke rijder achteraan de voorkant start, wie aan de voorkant van de achterkant start en wie aan de achterkant van de achterkant start is iets waar de hersenen van de FIA op dit moment aan werken."
bron: f1club.be
Er is eigenlijk maar één conclusie: wat de startgrid ook wordt, de fia moet zich schamen.
tja, volgens mij zijn het gewoon weer die reglementen die niet uitgaan van unieke situaties zoals deze. 5 coureurs die een motor wisselen, de ene tijdens de testsessies, de andere na de kwalificaties, en voor elke wissel is er wel een reglement. Blijkbaar is de moment waarop je de motorwissel doet dus ook enorm belangrijk. Zo worden Barrichello, Schumacher en Coulthard tien plaatsen naar achteren geduwd, Massa en Ralf moeten blijkbaar per direct als laatste starten. Tja. Raak er maar eens aan uit.
Door die belachelijke regel zet de FIA zichzelf weer maar eens voor schut. Wat voor een onnozele situatie hebben we nu : niemand die kan zeggen hoe de startopstelling er morgen uitziet, want wie morgen tijdens de warm-up nog een motor wisselt schuift weer 10 plaatsen op, en dus rammelt de ganse startopstelling weer door elkaar.
Trouwens, eerlijk is die regel ook al niet, want wie vanop plaats 20 zijn motor wisselt moet niet vanop een fictieve 30e plaats starten, en als er zoals vandaag ettelijke piloten 10 plaatsen achteruit schuiven zijn er altijd die er meer "winst" uithalen dan anderen.
Oplossing : ipv 10 plaatsen achteruit bij een motorwissel, d'office vanuit de pitlane starten...
...of gewoon plaatsen openlaten op de startgrid ? Zijn er geen 32 gridplaatsen voorzien per circuit ? :D
...of gewoon plaatsen openlaten op de startgrid ? Zijn er geen 32 gridplaatsen voorzien per circuit ? :Ddan moete ze een verrekijker gaan gebruiken om de lichten te kunne zien :D
dat zal ze leren, die stoute motorwisselaars !
Superdiesel
18-03-2006, 23:40
Door die belachelijke regel zet de FIA zichzelf weer maar eens voor schut. Wat voor een onnozele situatie hebben we nu : niemand die kan zeggen hoe de startopstelling er morgen uitziet, want wie morgen tijdens de warm-up nog een motor wisselt schuift weer 10 plaatsen op, en dus rammelt de ganse startopstelling weer door elkaar.
Trouwens, eerlijk is die regel ook al niet, want wie vanop plaats 20 zijn motor wisselt moet niet vanop een fictieve 30e plaats starten, en als er zoals vandaag ettelijke piloten 10 plaatsen achteruit schuiven zijn er altijd die er meer "winst" uithalen dan anderen.
Oplossing : ipv 10 plaatsen achteruit bij een motorwissel, d'office vanuit de pitlane starten...
Morgen een warm-up?? :D
Dat ding is nu toch al enkele jaren afgeschaft? (spijtig genoeg)
Ze rijden niet meer op zondagvoormiddag. Tussen kwalificatie en race rijden nul komma nul meter.
Ten andere, als een motor dient gewisseld te worden na de kwalificaties is dat niet 10 plaatsen achteruit maar direct helemaal achteraan de grid. Zoals Ralf nu voor heeft.
Maar dat het ingewikkeld is en zelfs belachelijk dat ga ik niet ontkennen. Dat is gewoon zo. Als ik mij niet vergis gaan ze die regel volgend jaar (of het jaar daarna) afschaffen en vervangen door extra ballast. Motor wisselen is 50 kg. ballast ofzo.
Hadden ze eigenlijk beter dit jaar al gedaan... maar ja. Anders was het veel te simpel zeker?
