De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Schumacher incidenten: De oude Koeien (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8165)

Nicki_Mks 26-05-2004 17:30

@ airco: sorry, maar ik heb er enkel welbekende acties uitgekozen die iedereen wel kent. Bovendien vrees ik dat een verwijzing naar online F1-video's illegaal is.

@ Gilles:

Canada: volledig akkoord, maar als je een heer in het (F1)verkeer bent, draai je desnoods je hoofd even opzij als je niet zeker bent.

Hill: als Schumacher zijn stuurinrichting kapot was, dan had hij niet onmiddellijk terug het circuit moeten opkomen en zeker Hill niet afsnijden. Ik geef toe dat Hill onvoorzichtig en dom geweest is door te pushen, maar hij was zeker niet in fout.

Monza: acceleren en remmen is zeker normaal, maar niet op een zodanige manier dat je een kettingbotsing veroorzaakt. Als je dat wil doen, rij je eerst traag, dan versnel je en rem je terug. Je gaat niet van 200 naar 100 op een vol recht stuk. Button valt niets te verwijten. Hij had de keuze tussen de muur en de achtervleugel van zijn voorganger. Nu Schumacher sinds zondag weet dat dit ook hemzelf zuur kan opbreken hoop ik dat hij geleerd is.

Moeder: ik verwijt Schumacher hierover niets. Ik zei alleen dat dat aantoont hoe hij omgaat met gevoelens.

Jerez:

Quote:

Originally posted by Gilles
indien MS er wel in geslaagd zou zijn geweest om JV's lafhartige mannouevre te counteren met een tegenaanval in diezelfde bocht ben ik van mening dat de titel MS toekwam. lafhartig: 15m voorbij je ultieme rempunt remmen zoals JV in Jerez deed is geen kunst, dat is een aanslag, dat is dom, dat is ondoordacht, maar het draaide uit in JV's voordeel.
1) Als dat verhaal van de 15m waar is (waar ik nooit enig bewijs van gezien heb, integendeel), noem ik dat niet laf maar overmoedig.
2) Ik denk dat het feit dat Schumacher, die normaal niet al te veel last heeft van overijverige stewards, zeer zwaar gestraft werd duidelijk genoeg aantoont wie in fout was.

Gilles 26-05-2004 17:38

Ik draai ook mijn hoofd in een F1 wagen met 200 per uur, das makkelijk hoor, met al die rijwind ...

Hill: Schumacher wist op het moment dat hij de muur in was gegaan ook niet dat zijn inrichting naar de klote was. Dat wist hij ook pas later. Lijkt me logisch dat je de baan trug opgaat, probeert voor je concurrent te blijven en dat je naar de pits wilt.

Monza: Wij rijden niet in die wagens, dus weten we niet hoe ze reageren. Ik hoor wel soms enkele mensen vertellen over hoe hun auto reageert. Om alles op te warmen van je remmen doe je eigenlijk wel zo'n actie. Jenson had dit nooit verwacht, omdat hij deze spelletjes niet kende. Zoiets leer je ook niet in de andere klassen, enkel bij een Schumacher.

Jerez: Dat verhaal is waar. Die collega van wie die quote is, heeft via de FIA toen nog de telemetriegegevens gekregen. Deze waren openbaar gemaakt en konden toen opgevraagd worden. Ik heb ze zelf gezien, maar dat is echt niet iets waarvoor ik met een fototoestel in de aanslag zit.

Inderdaad, dat MS de deur dichtgooit is zijn verantwoordelijkheid. Maar Villeneuve is wel degelijk degene die MS als bumper gebruikt. Had MS Ville laten doorschuiven, dan had MS de titel gepakt. Ville moest TOEN handelen, want er kwamen toen wolken dreigen ... de baan zou kouder worden, en MS zou sneller worden op zijn Goodyears toen. Villeneuve had minder vleugel op als MS, dus als hij al voorbij het rempunt van MS zit, dan kon hij nooit die bocht gehaald hebben. Maar het blijft een feit dat MS de deur daar dichtgooide, wat hij beter niet had gedaan. In mijn ogen zat hij nog steeds op de rijlijn en was het de Canadees die een regelrechte aanval pleegde, in die omstandigheden wat aankwamen, eigenlijk een ultieme kamikaze, wat in zijn voordeel uitdraaide.

