De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   F1 2009 GP Melbourne (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=18527)

smiley 29-03-2009 10:07

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 245777)
Nihil, Kers kan pas gebruikt worden vanaf 100 km/h, dus vrij nutteloos bij de start. Zelfs als het mogelijk was:

1) wat als jij KERS gebruikt, maar de wagen voor je op de grid niet? of als die zelfs een "stall" heeft? Dat is zonder die extra boost dan al een gevaarlijke situatie (enkele weken geleden nog een zwaar incident in GP2 Asia). Ik denk dat F1-rijders zoiets niet zullen riskeren

De start is niet alleen het wegkomen he, het is de eerste rechte lijn (en zelfs eerste paar bochten) en echt lang duurt het niet voor ze die 100 km/h halen he :rolleyes: en als er ergens een gaatje is kan je die extra boost wel gebruiken, als je daardoor enkele wagens voorbij kan spurten.. Het is van groot belang in de hoeveelste positie kmt door rijden na de eerste paar bochten, kijk maar naar Barrichello.

De gp vandaag kon me wel boeien, toch regelmatig een mooi duel gezien, wat ik wel raar vond was dat ferrari het in die laatste stint allemaal verprutste, ze reden constant in de top 5 :confused:
Erger vond ik de aanrijding tussen Kubica en Vettel, vooral voor vettel, want hij was door de race heen de enigste wat echt iets of wat druk op Button kon zetten.
Voor de rest natuurlijk een pracht prestatie voor brawn gp, er zullen niet veel mensen zijn wa het hun niet toewensen.

Nu wachten op wat volgend weekend zal geven, te hopen kan Vettel wraak nemen :gas:

The Interceptor 29-03-2009 10:14

Quote:

Originally Posted by The Interceptor (Post 245664)
Ik zet mijn geld in op Button voor zondag! :champagne:

Whoohoo, Jenson wins !!!!! :champagne:
Prachtig gereden van Jenson, vooral die start van hem :applaus:
Maar 't was toch nog veel nagelbijten voor de Jenson fans, vooral die 1e safety car (die wel erg laat werd ingeschakeld), en dan op 't einde Kubica die op betere banden zat.

Maar hier zijn we dus al 9 jaar fan voor, door de vele moeilijke jaren heen. Traantjes in de ogen bij de finish en het podium :)

Ferrari en Alonso zijn me toch dik tegengevallen, daar hebben ze nog veel werk te doen. En McLaren, ofja Hamilton, heeft toch ook wel een sterke race gereden, wel een stuk trager dan de Brawn GP wagens, maar hij wist toch uit alle problemen te blijven en zo nog 4e worden!

Can't wait for Malaysia next week :)

Het lijkt me wel een interessant seizoen te worden. Brawn GP en Red Bull hebben zeer snelle wagens gebouwd. Ferrari en BMW komen er ook wel, al ben ik nog niet volledig overtuigd. En van Williams ben ik ook echt positief verschoten, op de hardere banden was Rosberg ook echt wel supersnel, wel raar dat hij totaal niet meer kon volgen op de zachte banden.

crosserke 29-03-2009 10:43

De race was boeiend om volgen en inderdaad veel meer inhaalmaneuvers.Ik vond de actie's van Barrichello toch meer op het randje dan het duel Vettel-Kubica.

Guido 29-03-2009 11:44

Leve het zomeruur! Overslapen en dus niks gezien...

crosserke 29-03-2009 12:32

Trulli naar p12 teruggezet wegens inhalen onder s.c.
Zo staat Hamilton toch op het podium.

bron:teletekst vrt

fenixracing 29-03-2009 12:37

Als brawngp, toyota en williams gediskwalificeerd worden na uitspraak van de FIA.
Dan wint hamilton zelfs. :p
Ik zeg duidlijk als, want niets is zeker.

Sennake 29-03-2009 12:39

Quote:

Originally Posted by crosserke (Post 245796)
Trulli naar p12 teruggezet wegens inhalen onder s.c.
Zo staat Hamilton toch op het podium.

bron:teletekst vrt

Aha, dan had Brundle het op de BBC toch goed gezien: hij vroeg zich af hoe het kwam dat Hamilton net voor de SC derde was en na de SC vierde na Trulli.

marcel 29-03-2009 12:52

Quote:

Originally Posted by smiley (Post 245781)
De start is niet alleen het wegkomen he, het is de eerste rechte lijn (en zelfs eerste paar bochten) en echt lang duurt het niet voor ze die 100 km/h halen he :rolleyes: en als er ergens een gaatje is kan je die extra boost wel gebruiken, als je daardoor enkele wagens voorbij kan spurten.. Het is van groot belang in de hoeveelste positie kmt door rijden na de eerste paar bochten, kijk maar naar Barrichello.