BTW : Naar mijn mening is de grid die op pitstop.tv staat correct. ;)
De startorde is bekend gemaakt:
The official provisional grid, as released by the FIA on Sunday morning follows below. Further changes are still possible prior to the race:
1. Fisichella 2. Button
3. Rosberg 4. Webber
5. Montoya 6. Raikkonen
7. Alonso 8. Klien
9. Trulli 10. Villeneuve
11. Heidfeld 12. Speed
13. Liuzzi 14. M Schumacher
15. Albers 16. Monteiro
17. Sato 18. Ide
19. Coulthard 20. Barrichello
21. Massa 22. R Schumacher
Die met Schumi op 14 heeft het dus gehaald...
gwyllion
19-03-2006, 09:18
De eerste V8 heeft begeven: Rosberg. De achterophanging van Raikonnen breekt opnieuw. Ik dacht dat het de vorige keer een fabricage fout was. 2 keer kan moeilijk toeval genoemd worden.
schumivill
19-03-2006, 10:27
Raikkonen heeft een tik gekregen langs achter van Klien,daarna van de baan gegaan,duidelijke onboard bij Raikkonen gezien over dat voorval op ITV,ik weet niet of dat op canvas te zien was,Lammens weet blijkbaar van niks..(na de race blijkbaar wel)
Mooie overwinning voor Fisichella in een ietwat tegenvallende race met slechts 2 ontploffende motoren maar wel een 7 tal uitvallers.
Fisichella bewijst dat hij er ook bijhoort, gelukkig maar. Net als Raikkonen bleef pech hem achtervolgen, maar Fisico rekent nu mooi af. Dat kunnen we niet zeggen over Raikkonen, die tik van Klien zorgde voor een eerste DNF en geen Kimi op het podium. Teleurstellend resultaat voor Schumacher; nog achter Massa finishen en nooit echt uit de verf komen om aansluiting te vinden bij Montoya.
TOP:
-Fisichella: Eindelijk ! En hopelijk blijft dit duren. Misschien trekt Renault wel hém naar voren met Alonsos vertrek naar McLaren. Laten we hopen dat Fisichella vertrokken is voor een puik seizoen.
-Alonso: Schitterende fenomenale start, prachtig beide Wiliams coureurs verschalkt in de eerste bocht. En hij zat nog fameus dicht achter Fisichella aan. Had hij die slechte kwalificatie niet gehad, had Fisico het een stuk moeilijker gehad.
-Button: Mooi, maar jammer dat hij Alonso niet kon afhouden. Honda lijkt me wat in Ferrari-status genesteld te zijn; nét niet goed genoeg voor de overwinning.
-Montoya: brengt de wagen naar de finish, en blijft zowat een constante die rond de plaatsen 3 en 5 slingert. Dat heeft McLaren nodig, naast topman Raikkonen. Maar die zijn achternaam is 'pech'. Kimi Pech.
-Massa: Laatste plaats gestart, nog voor Schumacher geëindigd. Vreemd, maar goed.
FLOP:
-Ferrari: De motoren dan. Hadden die dingen niet ontploft, dan konden we misschien een rood kleurtje op het podium gehad hebben. Eens te meer wijst uit dat de kwalificatie énorm belangrijk is. Nouja, de schade is niet onoverkomelijk (wat de 2de plaats betreft althans), en het seizoen is nog lang.
-Klien: From hero to zero ? Dat was niet vriendelijk om Raikkonen aan te tikken !
-Red Bull: Gene vette ! Coulthard én Klien er vroeg uit.
-Sato: In duel met Liuzzi, maar wat een mislukt kamikaze-maneuver weeral. Als je bak niet competitief is, moet je niet proberen om andere coureurs voor enkele ronden te hinderen en op zoek te gaan naar duels waarvan je weet dat je ze toch niet kan winnen. Rommel !
-De ontplofte motoren van Williams. De Cosworth houdt het dus geen 2 races uit. Webber zat wel mooi achter Alonso aan. Rosberg liet zich nogal verschalken aan het begin van de race.
-In feite toch ook McLaren: Montoya kon niet echt een vuist maken, en reed wat anoniem mee.
