De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   In aanbouw : Ducati Desmosedici 2004 - Tamiya 1/12 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=12253)

Sennake 18-04-2006 18:02

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Mario
Hopelijk kunt ge het desmosysteem even gedetailleerd weergeven, want dat maakt per slot van rekening een Ducati ! :D
Mooi hoor.

Oei, hier ga ik dus duidelijk de mist in : ik weet niet wat je bedoelt :o

Maar in principe zal het wel kloppen, want ik gebruik als referentie het boek "MotoGP Racer's Archive 2004", waaruit ik alles natuurgetrouw tracht na te bootsen, alhoewel ik dus soms niet eens weet wàt ik naboots :o

Ik moet overigens wél oppassen met die referentiefoto's, want de Ducati zag er in het begin van het seizoen anders uit, om na de 4e GP een aantal ingrijpende aanpassingen te ondergaan, zoals bv de dubbele uitlaat boven- en achteraan, die de eerste 4 GP's één enkele uitlaat bleek te zijn (t.t.z. 2 uitlaten die uitmondden in één enkele). Zo zijn er nog een aantal verschillen, en de Tamiya-kit is duidelijk gebaseerd op de latere versie!

Maar genoeg gezeverd, hier komen weer wat foto's van de vordering der werkzaamheden :

Gulfie 18-04-2006 19:43

Als ik me niet vergis is het desmo systeem een systeem dat de kleppen van de motor helpt te sluiten, dus het zit binnenin. Dus dat nabootsen ... good luck! Maar ... bouw een soundmodule in in de soccle en je bent al een heel stuk verder ... want da's typisch desmo en Duc.

Hey Sennake ... mijn volgende project wordt de RC211V van Rossi Valencia 2003. Heb je daar goede referentie foto's van in één van je boeken? (sorry dat ik de thread even bevuil ...)

Mario 18-04-2006 19:44

Quote:

Originally Posted by Sennake
Oei, hier ga ik dus duidelijk de mist in : ik weet niet wat je bedoelt :o

Het desmodromisch kleppensysteem is eigen aan Ducati en al decennia een van hun handelsmerken. Het heeft met de kleppenbediening te maken. Waar andere merken veren gebruiken om hun kleppen op en neer te laten gaan, gebruikt Ducati een ander systeem dat nauwkeuriger is. Een van de nadelen ervan is dat het kleppen stellen veel en veel duurder is.

Via een of andere zoekrobot vind je ongetwijfeld meer en betere informatie hierover, maar het komt erop neer dat desmodromisch systeem eigenlijk synoniem is geworden voor Ducati.

Hier onder meer : http://nl.wikipedia.org/wiki/Desmodromisch (vlindermechaniek).
http://www.ducati.com/bikes/techcafe...part=technical
http://www.usq.edu.au/users/grantd/m...cati/DESMO.HTM
Deze link geeft het mooi weer met een animatietje : http://www.answers.com/topic/desmodromic-valve

Guest 18-04-2006 20:07

Ik wou dat ik ook zo goed kon bouwen als sennake,nismo,huudo.....enz,als je die foto's en modellen ziet????

Gulfie 18-04-2006 20:32

Quote:

Originally Posted by Mario
Het desmodromisch kleppensysteem is eigen aan Ducati en al decennia een van hun handelsmerken. Het heeft met de kleppenbediening te maken. Waar andere merken veren gebruiken om hun kleppen op en neer te laten gaan, gebruikt Ducati een ander systeem dat nauwkeuriger is. Een van de nadelen ervan is dat het kleppen stellen veel en veel duurder is.

Jep ... ik zat dus juist. Mijn grijze massa blijkt dus toch nog te werken! Nadelen te over ... zwaardere constructie, zwaardere bewegende delen, ... maar hogere toerentallen mogelijk!

