De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 GP Spanje (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10583)

marcel 09-05-2005 15:15

Quote:

Originally Posted by Finish

1) Zowel linkervoorband als linkerachterband gaven op zelfde wijze de geest. Het aantal linkse en rechtse bochten lijkt mij evenredig verdeeld in Barcelona, een extra druk op de linkse banden zou mss aan de onhandelbare wagen te wijten zijn. Wat me wel opvalt, is dat ik op f1racing.nl meerdere foto's terugvind van wagens waarvan de linkerbanden duidelijk versleten zijn, en de rechterbanden nog intact:

even het circuit-mapje erbij halen:
http://www.fia.com/resources/images/...sp_circuit.gif

zo zie je dat het circuit veel snelle rechterbochten telt (Renault, Repsol, Campsa, Banc Sabadell, New Holland, laatste bocht). in al deze bochten wordt het gewicht van de wagen naar de buitenkant (likerkant dus) gedrukt, waardoor de banden aan die kant extra belast worden. de ongelijke slijtage ligt dus volledig aan de aard. van het circuit. Ik ben niet verschoten van het feit dat de ontplofte banden alle links zaten.

*edit* de foto van Montoya toont trouwens dat de teams de wagens daarop specifiek afstellen: de linkerband vertoont meer camber dan de rechter.

Sennake 09-05-2005 16:28

Wie naar La Une gekeken heeft, weet trouwens dat Tassin dit al voorspeld had vóór de start van de race.

Bart.Vandecavey 09-05-2005 17:01

Quote:

Originally Posted by Sennake
Wie naar La Une gekeken heeft, weet trouwens dat Tassin dit al voorspeld had vóór de start van de race.

Martin Brundle op ITV ook...

The Interceptor 09-05-2005 17:41

Quote:

Zowel linkervoorband als linkerachterband gaven op zelfde wijze de geest. Het aantal linkse en rechtse bochten lijkt mij evenredig verdeeld in Barcelona, een extra druk op de linkse banden zou mss aan de onhandelbare wagen te wijten zijn. Wat me wel opvalt, is dat ik op f1racing.nl meerdere foto's terugvind van wagens waarvan de linkerbanden duidelijk versleten zijn, en de rechterbanden nog intact.

Barcelona is een rechtsdraaiend circuit he, dus elke ronde draai je 360° meer naar rechts dan naar links, daarbij komt, dat de snelle bochten zowat allemaal naar rechts draaien (lange bocht in't begin: Renault-bocht?; en de laatste twee bochten van het circuit vooral dan). Dus komt er toch wel redelijk wat meer druk links vooraan dan rechts vooraan lijkt me. Het verschil tussen linker - en rechtervoorband was op het einde inderdaad echt wel groot :eek:

Verder vond ik Fisichella een heel sterke race rijden hoor! Hij reed tamelijk onopvallend, maar na de eerste pitstops reed hij toch maar mooi op de 2e plaats! Hij had ook geen probleem om Alonso achter zich te houden, tot zijn wagen ineens nogal nerveus begon te reageren, met die vreemde voorvleugelvervanging als gevolg.

Montoya reed ook maar een matige race. Enkel in het eerste wedstrijdgedeelte heeft hij wat laten zien. Kweet niet of iemand dat nog opgevallen is, maar hij nam echt wel een sterke start, was op weg om een plaats of 2-3 te winnen voor de eerste bocht, tot hij links het gras ingeduwd werd, waardoor hij terugzakte naar 8. En toen de safety car buiten kwam, meteen (een zwaardergeladen) Schumacher inhalen, dat deed me weer ff denken aan een gelijkaardige situatie in Brazilië enkele jaren geleden :D

Sennake 09-05-2005 17:50

Weet er trouwens iemand waarom Montoya 2 pitstops (redelijk dicht) na elkaar uitgevoerd heeft?

airco 09-05-2005 17:52

waarschijnlijk een probleem met de tank-installatie ... aangezien er tijdens beide stops (poging tot) getankt is

HHugo 09-05-2005 18:26

Idd, elektronisch probleem op JPM zijn tankinstallatie waardoor die in veiligheid ging.

