PDA

View Full Version : Bangeren op Telefacts


camso belgium
19-04-2004, 23:18
Ik heb zojuist een lang antwoord gemaild met concrete voorbeelden, waar de uitzending van Telefacts in de sensationele richting gestuurd werd.
Spijtig genoeg was ik te laat, want de tread werd afgesloten. Dat het thema niet onberoerd laat bewijzen de meer dan 900 "lezers". Het bevatte, dacht ik, interessante en concrete informatie over de uitzending zelf.
Webmaster, misschien toch nog eens overleggen ???

Mark
19-04-2004, 23:41
@camso belgium

De thread is gesloten omdat er op het laatste meer werd gesproken over de tweestrijd VTM versus VMM. Oftewel, men dwaalde van het daadwerkelijke onderwerp af.

M.a.w. post alsnog jouw mailtje c.q. berichtje over Telefacts ;) Echter als er weer iemand van het onderwerp gaat afdwalen gaat de thread op slot. Dus heren en dames, blijf op het rechte spoor!

camso belgium
20-04-2004, 22:27
Het verwonderd mij dat, in mijn dagblad althans, er geen lezersbrieven gekomen zijn betreffende deze uitzending op VTM. Deze "meest gelezen krant van Vlaanderen" gaat sinds enkele jaren, met het Duitse Bild als voorbeeld, ook de sensationele toer op en sensatie verkoopt blijkbaar goed, want hun oplage gaat in sterk stijgende lijn.
Op de vraag of de uitzending van VTM gemanipuleerd werd om sensatie te kunnen brengen, antwoord ik volmondig en luid JA. En ik staaf het met enkele praktische voorbeelden:
- Er werd gezegd dat dergelijke races in Nederland en Duitsland verboden zijn voor milieu-technische redenen. Niets is minder waar. Jaren terug waren er drie asfalt circuits in Duitsland waar er gebangerd werd. Het ene is dichtgegaan omdat de eigenaar de grond verkocht heeft en er nu appartementen opstaan. De twee andere omdat de grondbestemming niet paste voor het beoefenen van de autosport en de uitbatingsvergunning niet meer verlend werd. In Nederland hebben de bestaande ovalen circuits nog nooit Bangerraces georganiseerd; dit is een bewuste keuze van de organisator. Nochtans wordt in de zomerperiode bijna ieder weekend in de Noord Nederlandse dorpen,op een weide, Bangerraces gehouden en in een ware sfeer van volksvermaak wordt het wagenpark midden in het dorp geplaatst en rijden de auto's, via de afgesloten openbare weg, naar de "race baan". In Engeland wordt er ieder weekend op 3 tot 5 plaatsen zulke wedstrijden gehouden; sommige lokken zelfs meer dan 10.000 toeschouwers; cijfers waarvan de meeste circuits maar kunnen van dromen. In België tenslotte worden er zeer dikwijls op autocrossen Banger wedstrijden gehouden. Wat wel waar is, is dat Warneton het enige asfaltcircuit is (Engeland uitgezonderd) waar er gebangerd wordt. De nuance is dus toch wel zeer groot.
- De brave man van het Vlaamse Kruis verkondigde fier dat er reeds 10 interventies geweest waren; VTM deed het voorkomen dat dit alles van bij de Bangerraces was. Er werd niet bijgezegd dat van deze 10 slechts 1 interventie voor een Banger piloot nodig was. De rest was een kind dat bewusteloos gevallen was; een toeschouwer, welke zijn voet had omgeslagen en verschillende piloten en mekaniekers in andere klassen, welke een schaafwonde, snijwonde of een kleine brandwonde hadden.
- Er werd een ex-Bangerpiloot geïnterviewd, welke een gedeeltelijke verlamming heeft opgelopen, 10 jaar terug, bij het Bangeren. Terloops moet gezegd, dat hij in deze tien jaar nog geen enkele Bangerrrace heeft gemist als toeschouwer. Wat er ook niet werd bijgezegd is, dat dit ongeval in gelijk welke andere speedwayklasse en ook in Zolder of Francorchamps dezelfde gevolgen zou gehad hebben. Er was dus geen enkel oorzakelijk verband met het Bangeren, maar dit werd natuurlijk achterwege gelaten.
- Er werd een pittoreske figuur eruit gepikt, welke fier verklaarde dat zijn zoontje ook reeds met zijn speelgoed autotjes botst. Ik ben 7 maal grootvader; ben niet speciaal een Bangerfan en wat stel ik vast? Ook mijn kleinkinderen botsen met hun speelgoed autotjes. Een fantastische vaststelling van VTM. Bijna wereldnieuws.

Bangerraces maken slechts 10% van onze wedstrijden uit, maar krijgen wel 80% van de televisie aandacht, welke verleden jaar toch opliep tot 1uur en 7 minuten. Dat het ook anders kan bewijzen de uitzendingen, gemaakt over het Bangeren in Warneton, door FR3 (Frankrijk), RTL-TVi, Sat 1 en Kabel 1 (deze laatste 2 Duitse zenders).

Dat Bangeren weinig met autosport te maken heeft, daar zijn wij het volledig mee eens. Camso worstelt al jaren met een imago dat speedway gelijk staat met "kapot rijden". Dat het ook andere zaken te bieden heeft bewijst de nieuwe Camso V8 klasse: zeer snelle en krachtige autos (450pK voor slechts 905kg). Gelukkig hebben verschillende TV zenders, zoals SKY TV(GB), RTL-TVi, M6 en Canal 9 (beide Frankrijk) dit ingezien en de mastercassette over de Camso V8 wedstrijden tijdens het Paasweekend opgevraagd.

