De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Belcar 2012, de nieuwtjes..... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20740)

Dries DS 28-02-2012 18:10

Quote:

Originally Posted by Dries DS (Post 273654)
Bon, eerst was het aanvang januari, dan werd het begin februari, dan zou het begin deze week zijn en nu HOOPT men op een oplossing tegen begin volgende week. :crazy:

Allee, we zijn ondertussen al weer leuk 11 dagen verder en van de gehoopte oplossing (die voor begin vorige week "gepland" was) heb ik nog nergens iets gelezen of gehoord. Iemand van jullie?
Ja, er kwam een communiqué van de RACB waarin men aankondigde dat men... niks aan te kondigen had. :crazy: ! Er werd door diverse partijen zoals gebruikelijk wel met wat modder gegooid :fight: , maar over oplossingen werd er natuurlijk niets meedegedeeld.

Als ik mij niet vergis dan staat over 30 dagen de testdag te Zolder op het programma en volgt amper een weekje later het met veel bravoure aangekondigde openingsweekend op de kalender. En als supporter zeggen dat men zijn kat stuurt is ook al geen oplossing, want zelfs die kat zal zich daar doodvervelen ;) .

Mitchio 28-02-2012 23:58

Ik denk dat het simpel is ...

Heb lang gehoopt op een oplossing, maar die is er niet. Belcar en BTCS kunnen in mijn ogen onmogelijk verder, want de meeste teams zijn al overgestapt naar de Supercar Challenge.

Als je ziet welke teams nog op zoek zijn naar rijders: First Motorsport, Ron Marchal, Euser, Guess Racing Europe, MTE, DVB, Brother Racing, Qvick ... dan weet je wel dat de Supercar Challenge op dit moment gewoon het aantrekkelijkst is.

Mark 29-02-2012 00:11

Quote:

Originally Posted by Dries DS (Post 273793)
Ja, er kwam een communiqué van de RACB waarin men aankondigde dat men... niks aan te kondigen had..

Bij de RACB zijn ze wel degelijk hard aan het werk ;)
http://www.autosport.be/?p=28648

Wie betaald dat spelletje trouwens?

Dries DS 29-02-2012 12:12

Volgens de NL website van Turbo Magazine zou Kronos aangeduid zijn om het hele boeltje te runnen.

Artikel : http://sport.turbomagazine.be/news_N...nschappen.html

De bedenkingen die Joost zich maakt, zijn zowat dezelfde als deze die ik mij maak. Beperkt tijdsbestek, geen teams, geen circuitovereenkomsten, gigantisch imagoverlies geleden, enz ... Bovendien is Kronos een preparateur / verhuurder en heeft dit bedrijf geen enkele ervaring met de organisatie en promotie van kampioenschappen.

Niels 29-02-2012 23:49

Preparateur so what? Frankrijk diende als voorbeeld en daar is het toch gelukt. Daar heeft ORECA (constructeur LMP wagens, partner Toyota LMP) de organisatie van het GT kampioenschap en GT Tour nevenprogramma overgenomen van Ratel. Na een woelig eerste jaar schijnt het daar nu toch goed te lopen. Dan toch liever iemand uit het autosportmilieu dan uit een niet verwante business.

RKG 01-03-2012 09:24

RACB moet toch wel heel naïef zijn als ze denken dat ze voor dit jaar nog iets fatsoenlijk van de grond zullen krijgen...

Dries DS 06-03-2012 14:37

De laatste geruchten dateren al weer van een week terug. Behalve dan dat Christian Lahaye de handdoek heeft geworpen ( http://www.racingworld.be/news/8668/...-handdoek.html ).
Iemand nog ergens iets vernomen over een eventueel kampioenschap of over de juridische wedloop tussen enerzijds SpeedWorld en anderzijds RACB ?

Dries DS 06-03-2012 18:15

Interessant artikel : http://www.speedactiontv.be/Circuit_...ne-8951-1.aspx , tevens op dezelfde website een artikel over Christian Lahaye die ter verdediging trekt ;)

Dus... Als Kronos het boeltje zou promoten en organiseren dan stappen ze sowieso voor dit jaar af van het concept Endurance en Sprint, dat zou dan naar de toekomst verschoven worden.
2012 : 1 kampioenschap voor ex-BTCS en ex-Belcar bolides, met een beperkte kalender. Dit volgens het bewuste artikel, wel te verstaan...

NetForce84 07-03-2012 13:05

Circuit België: verdict mogelijk vrijdag ==> turbomagazine.be

We leven op hoop (of toch niet??);)

Niels 07-03-2012 19:33

Speedworld doet via alle autosportsites een oproep aan teams, piloten of er nog interesse is in een Belgisch kampioenschap, blijkt een belangrijke factor te zijn om tot eenuitspraak te komen vrijdag.

