PDA

View Full Version : Carbon- & kevlar-decals


Nismo
23-07-2007, 23:33
Ik heb hier op het forum wat zitten zoeken naar info over carbon- en kevlar-decals, maar heb het antwoord niet gevonden op mijn vraag.

Bij een volgend project zou ik graag een aantal onderdelen van een wagen bekleden met carbon- en kevlar-decals. Met welke vernis zou ik die het best overspuiten??? Mat of zijdeglans ???
Het betreft vooral delen zoals binnendeurpanelen,dashboard,....

Gulfie
24-07-2007, 06:22
Dat gaat hier een discussie worden van jewelste ... ik denk dat er hier zoveel vizies over zijn als dat er bouwers zijn!

Het hangt er immers vanaf wat je wil bereiken. Realisme of een mooi uitzicht? De meeste carbon op race wagens is matt, zo simpel is dat. De mallen waarin de onderdelen gemaakt worden zijn niet gepolijst en dat uit zich in een matt uiterlijk. Maar ... op sommige (vooral F1 wagens, en dan nog ...) zijn sommige delen die rechtstreeks voor de airodynamica zorgen eerder blinkend, dus daarvoor zou zijdeglans een oplossing kunnen zijn.

Wat voor mij veel voornamer is is dat je de decals downtoned ... de meeste (zoniet alle) decals zijn immers veel te licht (enkel Studio27 geeft volgens mij op 1/24 de juiste tint weer).

Maar ... je zal zien, de meningen hierover zijn verdeeld. Voor mij is carbon altijd matt ... maar op mijn Scooby heb ik bijvoorbeeld alle carbon matt gemaakt, behalve de verstralerset. Die blinkt als een spiegel, maar dat had dan weer meer met het show effect te maken.

Moeilijke keuze dus, maar zoals Guido altijd zegt ... If it looks right, it is right!

Nismo
24-07-2007, 20:03
Dat gaat hier een discussie worden van jewelste ... ik denk dat er hier zoveel vizies over zijn als dat er bouwers zijn!

Het hangt er immers vanaf wat je wil bereiken. Realisme of een mooi uitzicht? .................................................. ...............

Wat voor mij veel voornamer is is dat je de decals downtoned ... de meeste (zoniet alle) decals zijn immers veel te licht (enkel Studio27 geeft volgens mij op 1/24 de juiste tint weer).

.................................................. .................................................. ....

Moeilijke keuze dus, maar zoals Guido altijd zegt ... If it looks right, it is right!

Het geheel moet toch wel wat realisme uitstralen en de carbondecals die ik gebruik zijn van Studio27, dus downtonen zal waarschijnlijk niet moeten.
Dit zijn de decals die ik wil gaan gebruiken.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7015&stc=1&d=1185303129

Mijn eerste gedacht was dat ik de carbon-decals zou overspuiten met zijdeglans-vernis, maar ik ben aan het twijfelen tussen mat en zijdeglans. Glanzend wou ik zowiezo niet.

De onderdelen die ik wil gaan bekleden zijn de volgende:
-de binnendeurpanelen met zwarte carbon ipv x-18

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7016&stc=1&d=1185303129

-de luchthapper onderaan de voorspoiler met gele carbon/kevlar ipv xf4 + x18

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7017&stc=1&d=1185303129

-de beschermplaat voor de achterwielophanging met zwarte carbon ipv x-18

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7018&stc=1&d=1185303129

En eventueel het dashboard maar daar ben ik nog niet uit of dat in die tijd al in carbon uitgevoerd was.

Normaal gezien kan ik de decals ook zo aanbrengen maar ik wil ze graag van een beschermlaag voorzien, daarom mijn vraag ofwel matte ofwel zijdeglans-vernis.

Gulfie
25-07-2007, 06:18
Wat mij betreft ...

De luchthapper onder in zijdeglans. Op de echte auto is dit een zeer dunwandig deel dat in de luchtstroom zit, dus zo'n onderdeel verdient aerodynamische aandacht.

De carbon plaat onderaan de wagen ... matt, en de deurpanelen ook. Maar ... het is uiteindelijk een keuze van smaak.

Guido
25-07-2007, 09:50
't is inderdaad niet echt makkelijk om uit te maken welk onderdeel nu blinkend of mat moet, of ergens daar tussenin. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkel CF-onderdeel gevernist in welke vernis dan ook. Misschien dat dit wel kan veranderen, eens ik een moderne F1 bouw, maar soit, da's nog een heel ander verhaal.

Voor gesloten race wagens zou ik zelfs niet te veel vernissen, zeker niet omdat ge er nagenoeg niets van gaat zien. De deurpanelen zou ik absoluut niet doen, wegens niks van te zien. En eigenlijk geldt dezelfde redenering voor de panelen aan de onderkant.