als je naar Barrichello kijkt, is het juist duidelijk dat het niet belangrijk is waar je na een paar bochten zit, die zat na de eerste ronde op P7, en is 2de geworden. Trulli is uit de pits vertrokken, was "na een paar bochten" nog voorlaatste (de mensen die in de crash betrokken waren niet meegerekend) en is op het podium gefinisht (zij het na inhalen onder SC).

de eerste meters zijn dus wel degelijk onbelangrijk

ben ik trouwens de enige die vond dat de timing van de SC eerder.... opvallend was? Rosberg, Vettel en Kubica waren al binnen gekomen. In ronde 18 crasht Nakajima, op een plaats waar weinig plaats is om op te ruimen. Daarna komt Barrichello binnen (een lange stop, 21s). En pas dààrna komt Button binnen, op het einde van ronde 19. En pas als Button de pits verlaat, komt de SC buiten. Net voor Vettel trouwens, waardoor het hele veld moet doorgelaten worden...

Ik wil niks of niemand beschuldigen, maar mij lijkt het wel of de "dream finish" daar een handje geholpen werd

Gèrre 29-03-2009 12:55

Mooie gp gezien, alleen versta ik de actie van Vettel niet goed, er was plaats genoeg naar mijn inziens. Ook een mooie prestatie van Brawn GP nu is het nog af te wachten wat de FIA gaat doen met de diffuser kwestie.

Brecht 29-03-2009 13:03

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 245799)
Aha, dan had Brundle het op de BBC toch goed gezien: hij vroeg zich af hoe het kwam dat Hamilton net voor de SC derde was en na de SC vierde na Trulli.

Commentaar op BBC was super! Ook leuk, piloten die moesten opgeven werden een kwartier er na al geinterviewd :)

Ook leuk hoe piloten commentaar kunnen geven op de tv beelden tijdens de persconfertie na de race.

En het was niet volledig Kubica zijn schuld, die aanrijding met Vettel. Kubica met risico, maar zat er langst, en Vettel laat vervolgens niet genoeg plaats. Beetje 50/50, zoals ze ook zeiden "op den BBC" :)

JCE.72 29-03-2009 13:27

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 245800)
Ben ik trouwens de enige die vond dat de timing van de SC eerder.... opvallend was? Rosberg, Vettel en Kubica waren al binnen gekomen. In ronde 18 crasht Nakajima, op een plaats waar weinig plaats is om op te ruimen. Daarna komt Barrichello binnen (een lange stop, 21s). En pas dààrna komt Button binnen, op het einde van ronde 19. En pas als Button de pits verlaat, komt de SC buiten. Net voor Vettel trouwens, waardoor het hele veld moet doorgelaten worden...

Ik wil niks of niemand beschuldigen, maar mij lijkt het wel of de "dream finish" daar een handje geholpen werd

Dat leek ook mij op zijn minst erg opvallend Marcel...

historyf1 29-03-2009 13:48

mooie race gezien, enige minpunt is toch de door mongolisme geteisterde braziliaanse zak aan de start te moeten zien.
vettel en kubica? ben fan van beiden, maar vond eerder kubica wat optimistisch. maar dat is eigen aan hem, laat hem doen en hij vecht zelfs nog na de race voor een plekje hoger op de tabellen.
piquet jr...wat moet je hiervan denken? kan ie rijden of moeten er post-its op zijn pedalen gehangen worden?
sutil en fisico...knap maar ze gaan nog wel eens in mekaar hangen vrees ik.

kortom, ik denk dat 2009 een hilarisch spannend seizoen gaat worden

Marc 29-03-2009 13:53

Quote:

Originally Posted by JCE.72 (Post 245806)
En pas als Button de pits verlaat, komt de SC buiten.

De timing was ongelukkig omdat iedereen voorbij de SC moest.
Maar wat als de SC was gekomen voor de stop van Button? Dan had Button kunnen pitten onder SC en was hij ook leider gebleven. Waar zit het probleem?

The Interceptor 29-03-2009 13:56

Zoals eerder gezegd, vond ik ook de safety car wel laat uitkomen.
Toen ik die crash zag, dacht ik al direct dat Jenson de overwinning kon vergeten, maar ik zat nog met het SC-reglement van vorig jaar in mijn hoofd. Daar heeft Brawn wel geluk gehad, dat geef ik toe. Maar er kan niet gezegd worden dat ze de overwinning hebben gestolen.