Sennake 18-04-2006 21:29

Ok, nu begrijp ik de techniek. Maar dat zit dus binnenin, en ik ga wel ver in modelbouw, maar zooooover nu ook weer niet eh ;)

Gulfie 18-04-2006 21:31

Quote:

Ok, nu begrijp ik de techniek. Maar dat zit dus binnenin, en ik ga wel ver in modelbouw, maar zooooover nu ook weer niet eh ;)

Ah ... we hebben uw grenzen gevonden!

Guido 18-04-2006 22:12

De W196 en 300SLR waren er indertijd ook mee uitgerust. Ah ja, van Mercedes natuurlijk. :D

Dominique 18-04-2006 22:47

Coolen brommer!!
Coolen brommer!!
:drewl:

Guido 18-04-2006 23:24

Quote:

Originally Posted by Dominique
Coolen brommer!!
Coolen brommer!!
:drewl:

Ah ja, da's juist. Het ging niet over Mercedes natuurlijk...

Het eerder aangehaalde 'motsjiklet', vind ik toch wel cooler. :D Maar ook onze Sennake is "ne pas trop juste celui là :D" bezig. :worship:

Gèrre 19-04-2006 10:16

:) zeer mooi bezig Sennake

Mario 20-04-2006 08:20

Quote:

Vandaar ook de :D

Sennake 25-04-2006 18:06

5 Attachment(s)
Nadat het chassis-motorgedeelte nagenoeg klaar was, ben ik aan de voorvork en -wiel begonnen. Ik had de extra voorvork-set van Tamiya aangeschaft, en het verschil is toch wel aanzienlijk. De goud- of koperkleurige stukken die in de gewone kit gespoten moeten worden, bestaan hier uit metalen cilinders en ze zien er prachtig uit, én nog eens natuurgetrouw ook. Ook de zwarte onderdelen bestaan uit zwart gelakte, gedraaide aluminium. Zeer mooi allemaal.

Verder heb ik ook de basic photoetch set van Acustion aangeschaft. Er bestaan er 3 verschillende van basic tot pro, maar ik vond de eerste voldoende omdat ik voornamelijk de photoetch radiatorrooster en de remschijven wilde gebruiken. De meegeleverde "Michelin" spuitmallen om de tekst op de banden te spuiten is trouwens waardeloos omdat de diameter van de band en die van de tekst op de spuitmal totaal niet overeenkomt. En terwijl je een decal die dit euvel vertoont met wat sollen nog kan vervormen, kan dat met photoetch materiaal totaal niet natuurlijk. Jammer, een gemiste kans...

In elk geval zie je hieronder enkele foto's van de te monteren onderdelen (motor-chassis, voorvork-helften en voorwiel), en het samengebouwde geheel dat nu op een "halve moto" lijkt (of eigenlijk ook wel is). Je ziet ook een detailfoto van het voorwiel waaraan ik naast detailschildering ook wat extra bekabeling en (als je ze kan zien) een borgpen aan toegevoegd heb (in de as). Allemaal pietluttige details die je op zich eigenlijk niet bemerkt, maar die het totaalbeeld wel een "echt" effect meegeven, waarvan je niet zo direct kan aanwijzen waarom dat eigenlijk zo is... Overigens moet de voorvork nog wel een wash krijgen, net zoals het aluminium onderdeel dat linksboven aan het chassis gemonteerd zit.

Op dit moment ben ik bezig aan de onderdelen die vooraan op het stuur moeten komen zoals het dashboard-display, de steunen voor de voorste kuip en de airbox...

Guido 25-04-2006 19:13

Mooi hoor. Zie maar dat je niet te veel previews post. ;)

Sennake 28-04-2006 18:15

5 Attachment(s)
Quote:

Op dit moment ben ik bezig aan de onderdelen die vooraan op het stuur moeten komen zoals het dashboard-display, de steunen voor de voorste kuip en de airbox...

En dat ziet er afgewerkt zoiets uit :

All times are GMT +2. The time now is 13:35.