![]() |
Quote:
|
Quote:
Misschien de topsnelheid begrenzen bij de motoren, zoals bij de trucks? |
De 2 Belgische wagens die nog in koers zijn, lijken probleemloos onderweg.
Tussentijden aan CP1: 34 370 - VAN DEN BROECK 03:25:16 43 351 - MICHIELS 03:54:45 |
Quote:
Het podium zou dus nu al vast kunnen staan, maar het blijft natuurlijk een rally raid en niks is zeker tot in Dakar zelf (1 waterplas en het kan gedaan zijn :D). Morgen en overmorgen wordt nog wel een marathon etappe gereden. Misschien kan het klassement daarin nog eens door elkaar gegooid worden. |
Overlijden van Fabrizio Meoni dan toch door ongeval.
..Veel maakt het niet uit, zeker niet voor de nabestaanden.. Ik hoorde het bericht deze middag op de radio, toch wel even schrikken. Meoni was een "grote mijnheer" in de Dakar. Dit toont nog maar weer eens aan dat een Dakar geen familie-uitstap is. ALLE deelnemers moeten met veel respect en bewondering worden bekeken. Natuurlijk kan je voor- en tegenstanders nooit op een lijn krijgen. Ook kiezen de deelnemers zelf voor het avontuur en de risico's. Toch blijft het een mythische race. Vraag is alleen ..Ten kosten van wat ? Persbericht op www.dakar.com DÉCÈS – COMMUNIQUÉ DE LA DIRECTION DU RALLYE DÉCÈS DE FABRIZIO MEONI C'est avec une immense tristesse que le Dakar a appris ce matin le décès d'un des plus grands pilotes de rallye, Fabrizio Meoni (n° 4), survenu lors d'une chute peu après le CP1 au km 184, à 10h15 gmt pendant la 11ème étape ATAR-KIFFA. L'hélicoptère médical de l'organisation est arrivé sur les lieux du drame à 10h36 gmt et les médecins ont tenté de réanimer le champion en procédant à un massage cardiaque pendant 45 minutes. Malgré tout, le double vainqueur du Dakar âgé de 47 ans devait succomber à 11h11 gmt. Fabrizio Meoni, immense figure du rallye, occupait la 2ème place du classement général moto, derrière Cyril Despres et participait à l'épreuve pour la 13ème fois. Son corps a été ramené à Atar. Toute la caravane du Dakar présente à sa famille, à ses amis et à ses nombreux admirateurs, ses très sincères condoléances. DAKAR OFFICIAL RELEASE DEATH OF FABRIZIO MEONI It is with huge sadness that the rally was informed this morning of the death of Fabrizio MEONI (n°4), one of the greatest rally-raid champions ever, after a crash just after CP1, at km 184, at 10h15 (GMT) during stage 12 between Atar and Kiffa. A medical helicopter of the organisation was immediately sent on the scene of the accident at 10h36 (GMT) and the doctors treated the champion for 45 minutes. However, the two-time Dakar winner, aged of 47 years, died of his injuries at 11h11 (GMT). Fabrizio MEONI, a huge figure of the rally, was 2nd overall in the bike standings, behind Cyril Despres and was competing on the race for the 13th time. His body was taken to Atar. The entire Dakar caravan wishes to express its sincere condolences to his family, his friends and his many admirers. |
zeer spijtig :( hiermee verliest de dakar 2 ex-winnaars binnen de 4maanden, eerst Sainct en nu Meoni ... :( en het is ook de tweede motorijder die overlijd in evenveel dagen ... :(
|
Quote:
Alles hangt er heel eenvoudig vanaf hoe je neerkomt ... Ik denk dat begrenzen hier vrij weinig uithaalt zonder dat je extra veiligheidsmaatregelen inbouwt .... Helaas is dat bij Moto's niet zo eenvoudig als bij auto's waar Rolkooien enzo rond de deelnemers worden gebouwd .... Bovendien haalt begrenzen (in dit geval) vrij weinig uit ... Als het effectief een hartstilstand is ... Dan kan zoiets even goed gebeuren in het Bivac als hij aan het eten is ... Ik denk dat de motodeelnemers zelf het beste zullen aanvoelen hoe hun situatie verbeterd kan worden. Het is aan hen (best in groep) om voorstellen te doen die de veiligheid kunnen verbeteren ... Maar mij lijkt het een moeilijke zaak. |
Eventjes voor de trieste feiten van de cijfers. Volgens de belgische pers was perez die 21ste dode dus dan zou meoni de 22 ste zijn. maar volgens de nederlandse pers is hij de 52 ste dode (zonder monteurs erbij te rekenen). Weet iemand hoe het juist zit? Want 22/27= 0,81 dode per dakar, maar 52/27= 1,9 dode per dakar.
|
Ik betreur 't zeer hard. Twee slachtoffers al deze Dakar. Laten we hopen dat ze eens goed beginnen na te denken en dat er geen derde slachtoffer valt deze race, beter gezegt NOOIT meer.
