![]() |
Quote:
|
Vlaggen op circuit? Ja, ten tijde van de gouden jaren van de Belgian Procar. De merken hadden toen merchandising en trokken de grote bedrijven aan. Het grote probleem is volgens mij het verdwijnen van grote bedrijven door het verdwijnen van de constructeurs, door het verbod op tabaksreclame, of die omwille van fusies of overname deel werden van een groep en bijgevolg minder tot niks meer te zeggen hebben over hun centen, of die andere prioriteiten hebben tegenwoordig. Ik heb het hier dus over Belga, Marlboro, Bastos, Stella Artois, Mobil 1, Shell, Texaco, Fina,... Sommigen zijn er nog wel maar dat budget is nog maar een peulschil van vroeger. Deze grote sponsors zorgden in het verleden voor pakken publiciteit voor het evenement en kaarten. Ik heb het nu wel over de circuitracerij, over rally kan ik weinig zeggen.
Nu er minder kaarten zijn en mensen moeten betalen beginnen ze natuurlijk te letten op bepaalde gebreken... Belcar (toch het uithangbord van het Belgische circuitgebeuren) is een mooi kampioenschap maar niet spannend genoeg om de occasionele bezoeker te overtuigen weder te keren en zich te verdiepen in het kampioenschap (fan te worden). Bovendien is het onoverzichtelijk voor een leek die niet weet wat TA, GTB enzo betekent. Bij Procar was het veel eenvoudiger om de verschillende klassen te onderscheiden. Auto's met spoilers, zonder spoilers, BMW Compacts en Peugeot 106kes. Dat viel onmiddellijk op als je een minimum aan interesse en hersenen had. De sprintraces zorgden ook voor overzichtelijkheid. |
Quote:
Het VIP-wanspektakel en de bijhorende circustoestanden beginnen de gewone toeschouwer in Zolder en Francorchamps langzaamaan de strot uit te komen. Als rechtgeaarde autosportliefhebber ga je dan alternatieven zoeken, en die vind je ook! Tegenwoordig amuseer ik mij beter op een bergklimwedstrijd, een rallycross of een rallysprint dan bij een groot evenement op circuit. Er zijn daar geen arrogant in de weg lopende VIPs, geen dikke-nek-vedetten, de sfeer is er gemoedelijk en joviaal, als toeschouwer word je nog gerespecteerd en het geboden racespektakel is er niet minder om. |
Quote:
Ooit al iemand op de motocross witte wijn zien drinken? Om jullie een voorbeeld te geven, dat zijn de toestanden waar ik persoonlijk werk wil van maken. Let vooral op de sfeer aan de draad. http://users.pandora.be/driesco/20030601-097.jpg http://users.pandora.be/driesco/20030601-170.jpg PS voor alle duidelijkheid. Foto 2 is tijdens de opwarmronde. |
Quote:
Ik weet waarover ik spreek want we waren er niet alleen bij in 2004, we staan zelfs op die foto (die in Brünnchen getrokken is)... (Tenzij dit een foto zou zijn uit 2003?) |
Quote:
|
De 24u van de Ring is nu wel een uitzondering ook. Op een gewone race van de VLN is er amper volk... Tijdens de 24u van Spa zie je gelijkaardige zaken (alleen geen toeschouwers op de baan) en is ook veel volk alhoewel er amper gratis kaarten te vinden zijn.