-BMWSauberf1: Heidfeld reed een perfecte race, maar het mocht niet zijn. Ze hadden hier toch wel even een tikje terug kunnen geven aan Williams...µ
-Barrichello: ontgoochelend slecht. Vreselijk.
2 races ver, en in feite toch nog drie vragen:
1) Wat kan McLaren als ze een goeie startpositie krijgen en de race kunnen finishen ? Beter gezegd: wat kan Raikkonen ?
2) Wat kan Ferrari ? Was Bahrain een toevalstreffer ? Er is nu al een kloof met Renault, valt die echt nog te dichten ? Alles kan, natuurlijk.
3) Is er terug sprake van een Fisichella vs Alonso binnen Renault, of blijft Alonso absolute topman ?
Een zekerheid hebben we alvast: Renault is sterker dan ooit, en Ferrari, McLaren en Honda hinken achterop. Williams en BMW vechten het onderling uit, Red Bull zakt wat terug, Toyota is het noorden kwijt, Torro Rosso probeert wat vast te klampen, Midland rijdt gewoon wat mee en Super Aguri is al content als ze aan de start staan.
De toon is gezet, tijd voor Melbourne, waar Fisichella vorig jaar won. Wederom benieuwd.
Finish
The Interceptor
19-03-2006, 11:20
Zet bij flop ook maar Liuzzi. Hoeveel moeite heeft het hem wel niet gekost om voorbij Sato te geraken en meteen alweer gepasseerd te worden.
Enja Honda, de snelheid begint erin te komen, maar ze komen duidelijk nog net iets te kort om de overwinning te pakken. Maar Button finisht wel binnen de 10 sec van Fisichella, dat noem ik hoopgevend :)
Op gebied van strategie kunnen ze bij Honda wel nog iets leren. 2-3 ronden voor Button zijn laatste stop, kwam hij in een trager verkeer met wel zo'n 5-tal wagens. Ik riep hier meteen "nu binnenkomen!" maar dus blijven rijden, en die Toro Rosso (Speed aan Jenson zijn commentaren te horen) bleef daar toch maar mooi in de weg rijden :( ipv Jenson te laten passeren, zelf nog een inhaalmaneuver op die Super Aguri doen :rolleyes:
Maar wat betreft de betrouwbaarheid zit het wel goed bij Honda! Dit was reeds de 12e race op rij dat Jenson punten scoorde! Niet onbelangrijk natuurlijk, wat hem nu ook in een 2e plaats in de WK-stand brengt!
Maar Renault komt inderdaad wel héél sterk voor de dag: enorm snel en dan nog eens betrouwbaar ook. Alonso staat al 7 punten los in't kampioenschap. Hopelijk kunnen we volgende race eens zien wat Kimi in zijn mars heeft!
En Massa heeft toch ook wel sterk gereden, daar gaat Schumacher zijn handen nog mee vol hebben dit jaar! Schumi zijn ex-teammaat doet het voorlopig een héél stukje minder bij Honda.
Deze wedstrijd was beduidend van minder niveau dan Bahrein. véél minder duels.
Ik had de indruk dat Renault (zeker in de laatste stint) er mee aan het spelen was: deze ronde push jij, volgende ronde push ik. Alonso had idd een goeie start, maar werd geholpen door Rosberg. Die vertrok op de goeie lijn, maar week helemaal uit naar rechts, op de vuile lijn dus, en ging zo zijn teamgenoot Webber hinderen. En daardoor had Alonso eigenlijk geen hinder meer van de wagens op de 2 de rij. Wat Rosberg's bedoeling was, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. en ja, die cosworth-motoren... toch een ferme domper op de feestvreugde na de kwalificaties :( Het wordt een moeilijke keuze voor sir Frank: de Cosworth V8 die maar 1 1/2 wedstrijd meegaat, of de pokketrage Toyota-motor?