En nu lees ik net dat Vettel volgende week 10 startplaatsen verliest door dat incident met Kubica, dat vind ik nu toch ook wel overdreven.
En over Barrichello zijn acties wordt gezwegen. Of werd hij bij de start echt zo hard aangetikt door Kovalainen? Kzou de beelden nog eens moeten herzien.

Nouja, Jenson verdient gewonnen, dat pakken ze hem (hopelijk!) niet meer af!

fenixracing 29-03-2009 14:30

Vettel wodt bestraft omdat hij bleef verder rijden met een gehavende wagen.
Terwijl de fia had gevraagd om hem veilig langs de kant te zetten.
Maar vettel bleef door rijden en heeft daarom een straf gekregen.

Mark 29-03-2009 14:36

Quote:

Originally Posted by historyf1 (Post 245807)
enige minpunt is toch de door mongolisme geteisterde braziliaanse zak aan de start te moeten zien.

Pardon? Op dit soort opmerkingen zitten we hier niet te wachten.

Neo-242 29-03-2009 14:36

Het commentaar op BBC was inderdaad geweldig! Nogal wat anders dan de vaak slaapverwekkende vertoningen op Sporza, hoewel ik hen dankbaar ben dat ik de afgelopen jaren toch F1 heb kunnen volgen! :)

Race was een beetje chaotisch met het meest opvallende inderdaad die bizar late reactie op de crash van Nakajima. Dat had meteen SC moeten zijn!!:mad::confused:

historyf1 29-03-2009 14:41

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 245814)
Pardon? Op dit soort opmerkingen zitten we hier niet te wachten.

sorry voor de formulering, maar ik nodig je uit om rubens eens in real life te ontmoeten

Nicki_Mks 29-03-2009 14:50

Top: Brawn GP. Zeer origineel, ik weet het ;)
Flop: Ferrari. Laatste plaats in het CWC, zegt genoeg.

smiley 29-03-2009 14:57

Quote:

Originally Posted by marcel (Post 245800)
als je naar Barrichello kijkt, is het juist duidelijk dat het niet belangrijk is waar je na een paar bochten zit, die zat na de eerste ronde op P7, en is 2de geworden. Trulli is uit de pits vertrokken, was "na een paar bochten" nog voorlaatste (de mensen die in de crash betrokken waren niet meegerekend) en is op het podium gefinisht (zij het na inhalen onder SC).

de eerste meters zijn dus wel degelijk onbelangrijk

Sorry, maar daar heb ik toch een hele andere kijk op, het feit dat barichello nog 2de is geworden was meer het geluk dat ferrari uitviel, vettel en kubica er elkaar afreden, en rosberg wat problemen met de banden had.

Het is toch wel vaker dat als iemand zijn start verprutst en achter andere (tragere) rijders komt te zitten, dat heel zijn race naar de knoppen is.

Mijn mening, in een race (zonder invloed van safetycar) is de start een van de belangerijkste delen van de race.

JCE.72 29-03-2009 16:02

Quote:

Originally Posted by Marc (Post 245809)
De timing was ongelukkig omdat iedereen voorbij de SC moest.
Maar wat als de SC was gekomen voor de stop van Button? Dan had Button kunnen pitten onder SC en was hij ook leider gebleven. Waar zit het probleem?

Je quote een uitspraak van een ander met mijn gebruikersnaam Marc... dat waren niet mijn woorden :rolleyes:. Ik bevestigde enkel dat ik de timing van de SC ook opvallend vond.

Gasplanché 29-03-2009 16:57

Prachtige race.
Ik verwacht een zeer open kampioenschap. Er zijn volgens mij gemakkelijk vijf-zes teams die GP's kunnen winnen.

klopklop1 29-03-2009 17:23

Het ergste vind ik nog dat Vettel in fout werd gesteld bij de aanrijding en zo 10 plaatsen teruggezt wordt op de starting grid in Maleisië Kubica sneed Vettel toch zwaar de pas af. Wat vinden jullie?

Avalon 29-03-2009 17:48

Quote:

Originally Posted by klopklop1 (Post 245835)
Het ergste vind ik nog dat Vettel in fout werd gesteld bij de aanrijding en zo 10 plaatsen teruggezt wordt op de starting grid in Maleisië Kubica sneed Vettel toch zwaar de pas af. Wat vinden jullie?

Ik verschoot er ook van toen ik las dat Vettel de schuld heeft gekregen. Volgens mij waren beide rijders wel wat de stomme kl*** aan het uithangen!

