De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Rally (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Dakar 2004 - Mauritanië - rit 7 => 9 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6854)

airco 08-01-2004 18:19

Bij de wagens is er ook stevig wat op til .....

Masuoka is meer dan een uur kwijt met versnellingsbakproblemen .....
De Mevius is ondertussen voorbij McRae .....

Peterhansel en De Mevius zijn al binnen ondertussen ..... Als ik me niet vergis komt De Mevius zo dadelijk 2e te staan in de stand :)

*correctie*
Masuoka is anderhalf uur kwijt

roadrunner 08-01-2004 18:20

Quote:

Originally posted by Johan

De naam Henrard ben ik nog niet tegengekomen?

Hij zou uitgesloten zijn omdat hij te laat kwam voor de start, toch een stomme manier om eruit te moeten.

Scapa 08-01-2004 18:40

Hij IS uitgesloten. Het gekke verhaal kan je lezen op pistop.tv

Supra 08-01-2004 18:49

die live tracker werkt vandaag ni denk ik

Speesman 08-01-2004 18:50

Ai, weer een Belg minder. Spijtig ...

airco 08-01-2004 19:41

De Mevius heeft de 2e plaats in het algemene klassement kunnen bemachtigen .... :):)

Hij heeft nu een voorsprong van 18 minuten op Masuoka(3e) en 25 minuten op Schlesser(4e). De 5e (zijn teamgenoot Alphand) staat al op 1h45.

Helaas heeft hij wel een achterstand van een dik uur op Peterhansel .....

airco 08-01-2004 20:49

Loomans binnen als 17e ....

18e plaats in het overall klassement

knap werk Jacky

Bart.Vandecavey 08-01-2004 22:04

Prachtige prestatie van de Mevius...

Dit lijkt een van de mooiste Dakars ooit te worden; de zwaarste...

airco 08-01-2004 22:08

ik heb zonet ff naar de RTBF gekeken voor de Dakar ....

Voor zover ik kon opmaken uit hun lijsten zou Koen Wauters opgegeven hebben ? :rolleyes:
Ik moet er wel bijvertellen dat de lijsten nogal snel gingen, en dat ik de kans niet heb gekregen om het goed te bekijken .....

Anderzijds zou dit wel een verklaring kunnen zijn waarom Wauters nog altijd niet aan CP1 is (volgens dakar.com)

Wat ik wel vreemd vind dat geen enkele site (noch pitstop.tv, noch de site van AD-sport melding maken van dit bericht) Kan iemand dit bevestigen of ontkennen ?

flugel 08-01-2004 22:20

Quote:

Originally posted by airco
ik heb zonet ff naar de RTBF gekeken voor de Dakar ....

Voor zover ik kon opmaken uit hun lijsten zou Koen Wauters opgegeven hebben ? :rolleyes:
Ik moet er wel bijvertellen dat de lijsten nogal snel gingen, en dat ik de kans niet heb gekregen om het goed te bekijken .....

Anderzijds zou dit wel een verklaring kunnen zijn waarom Wauters nog altijd niet aan CP1 is (volgens dakar.com)

Wat ik wel vreemd vind dat geen enkele site (noch pitstop.tv, noch de site van AD-sport melding maken van dit bericht) Kan iemand dit bevestigen of ontkennen ?

'k denk wel dat ze zullen opgeven... de laatste dagen, dat kon je moeilijk nog een dakar "rijden" noemen eh :)

airco 08-01-2004 22:24

Quote:

Originally posted by flugel
'k denk wel dat ze zullen opgeven... de laatste dagen, dat kon je moeilijk nog een dakar "rijden" noemen eh :)
mja ik verwacht dat ook wel ..... toch vind ik het raar dat de rtbf hiermee komt als de rest van de media (zelfs de AD site zelf) nog van niks weten.

Bovendien is het aantal dagen dat ze nu voortsukkelen misschien juist een extra motivatie om door te zetten. Waarom hebben ze anders de voorbije dagen zo afgezien.

Oneliner 08-01-2004 22:30

De Rooy verliest bijna anderhalf uur en ziet een mooie tweede plaats voorlopig uit handen glippen...

flugel 08-01-2004 22:42

Quote:

mja ik verwacht dat ook wel ..... toch vind ik het raar dat de rtbf hiermee komt als de rest van de media (zelfs de AD site zelf) nog van niks weten.