Montoya reed weer helemaal in zijn ukkie rond. heel constant, dat wel, maar mag het ietsje meer zijn? hopelijk beterschap met een nieuwe motor down under. Het Raikkonen-probleem was duidelijk dat er iets aan de ophanging scheelde voor hij spinde. Op Sporza kregen we enkel een cockpit-camera, maar daar was duidelijk te zien dat hij sterk naar links moest sturen om rechtdoor te gaan. dat was dus zowiezo een opgave.
Heidfeld was idd aan een mooie wedstrijd bezig, maar na JV vorige week ontplofte ditmaal zijn BMW V8. Villeneuve pakt nog 2 puntjes, maar toch nog kopzorgen voor BMW.
Ferrari knap 5de en 6de. maar ze hebben er wel 4 motoren voor nodig gehad. ook hier nog kopzorgen. ook mooi dat Todt blijkbaar de knop om Massa te doen remmen blijkbaar vergeten is.
Red Bull geeft je vleugels, maar ik zou er niet mee gaan vliegen. zwakste vertoning van heel het veld dit weekend. 2 wagens uit de wedstrijd nog voor die nog goed en wel begonnen was. en Torro Rosso in duel met Midland en Aguri. niet waar je ze zou mogen verwachten.
Toyota doet iets beter dan vorige week, maar Trulli leek wel op een rondje gezet te worden, zo gemakkelijk dat iedereen daar voorbij kon. het ligt blijkbaar aan het feit dat de Toyota de Bridgestones niet optimaal gebruikt...
tjah, over 2 weken naar Melbourne, blijkbaar is de race dit jaar live te volgen vanaf 5u45, omdat het winter is? en blijkbaar zal Sporza ter plaatse zijn (of zou Lammens daar iets anders mee bedoelen?)
gwyllion
19-03-2006, 11:44
FLOP:
-Sato: In duel met Liuzzi, maar wat een mislukt kamikaze-maneuver weeral. Als je bak niet competitief is, moet je niet proberen om andere coureurs voor enkele ronden te hinderen en op zoek te gaan naar duels waarvan je weet dat je ze toch niet kan winnen. Rommel ! Voor mij was dit top. Met een veel tragere wagen toch nog strijden voor positie. Iets later was Sato ook nog in strijd met een Midland. Ze hebben ondertussen ook onder de knie hoe je pitstops moet maken (in tegenstelling tot in Bahrein).
De Super Aguris zijn al meer in beeld geweest dan de Minardis in een heel seizoen :applaus:
De Super Aguris zijn al meer in beeld geweest dan de Minardis in een heel seizoen :applaus:
En toch blíjft Lammens zich eraan mispakken :applaus:
@ the Interceptor: Ik begreep ook niet waarom Honda Button niet binnenriep net vóór hij die troep achterliggers moest passeren... Wetende dat Alonso zich zoiets niét kon permitteren, gezien zijn strategie, en die er wél langs moest, zou ik het zeker de betere keuze gevonden hebben.
Veel rijders die last hadden met achterliggers vandaag. Gelijkaardige livery's en trillende achteruitkijkspiegels (:cool: ) maken het de mindere jongens ook niet makkelijker op de juiste auto's voorbij te laten natuurlijk...
Komt er nu een MF Toyota of een McLaren achter me aanzetten...?? Indien het eerste, is het waarschijnlijk voor positie, indien het tweede moet ik hem doorlaten...
Er zijn nog altijd de blauwe vlaggen natuurlijk, maar als je Ide heet, of in gevecht bent zoals Sato en Monteiro daarstraks... Tja...
gwyllion
19-03-2006, 12:21
FLOP:
-De ontplofte motoren van Williams. De Cosworth houdt het dus geen 2 races uit. Webber zat wel mooi achter Alonso aan. Rosberg liet zich nogal verschalken aan het begin van de race.Ik begrijp niet dat ze bij Cosworth niet op voorhand kunnen zien dat de motoren er zeer slecht aan toe zijn. De V8 ontploffen al na 8 en 17 ronden. Je kan dan toch beter de motor wisselen en hopen om in de punten de finish te bereiken. Misschien was het bij Williams de bedoeling om BMW voor schut te zetten in de eerste race (door de motoren veel hogere toeren te laten draaien dan gezond is ;)).