|
Quote:
De autosportfanaat komt naar mijn mening en eigen ervaring in de eerste plaats om spektakel en spanning op het circuit te zien. Haast even belangrijk is de toegankelijkheid van teams en piloten (waarom is dat op een mega evenement zoals de 24u. van Le Mans wel mogelijk voor Jan met de Paddockpet en in Zolder of Franco alleen voor VIP's en insiders???). Als je een ruimer publiek wil aanboren dient er ook dringend wat aan de infrastuctuur van de circuits te gebeuren: voldoende en zuivere toiletten, drank- en eetstandjes met produkten van aanvaardbare kwaliteit tegen een redelijke prijs (op dit ogenblik is het no value for a lot of money, en dat terwijl een legertje VIP's in de tenten zich tegoed doet aan gratis kreeft en champagne). Tot nader order zal ik nog wel mijn schoofzak meebrengen ;) Tevens is het in deze informatiemaatschappij zielig te moeten vaststellen dat er rond de circuits nog steeds deeltijds werkende p.a. speakers staan opgesteld waarvan je niets meer verstaat van zodra de racewagens voorbij komen. Zouden die speakers niet eenvoudig te vervangen zijn door van die paneeltjes met doorlopende teksten? Op die manier moet het mogelijk zijn om de recentste posities door te geven tijdens vb. een Belcarwedstrijd (waar je door de regelmatige pitstops snel het noorden....en misschien ook de interesse kwijtraakt). En dan is er nog het parkingmanagement. Hierover zijn boeken te schrijven, maar er zijn toch enkele schrijnende voorbeelden. Tijdens de laatste sessie van de WS in Zolder moest je maar liefst 10 Euro ophoesten om daarna ongeveer een uur te mogen aanschuiven vooraleer je een parkingplaats bereikt op ruim drie kwartier te voet van het circuit :frusty: Eens binnen moet je je dan nog een weg banen tussen kinderwagens en half Vlaanderen die een gratis kaart heeft toegestopt gekregen en geneens weet waarnaar ze komen kijken. Het resultaat is dat de ware autosportliefhebber er geen zin meer in heeft en dat de nieuwe door gratis kaarten gelokte toeschouwers het na één keer beleven van zo'n chaos ook voor bekeken houden. Kaarten hoeven niet gratis te zijn, maar als je een redelijke prijs vraagt voor parking en inkom, krijg je vermoedelijk het juiste publiek. Het kan best zijn dat de teams en sponsors de VIP's en het bijhorend circus nodig hebben om het huidig technisch niveau te behouden of op te krikken, de gewone toeschouwer en autosportfan heeft er gewoon geen bal aan en zal op den duur thuisblijven. Dan blijven er nog alleen de VIP's over die zeker niet betalen voor inkom, parking, eten.......en die uiteindelijk niet eens echt in autosport geïnteresseerd zijn. Heren, kom van uw wolk af. jan, die omwille van bovenstaande problematiek en het in Zolder en Francorchamps ontbreken van sfeer en gemoedelijkheid intussen liever in Le Mans zijn Euro's gaat spenderen. |
De reden waarom er geen VIP's op motocross te bespeuren vallen is simpel. Modder tot achter uw oren. In een ver vervlogen jeugd mocht ik met pa wel eens een keertje mee naar één of andere manche. Botten aan, regenjas, enfin the full gear quoi. Nooit zal ik de kerel vergeten die er in maatpak en op "mocassains" rondliep te sakkeren. Ik heb toen hard gelachen bij mezelf. :)
Moraal? Je kan gewoon geen VIPs op een modderig/stoffig parcours kwijt. En tieten? Dacht je dat de autosportliefhebber daar ongevoelig voor is of wat? :D :D Ik kan alleen maar blij zijn met de voornemens om er een beter spektakel van te maken. Maar of het haalbaar is, is nog maar de vraag. Vergeet niet wat ik eerder zei ivm eigenbelang en het voorbeeld van Mark (Ecclestone) is er een schoolvoorbeeld van. En wat Baron zegt klopt. Rallysprints en rally brengen zeker zoveel spektakel en spanning en alles verloopt er toch wel wat gemoedelijker dan op een circuit waar veel geld gemoeid is. Waarom? Simpel, omdat er een zeker soort van respect is tss de piloten en de toeschouwers. Er is geen beschermende omheining enz. De verantwoordlijkheid die één ieder draagt is duizend maal groter. Als er dan al eens losbollen rondlopen, gaat het mis. Maar dat respect zorgt wel voor een andere sfeer. Dat er ondertussen geen contact meer is tss de piloten op een circuit en de fans, heeft ook te maken met de afspanning, die een afstand creeërt en de inside zone waar je extra voor moet betalen. In de service area's op een rally kan je gewoon gaan kijken, foto's nemen, als je wil een babbeltje slaan en geen hond die je aanvalt. ;) Op de kp's ben ik altijd wel aan de praat geraakt met mensen die ik nog nooit gezien had. Moet je eens proberen op een circuit, een praatje maken met iemand die ook staat te kijken. Na 5-minuten zijn ze weg. Wat Scapa zegt klopt ook wel. 