Bovendien is het aantal dagen dat ze nu voortsukkelen misschien juist een extra motivatie om door te zetten. Waarom hebben ze anders de voorbije dagen zo afgezien.

Maar die mensen zitten er ook volledig door eh... iedere mens heeft zijn limieten eh, als je leest dat de co van Koen gisteren in 't slaap gevallen was gewoon omdat em zo moe was en dat met de nota's in zijn handen...

Bart.Vandecavey 08-01-2004 22:46

We zullen het straks zien op Kanaal 2 hé als het zo is... Maar ik dacht dat ze gewoon er alusie op maakten dat ze nog niet binnen waren...

airco 08-01-2004 22:48

Quote:

Originally posted by Bart.Vandecavey
We zullen het straks zien op Kanaal 2 hé als het zo is... Maar ik dacht dat ze gewoon er alusie op maakten dat ze nog niet binnen waren...
mnee het was echt bij die lijsten op het scherm .... Bij Abandons :(

pompierke 08-01-2004 22:52

Quote:

mnee het was echt bij die lijsten op het scherm .... Bij Abandons :(
Airco,
waar heb jij die lijst dan gevonden ?????

pompierke

airco 08-01-2004 22:55

Quote:

Originally posted by pompierke
Airco,
waar heb jij die lijst dan gevonden ?????

pompierke

tijdens de uitzending van de RTBF (La Deux) ivm met de dakar ..... een klein uurtje geleden
dus niet op internet ofzo

Ottooke 08-01-2004 23:38

Inderdaad, dat heb ik ook gezien. Maar ik heb ook niet duidelijk kunnen zien wat er stond. Misschien dat Wauters naar Dakar rijdt, maar niet meer rijdt voor het klassement.

airco 08-01-2004 23:54

Op kanaaltwee geen nieuws over een eventueel opgeven van Koen

Superdiesel 09-01-2004 00:06

Die lijstjes op La Deux gaan nogal snel.
Eerst tonen ze het klassement van de belgen en daarna het lijstje opgevers. Mss heb je Wauters zien staan en dan naar wat bovenaan het scherm stond en stond er ondertussen al een ander lijstje, dat met de opgevers, of 'abandons'.

Toch niets van te vinden op Dakar.com

airco 09-01-2004 04:14

Al een geluk brengt Pitstop.tv af en toe nog uitsluitsel ivm geruchten over deze Dakar. Een Dakar die overigens niet makkelijk is om volgen over het internet (alleszins niet voor de mindere Goden).

Quote:

Koen Wauters is bij de start van de 8ste etappe teruggekeerd naar Atar, het vertrekpunt voor de rit naar Tidjika. Het is niet duidelijk of dit de opgave betekent voor de Toyota-rijder.

Wauters had gisteren in de rit naar Atar heel wat problemen met de motor, die voortdurend warm liep. Ondanks de ontgoocheling bij aankomst vanmorgen om halfzes in het bivak was er nergens sprake van opgeven.

De organisatie meldde ons dan vanavond dat de 257 teruggekeerd was naar Atar samen met de 446, de assistentie-truck van ondermeer Jurgen Damen. Heeft Wauters de start genomen en is hij dan teruggekeerd voor reparatie of is de Clouseau-man definitief uit koers?

Bron: pitstop.tv

airco 09-01-2004 04:44

Ook rond de wagen van Dirk Martens is het behoorlijk stil geworden ..... Nog wel een tijd aan CP1 ... maar daarna niks meer

Vanierschot is gezien aan CP2 .... maar nog steeds niet binnen (alleszins niet volgens de dakar-site).

De Dakar lijkt ondertussen wel de calvarie-tocht van AD-sport te worden ..... Gestart met 5 voertuigen in wedstrijd blijven er nog maar 2 over (terwijl slechts 1 (Vanierschot) nog realistische overlevingskansen heeft).
Dit mag je gerust een resultaat voor te bleiten noemen van een team dat toch met heel stevige ambities aan de Dakar is begonnen.