En Vettel daarna nog eens lekker op zijn drie wielen naar de pits terug rijden... Wat jaar is dit? 1979?

fenixracing 29-03-2009 17:52

Hij is voorbij de pits gereden en gewoon doorgegaan op 3 wielen. En daarom is hij ook gestraft.

Astra-fan 29-03-2009 19:04

De 10 plaatsen straf zijn wel degelijk voor de aanrijding.

Voor wat betreft het blijven rondrijden op drie wielen heeft hij een geldboete gekregen.

Sir Kwietje 29-03-2009 20:02

Quote:

Originally Posted by Astra-fan (Post 245842)
De 10 plaatsen straf zijn wel degelijk voor de aanrijding.

Voor wat betreft het blijven rondrijden op drie wielen heeft hij een geldboete gekregen.

Hij had toch nog zijn 4 wielen... :p

Guido 30-03-2009 10:30

Wat me opvalt op onderstaande "Spotter Guide", is het feit dat de BrawnGP wagen de enige is met een 'diepe neus'. Ook aan de zijkanten, ter hoogte van de ingang van de sidepods, ziet de wagen er ook anders uit. Diffuser story of niet, het zal niet enkel daar aan liggen dat ze sterk zijn. Ze hebben 9 maanden hard gewerkt aan de wagen, het ganse 2008 seizoen geofferd, en de resultaten zijn er nu naar.

ps. Excused voor het overschreiden van de afbeeldingslimieten, maar enkel in dit formaat is de tekening goed leesbaar.

http://farm4.static.flickr.com/3576/...9115aa13_b.jpg

Ferrari rules 30-03-2009 10:51

De neus is inderdaad wat lager of die andere wagens en vooral ook veel breeder... doet me een beetje denken aan de Ferrari F2001! die volgens mij de meeste overwinningen in 1 seizoen heeft behaald! Dat belooft...

Barichello had inderdaad nogal veel geluk dat er veel rijders voor hem uitvielen maar dat geld ook voor Hamilton die anders ook wel eens buiten de punten zou gevallen zijn... That's what racing is all about!!!;)
Ik hoop enkel dat Ferrari en de andere topteams het gat niet te groot laten worden anders zouden we wel eens een verassende wereldkampioen kunnen krijgen...
Ik begrijp Raikkonen toch niet helemaal goed hoor... Zo uit de bocht gaan op een droge ondergrond? blijkbaar toch niet echt het godenkind dat Ferrari in hem ziet! En ik begrijp de tactiek ook niet van Dominicalli... Hij laat Ferrari starten op de superzachte banden terwijl de meeste teams de hardere soort verkoos. Akkoord, je moet ze zowiezo toch monteren maar waarom niet in de laatste stint? je zag duidelijk dat de hardere soort de beste keuze was. En wanneer je de zachte band in de laatste stint gebruikt , hoef je er ook geen 13 ronden meer mee te rijden waardoor je met de zachte band een korte stint van ongeveer 8 ronden kan mee rijden. Na 8 ronden ging het toch maar bergaf met de zachtesoort.

Iets waar Brawn GP geen probleem mee had !!! M.B.B.!!! (Master Brian Brawn):worship:

Rob 30-03-2009 10:55

Prachtige race, veel mooie inhaalmaneuvres ook veel stomme fouten. De Safety car was duidelijk te laat, hij komt achter Button de pitstraat uitgereden, voor het raceverloop maakt het niks uit, het zag er aleen heel lullig uit.

Verder denk ik ook dat Kubica meer fout heeft aan het incident als Vettel. Vettel verdiend voor mij een pluim door verder te rijden op 3 wielen, t was toch safety car dus gewoon slim gezien van Red Bull. En als het dan toch niet mag ==> zwarte vlag met oranje bol ooit van gehoord?!

Guido 30-03-2009 11:06

Quote:

Originally Posted by Ferrari rules (Post 245866)
doet me een beetje denken aan de Ferrari F2001! die volgens mij de meeste overwinningen in 1 seizoen heeft behaald!

Was dat niet de McLaren Honda MP4/4 die met 15 van de 16 overwinningen ging lopen. Moesten er eigenlijk 16 zijn ware het niet dat ene Schlesser Senna eruit knikkerde in Monza.

:Offtopic:

Ferrari rules 30-03-2009 11:23

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 245868)
Was dat niet de McLaren Honda MP4/4 die met 15 van de 16 overwinningen ging lopen. Moesten er eigenlijk 16 zijn ware het niet dat ene Schlesser Senna eruit knikkerde in Monza.