Niels 07-03-2012 21:44

De RACB reageert geprikkeld op bericht van Speedworld,

http://www.racingworld.be/news/8682/...ganiseren.html

Mark 07-03-2012 21:49

Als ze dit verhaal niet gaan verfilmen weet ik het ook niet meer, a.s. Vrijdag is de volgende cliffhanger :) Als de RACB verliest kan die Theunis onmogelijk zijn positie behouden. Ben overigens ook geen fan van Speedworld.

Allebei eigenlijk te triest voor woorden...........

Ras sport 08-03-2012 00:19

Volledig mee eens Mark. Het is op dit moment gewoon een ordinaire strijd tussen RACB en Speedworld om te zien wie het meeste steun geniet van teams en rijders. Eigenlijk zouden teams zich hier gewoon moeten kunnen buiten houden. Waarschijnlijk is dat al niet meer mogelijk, maar het zou goed zijn als zij ook als 1 stem konden spreken (een beetje zoals de FOTA in de F1).

Achja.. wie er ook "wint", maakt al niet veel meer uit denk ik...

Chapeau trouwens voor de pers die er erg objectief mee omgaat.

BSOT 08-03-2012 07:31

Ongeacht de uitspraak van de rechtbank op vrijdag zijn we vertrokken voor een lange juridische strijd vrees ik. Zelfs in kort geding heeft de verliezende partij steeds het recht om op deze uitspraak in beroep te gaan, hoger beroep en cassatie. Daar beide partijen gaan voor een overwinning zal de strijd dus uitgevochten worden tot aan het gaatje. In tussentijd zitten we ergens midden 2015. Wie? Wat? Waar? Gelijk of niet, het is de rechter die over elk faccet zal oordelen en gelukkig neemt deze brave man rustig de tijd om het ganse dossier te bestuderen. Het is trouwens perfect mogelijk dat de rechter vrijdag de uitspraak opschort op basis van onvoldoende informatie, bijkomende onderzoeken of wat dan ook. Hoe dik de overeenkomst met de nieuwe promotor Kronos ook moge zijn, zolang er een juridische strijd aan de gang is tussen RACB en Speedworld kan Kronos de nieuwe overeenkomst niet uitvoeren. Tevens moet de huidige en de nieuwe promotor ook de vooropgestelde kalender 2012 kunnen volgen en ook daar zou het schoentje wel eens kunnen wringen. Is Kronos welkom op Zolder en is Speedworld nog wel welkom op Spa? Kronos ook promotor van de Fun Cup maar zowel de rechten als de fabriek zijn eigendom van Dhr. Lemoine. Moet Kronos dan eerst daar eens geen babbeltje gaan doen en de portefeuille open trekken? Als Dhr. Lemoine uberhaubt al wil verkopen!

Is Kronos de juiste partij? Persoonlijk denk ik het wel maar nog niet in 2012 en als er tijd is zijn er mogelijks nog andere bekwame kandidaten. Ik denk niet dat er momenteel één Belgische organisator of promotor in staat is deze zware verantwoordelijkheid te nemen, noch financieel, noch organisatorisch. De nieuwe promotor moet zich kunnen organiseren, voorbereiden, hun plannen kunnen presenteren aan de teams, kampioenschapsponsors kunnen binnenhalen, een bandentender kunnen uitschrijven, enz... dit vraagt minstens 3 maanden intense voorbereiding en die tijd is er niet.

Nog veel belangrijker is het gevaar dat de circuits, de door Speedworld gereserveerde weekends, bij gebrek aan een gerechterlijk akkoord, hun geduld verliezen en de weekends gaan aanbieden aan derden. Zo bestaat het gevaar dat buitenlandse promotoren in het bezit komen van deze weekends waardoor de kans reeel is dat we in 2013 geen tracktime meer hebben om eigen Belgische kampioenschappen te rijden in eigen land. Misschien wel, maar dan tegen welke tarieven per minuut. Als de huidige promotoren dan dure tracktime moeten gaan inkopen en dit doorrekenen via de inschrijving wordt alles x2, onbetaalbaar en dus automatisch ook het einde van de bestaande kampioenschappen. Onrechtstreeks zijn ALLE andere kampioenschappen dus ook betrokken in dit verhaal en stijgt de onrust bij de "kleine kampioenschappen" met de minuut.