Mistery 09-01-2004 08:50

De opgave van Koen Wauters & Charly Gotlib lijkt nu een feit. Ook Dirk Martens en Kris Bulens zouden uit wedstrijd zijn. Albert Vanierschot was dan wel aan CP2 gepasseerd, maar ook van hem tot op heden geen verder nieuws, evenmin van Peter De Mulder... :(

Don Kamiel 09-01-2004 08:54

Juist een melding gekregen dat AD sport uitgevallen zou zijn... :( :(
en dit uit een zeer goede bron.

Rallyloverke 09-01-2004 10:02

Op Pitstop is inderdaad te lezen dat Koen Wauters heeft moeten opgeven voor de tweede opeenvolgende keer.

Toch mag men niet beginnen denken : "wat doet een zanger in de woestijn?" De eerste maal dat hij deelnam dacht ik dit eerlijkheidshalve ook. Maar pet af voor zijn moed en volharding daar. Want ik denk dat er zijn die met wat hij dit jaar voorhad al veel eerder waren gestopt. En ik vond zijn prestaties in de Dakars die hij wel uitreed verre van slecht, integendeel zelfs.

Ik heb zonet op www.dakar.com eens even naar de stand gekeken. Als ze zo voortgaan staat wie aankomt in Dakar in de top-15 ...

Bij de motoren vond ik zonet Steve Ramon nog nergens terug ,toch iemand die desnoods op één wiel aankomt ...

Bij de vrachtwagens gaan er ook niet te veel aankomen.

De Dakar is terug een echte Dakar : lood-en loodzwaar. Vandaag ook weer en dan nog zonder assistentie en extra veel navigatiewerk.

Ik vind het ook raar dat ze voor madam Kleinschmidt een uitzondering maken en dat ze niet uit koers is gezet voor het vervangen van die motor. Henrard hebben ze wel uit koers gezet.

Scapa 09-01-2004 10:32

De RAV4 is, zoals ook op pitstop.tv staat, gewoon een mislukking geworden. Twee jaar na elkaar bij de eerste duinen al zware problemen kan geen toeval zijn. Zeer jammer want Koen Wauters is met de jaren uitgegroeid tot een zeer goede piloot. In een artikel in het Laatste Nieuws een paar weken geleden liet hij uitschijnen dat indien het dit jaar niets zou worden, hij er sterk aan twijfelde om volgend jaar nog Dakar te rijden. To be continued...

Zéér knappe prestaties overigens van Loomans en de Mévius!

gwyllion 09-01-2004 10:34

Quote:

Ik vind het ook raar dat ze voor madam Kleinschmidt een uitzondering maken en dat ze niet uit koers is gezet voor het vervangen van die motor. Henrard hebben ze wel uit koers gezet.

Madam Kleinschmidt is door de organisatie uit koers gezet, maar ze hebben een beroep aangetekend.

Bij Volkswagen menen ze dat hun interpretatie van het reglement de reparaties aan de Touareg wel toelieten.

Ik heb zo de indruk dat ze proberen Jutta zo lang mogelijk in koers te houden door de uitsluiting uit te stellen om zo wat extra testkilometers te rijden.

gwyllion 09-01-2004 10:38

Trouwens vorig jaar hebben ze op de buggy van Kleinschmidt een cilinderkop vervangen omdat een paar kleppen geplooid waren. Dat mocht toen blijkbaar wel.

gwyllion 09-01-2004 10:45

Quote:

Originally posted by gwyllion
Madam Kleinschmidt is door de organisatie uit koers gezet, maar ze hebben een beroep aangetekend.

Bij Volkswagen menen ze dat hun interpretatie van het reglement de reparaties aan de Touareg wel toelieten.

Ik heb zo de indruk dat ze proberen Jutta zo lang mogelijk in koers te houden door de uitsluiting uit te stellen om zo wat extra testkilometers te rijden.

Blijkbaar een slimme truk. Het beroep wordt pas binnen een paar weken gehoord, dus kan ze Dakar uitrijden, maar het is 100 % zeker dat ze gediskwalificeerd zal worden ;)

gwyllion 09-01-2004 11:04

Gisteren was een collectieve offday voor Nissan, maar ze tonen wel een staaltje teamwork.