:Offtopic:

Ah... het zou kunnen...:o
Wat niet wegneemt dat de neus van BrawnGP er toch op lijkt hé;)

Raceboy 30-03-2009 15:35

Quote:

Originally Posted by Ferrari rules (Post 245866)
En ik begrijp de tactiek ook niet van Dominicalli... Hij laat Ferrari starten op de superzachte banden terwijl de meeste teams de hardere soort verkoos. Akkoord, je moet ze zowiezo toch monteren maar waarom niet in de laatste stint? je zag duidelijk dat de hardere soort de beste keuze was. En wanneer je de zachte band in de laatste stint gebruikt , hoef je er ook geen 13 ronden meer mee te rijden waardoor je met de zachte band een korte stint van ongeveer 8 ronden kan mee rijden. Na 8 ronden ging het toch maar bergaf met de zachtesoort.

duidelijk niet naar BBC gekeken ;) Ferrari had gegokt op een safety car en die zou het resultaat van het verlies van de zachte bandensoort uitwissen. ze hebben hun safety car ook gekregen en het gat was daarna ook weer gedicht.

Bart.Vandecavey 30-03-2009 15:50

Vond het wel iets hebben die volledig witte auto's, overals ed... Hopelijk worden ze niet gediskwalificeerd. De andere teams zullen Brawn GP wel bijbenen doordat die meer middelen achter zich hebben.

Ferrari rules 30-03-2009 21:38

Quote:

Originally Posted by Raceboy (Post 245883)
duidelijk niet naar BBC gekeken ;) Ferrari had gegokt op een safety car en die zou het resultaat van het verlies van de zachte bandensoort uitwissen. ze hebben hun safety car ook gekregen en het gat was daarna ook weer gedicht.

Tja , ik heb het inderdaad maar met Sporza moeten stellen want ik moest werken en daar hebben we geen kabel...

man man man... wat zijn dat 2 sukkelaars van presentators?!?:fight::mad:

En wat dat gokken betreft, ik vind het een beetje raar dat een topteam zomaar op de SC gokt. Het heeft blijkbaar niet mogen zijn voor Ferrari:(
Op naar de volgende zeker?

Raceboy 30-03-2009 21:58

Quote:

Originally Posted by Ferrari rules (Post 245918)
En wat dat gokken betreft, ik vind het een beetje raar dat een topteam zomaar op de SC gokt. Het heeft blijkbaar niet mogen zijn voor Ferrari:(
Op naar de volgende zeker?

In Melbourne is dat niet echt gokken, meer een bijna zekerheid.

The Interceptor 31-03-2009 19:22

Quote:

Originally Posted by Bart.Vandecavey (Post 245887)
Vond het wel iets hebben die volledig witte auto's, overals ed... Hopelijk worden ze niet gediskwalificeerd. De andere teams zullen Brawn GP wel bijbenen doordat die meer middelen achter zich hebben.

Dat zou gewoon belachelijk zijn als ze die wagens nu nog gaan afkeuren. De wagen van Brawn GP is al 3 keer goedgekeurd! (Testen Barcelona, Scrutineering GP Australië, en nog een extra goedkeuring na de klachten van enkele teams ...)
Mij lijkt het hier veel eerder een intelligente interpretatie van het reglement. 't Is ook niet de eerste keer dat een team (nu zijn het er eigenlijk zelfs 3) in zoiets slaagt he.
Hopelijk krijgen ze KERS nog snel op punt, en dus in de auto.
De volgende GP kan niet snel genoeg komen! :gas:

't Was ook wel grappig om te zien hoeveel volk van andere teams er niet verzamelend was rond beide Brawn GP wagens op de grid.

Neo-242 31-03-2009 20:06

Volgens insider berichten bij BrawnGP zelf zou de snelheid niet alleen komen van de diffuser, en dat eerder gebruikt worden als "zand in de ogen" middeltje. Interessant:)

Ik vraag me dan altijd af wat Honda nu denkt. :)

Mij lijkt de start van het seizoen zo wegglopen uit een strip van Vaillant.
BrawnGP = Leader :eek:

gwyllion 01-04-2009 13:56

Na de illegale diffuser, nu ook de illegale KERS: http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=37402

Jan 01-04-2009 19:18

Quote:

Originally Posted by gwyllion (Post 245982)
Na de illegale diffuser, nu ook de illegale KERS: http://www.pitpass.com/fes_php/pitpa...s_art_id=37402

:+:+:+
vandaag is alles mogelijk ;)

All times are GMT +2. The time now is 17:40.