Een oplossing vanuit de kleinere belanghebbende kampioenschappen werd aangereikt aan RACB. Waarom is het woordje belanghebbende zo belangrijk? Omdat wij door ons te groeperen en te investeren in die tracktime de zekerheid kunnen kopen voor de toekomst om zo onze autosport betaalbaar te houden. De belanghebbende partijen (SOT, BGDC, Historics) hebben er alle belang bij dat de beschikbare weekends in eigen rangen blijven. DIt heeft helemaal niets te maken met wie nu wel dan niet de promotor van de ex. Belcar, BTCS of Fun Cup zal worden, het is gewoon onze eigen toekomst veilig stellen. Kronos, Speedworld, wie het ook moge worden kan dan op zijn beurt tracktime inkopen via, en ik vind even geen goede naam " de kleintjes".

Een oplossing voor de teams in 2012? Maar zeker! Laat alles +3.0 liter meerijden met de SOT, alles -3.0 liter meerijden met de BGDC. Dat voorstel werd door BRI ook zo overgemaakt aan RACB. Een oplossing? Ja maar een noodoplossing voor 2012. Zo kan iedereen rijden, kunnen de instanties rustig alles uitklaren via de rechtbanken maar is iedereen geholpen. De kleintjes krijgen een duwtje in de rug door enkele onverwachte extra inschrijvingen, RACB heeft een eenvoudige oplossing, Kronos kan zich rustig inwerken en voorbereiden voor seizoen 2013, iedereen happy! 5 regels toevoegen aan de bestaande SOT reglementen en iedereen kan rijden. Ik weet dat niet iedereen daar happy mee zal zijn, maar het is een oplossing en nog niet zo een slechte ook.

Probleem van de circuits en de Fun Cup opgelost? Neen maar de oplossing ligt wel op tafel. Circuit Spa en Zolder zetten hun weekends op hold voor 2012 en maken nieuwe overeenkomsten op voor 2013. Met de benodigde tracktime voor SOT, BGDC en Historics kunnen deze 6 weekends zowel qua timing als financieel perfect afgedekt worden. Zo hebben wij de garanties voor de toekomst, is de kalender 2013 gekend en opnieuw iedereen happy. Financieel een probleem? Ik dacht het niet, wij moeten de tracktime anders ook inkopen dus waarom niet zelf? Binnen de 3 promotoren is groep van de BGDC het best geplaatst om te fungeren als organisator van de weekends. Fun Cup! Mijn inziens is dit het best weggelegd voor bv Kronos, DVB of waarom ook niet Penders. Deze heren moeten kost wat kost eerst gaan praten met Dhr. Lemoine. Pas nadat deze een overeenkomst gevonden hebben kan het dossier naar RACB welke dan de meest bekwame promotor kan aanduiden waarna de oveenkomst kan doorgang vinden. Deze nieuwe promotor van zijn kant kan dan opnieuw contact opnemen met de groep "kleintjes" om tracktime te gaan inhuren in de overgenomen weekends.

Door het in 2012 laten meerijden van de +3.0L en -3.0 liter wagens in de SOT en BGDC kan RACB ook hier in alle rust op zoek gaan naar een nieuwe goede partner/promotor voor de ex Belcar/BTCS. Zowieso zal de uiteindelijke uitslag van de rechtbanken hier een cruciale rol in spelen. Tot het moment van definitieve uitslag kan het noodscenario van meerijden met van kracht blijven. Ziet RACB dat eigenlijk alles vlotjes verloopt zonder noemenswaardige problemen dan bestaat nog altijd de mogelijkheid om het noodscenario om te zetten in effectief.

Mij is het er niet om te doen wie nu wel of niet gelijk heeft of moet krijgen. Mij is het vooral te doen snel een oplossing te vinden om de wagens op de piste te krijgen. Ik steek niet onder stoelen of banken dat 10à15 wagens minder of meer niet belangrijk zijn voor BRI. Met de extra inkomsten van deze inschrijvingen, zonder dat we meer uitgaven moeten doen, krijgen zowel SOT als BGDC een duwtje in de rug wat niet onbelangrijk is.

Samengevat: bovenstaande is het perfecte plan om iedereen happy te maken. Realistisch, snel uitvoerbaar, transparant en als noodscenario perfect verdedigbaar naar alle partijen toe.

Nogmaals, BRI neemt geen standpunt in wat betreft het dispuut RACB-Speedworld, we willen enkel actief meedenken en zoeken naar de beste oplossing.

See you all @ the track, misschien dit weekend al in Mettet! Be our guest.

Dries DS 08-03-2012 09:42

Vandaag in Het Belang van Limburg (en ook in Gazet van Antwerpen) : http://www.hbvl.be/sport/motorsport/...ioenschap.aspx

All times are GMT +2. The time now is 08:54.