Een BMW motor die het 8 ronden voor einde begeeft is toch veel logischer. Geen goed teken natuurlijk.
gwyllion
19-03-2006, 12:29
FLOP:
-Barrichello: ontgoochelend slecht. Vreselijk.Het zat op eenzelfde strategie als Massa: helemaal achteraan op grid door motorwissel, dus 1 stop. Dit was natuurlijk om zeep door die stop-and-go (voor te hoge snelheid in pitlane).
Ik kon het wel appreciëren dat zowel Renault als Ferrari hun "2de piloten" lieten rijden terwijl hun "kopman" er achter zat. Nu, als Schumacher via teamorders voorbij Massa gegaan zou zijn, dan zou Fisico misschien ineens ook wel "problemen" gehad kunnen hebben aan zijn wagen...
Maar het is niet gebeurd en dus ben ik daar aangenaam verrast over. Zeker als ik Todt ijverig met zijn radio-knopjes zag spelen.
Voor de rest : Renault is beresterk, kan er al van een "vorentscheidung" gesproken worden?
gwyllion
19-03-2006, 12:53
Ik denk dat Renault op dit moment opnieuw de basis aan het leggen is voor een nieuwe titel. Volledig vergelijkbaar met vorig jaar.
JPMontoya
19-03-2006, 13:08
Mooie overwinning van Renault.
Renault is zeker het te kloppen team dit jaar maar voor de rijderstitel zal het intressant worden tussen de Renault piloten volgens mij. Een duel dat zeker scherper zal zijn dan vorig jaar (best binnen 3 GP's kunnen we meer zien). McLaren & Ferrari lopen een beetje achter de zaken aan maar toch hebben ze nog redelijk wat potentieel in tegenstelling tot Honda denk ik. Honda kan niet veel scherper maar van McLaren én Ferrari die moeten, eens in Europa, toch echt gaan meespelen voor de overwinning.
Want Renault wint...maar ze rijden niet de rest naar huis...
The Interceptor
19-03-2006, 13:45
Veel rijders die last hadden met achterliggers vandaag. Gelijkaardige livery's en trillende achteruitkijkspiegels (:cool: ) maken het de mindere jongens ook niet makkelijker op de juiste auto's voorbij te laten natuurlijk...
Idd dat van die trillende achteruitkijkspiegels was me voor dit jaar nog nooit opgevallen, maar nu hebben er toch wel meer teams veel last van vind ik. Zeker de Renaults.
En nog andere trillende onderdelen: de achtervleugel van Ferrari, bij hoge snelheden op de rechte stukken begon die toch ook wel hevig op en neer te bewegen vond ik.
En nu klagen andere teams al over mogelijke flexibiliteit van de Ferrari voorvleugels :)
Astra-fan
19-03-2006, 14:07
Ferrari zou bevestigd hebben dat ze in Melbourne andere vleugels zullen gebruiken. De andere teams hadden blijkbaar gedreigd met het indienen van een klacht mocht Ferrari de huidige vleugels blijven gebruiken.
Ik denk dat we ons niet blind moeten staren op het resultaat van vandaag. Massa, Schumacher en Barrichello (reed op het einde quasi even snel dan MS en JB) starten achteraan, beide Williams en Raikkonen al vroeg uit koers...
Dit seizoen kan wel eens het beste in een lange tijd worden.
Nu nog die domme motorregel weg en we zijn er :)
Ik heb trouwens de eerste 10 ronden gemist :( Wekker op 7.30 gezet, tijd genoeg om mij nog eens te om te draaien dacht ik. De volgende keer dat ik op de klok keek was het al 8.30 :(
bij de racereacties vind ik het vreemd dat men bij Ferrari 'gematigd tevreden' lijkt. Schumacher beweert dat hij in de pits even wachtte omdat er een andere wagen aankwam, en gezien zijn startpositie is hij nog relatief tevreden met zijn finish. En Massa is zelfs uitermate blij met P5.
