De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Belcar naar Silverstone ? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11080)

ICEMAN 07-08-2005 09:43

Goe gezegd Bartje

Maarten 07-08-2005 12:22

tja, je moet een beetje een keuze maken wat geluid betreft. Een aantal jaren geleden reden wij in de fun cup zonder uitlaat, gewoon een buis met vier in één van de motor naar achteren. Dan hebben ze omdat het toch iets té veel lawaai maakte één enkele pot gemaakt die rond de 95db produceert. Omdat dit nog iets té veel lawaai gaf voor de race in Zolder hebben we nu nog een dubbele pot die rond de 88db hangt. Persoonlijk vind ik deze Zolder-uitlaat maar niks, binnenin hoor je nog altijd evenveel lawaai (motor wordt van piloot gescheiden door plexyglas) maar langs de buitenkant is het 'gene vette' meer. Ik zou opteren voor een beetje tolerantie, zoals hierboven al werd aangehaald richting 108db. Als men dat nu een beetje op mekaar probeert af te stemmen op de verschillende circuits in Europa, dan zullen er hieromtrent op den duur wel minder problemen komen. Probleem is alleen dat vele circuits al met geluidsweekends/geluidslozeweekends zit. Daar zou het niveau naar boven moeten, terwijl het op andere circuits misschien beter iet of wat naar beneden wordt gehaald.

B.V.S. 07-08-2005 12:47

Quote:

Originally Posted by Maarten
Ik zou opteren voor een beetje tolerantie, zoals hierboven al werd aangehaald richting 108db. Als men dat nu een beetje op mekaar probeert af te stemmen op de verschillende circuits in Europa, dan zullen er hieromtrent op den duur wel minder problemen komen. Probleem is alleen dat vele circuits al met geluidsweekends/geluidslozeweekends zit. Daar zou het niveau naar boven moeten, terwijl het op andere circuits misschien beter iet of wat naar beneden wordt gehaald.

Da's mijn gedacht er ook van... 95dB is onrealistisch laag, dat is wat mij het meeste stoort aan de hele affaire...

Raceboy 07-08-2005 12:54

Quote:

Originally Posted by B.V.S.
Da's mijn gedacht er ook van... 95dB is onrealistisch laag, dat is wat mij het meeste stoort aan de hele affaire...

dat is inderdaad waar. Als je TC staat te bekijken aan de rea hoor je de wagens op het circuit bijna niet door het lawaai op de baan erachter. Aan de andere kant zijn er in de belcar ook wel een paar porsches die serieus veel lawaai maken.

MichelRacing 07-08-2005 14:29

Ja, maar dat ligt grotendeels ook door de uitlaat die men eronder heeft gelegt, omdat ze proberen 'het spectaculairder' te maken voor 't publiek. En dan spreken sommige mensen na de race of het geluid dat deze wagen maakt, en dat maakt ook weer reclame. ;)

B.V.S. 07-08-2005 15:07

Quote:

Originally Posted by raceboy
Aan de andere kant zijn er in de belcar ook wel een paar porsches die serieus veel lawaai maken.

Klopt... en ik ben ervan overtuigd dat deze wagens zonder veel vermogenverlies rond de 105dB gebracht kunnen worden...

Quote:

Originally Posted by MichelRacing
En dan spreken sommige mensen na de race of het geluid dat deze wagen maakt, en dat maakt ook weer reclame.

Het geluid is inderdaad spectaculair... maar dit mag niet ten koste gaan van het hele autosportgebeuren...

Eddy V 07-08-2005 15:27

Geluid is okay, maar moet onze sport kapot omdat sommige teams zich niet willen aanpassen?
Het wordt alsmaar moeilijker om overal de toestemmingen te krijgen of te behouden; maar daar denken de meesten niet aan.
Zelf zit ik al sinds de jaren zeventig in de sport, dus weet ik wel waarover ik spreek.
Een beetje geluid minder kan geen kwaad, ook voor een Belcar. Of probeer maar eens voor te stellen dat je ergens woont waar permanent veel lawaai is, ooit wordt dat wel eens te veel.
Of mogen onze nakomelingen geen autosport meer kennen?

B.V.S. 07-08-2005 22:55

Quote:

Originally Posted by Eddy V
Geluid is okay, maar moet onze sport kapot omdat sommige teams zich niet willen aanpassen?
Het wordt alsmaar moeilijker om overal de toestemmingen te krijgen of te behouden; maar daar denken de meesten niet aan.
Zelf zit ik al sinds de jaren zeventig in de sport, dus weet ik wel waarover ik spreek.
Een beetje geluid minder kan geen kwaad, ook voor een Belcar.

Inderdaad... het geluid mag de sport niet kapotmaken, maar er moet wel een realistische overeenkomst komen, en geen debiele 95dB die je naast eender welke autosnelweg constant kunt meten...

Jawaddeman 08-08-2005 11:07

al die zever over dat geluid een beetje belachelijk; bij de voorlaatste touring cup die maar 95 db mag maken; reden er cross-moto's in het bos die gemakkelijk meer als 100 db maken?????????????

ICEMAN 08-08-2005 11:23

Mja, daar zegge ze dan nix over. :frusty:

B.V.S. 08-08-2005 12:06

Quote:

Originally Posted by Jawaddeman
al die zever over dat geluid een beetje belachelijk; bij de voorlaatste touring cup die maar 95 db mag maken; reden er cross-moto's in het bos die gemakkelijk meer als 100 db maken?????????????

Ja maar zo ver gaat het ook...
Als ge met een standaard baanversie GT3 (die +95dB haalt) de ganse dag door de wijken rond het circuit begint te rijden, kunnen ze u niks maken... zo onnozel is het gewoon.
Maar de discussie is eindeloos hé...

ICEMAN 08-08-2005 12:19

Das gwn ik weet niet hoe belachelijk. :frusty:

Jawaddeman 08-08-2005 15:42

Quote:

Originally Posted by B.V.S.
Ja maar zo ver gaat het ook...
Als ge met een standaard baanversie GT3 (die +95dB haalt) de ganse dag door de wijken rond het circuit begint te rijden, kunnen ze u niks maken... zo onnozel is het gewoon.
Maar de discussie is eindeloos hé...

standaard gt3 heb je niet nodig, ik werd tijdens mijn examen met een gewone carrera 4 al twee keer van de baan gehaald, en deze was toevallig drie dagen ervoor wel door de control geraakt??? snap niet goed dat een wagen die op de baan toegelaten is niet op zolder enkele rondjes mag rijden zonder een bekeuring te krijgen; of zijn de normen op een circuit strenger dan op de openbare weg??????? :applaus:

Baron 09-08-2005 00:00

Quote:

Originally Posted by Jawaddeman
of zijn de normen op een circuit strenger dan op de openbare weg??????? :applaus:

Inderdaad, zo belachelijk is de hele affaire intussen geworden! :mad:

All times are GMT +2. The time now is 14:43.