* Vatanen rijdt in het begin volledig verloren.
* McRae heeft technische problemen: voorwielaandrijving i.p.v. vierwielaandrijving.
* De Villiers stopt om McRae te slepen, maar valt dan zonder benzine.
* Vatanen komt voorbij en stopt. Ze tappen wat naft over uit de wagen van McRae en Vatanen.
* Uiteindelijk geraken ze gezamelijk over de finish.

Mario 09-01-2004 13:12

Arm Koentje.

airco 09-01-2004 13:18

Quote:

Originally posted by stijnconinx
De RAV4 is, zoals ook op pitstop.tv staat, gewoon een mislukking geworden. Twee jaar na elkaar bij de eerste duinen al zware problemen kan geen toeval zijn. Zeer jammer want Koen Wauters is met de jaren uitgegroeid tot een zeer goede piloot. In een artikel in het Laatste Nieuws een paar weken geleden liet hij uitschijnen dat indien het dit jaar niets zou worden, hij er sterk aan twijfelde om volgend jaar nog Dakar te rijden. To be continued...
Ik denk dat stijnconinx de nagel op de kop slaagt ivm met AD-sport:
  • Ze hebben een wagen proberen te ontwikkelen (de RAV4) van de grond af, zonder dat iemand hier ervaring mee had. Dit is een risicovolle onderneming waar veel kapitaal en kunde mee gemoeid is om zoiets tot een goed einde te brengen. Kijk rond in andere RAID-rally's .... waar kom je nog RAV4's tegen ...... Vrijwel nergens
  • Als je FABRIEKSteams wagens ziet ontwikkelen merk je zelf dat die 2 tot 3 jaar uittrekken om alles op punt te krijgen (BMW, Volkswagen, ...). In die 2 jaar testen ze regelmatig om alle kinderziekten eruit te krijgen.
    AD-sport is 2 dagen gaan testen in een zandgroeve in Frankrijk .... Met alle respect .... Maar dit is geen testprogramma waarmee je jezelf klaarstoomt voor de Dakar. Dit kan je hooguit een PR-eventje noemen.
    Ok testen kost geld .. Toch wegen die kosten niet op tegen bv het inschrijvingsgeld voor de Dakar.

Om een lang verhaal samen te vatten .... Ze proberen (omwille van PR redenen?) iets te doen waar ze het budget/middelen niet voor hebben. Hier sukkelen ze nu al 2 jaar mee. De RAV4 is gewoon te fragiel van mechaniek ... dt betrouwbaar maken kost veel tijd/geld

Wees dan iets realistischer en zoek naar een wagen die elders goed presteert (Toyota HDJ 100, Bowler, ...) en pas die desnoods wat aan

en als laatste punt .... Ga niet vertellen dat je Top-15 ambieert als je nog geen eens je wagen degelijk hebt kunnen testen. Ok op pure speed kan die wagen dat aan .... Er is helaas meer dat er bij een dakar aan de pas komt.

Over Koen Wauters heb ik niks gezegd ..... Hij heeft weinig te maken met de problemen die er dit jaar zijn .... Het zou een spijtige zaak zijn moest hij besluiten om de Dakar niet meer te rijden. Hij is een van de weinige Belgische piloten die genoeg sponsors rond hem kan verzamelen om een top-equippe (wel onder de fabrieksteams uiteraard) uit te bouwen.

Ik denk dat AD zich eens moet bezinnen .... Want op deze manier lijden ze gezichtsverlies.

my 2 cents
airco

Scapa 09-01-2004 13:32

Dit is de enige conclusie die we kunnen trekken. De RAV4 was blijkbaar te hoog gegrepen voor AD. Hadden ze dat geld in een Landcruiser gestoken en die op en top klaargemaakt ;) Power heeft die RAV4 (ik zou die wel eens tegen een Mitsu of Nissan op een strand willen zien rijden) genoeg maar als je dat maar even kan volhouden moet je geen Dakar rijden natuurlijk. Opgeven in Dakar is natuurlijk geen schande en de ambities mogen hoog gelegd worden maar dit...

Hopelijk kunnen ze dit jaar in de Belcar revanche nemen!

gwyllion 09-01-2004 13:38

Een zeer correcte analyse.