Raikkonen startte in Bahrein van P22 en haalde uiteindelijk nog een mooie P3.
...
Ik zou niet tevreden zijn, maar dik teleurgesteld omdat je kostbare punten laat liggen. Maar goed, Schumacher staat nog op P2, gedeeld met Button, en in het constructeurskampioenschap winnen ze warempel en plaats; ze komen op gelijke hoogte met McLaren te staan. Daarom waarschijnlijk.
ik vond het best wel een mooie race ! vooral de inhaal acties in het groepje schumacher trulli villeneuve telkens in die eerste bocht.. !! ook een mooi duel tussen liuzi en sato !
wel jammer dat schumi niet hoger is geeindigd
bij de racereacties vind ik het vreemd dat men bij Ferrari 'gematigd tevreden' lijkt. Schumacher beweert dat hij in de pits even wachtte omdat er een andere wagen aankwam, en gezien zijn startpositie is hij nog relatief tevreden met zijn finish. En Massa is zelfs uitermate blij met P5.
Dat klopt ook, bij Schumachers laatste stop moest hij inderdaad even wachten omdat een andere wagen in de pit passeerde. Da kostte hem mss 1.5 tot 2 seconden, maar dat was net genoeg om Massa te moeten laten voorbij gaan.
Trouwens, met een 14e en 22e startplaats toch nog 5e en 6e worden, dat is inderdaad niet echt verkeerd denk ik zo.
gwyllion
19-03-2006, 19:40
De race ingenieur van Fisichella, Alan Permane, stond trouwens voor de eerste keer in zijn leven op het podium. Hij moet duidelijk nog wat oefenen in het ontwijken van de champagne :D
Nicki_Mks
19-03-2006, 20:06
TOP: Giancarlo Fisichella. Perfect weekend gewoon.
FLOP: opnieuw Ferrari: op het randje af (al dan niet) valsspelen en dan nog pas vijfde en zesde worden. De aan Red Bull geleverde motoren zijn blijkbaar ook niet meer wat ze geweest zijn.
och vals spelen.. als ze door de keuring van de fia geraken kan er nix illigaal aan zijn !
de 2 renaults de honda van button en de mclaren van montoya waren al van het begin vooraan de ferrari's moesten nog naar daar komen..
maarja dat is mijn mening (als schumacher fan)
Ik vond Schumacher ook flop vandaag, zeker vergeleken met vorige week.
Tiens, daar heeft precies niemand van terug ! :D
Tiens, daar heeft precies niemand van terug ! :D
Een mens moet soms ook eens rusten hé Mario;)
Ik was trouwens te moe van de strijk te doen tijdens de race, om maar even duidelijk te maken dat deze GP mij niet meer wist te boeien na de eerste 10 ronden.
Wel ruimschoots de tijd gehad om de liveries eens goed te kunnen analyseren en daarbij vallen de sobere maar krachtige kleurstellingen het meest in de smaak: Williams, Honda, RBR. Trouwens opmerkelijk dat er geen groen meer te bespeuren is en geel maar ten dele voorkomt bij de Renaults, toch twee traditionele racekleuren.
De race: Renault heeft inderdaad maar weinig van zijn betrouwbare pluimen verloren tijdens de winter. Honda met Button zitten nog steeds in hun Poulidor-rol en voor de anderen vallen er enkel kruimels te rapen.
Barichello en Coulthard zullen ook dit jaar geen wereldkampioen worden, maar als er ooit een WK voor senioren komt, dan winnen zij dat gegarandeerd om beurten:rolleyes:
Een mens moet soms ook eens rusten hé Mario;)
Ik was trouwens te moe van de strijk te doen tijdens de race, om maar even duidelijk te maken dat deze GP mij niet meer wist te boeien na de eerste 10 ronden.