PEWI
21-04-2004, 22:39
Ben al bijna zo lang als ik leef bezoeker van autospeedwaywedstrijden. Het mooie aan autospeedway vindt ik dat de baan overzichtelijk is en dat je gewoon in het rennerskwartier kan. Een ander aantrekkelijk punt is dat er in sommige klassen contact gemaakt worden en in de bangers full contact.
Tuurlijk de echte autosportfan vindt bangers niet echt autosport. Maar als er iets spectaculair is is het wel bangeren. Vele bangerfans zijn zo ook in aanraking gekomen met autosport en bezoken nadere speedway of autoportwedstrijden.
Neem maar iemand die niet echt geintresseerd is mee naar een gewoon circuit. Hij zal zich moeilijk vermaken. Maar neem je zo´n leek mee naar een bangerwedstrijd weet hij niet wat hij mee maakt en de kans dat hij terug komt is groot. En zodoende krijgt hij dan ook steeds meer intresse in de andere klasse.

Een ander goed punt van autospeedway is dat ook Jan met de pet kan meerijden in de goedkopere klassen. En zo op een goedkope manier kan instappen in de autosport.

Ja en dan heeft het ovalracen in europa ook voort een koningsklasse namelijk de ascars. De Ascarwedstrijden trekken steeds meer en meer plubliek en is hiermee dan ook meteen de snelst groeiende autosport van de UK.

En waarvoor de Amerikanen de echte Formule 1 niks vinden. Nou die mensen zijn net zoals ik opgegroiet met het ovalracen en het spektakel ervan. Het ronde lang deur aan deur racen met volle velden ( nascars ASA ens )een spannende eindstrijd tot aan de finisch. Nou en dat maak je misschien maar 1 keer per jaar mee in de formule 1. In de formule 1 zijn ze al blij als er een keer een auto wordt ingehaald.

Als je meer intresse heb of iets wil weten over autospeedway. Kijk dan op www.pewi.nl en dan kun je meteen de fotopagina bekijken en zien dat er meer is als alleen auto´s plat rijden.
Ook staan er de datums op van alle wedstrijden op de ovals ( ook van een aantal dirt tracks )

suurbier
22-04-2004, 13:33
Ook ik moet beamen dat de reportage een vertekend beeld gaf van de werkelijkheid.In mijn ogen is Bangeren zeer veilig,gelet op de veiligheidsmaatregelen genomen door coereurs en organisatie.
In al die jaren dat ik de wedsstrijden bezoek zijn er bij mijn weten slechts lichte verwondingen geweest,waarbij er vaak toch heel harde klappers te zien zijn.Ik heb respect voor de mensen die deze sport bedrijven temeer omdat ze allround autosportbedrijvers zijn.Ze sleutelen zelf,ze preparen de auto zelf en rijden hem dan plat.M.A.W.ze weten van A tot Z waar ze mee bezig zijn.
In het verleden waren er op de nederlandse ovalbanen wel crazyraces,wat men kan vergelijken met de destruction bij de bangers.Ik heb ze zien rijden op Ter Apel,Gendt etc. Er is wat betreft Gendt(NACO) een einde aan gekomen toen het een keer uit de hand liep en er wagens in brand werden gestoken en de rookwolken tot in Nijmegen (ca 20 km verderop) zichtbaar waren.
Ik kan me helemaal vinden in de beweringen van Het Pewi lid,en kan alleen maar zeggen ovalracing in Nederland en België is ver ondergewaardeert.Ik neem mijn pet af voor bv de Camso die er heel veel voor over hebben deze vorm van sport volwassen te laten worden.Kijk eens op de diverse gerelateerde sites voor www.ovalnews.nl (http://www.ovalnews.nl) (nederlands grootste ovalracing site) ovalracing en bezoek eens een wedstrijd ,je komt ogen tekort.


*** Edited by Huudo *** Even het linkje naar ovalnews.nl goed gezet. ;)

flugel
22-04-2004, 20:05
Ik dacht dat iedereen zijn mening over dit onderwerp gegeven had...

Soit, ik heb wel wat beters te doen dan commentaar te geven over al dan niet slechte reportages, je kan altijd zappen, maar vtm is toch zooo slecht...

Raceboy
22-04-2004, 20:10
waarschuwingske: andere thread is gesloten omdat er niet meer on-topic gegaan werd. Het werd daar een grote VTM bashing tread. Omdat camso belgium nog iets aan dit onderwerp toe te voegen had (en terecht want hij zijt de goede naam van Warneton speedway zo door het slijk gehaald worden) is deze thread er gekomen. Mods zullen echter niet toestaan dat deze thread in de oude zonden vervalt.

camso belgium
22-04-2004, 20:35
Iedereen heeft zijn zegje gehad.
Bangeren is niet het hoofdthema op dit forum. Integendeel een forum meer gericht op circuitracing.
Het ging hem meer over de manier waarop een reportage gemanipuleerd werd ten behoeve van de sensatiezucht en dit kan iedere autosport organisator overkomen.
Nu dit ruimschoots aan bod gekomen is, mag deze thread voor mijn part definitief afgesloten worden.