PDA

View Full Version : Helm Kopen en eventueel spuiten (airbrushen) + homologatie mogelijkheden


airco
12-01-2004, 19:29
Hello mede paddockers,

Een vriend van me loopt met het idee rond om zijn eigen helm te kopen ...
Als 2e deel zou hij de helm eventueel willen laten airbrushen.

nu is enkel de vraag .... waar ? Daarom ben ik op zoek naar adressen (of links) van:
1. winkels die racehelmen verkopen
2. plaatsen waar ik die helm kan laten spuiten.

Pascal
12-01-2004, 19:33
Moet het een goedgekeurde helm zijn of niet. Dat maakt al een heel verschil wat de prijs betreft.

C U

Scapa
12-01-2004, 19:34
Op www.kartgrid.be staat er op het forum een hele thread over. Veel hangt natuurlijk af van het budget dat je hebt om te spenderen. Een deftige helm+ airbrushen, dan moet je toch zeker rond de 800 euro rekenen denk ik.

Scapa
12-01-2004, 19:36
Deze (http://kartgrid.be/phpBB/viewtopic.php?t=995) is de bewuste thread. Telt momenteel 31 pagina's :D

kartboyke
12-01-2004, 19:46
De grootste vraag is, goedgekeurde helm of niet( voor officiële wedstrijden of voor recreatie?)

Die van mij is niet meer goedgekeurd van 1 januari 2004 maar wel super goede helm.
Dit is een Bell sport 2 in perfecte staat, 10 maand oud.
Moest je intresse hebben mag je me altijd een Pb sturen.

Voor het airbrushen van een helm kan je zowel in belgië als in nederland terecht, nu is de vraag, door wie wil je hem laten spuiten?

Moeilijke keuze hé, ik ben dit ook van plan geweest, maar nu ben ik bijna genoodzaakt om een nieuwe helm te kopen die wel goedgekeurd is.

Speesman
12-01-2004, 20:40
Originally posted by stijnconinx
Deze (http://kartgrid.be/phpBB/viewtopic.php?t=995) is de bewuste thread. Telt momenteel 31 pagina's :D

Er staan ook wel veel foto's en zo tussen, dus die 31 pagina's leest ge wel snel door. :)

Flitser
14-01-2004, 17:52
Jacques Morlet (http://www.helmetscardesign.com) is in België hoogstwaarschijnlijk wel de bekendste.

Degene die wij in elk geval kunnen aanbevelen zijn de 2 airbrushers die ondertussen bijna de helft van onze kartende forummers hun helm hebben gespoten denk ik :rolleyes: :p

JVH Desings (http://www.jvhdesigns.com) (België)
&
Airbrush Studio Lijnden (http://www.airbrushlijnden.com) (Nederland)

JVH Designs zijn site ziet er niet zo professioneel uit maar zijn werk is tip top in orde.
Hij zorgde ondermeer reeds voor de helm van Koen Wauters in Dakar vorig jaar en heeft tot op heden steeds de helmen gespoten van Joël Smets en Brian Jorgenssen.

De site van Airbrushlijnden zit al heel wat beter in elkaar en ook hij levert prachtwerk. Mensen als Jos Verstappen en Tim coronel vonden reeds de weg naar zijn shop en hoewel het niet de dichtsbijzijnde shop is vinden ook heel wat Belgen de weg naar zijn Studio.

Aangezien beide spuiters al heel wat werk hebben verzet voor vele van onze forummers hebben we uiteraard al uitgebreid kunnen vergelijken.

De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat Jan (JVH) toch het best afgewerkte product lijkt te leveren. Zeer fijn spuitwerk, met zeer veel detail en als er dan al foutjes terug te vinden zijn dan zijn die heel miniem. Harrold (Lijnden) zit nog niet zolang in het vak als Jan en dat is er toch een beetje aan te merken. Zijn werk is iets ruwer en niet altijd even mooi afgewerkt. Vanop afstand niks te merken maar van dichtbij (30 cm :p ) merk je toch soms onvolkomenheden op maar ik blijf het prachtig spuitwerk vinden.

Zoals je kan zien op de vele foto's zijn de helmen allemaal zeer mooi, maar de details van het werk krijg je pas echt te zien als je de helm in je handen krijgt... en dan merk je wel degelijk een verschil al hebben wij natuurlijk met een extra sceptisch oog gekeken.

Beide spuiters zorgen voor een certificaat van hun werk indien nodig zodat je zeker mag zijn dat je gekeurde helm nog steeds volgens de regels is ;)

JVH is verdeler van Arai en Shoei (handelt ook in Alpine Stars racekledij).
Lijnden is verdeler van Arai, Bell en Bieffe.
Beiden geven korting op de spuiting als je bij hen ook de helm koopt.

Neem desnoods een kijkje op onze koopjeshoek (http://www.maxkarting.be/advs/index.shtml), ik weet dat daar enkele NIEUWE helmen te koop staan tegen zeer voordelige prijs wegens de stopzetting van een handelszaak.

B.V.S.
08-02-2004, 23:31
Originally posted by Flitser
Beide spuiters zorgen voor een certificaat van hun werk indien nodig zodat je zeker mag zijn dat je gekeurde helm nog steeds volgens de regels is ;)

Moet je altijd zo een certificaat kunnen voorleggen als je een helm laat airbrushen...??
Ik ken iemand die dit als hobby doet... kan die mijnen helm dan spuiten zonder dat ik daar achteraf problemen mee krijg...?