Bart.Vandecavey 09-05-2005 19:23

Quote:

Weet er trouwens iemand waarom Montoya 2 pitstops (redelijk dicht) na elkaar uitgevoerd heeft?

Bij de eerste pitstop vloeide er geen brandstof uit de tankinstallatie

(cfr. Ron Dennis op ITV)

Savi 09-05-2005 22:04

Als Ferrari de schade in Monaco kan beperken en wat punten scoren met een deftige strategie...dan is het nog te doen. 34 punten inhalen lijkt veel, maar Alonso moet maar één keer pech hebben net als Fisico en dat kan al 24 zijn. De McLarens, Toyota's kunnen allebei punten afsnoepen van Alonso. Zelfs de BAR's. En daar kan Ferrari's belangrijke kans liggen. Ze moeten naar voor in de kwali, dan kunnen ze hun kansen gaan zoeken.

Vanaf Spa staat Schumacher op P1 in het WK.

Mark my words.

Raceboy 09-05-2005 22:17

dit vond ik toch wel het moment van de race: http://www.crash.net/pictures/view/144350.jpg

hoezo brand? :D

Sennake 09-05-2005 22:31

Quote:

Originally Posted by raceboy
dit vond ik toch wel het moment van de race: http://www.crash.net/pictures/view/144350.jpg

hoezo brand? :D

Da's geen brand, da's gewoon vertrekken "met de vlam in de pijp" :D

Sennake 09-05-2005 22:31

Quote:

Originally Posted by Savi
Mark my words.

So noted. We komen er nog op terug ;)

Sennake 09-05-2005 22:33

Quote:

Maar tegen de GP van Spa niet afkomen dat je bedoelde dat zijn auto op Parking 1 zou staan in Francorchamps eh ;)

Savi 09-05-2005 23:21

Quote:

Maar tegen de GP van Spa niet afkomen dat je bedoelde dat zijn auto op Parking 1 zou staan in Francorchamps eh ;)

Zeker niet :)

Ik kan ook gewoon zeggen dat het over en uit is maar stel je voor dat ze er toch in slagen van dit teboven te komen, wat een knaller van een titel zou me dat zijn! Hoop doet leven. In '99 had ook nooit niemand durven voorspellen dat Schumacher zoveel zou gaan winnen, dat leek toen ook onmogelijk...

Savi 09-05-2005 23:25

Trouwens, niet vergeten, die snelheid van Imola, die komt van ergens. Het kan gewoon niet dat dit enkel en alleen aan alle omstandigheden van die dag zou liggen. Op koelere circuits zoals Nurburg, Silverstone, Canada, Turkije, België, Japan,...en nog een hoopje moet het dus goed te doen zijn.

Finish 09-05-2005 23:45

Quote:

Trouwens, niet vergeten, die snelheid van Imola, die komt van ergens. Het kan gewoon niet dat dit enkel en alleen aan alle omstandigheden van die dag zou liggen. Op koelere circuits zoals Nurburg, Silverstone, Canada, Turkije, België, Japan,...en nog een hoopje moet het dus goed te doen zijn.

aaah. gelukkig zijn er ook nog optimisten onder de Ferraristen :D
(groot gelijk, trouwens! Het is pas gedaan als het gedaan is ;) )

Finish 10-05-2005 00:07

Dit is wel op z'n minst geinig te noemen: Irvine bekritiseert Schumacher:

Quote:

Irvine signals end for Schumacher

Alonso has left Schumacher's title hopes in serious doubt
Former Ferrari driver Eddie Irvine insists Michael Schumacher's reign as the king of Formula One is set to end.
Irvine believes Renault's Fernando Alonso is ready to take on the mantle.