Ha, ik heb die tijd ook nuttig gebruikt om intussen te strijken :).
P.S. Heb je de dvd al eens kunnen bekijken ? ;)
Ha, ik heb die tijd ook nuttig gebruikt om intussen te strijken :).
bij ons thuis wordt ge dan ni vriendelijk bezien zenne als ge strijkt tijdens een GP ;)
bij ons thuis wordt ge dan ni vriendelijk bezien zenne als ge strijkt tijdens een GP ;)
Jij lag waarschijnlijk gewoon "strijk", maar kom, het evolueert hier naar :Offtopic:
:confused:
OT of niet, wat is er verkeerd aan strijken en tegelijk een GP bekijken ?
Ik doe dat wel meer, strijken en intussen naar iets op tv kijken dat me interesseert (documentaires, of iets i.v.m. auto- of motorsport, geen films). De strijkplank staat dan zo gepositioneerd dat ze niemand hindert of het zicht op het scherm ontneemt.
:confused:
OT of niet, wat is er verkeerd aan strijken en tegelijk een GP bekijken ?
Een stoomstrijkijzer maakt meer lawaai dan zo'n V8 ;)
wat is er verkeerd aan strijken en tegelijk een GP bekijken ?
Absoluut niets, integendeel : jullie zijn goede voorbeelden van "nieuwe mannen". Alleen : de zondagmorgen om 8 uur al staan strijken??? Straffen toebak zelle...
Absoluut niets, integendeel : jullie zijn goede voorbeelden van "nieuwe mannen". Alleen : de zondagmorgen om 8 uur al staan strijken??? Straffen toebak zelle...
Haha...ik dacht net hetzelfde toen ik het las! Zelfs *ik* doe de strijk niet tijdens een GP! :D
Absoluut niets, integendeel : jullie zijn goede voorbeelden van "nieuwe mannen". Alleen : de zondagmorgen om 8 uur al staan strijken??? Straffen toebak zelle...
Eerlijkheidshalve ben ik rond 7u50 opgestaan met de jongste (indien hij niet had aangedrongen, was ik blijven liggen). Heb dan de tv aangezet om maar naar de GP te kijken (waar onze jongste niet echt blij mee was), rustig ontbeten, nog wat rondgelummeld en eer ik goed en wel aan het strijken was, was het al 9 uur.
Indien het een superspannende GP was geweest, zou ik niet veel gestreken hebben, maar gisteren was het vrij saai, dus ging het wel redelijk vooruit.
Ons strijkijzer maakt gelukkig niet zoveel lawaai ;) ('t is nog niet zo'n stoomturbine met reservoir zoals er tegenwoordig veel zijn).
Maar nu zijn we echt wel afgedwaald :D.
Absoluut niets, integendeel : jullie zijn goede voorbeelden van "nieuwe mannen". Alleen : de zondagmorgen om 8 uur al staan strijken??? Straffen toebak zelle...
"Nieuwe man" ben ik al van vóór dat het woord bestond. Toen mijn ouders in 1976 allebei gedurende 3 maanden in het ziekenhuis lagen had ik gewoon geen andere keus. Wassen, strijken, kuisen en koken zijn mij dan ook niet geheel vreemd. Overkoken doe ik zelden:rolleyes:
Eerlijkheidshalve wil ik toch vermelden dat er bij deze GP van Maleisië enig time management is komen kijken. Tijdens de GP heb me eindelijk nog eens op een koersfiets gewaagd terwijl de videorecorder zijn werk deed. Na een verkwikkende douche ben ik aan het videostrijken begonnen waarbij de video soms in fast forward en het strijkijzer in bij momenten slow motion werd gezet:)
En als er nu nog iemand iets zinnigs over de GP van Maleisië kwijt wil, 'k zou zeggen, ge moet u niet inhouden:rolleyes:
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.