Ja maar, ik wil ze "beschermen", hoor ik u zeggen. Wel dat versta ik wel, maar weet ook het volgende. Waarom die bescherming? Omdat de decals zouden breken en de tand des tijds niet goed zouden doorstaan? Dat zou, ik herhaal, zou kunnen, maar de ervaring heeft me geleerd dat decals die quasi perfect gezet geweest zijn - met sol enz. - ook zullen blijven zitten. Immers, sol zorgt ervoor dat de decals "gebakken" worden in de verf. Dus loskomen gaan ze zeker niet doen. Wat ik dan wel doe? Eens de CF decals geplaatst zijn, poetst ik ze op met Tamiya wax. Brengt ook wat extra glans mee, maar nu ook weer niet te fel.

Ja maar, waarom vernist ge dan uw carrosserieën wèl? Da's toch ook om de decals te beschermen? hoor ik u denken. Wel, de bescherming die geboden wordt door de vernis, is een bijkomend voordeel maar geen doel op zich. Ik vernis mijn bodies omdat ik zichtbare decalranden en carrierfilmen gewoon lelijk vind en buiten proportie op schaal. Als je ze mooi invernist, vervagen die randen of verdwijnen zelfs helemaal, waardoor je een mooi egaal geheel krijgt. De bescherming heb ik er dan bovenop.

Wat ik wil zeggen is: vernis biedt inderdaad een hermetische afsluiting van de decals, maar als je niet vernist, betekent dit niet automatisch dat je enkele jaren nadien met een ramp te maken hebt.

In het aller, aller, alleruitzonderlijkste geval dat de decals toch zouden breken en beginnen opkrullen, wel zelfs dan is er geen man overboord. Je kan die dingen nog altijd met sol repareren. Vraag maar aan Jimbo, bij wie we tijdens de allereerste meeting zijn volledig naar de vaantjes zijnde A110 (decals gescheurd, opgekruld, vergeeld enz) hebben gerestaureerd met zeer overtuigend resultaat.

:saythat:

Gulfie
25-07-2007, 11:23
Gelijk hebt ge ...

ik vernis mijn CF decals altijd met matt ... omdat ik ze downtone met smoke, en dat is dan ook de enige reden, omdat smoke blinkt als een spiegel en ik de CF niet wil hebben blinken.

Dus ... zoals gezegd, zoveel visies als dat er bouwers zijn!

Nismo
25-07-2007, 21:08
Oké jongens, ik weet wat me te doen staat. Die aan de onderkant ga ik waarschijnlijk vernissen zoals Gulfie aangaf en voor de binnenkant ga ik geen vernis gebruiken. Voor de binnenkant volg ik ergens wel de redenering van Guido omdat er daar van die decals bijna niks is te zien.

Bedankt voor jullie mening.:)
¨
ps: vandaag een dagje uit naar Antwerpen en een potje zeer fijn poeder meegebracht meegebracht van Verschooten. ;)

Guido
26-07-2007, 09:27
ps: vandaag een dagje uit naar Antwerpen en een potje zeer fijn poeder meegebracht meegebracht van Verschooten. ;)

Ginder ondertussen ook wel bekend als het DePaddock poeder potteke? :D

Nismo
26-07-2007, 23:20
Ginder ondertussen ook wel bekend als het DePaddock poeder potteke? :D

Ja zeg dat wel, toen ze vroeg waarvoor het moest dienen, kwam er ne smile op haar gezicht toen ik het haar vertelde.

De aankoop van dat potteke liep niet van een leie dakje. Omstreeks 14 uur kwam ik bij Verschooten binnen en vroeg ik naar het "potteke", maar er was geen superfijn poeder meer. De verkoopster vertelde dat het besteld was en dat het normaal in de voormiddag al moest geleverd zijn maar dat de vertegenwoordiger nog niet was langs geweest. Daarop nam ze prompt haar gsm en belde hem op met de mededeling dat er klanten waren voor dat superfijne poeder.
Als antwoord kreeg ze dat hij er binnen afzienbare tijd zou zijn. Ik vertelde haar dat we verder de stad introkken en dat we later terug zouden komen.
Zo rond de klok van 16u30 kwam ik terug bij de winkel aan, maar nog geen superfijn poeder. Dan maar eens de hele winkel op ons gemakske bekeken totdat mij vrouw voorstelde om verder te gaan. Nog eens langs dat sympathieke verkoopsterke gepasseerd en je raad het nooit:

Het ondertussen bekende DePaddock-poeder was geleverd.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7037&stc=1&d=1185488577

Zodoende ben ik dan toch niet met lege handen naar huis gegaan. :cool:

Guido
27-07-2007, 09:36
Zodoende ben ik dan toch niet met lege handen naar huis gegaan. :cool:

ok! Ze kunnen precies niet volgen met leveren. :D :D

Gulfie
27-07-2007, 15:11
De resterende pottekes (3 stuks) had ik 3 weken geleden laten afsturen per post (en ondertussen heeft Sennake er dus ook eentje).