"The guy's awesome. When the pressure's on, he doesn't seem to make mistakes like Michael does. He's the new king," Irvine told BBC Five Live.

"Kimi Raikkonen's up there as well. The guard is changing, and I think it's about time because Michael is the most boring world champion ever."

While Alonso has amassed an 18-point championship lead with three wins in five races, seven-time world champion Schumacher has struggled in the new Ferrari.

The German has failed to finish three times to leave him on 10 points, 34 adrift of Alonso.

The only time Schumacher has seriously troubled Alonso was at the San Marino Grand Prix, when the Spaniard held him off to claim victory.

Irvine sees the 36-year-old's failure to attempt an aggressive overtaking move on Alonso in the closing stages at Imola as a sign of the times.

"All he had to do was put the car down the inside and say 'we either have an accident or you finish second'," said Irvine, who was Schumacher's Ferrari team-mate from 1996-99.

"There was no point in Michael finishing second to Alonso.

"He's done much more bad things than that. Maybe age is getting to him. Three years ago he would have done that."

bron: bbc.co.uk
De 11 rondjes die Schumacher vastzat achter Alonso op Imola, toonden twee dingen aan: 1) Inhalen is bijna onmogelijk met twee aan mekaar gewaagde wagens. 2) Schumacher leert uit z'n fouten en zet niet lompweg zijn wagen langszij. Had Irvine in de Ferrari gezeten, hadden we dus gegarandeerd een lompe aanrijding gekregen.
Vooral dat deel van 'Michael is the most boring world champion ever'. hehe. Irvine heeft geluk dat hij niet meer in Jean Todts rangen zit :D

The Interceptor 10-05-2005 00:47

Ik hoor hem toch graag bezig :D

En ik geef hem zeker deels gelijk, op het gebied van presteren onder druk. Het loopt dit seizoen niet meer zo vlot, en hij komt dus onder enorme druk te staan. Met toch wel enkele foutjes tot gevolg. En dan zeker tijdens de kwalificaties, waar hij voig jaar nog zo in uitblonk :eek:

Volgens mij niet de laatste keer dat we hem zoiets zien doen dit jaar! (mja ik ben dan ook geen Schumi-fan :D) Ik schrijf Ferrari nog niet af, ze zullen zeker nog races winnen dit jaar. Maar in Monaco verwacht ik dat weer Kimi bovenaan zal staan. Ferrari heeft dit jaar echt nog niet goed gekwalificeerd, en dat is nu net zo belangrijk in Monaco. Goede tactiek kan helpen, maar terugkomen van startpositie 8 ofzo, lijkt me toch sterk in de straten van Monte Carlo.

Raceboy 11-05-2005 20:47

OOk Ralf zegt dat michael het wel kan vergeten :D

Quote:

Ralf Schumacher has told brother Michael to forget about winning an eighth Formula One Championship this season.

"You have to be realistic. Ferrari are too far from the top. Michael is 34 points behind Alonso.

"That's a huge amount, especially because Renault are continuing to win. Ferrari can forget about this World Championship," German newspaper Bild quoted Ralf as saying on Wednesday.

bron: autosport.com

Raceboy 12-05-2005 20:30

OOk prost heeft een mening :D
ik wist niet dat het internationale ze*k is op Schumacher week was:

Quote:

Four times World Champion Alain Prost has tipped current title holder Michael Schumacher to quit Formula One at the end of this season - even if the German stages a major fightback in the title chase.

With Ferrari's current struggles prompting speculation that Schumacher's enthusiasm for the sport may get dampened pretty quickly, Prost actually believes the German will retire later this year irrespective of his results on the track.

bron: autosport.com

Guido 12-05-2005 21:04

Quote:

Originally Posted by Huudo
Het falen kan, en is volgens mij, een gevolg zijn van iets anders. Dat de Michelins op Massas auto er ook bijna doorzitten, illustreert dat toch. Ik kan en wil best geloven dat Schum over iets gereden is, maar als de zijkant aan flarden gaat, kan dat ook het gevolg zijn van extra belastingen die erop de band zitten. Niet alleen het loopvlak, maar ook de zijkanten van de karkas bepalen mee de stevigheid. En als het idd zo is dat de Bridgestones nu begeven, dan heb je gelijk.