Nicki_Mks 26-05-2004 19:45

Quote:

Maar Villeneuve is wel degelijk degene die MS als bumper gebruikt. Had MS Ville laten doorschuiven, dan had MS de titel gepakt.
Dus als ik het goed begrijp heeft Schumacher Villeneuve de titel cadeau gedaan. Dan heb ik toch een paar vraagjes.

1) Waarom werd Schumacher zo zwaar gestraft? Als er effectief twijfel zou bestaan hebben was de straf toch veel lichter geweest.

2) De impact was duidelijk lateraal en Villeneuve kreeg hierdoor geen zijdelingse snelheid noch rotatie. Als hij zoveel te snel ging, waarom raakte hij dan de bocht door?

3) Tot een halve seconde voor de botsing zat Schumacher inderdaad op de ideale lijn. Hadden ze zo gebotst was het een racing incident, of zelfs de fout van Villeneuve. Op het laatste moment echter draait Schumacher vol naar rechts, veel meer dan nodig is om de bocht (zelfs op de ideale lijn) te nemen. Dit is duidelijk te zien op de on board video. Waarom deed hij dat?

Gilles 26-05-2004 20:13

Waarom deed hij dat? Om te verkomen dat Villeneuve hem voorbij ging. Logisch, je probeert je af te schermen als iemand binnendoor komt. Maar iets waar je niet op kunt anticiperen is de snelheid waarmee je tegenstander op je komt ingebeukt in dit geval.

Waarom werd MS zo zwaar gestraft? Omdat hij daar in fout was om die deur daar dicht te gooien. Had hij dit niet gedaan was er niets aan de hand geweest en had hij waarschijnlijk nog de titel gepakt ook. Men moest iets ondernemen, dat was duidelijk. De FIA moest laten voelen dat ze nog steeds de baas waren ...

Waarom hij door de bocht raakte? Hij maakte handig gebruik van MS als buffer om de overtollige snelheid om te vangen. Kamikaze manoeuvre dat in zijn voordeel uitdraaide uiteindelijk.

Mario 26-05-2004 20:26

Ach, laat maar zitten.

marcel 26-05-2004 21:25

Quote:

Originally posted by Nicki_Mks
Schumacher zit echter ver onder het vriespunt sinds 1 mei 1994. Eén van de eerste F1-momenten die ik me nog herinner, veruit het zwartste. Terwijl de hele wereld wist dat Ayrton Senna elk ogenblik ging overlijden stond de heer Schumacher op het podium te juichen.
dit moet zowat een van de grootste misvattingen zijn die er over "de heer Schumacher" bestaan. ik heb een filmpje op mijn harde schijf staan met de hele podium-procedure van die wedstrijd. je krijgt zelfs een close-up van de drie piloten op het podium. Schumacher juigt níet, het enige "enthousiaste" gebaar dat hij doet is eens beleefd met zijn klak wuiven, en dat doet hij zelfs niet enthousiast. waarom anti-schumi's telkens aanhalen dat hij daar stond te juichen, ik zou het begot niet weten, want het was niet zo.

vergeet niet dat schumi de week na de aanslagen op 9/11 enkel reed omdat ene Ecclestone gedreigd had iedereen die niet reed in Monza zijn tot dan toe behaalde punten af te nemen.

smiley 26-05-2004 21:41

dit vind ik allemaal wel zaar "raar" (zal ik het maar noemen),
ok de man heeft zo zijn fouten gemaakt, maar welke coureur niet ?.. ik vind het echt erg dat mensen Schumacher een beest,een machine of ('als het puntje bij paaltje komt') een hartloos mens noemen.. en Hill de #!é@& heeft op altijd alles wel zijn gepast comentaartje ! dit vind ik meer een " zoek de minpunten van een van de beste f1 piloten" speletje dan een discusie...
en dan nog iets over Senna,meestal als hij in de voorbije jaren een record van Senna had gebroken of er in de beurt van kwam stond hij al met de tranen in de ogen... en dit ga je niet zomaar doen om te laten zien dat je om Senna gaf..

komaan hé de man wint gewoon graag zijn races gun hem het toch als hij het in zich heeft..

smiley 26-05-2004 21:43

Quote:

Originally posted by smiley
dit vind ik allemaal wel zaar "raar"
jah zaar hoort er niet bij hé ,typ fout je :)

Gilles 26-05-2004 21:46

Maar als er dan nog een incident zich voordoet, dan doet men alsof de derde wereldoorlog is uitgebroken. terwijl als er iets rond (om maar een voorbeeld te geven) montoya gebeurd het tegenwoordig al "normaal" is.

smiley 26-05-2004 21:53

Quote:

Maar als er dan nog een incident zich voordoet, dan doet men alsof de derde wereldoorlog is uitgebroken. terwijl als er iets rond (om maar een voorbeeld te geven) montoya gebeurd het tegenwoordig al "normaal" is.
tja tegenwoordig sraait het formule 1 om schumacher (alé bijna alleen rond MS toch ;) ) dus als hij er af gaat of er wordt afgeduwd is het wel iets 'uniek' => wauw een niet schumi zege :eek:
maar iedereen heeft zijn eigen mening over de crashes enzo dus c-ya :bye:

Guido 26-05-2004 22:20

Ik ga aan de "case Schumacher" niet te veel tijd verspillen. Alle racers maken fouten, Rosberg, Mansell, Piquet, Prost, Senna, Villeneuve en dus ook Schumacher. Ik heb niet zo'n probleem met de acties die hij ten berde voert op het circuit. De andere moeten hun mannetje maar staan en 'terug vechten'.

Het enige wat ik doodjammer vind, en iedereen die me kent weet dat, is dat hij, samen met Willi Weber, alles per contract geregeld heeft en dus zijn zaakje afgedekt heeft langs alle kanten. Dat had ik al veel langer dan die bewuste zondag in Oostenrijk in de gaten.

En wat écht jammer is, is dat we nooit zullen weten hoe goed of slecht hij wel zou geweest zijn indien hij een 'evenwaardige of superieure teammaat naast zich zou gehad hebben. Stom voor de sport, blijkbaar goed voor Schumacher. Ik kan het echter nog altijd niet hebben. :mad:

Superdiesel 26-05-2004 23:21

Wat het podium van Imola 94 betreft : Daar stond niemand te juichen, ook MS niet. Het volkslied werd ingekort en MS wuifde 1 keer met zijn petje naar het publiek. That's it. Wat iedereen ook mag beweren. Net nog gecheckt. (video ervan op mijne PC staan). Er werd zelfs niet met champagne gespoten.

Wat het incident met hill betreft in Australië. Wel bekijkt volgend filmpje maar eens : Australië 1994 - Michael Schumacher Vs Damon Hill

Ik snap echt niet dat men durft beweren dat MS zijn stuur beschadigd was, hij stuurt nog de bocht in, op de racelijn. En dat terwijl zijn wagen beschadigt is en hij de ruimte moest laten.

Nicki_Mks 27-05-2004 11:05

Quote:

Dan moet je mij toch eens één incident noemen waar Montoya <b>opzettelijk</b> iemand van de baan duwt.

Gilles 27-05-2004 11:18

Iemand opzettelijk van de baan duwen zal hij niet doen. Maar het is eerder JPM die niet zal opgeven en die liever van de baan zal gaan, als zijn plek af te geven. Vb in Hongarije met Raikkonen, in Indianapolis met RS ... het valt gewoon wat op dat hij toch dikwijls bij zo'n incidenten betrokken is. Maar echt opzettelijk iemand van de baan duwen, dat denk ik niet.

Savi 27-05-2004 12:24

Quote:

Originally posted by Nicki_Mks
[B]Mijn respect voor de <b>mens</b>Terwijl de hele wereld wist dat Ayrton Senna elk ogenblik ging overlijden stond de heer Schumacher op het podium te juichen.
Speciaal hiervoor heb ik destijds de race op Imola '94 op cassette gekocht, en dit is volledig onjuist. Op het podiul ging het er heel sereen aan toe.

Wil je dan toch persé iemand iets verwijten, wie zei er in die persconferentie achteraf weer "this race was good fun..."

Mika Hakkinen. (hij zal het niet geweten hebben)

Jij hebt niet te oordelen over de gevoelens van piloten.

Na de race:
http://orbita.starmedia.com/~f1web/podio.JPG

All times are GMT +2. The time now is 21:50.