Mvg |
Meer uitleg op dakar.com.
Quote:
|
Nu zeggen ze dat Meoni door een zware hoofdkwetsure opgelopen door zijn crash het leven gelaten heeft.
Mvg |
http://www.dakar.com/2005/fr/index.html
Zeer trieste reportage.... |
Meer uitleg op pitstop.tv: DK2005 - Gérard Holtz France 2: "Meoni op slag dood door valpartij"
|
Quote:
Ik denk dat niemand met het blote ook kan vaststellen of iemand vooraf een hartfalen had .... concreet zijn er 2 pistes he: - ofwel eerst het hartfalen ... Waardoor hij zichzelf niet kon rechthouden op zijn motor ... en zwaar gevallen is. Met zware kwetsuren en bloedingen tot gevolg. Deze bloedingen zullen zijn kansen op succesvolle reanimatie zeker niet verhoogt hebben - Ofwel was er eerst de val ... met de gekende kwetsuren. Door het gebrek aan circulerend volume (of gestoorde hersenactiviteit) is zijn hart gaan fibrileren ... Met de dood tot gevolg. Tot iemand mij overtuigende bewijzen kan geven is en blijft zijn doodsoorzaak nog altijd ongeweten. Met het blote oog kan je in mijn ogen zoiets niet vaststellen. Zowel de verslaggeving door de reporter van France 2 (en overgenomen door pitstop TV) als de verslaggeving door dakar.com zijn tot zolang puur giswerk. |
KTM trekt zich terug :eek:
Quote:
|
Quote:
In de Dakar hebben ze het allemaal al eens gehad. Statistieken lossen hier niets op. Aanpassen van reglementering misschien. Feit blijft dat de piloot voor zichzelf en eventueel zijn co verantwoordelijk is. Het is ook alleen de piloot (in het geval van een motor zeker) die beslist of je een reglement volgt of toch de kantjes eraf loopt. Wat doe je dan als organisatie?? Laten we maar hopen dat Meoni het laatste slachtoffer is van een Dakar (ijdele hoop, dat weet ik) en dat er de volgende jaren sportief vanalles gebeurd waar de mensen zich op kunnen focussen. Weerom wordt een gemotoriseerde sport in het nieuws als hoogtepunt opgenomen als gevolg van menselijk leed. Het gebaar van KTM is eervol. Ik vraag me alleen af wie van de andere piloten ook dezelfde stappen zal nemen. Een mens is soms een raar beest. Er is nog zo een gezegde "De een zijn dood,...." wat soms heel letterlijk wordt toegepast. |
@ airco.
Ik ken Gérard Holtz, "die Franse reporter". Holtz is een topjournalist, een topreporter. Die man gaat niet op het scherm komen en vertellen dat Meoni gestorven is aan zware hoofdblessures, als dat niet zou kloppen. Holtz was als eerste meteen na het ongeval ter plaatse. Hij heeft de verwondingen van Meoni gezien, de hevige bloedingen. Holtz zegt dat de rijder op slag dood was. Het medische team, dat met een andere heli ter plekke kwam, heeft de rijder 21 minuten na het ongeval aangetroffen met een hartstilstand. Toen was het al veel te laat. Ik zou de getuigenis van Holtz dus niet omschrijven als "puur giswerk". |
Triest nieuws :(
Vandaag succes bij de trucks: 1 524 BEKX / WILLEMS / MAESSEN DAF 7h 28' 16" 00' 00" 2 516 DE ROOIJ / COLSOUL / SLAATS DAF 7h 32' 22" 04' 06" 3 515 TCHAGIN / YAKUBOV / SAVOSTIN KAMAZ 7h 39' 35" 11' 19" 4 520 KABIROV / BELYAEV / MOKEEV KAMAZ 7h 44' 40" 16' 24" 5 521 DE ROOY / COLEBUNDERS / SMULDERS DAF 7h 50' 00" 21' 44" Hans Stacey is met zijn MAN uit de rally nadat zijn motor is vastgelopen. Ik vind dat Stacey en de MAN het erg goed gedaan hebben. De truck was pas 2 weken voor het begin van Dakar klaar en men heeft alleen wat rondjes op Valkenswaar gereden. |
Quote:
Toch blijft het vreemd dat een ervaren toppiloot plots door een kleine bult in de piste zich laat verrassen. Natuurlijk kan zoiets zoiets ook te wijten zijn aan een dom concentratieverlies ... Wat dat betreft staat mijn stelling even hard op losse schroeven als die van Holtz Toch wil ik hier aanhalen dat er een aantal soorten hartfalen zijn die zo plots intreden dat zelfs een patient die zoiets tegenkomt op een spoedgevallendienst van een universitair ziekenhuis evengoed een vogel voor de kat is dan Meoni nu. Als veelgekende voorbeelden kan ik hier het voorbeeld aanhalen van Feher (voetballer van een of andere portugese eersteklasseclub) die plots op nauwelijks enkele seconden tijd in het midden van een voetbalveld ineen stuikt en geen tekenen van leven meer heeft vertoont. Oorzaak was toen een hartaderbreuk. Er zijn in België meer dan voorbeelden genoeg te rapen van mensen die zich in het verkeer te pletter rijden ... Waarvan de oorzaak eerst zicht aan overdreven snelheid, in slaap gevallen wordt geweten ... Maar waarbij later blijkt dat ze een dusdanige vorm van hartfalen hebben gedaan waardoor ze zelfs de kans niet meer hebben gekregen om hun auto af te remmen. Ik verwijt de journalisten in kwestie niets .... Zij vertellen enkel wat ze gezien hebben ... en proberen daar zo goed en zo kwaad als het kan conclusies uit te trekken. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat (zonder verder onderzoek) zomaar besluiten dat de oorzaak ligt bij een stuurfout (of wat dan ook) voorbarig is. Enkel verder onderzoek (autopsie) kan in zulke 'verdachte' overlijdens enig uitsluitsel brengen. Neemt niet weg (wat de oorzaak ook is) dat dit ongeval een drama blijft |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Ik begrijp wel totaal niet waarom hij niet met een DAF rijdt. Vorig jaar reed hij toch met een oud model van De Rooy? |
Nog even 2 oogverslagen vermelden. De val zag er niet spectaculair uit en er werd op dat moment niet overdreven snel gereden. Dit zou de stelling van een hartaanval toch kunnen bevestigen. Zou er in dit geval een autopsie gebeuren om de doodsoorzaak te achterhalen?
Quote:
|
De AD Sport RAV4 heeft blijkbaar vandaag pech gehad. Bij het eerste checkpoint lieten ze nog de 35ste tijd noteren, maar dan is er iets fout gegaan. Ze zijn uiteindelijk de finish gepasseerd op hetzelfde moment als de Belgische GINAF van Vandekerkhove, wat er wel eens op zou kunnen wijzen dat ze gesleept zijn door deze truck.
De Bowler van Michiels daarentegen blijft het goed doen. 43 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 8h 57' 54" 3h 28' 17" 64 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 12h 06' 54" 6h 37' 17" Algemeen betekent dit 21 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 54h 55' 05" 21h 13' 51" 30 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 57h 36' 25" 23h 55' 11" Merk op dat Van Den Broeck/Feryn eventueel nog straftijd kunnen krijgen als ze niet op eigen kracht de finish gehaald hebben. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Quote:
|
Het zit de Amerikaan Gordon niet echt mee in zijn eerste Dakar.
Quote:
Nissan moet het trouwens tijdens deze marathon etappe stellen zonder assistentietruck. Als er iets kapot gaat, zullen Vatanen en De Villiers het zelf moeten herstellen. Quote:
|
Quote:
De Villiers staat alvast mooi op nr1 voor de rit, na deel 1. Zou dit eindelijk nog eens tot een (halve) Belgische zege leiden in een etappe? Met een beetje geluk is er dus eind deze week te Dakar toch nog een belg in de top 10 terug te vinden |
Quote:
Overigens heeft Hans Stacey volgens mij geen ruzie met familie de Rooij, tenminste tijdens de voorbeschouwing op RTL5 lieten ze beelden zien van de fitnessruimte van Gerard de Rooij en daar was Stacey samen met De Rooij teamleden aan het trainen. |
All times are GMT +2. The time now is 08:19. |