'k heb het Belcar gebeurden voor de eerste keer in 2004 van veel dichterbij gevolgd en wilde best wel fan worden, maar van al die categoriëen en toestanden heb ik nog altijd niet begrepen wat het allemaal wil zeggen, en hoe het in elkaar zit. Ik heb me dus beperkt tot kijken en foto's nemen. Een Viper ok, een Porsche ok, maar hoe dat allemaal in verband staat met elkaar, da's toch een ander paar mouwen. Als het doel is een sfeertje te creeëren op een circuit zoals in Duitsland (getoonde foto), of Frankrijk, of Engeland, dan wens ik u veel succes. Duitsers, Fransen en Engelsen zijn een heel ander volkje. Als dat in België gebeurd staat de politie onmiddellijk op het circuit en wordt de hele zwik stilgelegd. Wellicht dat er één of ander groene of rode gemeenteraad het er niet op begrepen heeft en de politie massaal gaat inzetten, denk aan het fotograaf incident tijdens de F1 in Spa. Ik ga het niet voor de 101-ste keer zeggen :D :D De ideeën hier zijn fantastisch, maar de realiteit is toch gewoon anders. |
Ik denk dat deze thread zin heeft om anderen eens te laten voelen wat er in ons " autosportliefhebber" omgaat? Je kan je met de beste wil van de wereld voor iets 200% inzetten, als het niet verkoopt is er iets mis. Ik heb de laatste uren al tal van goede voorbeelden en opmerkingen de revue zien voorbij komen. Of er iets zal gebeuren is een andere vraag. Zoals ik reeds al zei: tot nader order heb ik helemaal niets in de pap de brokken in gelijk welke organisatie dan ook. Maar als iedereen bij de pakken blijft zitten gaan we niet vooruit. Wat ik wel opmerk is dat alle teams opmerkelijk stil blijven en ook dat zint me niet. We staan nooit op 1 lijn omdat de belangen van de verschillende teams te ver uit elkaar lopen. Ik heb 1 goede post zien voorbij komen en daar moeten we ons aan optrekken. " Begin aan de grond met iets compleets nieuws", maar wie gaat hier zijn kop voor uitsteken? We zien wel, maar dat er iets moet gebeuren is zeker. BRI is vragende partij om alvast iets moois te maken van de TC indien gewenst.
|
Quote:
|
Quote:
Volgens mij is de gemiddelde autosportliefhebber trouwens helemaal niet veeleisender dan de gemiddelde motorsportliefhebber. Misschien worden motorsportliefhebbers door de organisatoren, teams e.d. voorlopig doorgaans met meer respect bejegend dan autosportliefhebbers. |
Quote:
Misschien worden motorsportliefhebbers door de organisatoren, teams e.d. voorlopig doorgaans met meer respect bejegend dan autosportliefhebbers. [/QUOTE] Hier ben ik het dan weer volledig mee eens. In 2002 heb ik ooit 1 cross gereden hier in Beervelde. Als je daar aan de inschrijvingstafel komt zijn ze blij dat je er bent, een nieuw gezicht, iedereen wenst je succes ook al weten ze dat je binnen de minuut keihard op je bek gaat ( wat ook gebeurde) maar de sfeer is er. Toen ik viel stonden ze te drummen om je te helpen, handjes omhoog als je door de bocht gaat, enz.. een echt leuk gevoel. Je bent geen nummer, je bent één van de smaakmakers van de dag, ook al ben je de laatste. Ik ga niet de cross promoten, maar het is dag en nacht verschil. |
Maar dat bewijst nu net wat ik zeg. Op de motorcross wordt er in eerste instantie gedacht aan de sport en de deelnemers en niet aan het eigenbelang. ;)
|
Een echt boeiende discussie waar voor éénmaal (is op vele forums niet gebruikelijk) geen debiel geleuter verteld wordt zoals "Where do you buy these yellow hats; I want one" - "I want two ha ha ha" - Welcome on the forum mate "etc.