Ik denk dat de auto dit jaar veel brutaler is met het rubber dan vroeger en dat ze nog niet de juiste structuur in de karkas gevonden hebben om het een hele race uit te zingen.

Het zal altijd 2-ledig blijven.

'k zat er redelijk goed op. Niet dat de auto brutaler is met de banden zegt Bridgestone, maar wellicht verkeerde - lees niet optimale druk - heeft de linkerachtenband doen klappen - karkas begaf het.

Staat op pitstop.tv.

Blijf erbij, zelfs als de druk niet optimaal is, moet het karkas op een goed gebalanceerde auto het kunnen uithouden.

Sennake 12-05-2005 21:39

Quote:

Originally Posted by Huudo
Blijf erbij, zelfs als de druk niet optimaal is, moet het karkas op een goed gebalanceerde auto het kunnen uithouden.

Helemaal mijn idee maat.

Sennake 30-05-2005 20:01

Quote:

Mark my words.

Even een kleine update eh Savi (ah ja, je weet dat we een weddenschap lopen hebben) :

Het verschil van Schumi met de huidige leider = 43 punten.
Tot aan Spa zijn er 8 GP's te rijden, als je Spa zelf meerekent nog 9. Ik weet nl. niet hoe ik je uitspraak moet interpreteren : "vanaf Spa" is dat vóór de start of erna?)

Dat betekent een gemiddelde voorsprong van 5,3 punten (zonder Spa) of 4,7 punten (met Spa).

Dus in de veronderstelling dat Schumi vanaf nu ELKE GP zonder uitzondering wint (nogal krasse uitspraak, maar goed) volstaat Alonso telkens met een 4de plaats (zonder Spa) of een 3e plaats (met Spa). Nog steeds mathematisch mogelijk dus, maar geef toe dat de kans klein aan het worden is dat je gelijk gaat halen...

Sennake 04-09-2005 21:23

Quote:

Mark my words.

Tja, Savi, zo'n kans laat ik natuurlijk niet liggen hé. De GP van Spa staat voor de deur en Schumi ... is zelfs mathematisch uitgeschakeld voor het WK! En nu gij weer ;)

Finish 04-09-2005 23:10

Gezien de 'revival' van Schumacher op Imola, had Savi misschien wel een kans. Want wie had er ooit zo'n ellendige terugval verwacht voor Ferrari ? Waren er in feite nog hoogtepunten na Imola ? Indianapolis misschien ? :D

The Interceptor 05-09-2005 00:19

Quote:

Gezien de 'revival' van Schumacher op Imola, had Savi misschien wel een kans. Want wie had er ooit zo'n ellendige terugval verwacht voor Ferrari ? Waren er in feite nog hoogtepunten na Imola ? Indianapolis misschien ? :D

Awel hierover heeft Olav Mol in de nieuwste race-report (die morgen of dinsdag uitkomt denk) nu een heel blad geschreven se.
Naar't schijnt werd Ferrari er eerst van verdacht om te sjoemelen met de benzinevoorraad in de tanks, maar ze konden nu moeilijk net in Italië Ferrari zo aanpakken, en bovendien zouden al de vorige titels van het team in vraag gesteld worden. Dus BAR maar als schuldige naar voor schuiven en bestraffen ...
Feit is dus wel dat de leverancier van de brandstoftanks voor F1, de week na Imola 7 bestellingen heeft binnengekregen én dat sindsdien Ferrai nooit nog de snelste wagen bleek te zijn ... En dan maar klagen over de Bridgestone banden ...