Flitser
11-02-2004, 14:21
Dit staat bijvoorbeeld te lezen op de webstek van Harrold:

Wij spuiten de race-helmen volgens de FIA- en KNAF veiligheids regelementen.
Indien u dat wenst geven wij u hiervan een genummerd en ondertekend certifikaat welke dat bevestigd.*
(In de nabije toekomst kan er om zo'n schriftelijke verklaring gevraagd worden bij de helm keuring!) Op het formulier staat o.a. Helm type, Certificatie- type en nummer, FIA- en KNAF Appendix nummers en een duidelijke omschrijving van het spuitwerk d.m.v foto's.


* Certifikaten kunnen niet worden uitgegeven bij: Chromen van helmen en modificeren van de helm door vaste montage spoilers.

Megane
11-02-2004, 19:15
Originally posted by B.V.S.
Moet je altijd zo een certificaat kunnen voorleggen als je een helm laat airbrushen...??
Ik ken iemand die dit als hobby doet... kan die mijnen helm dan spuiten zonder dat ik daar achteraf problemen mee krijg...?

Ge moet zien dat ze Uw keuring stickers niet mee spuiten. :no:

Flitser
11-02-2004, 19:29
Originally posted by Megane
Ge moet zien dat ze Uw keuring stickers niet mee spuiten. :no:

Die halen ze eraf en kleven ze aan de binnenkant van de helm uiteraard :rolleyes:

B.V.S.
11-02-2004, 19:51
dus dieje sticker van 'certified to British Standard' haal ik er gewoon af en na het spuiten plak ik em er terug op... en tis geregeld?

Flitser
13-02-2004, 12:24
Originally posted by B.V.S.
dus dieje sticker van 'certified to British Standard' haal ik er gewoon af en na het spuiten plak ik em er terug op... en tis geregeld?

Nee, je kleeft die gewoon aan de binnenkant van je helm, onder de bekleding. Je hebt altijd wel een stuk stof binnenin de helm dat je makkelijk opzij kan trekken.

Megane
13-02-2004, 16:53
Originally posted by Flitser
Die halen ze eraf en kleven ze aan de binnenkant van de helm uiteraard :rolleyes:

Niet altijd, ik heb er al verschillende geweten die problemen hadden.
Die sticker er af halen is ook niet simpel, als ge em kapot trekt is het ook lachen geblazen.

Het is dat ze op het helmpke redelijk streng zijn, ik heb zelf een originele carbon foggy van shark en deze is niet meer Ok. Vorig jaar nog net, nieuw reglement zekers of platte commerce. :frusty: :frusty: :frusty:

Flitser
13-02-2004, 17:14
Als je dat met de nodige voorzichtigheid doet dan krijg je die sticker daar wel volledig af, desnoods laat je dat maar doen door de spuiter van dienst. Als de sticker binnenin hangt, onder een loshangend stukje stof uiteraard, vlostaat het om op voorhand even met de helm naar de verantwoordelijke te gaan, het ding te laten zien en normaal kan men daar helemaal niks op aan merken. Ik heb nog geen enkele kartpiloot die Europees rijdt (wie rijdt daar niet met een gespoten helm? ) zien rijden met de sticker langs de buitenkant ;)

Flitser
27-09-2007, 11:57
De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat Jan (JVH) toch het best afgewerkte product lijkt te leveren. Zeer fijn spuitwerk, met zeer veel detail en als er dan al foutjes terug te vinden zijn dan zijn die heel miniem. Harrold (Lijnden) zit nog niet zolang in het vak als Jan en dat is er toch een beetje aan te merken. Zijn werk is iets ruwer en niet altijd even mooi afgewerkt. Vanop afstand niks te merken maar van dichtbij (30 cm :p ) merk je toch soms onvolkomenheden op maar ik blijf het prachtig spuitwerk vinden.

Ik kwam per toeval nog eens in deze topic terecht en vond het misschien toch maar mijn plicht om aan mijn vorige post wat toe te voegen.

We zijn ondertussen drie jaar verder en mijn tekst strookt niet echt meer
met de werkelijkheid. Harrold's werk is op die 3 jaar uiteraard geëvolueerd en van de iets "ruwere afwerking" (waarmee ik vroeger eigenlijk al geen afbraak wou doen aan zijn kunsten) is niets meer te merken.

Anderzijds heb ik tot op heden nog geen enkele helm in mijn handen gekregen
van geen enkele spuiter waar geen onvolkomenheden op zaten. Het blijven
mensen en het blijft minutieus handwerk.

www.airbrushlijnden.nl
www.jvhdesigns.com

fantasie
29-09-2007, 07:45
De grootste vraag is, goedgekeurde helm of niet( voor officiële wedstrijden of voor recreatie?)

Die van mij is niet meer goedgekeurd van 1 januari 2004 maar wel super goede helm.
Dit is een Bell sport 2 in perfecte staat, 10 maand oud.
Moest je intresse hebben mag je me altijd een Pb sturen.

Voor het airbrushen van een helm kan je zowel in belgië als in nederland terecht, nu is de vraag, door wie wil je hem laten spuiten?

Moeilijke keuze hé, ik ben dit ook van plan geweest, maar nu ben ik bijna genoodzaakt om een nieuwe helm te kopen die wel goedgekeurd is.
Ik spuit zelf mijn helm maar doe dit ook voor andere.
Mocht je een idee hebben wat je op je helm wilt hebben dan kun je dat altijd even doormailen. Ook als je oppervlakkige schade hebt kan het vaak bijgewerkt worden.

Airbrushfantasie.nl