De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14752)

Guido 11-01-2007 00:41

2 Attachment(s)
Ivm het probleempje aan de achterbumper. Dit bljikt geen exemplarisch geval te zijn, want ook de 2de kit van de 307 die ik liggen heb, heeft er behoorlijk last. Voor de duidelijkheid heb ik er even een foto van genomen en nog eens even de bijgewerkte ernaast gezet. Kwestie dat je het duidelijk kan zien.

Lang geleden dat ik zo nog iets bij Tamiya gezien heb... Zijn we van hun zeker niet gewoon.

Nismo 11-01-2007 02:37

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 199248)
Ik slijp mijn nagels tot een zeer fijne punt, en dan, krassen maar... :D :+

Een grapje natuurlijk.

Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden.

Merci voor de info, ik zal eens op zoek moeten gaan voor zoiets gelijkaardig, het kan altijd van pas komen.

By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist;
Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+

Guido 11-01-2007 12:32

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 199262)

By the way, Huudo, ge lijkt me wel ne straffe tist;
Ge houdt uw model vast, ge krast uw panellines EN ge maakt ondertussen er ook nog eens foto's van. :p :+

Wat wilt ge als ge "Scale Models and Photography" in uw bannerkes zet. Dan moet ge af en toe eens een straffe toer doen he. :D :+

Guido 18-01-2007 01:36

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 199032)
:Offtopic:
Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel :eek: :+

Maar ... wel veel beterkoop ;)

Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval

Bon, flacon flesjes gaan halen. Idd goedkoop zijn ze wel. 0,15 euro. 2 meegebracht. En waarom niet ook de grondverf decanteren, nu we toch bezig zijn. Dominique's zomerlijke demo indachtig, opening van eht flesje netjes afgeplakt, rietje aan 1 kant in het flesje, de andere kant goed bevestigd aan de spuitmond van de spuitbus (spuitbus al goed opgeschud). OK, daar gaan we. Ging perfect, maar het koud worden van het flesje baarde me enige bezorgdheid. Toen de spuitbus leeg was en het flesje zo goed als gevuld, zat er een laagje ijs op het flesje... wellicht van het drijfgas... even alles mooi afgeveegd en dan de dop erop. Kwestie dat de verf niet zou uitdrogen. Eens even omdraaien en kijken hoeveel lucht erin zit om het op te schudden. Waarom niet eens even schudden... U zei perfect luchtdicht? Toch niet mijn flesje... de verf sisste er langs de dop een beetje aan uit. Oei, precies te vroeg de dop erop gedaan... Darn, maar snel weer open draaien... **Spalsh** overal mooie witte spatten in het rond. OK, geen erg, is de eerste keer, dus bon we leren. Neem het flesje ter hand om de overgekookte verf af te wrijven, begint dat ding weer te borrelen als gek. Maar snel weer neergezet. Misschien eens even oproeren zodat het gas er sneller uitgaat. **Deuuut!** wrong answer! Verf "kookte" er onmiddellijk weer over. Verhip, wellicht door het metaal van het roerstokje? Eens een oude verfborstel nemen... nog slechter idee, de lak van het penseel opgelost in de verf... miljaar. OK, dit kunnen we vergeten. Met het oppoetsen van de overkooksel ook nog het flesje omgestoten... :D Dat was interessant. De uitgelopen verf, siste gewoon op de bodemplaat van de spuitcabine. Straf spul!

Decanteren? 't zal voor een andere keer zijn.

Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring.

TvD 18-01-2007 09:06

Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.

Wild Goose 18-01-2007 11:32

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 200066)
Tipje voor het decanteren; niet in 1 keer een heel potje vol en NOOIT meteen afsluiten. De drijfgassen moeten er eerst uit! Het kan best een uur staan zonder uit te drogen. Zelf doe ik steeds maar een beetje tegelijk decanteren en dan voorzichtig roeren. Omdat het niet zo veel is kan het potje ook niet "overkoken". En hoe meer je decanteert hoe langer je het moet laten staan... open.

How to met foto eens van maken?
Zou welkom zijn.

Gulfie 18-01-2007 12:21

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 200058)
U zei perfect luchtdicht? Toch niet mijn flesje... de verf sisste er langs de dop een beetje aan uit. Oei, precies te vroeg de dop erop gedaan... Darn, maar snel weer open draaien... **Spalsh** overal mooie witte spatten in het rond. OK, geen erg, is de eerste keer, dus bon we leren. Neem het flesje ter hand om de overgekookte verf af te wrijven, begint dat ding weer te borrelen als gek. Maar snel weer neergezet. Misschien eens even oproeren zodat het gas er sneller uitgaat. **Deuuut!** wrong answer! Verf "kookte" er onmiddellijk weer over. Verhip, wellicht door het metaal van het roerstokje? Eens een oude verfborstel nemen... nog slechter idee, de lak van het penseel opgelost in de verf... miljaar. OK, dit kunnen we vergeten. Met het oppoetsen van de overkooksel ook nog het flesje omgestoten... :D Dat was interessant.
Ga voor dit project, 2 busjes TS-30(?) zilver halen, ipv TS17 of Alcald. En dan te bedenken dat de auto's beiden al in grondverf hadden kunnen staan. Oh well, was wel een leerrijke ervaring.

