PDA

View Full Version : Zie ze vallen...


Stipey
12-11-2002, 19:37
Mannen, nog 1 week en ge krijgt (vermoedelijk) de laatste kans in uw leven om nog eens een "meteorenstorm" te zien (ge weet wel, een indrukwekkend aantal vallende sterrekes)... Volgende week (di 19/11, tegen de ochtend) kruist de aarde voor een laatste keer een verdikking in het stofspoor van de (intussen wel bekende) Leoniden-meteorenzwerm, en dat zou vuurwerk moeten geven.

Een eerste piek zou rond 5:00 uur 's ochtends vallen (en perfect zichtbaar zijn in België); deze zou zo'n 1000 tot 3500 meteoren per uur moeten opleveren... Een tweede piek valt rond 10:30, wanneer het reeds dag is, en zou ook zo'n 3000 meteoren per uur opleveren. Voor die laatste moet je in principe in N.Amerika zijn (maar een mooie vuurbol komt er altijd wel door :-)).

Zulke voorspellingen zijn echter -bijzonder- moeilijk te maken, op zich is het al een prestatie dat de gegeven tijdstippen vermoedelijk niet meer dan een kwartiertje zullen afwijken... De juiste grootte van de activiteit is echter helemaal gokken; de ene voorspeller voorspelt tot 8000 meteoren/uur, de andere weer 1000/uur...de ene voorspelt een hoge eerste piek en een lage tweede piek, een andere weer andersom... En bovenal; het kan steeds zo zijn dat we een nog onbekend stofspoor kruisen die nog extra (onverwacht) vuurwerk brengt.

Kijken is dus de boodschap, het is werkelijk de moeite waard... De laatste dergelijke storm dateert van de jaren '30, en daar zijn nog spectaculaire verhalen van terug te vinden (correctie; de voorbije jaren was de activiteit ook aanzienlijk of zelfs evengroot, maar in Belgiê was hiervan nauwelijks iets te zien...misschien dit jaar beter, alhoewel een volle maan zoiezo zal storen)

schumivill
12-11-2002, 19:44
Ik heb zoiets gezien een jaar of drie geleden,s'morgensvroeg als ik naar mijn werk ging,ik vond het vreemd want de voorspelling was eigenlijk voor de dag erna,en dan s'avonds op het nieuws gehoord dat de berekeningen mis waren geweest en dat er veel mensen voor niks naar de hemel aan het kijken waren :D

kartboyke
12-11-2002, 20:03
Seg zoude we dan ni wa rapper kunne beginnen rijden zodat ik zen s avonds zou kunnen zien?
Of zet ze in de file als ze toch met zoveel gaan zijn, dat ze pas tege s avonds hier zijn :D .
Ik zien het namelijk niet echt zitte om om 5u s morgens mijn bedje te verlate, ik zit nog op school en ik heb het nu al zo moeilijk daar.

Stipey
12-11-2002, 20:14
Originally posted by schumivill
en dan s'avonds op het nieuws gehoord dat de berekeningen mis waren geweest en dat er veel mensen voor niks naar de hemel aan het kijken waren :D

Yep, die dingen voorspellen is echt nie simpel... maar dankzij de data van de afgelopen jaren zou het nu toch vrij betrouwbaar moeten zijn, vorig jaar was dat althans ook zo (maar dan voor China :)), maar je weet natuurlijk nooit... net die onzekerheid maakt zo'n meteorenstorm bijzonder fun.

Niet uit uw bed kunnen komen is een bijzonder slecht excuus, de kans bestaat altijd dat het deze keer écht volop raak is qua weer/voorspellingen/activiteit en ge een bangelijk schouwspel te zien krijgt. (kan u verzekeren; als ge op bepaalde momenten meerdere meteoren per seconde begint te zien dan stijgt uw adrenaline...beetje zoals meerdere spectaculaire inhaalacties tegelijkertijd op den eau rouge :))

kartboyke
12-11-2002, 20:18
Originally posted by Stipey


Niet uit uw bed kunnen komen is een bijzonder slecht excuus, de kans bestaat altijd dat het deze keer écht volop raak is qua weer/voorspellingen/activiteit en ge een bangelijk schouwspel te zien krijgt. (kan u verzekeren; als ge op bepaalde momenten meerdere meteoren per seconde begint te zien dan stijgt uw adrenaline...beetje zoals meerdere spectaculaire inhaalacties tegelijkertijd op den eau rouge :))

Ik denk toch maar da'k uit mijn beddeke gaan komen,verschillende inhaalacties in den eau rouge en dan nog tegelijkertijd,jieeeeehaa, i'm coming, ma zo alleen :(, ik kan moeilijk mijn vriendin laten afkomen tegen 5u s morgens hé, ze zullen lachen daar.