Bij AD Sport hebben ze blijkbaar een gigantisch budget: geld voor de ontwikkeling van een prototype, geld om 3 wagens en 2 trucks in koers te laten starten en 3 assistentievoertuigen.

Maar dit wordt totaal verkeerd aangewend: geen deftig test werk (het is toch perfect mogelijk om deel te nemen aan een kleiner evenment, bv. in Tunesie of Marokko) en een 4x4 prototype ontwikkelen is blijkbaar enkel besteed aan (semi-)fabrieksteams (kleinere teams slagen er wel in om een goede buggy te ontwikkelen).

En dan nog zo'n hoge verwachtigingen hebben: Wauters top 15 en Van Ierschot top 5. Alles behalve realistisch zo blijkt.

gwyllion 09-01-2004 13:44

De eerste berichten beginnen op dakar.com te verschijnen, wel nog een tijden van CP1.

Quote:

12:36 LEADING BIKES AT CP1

The leading bikes went through CP1 at km 236. Leading the pack was Nani Roma (KTM n°4) alongside Sainct (KTM n°1), Meoni (KTM n°3), Esteve (KTM n°19) and Brucy (KTM n°9). That means that Sainct has gained 4min on Roma, after leaving in 3rd spot this morning. Best time so far for Meoni.
Weer typisch, de winnaar van gisteren verliest tijd omdat ze in groep rijden Wie laatst vertrokken is in deze groep (in dit geval Meoni), wordt de winnaar vandaag ;)

Supra 09-01-2004 13:44

om degelijk proto te maken is er veel geld nodig, heel veel geld.
en als je dat niet kan betalen moet je er gewoon niet aan beginnen...
zet koen in een degelijke landcruiser 100 en hij rijd gegarandeerd in de top 20, miss meer.

airco 09-01-2004 13:54

Quote:

Originally posted by Supra
zet koen in een degelijke landcruiser 100 en hij rijd gegarandeerd in de top 20, miss meer.
Bwa das misschien ook wat euforisch ... De eerste HDJ100 staat nu maar 30e ....

Maar kom ... als je als 30e aankomt in Dakar .... Chapeau .... Das al 1000 keer beter dan het gezichtsverlies dat ze nu hebben.

gwyllion 09-01-2004 14:03

Quote:

Bwa das misschien ook wat euforisch ... De eerste HDJ100 staat nu maar 30e ....

Maar kom ... als je als 30e aankomt in Dakar .... Chapeau .... Das al 1000 keer beter dan het gezichtsverlies dat ze nu hebben.

Of een Bowler Wildcat. Die kan je gewoon volledig kant en klaar kopen en voldoet aan FIA reglement (1825 kg en een 4.0 V8 met 265 pk als je wil).

Loomans staat hiermee 18 algemeen en voor hem staat er nog eentje van Fransman.

Rallyloverke 09-01-2004 14:26

Ik hoop in ieder geval dat Koen Wauters het volgend jaar nog eens wil proberen ...
Het is toch ook wel mede dankzij hem dat we al een aantal jaren verslaggeving over de Belgen in Dakar hebben op Kanaal 2 he!
En ze moeten het inderdaad terug iets minder ambitieus oppakken. cfr Loomans-group (da's de eerste die me te binnen schiet ... )

Voor Henrard vind ik het ook wel jammer. Eerst onrechtvaardig buitengezwierd bij VW en nu zo'n pech-Dakar.

gwyllion 09-01-2004 14:40

Quote:

Voor Henrard vind ik het ook wel jammer. Eerst onrechtvaardig buitengezwierd bij VW en nu zo'n pech-Dakar.
Dat moet frusterend zijn: eerst niet bij Schlesser aan de bak komen, dan geen contractverlenging bij VW.

Op sport.be stond dat hij gisteren wakker werd en zag dat SMG mechaniciens nog aan het slapen waren en dus nog niet begonnen waren aan zijn gehavende buggy (kapotte schokdempers en stuurbekrachtiging). Niet tof, denk ik.

Misschien vragen ze hem volgend jaar nog eens bij VW, want dan zullen ze wel meer dan 2 wagens willen inzetten voor hun groot offensief op Mitsubishi.

All times are GMT +2. The time now is 12:15.