Ik hoor het al ... ge zijt 100% overtuigd van deze methode en een fervent aanhanger :+ :p
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ...
Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren.

Guido 18-01-2007 12:41

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 200075)
Ik hoor het al ... ge zijt 100% overtuigd van deze methode en een fervent aanhanger :+ :p
Misschien een tip ... als je primer wil airbrushen, koop dadelijk een potje van Gunze en een potje verdunner. Gewoon mengen en klaar is Klara! Geen miserie met decanteren, ...
Spuitbussen in kleur is natuurlijk een ander verhaal. Daar zal je moeten blijven decanteren.

Zoals zo vaak het geval is, was dit geen uitzondering natuurlijk. Je kan nog 1000x naar een demo gaan kijken, uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen. En bijna nooit kan je exact onthouden wat er verteld werd tijdens de demo, dus... al doende leert men. :) Ook hier is dit het geval. Uiteindelijk zijn alles gassen eruit "gebroebeld". Immers, het potje was maar halfvol meer, en zoals TvD aangeeft, gaat het bij kleine hoeveelheden sneller.

Er zat immers een foutje in mijn gedachtengang gisterenavond: "Ik zal dat eens rap decanteren." :no:

'k ga toch de grondverf met de airbrush aanbrengen. Er zit wellicht nog voldoende in het flesje om 1 auto mee te doen. Als dat goed gaat, wellicht de TS30 ook decanteren en airbrushen. ;)

Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf?

Guido 18-01-2007 12:41

Quote:

Originally Posted by Wild Goose (Post 200073)
How to met foto eens van maken?
Zou welkom zijn.

Als ik aan het zilver begin, zal ik foto's nemen van het decanteerprocess.

Gulfie 18-01-2007 13:09

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 200076)
Ik neem aan dat synthetische thinner goed is om het pistooltje te reinigen achteraf?

Cellulose thinner my friend! Ik dacht niet dat synthetische werkt (maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk ... :+ )

Guido 18-01-2007 13:35

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 200081)
Cellulose thinner my friend! Ik dacht niet dat synthetische werkt (maar ook ik kan mij vergissen natuurlijk ... :+ )

ok, zal eerst eens met cellulose proberen op een ander stukje metaal (potje of zo). ;)

Wild Goose 18-01-2007 17:02

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 200077)
Als ik aan het zilver begin, zal ik foto's nemen van het decanteerprocess.

Waarvoor dank Huudo.

Guido 11-02-2007 01:53

3 Attachment(s)
Waar zitten hier die "décanteurs"... ?

We zijn dus met de grondverf begonnen. Er zat dus nog witte primer in mijn flesje, maar omdat ik witte grondverf op een witte body niet zo'n goed idee vond, heb ik er wat grijze primer in bijgedecanteerd. Ik had immers redelijk wat schuurwerk achter de rug en de iets donkerdere kleur zou evt. foutjes (die waren er wel degelijk) aan het licht brengen. Gespoten met 0,8 à 1bar en ... de verf was al droog voor ze op het model terechtkwam. Het zaakje dekte wel, maar er bleef een korrelig toplaagje achter dat je, eens droog, er bijna gewoon kon afwrijven. Geen probleem, opschuren en een 2de laag zetten, maar dan met wat meer druk.

2 bar dan maar voor de 2de laag. Echter, de verf bleek ook wat te dik te zijn. Ze kwam niet mooi egaal uit het pistool - precies of het geheel sputterde af en toe - met spatjes hier en daar tot gevolg. Daarop heb ik de spuitbus genomen en onmiddellijk een extra laag in grijze primer gezet, rechtstreeks vanuit de spuitbus. Wat 10x makkelijker ging.

Gevolg is nu wel dat het oppervlak nergens mooi egaal is (zie detailfoto's), dus een extra schuurronde zal nodig zijn. Daarna komt het zilver aan de beurt. Een "foto how-to" is er nog niet, want eerst moeten het me eens deftig lukken.

Mijn vragen aan de heren décanteurs zijn:
- kan je Tamiya spuitbuslak verdunnen, en zo ja, waarmee?
- met hoeveel druk spuiten om optimaal resultaat te krijgen?

Sennake 11-02-2007 02:16

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 201905)
Mijn vragen aan de heren décanteurs zijn:
- kan je Tamiya spuitbuslak verdunnen, en zo ja, waarmee?
- met hoeveel druk spuiten om optimaal resultaat te krijgen?

Hola, je spreekt hier over spuitbuslak terwijl je eigenlijk primer bedoelt. Dat zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen met verschillende samenstellingen. Spuitbuslak verdunnen zou volgens mij geen goed resultaat geven omdat de verf al zeer dun is en precies zoals ze moet zijn om te spuiten.

Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op.

Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors.

scoobyfreak 11-02-2007 02:18

Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?

All times are GMT +2. The time now is 18:11.