Ik zeg nu natuurlijk maar wat Olav Mol zegt, maar ik durf hem enigsinds geloven :D

Finish 05-09-2005 23:38

Quote:

Originally Posted by The Interceptor
Awel hierover heeft Olav Mol in de nieuwste race-report (die morgen of dinsdag uitkomt denk) nu een heel blad geschreven se.
Naar't schijnt werd Ferrari er eerst van verdacht om te sjoemelen met de benzinevoorraad in de tanks, maar ze konden nu moeilijk net in Italië Ferrari zo aanpakken, en bovendien zouden al de vorige titels van het team in vraag gesteld worden. Dus BAR maar als schuldige naar voor schuiven en bestraffen ...
Feit is dus wel dat de leverancier van de brandstoftanks voor F1, de week na Imola 7 bestellingen heeft binnengekregen én dat sindsdien Ferrai nooit nog de snelste wagen bleek te zijn ... En dan maar klagen over de Bridgestone banden ...

Ik zeg nu natuurlijk maar wat Olav Mol zegt, maar ik durf hem enigsinds geloven :D

Excuus, maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat men bij BAR én andere teams 'toegaf' dat het illegale systeem bij meerdere teams werd toegepast en dat BAR de eerste was die overduidelijk tegen de lamp liep, door vlak na finish nog met de wagen te sjoemelen. Mocht Ferrari een zulk systeem ook gebruikt hebben, verklaart dit nog niet waarom Schumacher de races voor Imola verre van de snelste was. Dan leek die tank toch niet zo veel te helpen, blijkbaar. En ik kan moeilijk geloven dat alle Ferrari-successen gebaseerd zijn op illegale verborgen systeempjes en valstrikken die men bij de technische controle niet opmerkt. Als men deze niet wil opmerken, doet men fameus aan competitievervalsing. Maar waarom zou men dat in godsnaam willen doen ? De jarenlange dominantie van Ferrari heeft de F1 in feite eerder kapotgemaakt dan geholpen. Vreemde logica dan.

Bovendien, Olav Mol ? Vraag eens de mening van Mark over Olav Mol ? :D

The Interceptor 06-09-2005 01:02

Ik loop ook niet te beweren dat hun successen berusten op gesjoemel. Maar 't blijft toch maar een feit dat Ferrari dit seizoen eigenlijk maar één race echt competitief bleek te zijn. Meteen weer terug gevallen, en het gat niet meer kunnen dichten. BAR is dan toch wel hard gebeterd na hun uitsluiting. Van veel verder gekomen en momenteel toch wel en sterkere wagen dan Ferrari. Mss zijn ze achter de schermen al veel langer bezig met 2006 dan we allemaal vermoeden, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Al gehoord of gelezen wat Mansell zijn gedachten hierover waren? Hij begreep ook totaal niet waarom het bij zijn ex-team Ferrari dit jaar niet meer lukt. Hij denkt dat de FIA Ferrari mss wel gevraagd heeft om een jaar aan te modderen. Lijkt me nu maar weinig waarschijnlijk :) maar we leven nog altijd in een omgeving van vrijheid van mening ... en soms wel leuk om die meningen te lezen :D

Alain 06-09-2005 09:49

Ach, het zou de eerste keer niet zijn dat een WK-team het volgende jaar een mislukking heeft rondrijden, qua wagen uiteraard. Bij Ferrari hebben ze daar trouwens ervaring mee. Vanuit die optiek zou het volgend jaar moeten beteren en in 2007 terug WK ;)

Sennake 06-09-2005 09:55

Bwa, voor mij mogen ze nog wat langer blijven aanmodderen hoor, zoals na hun toenmalig laatste titel in 1979 ;)

Finish 06-09-2005 18:54

Ik vrees dat het aanmodderen misschien wel eens weggelegd kan zijn voor Sir Frank Williams en de zijnen. Tenzij ze met die Cosworth V8 gouden zaken doen, natuurlijk.

All times are GMT +2. The time now is 07:28.