Ik wens nog een belangrijk punt te belichten waaraan tot nu toe weinig aandacht is besteed. Er zijn in Zolder en Francorchamps bijna geen manifestaties, welke door de circuiteigenaars zelf worden georganiseerd (ik hoop dat ik mij in deze bewering niet vergis). De circuiteigenaar verhuurt dus het circuit tegen een commerciëel interessante prijs aan de organisator (en het gaat over verschillende honderdduizenden franken) De circuiteigenaar is zeker van de centen, maar de organisator moet zien dat hij geen geld verliest (en liever nog wat over heeft). Daarom moet hij veel geld vragen aan de piloten en mogelijks plaatsen verhuren voor VIP tenten, zodat zijn budget rond is zonder te moeten rekenen op toeschouwers, want dit is een zeer flexibel gegeven (te koud, te warm, regen, goede datum: het heeft alles een invloed op het aantal toeschouwers). Waar het probleem om de hoek komt kijken is dat wanneer, door economisch minder goede tijden zoals die er nu zijn, het aantal deelnemers vermindert. Dit betekent dat de huurprijs van het circuit moet gedeeld worden door steeds minder deelnemers (tenzij men meer Vips kan aantrekken) en dus de deelname kosten voor degenen welke rijden steeds hoger worden. Een vicieuze cirkel en een neerwaartse spiraal. Dit kan opgevangen worden door meer toeschouwers te hebben, maar ook dit is niet evident. |
Quote:
|
Hierbij ventileer ik even mijn mening waarom de circuit autosport (F1, DTM uitgezonderd) geen toeschouwers meer trekt in België, tenzij men honderduizend gratis inkomtickets rondstrooit:
- Door publiciteitsborden, gebouwen en VIP tenten is de zichtbaarheid voor de toeschouwers beperkt tot een zeer klein deeltje van het circuit. Een toeschouwer-fan wil een wedstrijd kunnen volgen. Een grote hoge toren met de klassementen erop zou een stap in de goede richting zijn.. - Er is geen sfeer meer. De piloten zonderen zich af in hun ivoren toren (zelfs in provinciale wedstrijden); er is geen wisselwerking-contact meer tussen toeschouwers en piloten. Hoe wilt U dan dat een toeschouwer supportert voor iemand? Hij weet niet eens hoe hij eruit ziet. Waarom moeten al die piloten een "look how important I am" mentaliteit hebben? Slechts 20% kunnen zich autosport op hoog niveau permitteren. De rest zijn windmakers en luchtfietsers, welke volledig afhankelijk zijn van de goodwill van een sponsor. Maar toch presenteren ze zich "als zeer belangrijke people". In de USA is autosport een familie gebeuren. Iedereen heeft zijn zitplaats (ze lachen zich krom als ik vertel dat in Europa de toeschouwers een ganse dag moeten rechtstaan als ze niet een aanzienlijke meerprijs willen betalen voor een tribuneplaats). Vader is supporter van Jeff Gorden, moeder van Earnhart Jr. De mensen zijn betrokken bij de zaak en ze hebben het geluk dat Nascar wedstrijden meestal spannend en onzeker blijven tot het einde. - De toeschouwers zitten of staan veel te ver van de piste zodat het gebeuren steriel wordt. Waarom zijn al die opgelegde regeltjes voor nodig? In Daytona kunnen de toeschouwers op 2m van de piste wandelen, waar de auto's aan 300km/u voorbijvliegen. Trouwens om kippevel van te krijgen. Bouw betonnenmuren; dikke stalen kabels en een hoog netwerk en zet de toeschouwers er direct achter. - Waarom moeten al die auto's zo duur zijn? Waarvoor zijn een sequentiële bak, ceramiek remmen en andere hoogstaande snufjes voor nodig? Laat dat voor de Formule 1 en DTM. Keep it simple, keep it cheap. Maar daar trappen wij natuurlijk op een andere zere teen. Er zijn er veel te veel mensen welke niet-verantwoorde sommen vragen om een auto te prepareren; hoe ingewikkelder, hoe exponentiëel ze de sommen kunnen omhoog drijven. - Stap af van endurance wedstrijden. Hou het kort maar krachtig en spannend. Wedstrijden gaan voor de toeschouwer vervelen na enkele ronden, want er gebeurt niets meer. Waarom niet op een wedstrijddag 2 korte reeksen van 10 ronden met omgekeerde startposities en een finale van bv. 15 ronden met de besten na de reeksen vooraan? Ik weet wel, piloten willen natuurlijk waar voor hun geld en willen zo veel mogelijk rijden; verder moeten ze de zeer hoge kosten delen met verschillende piloten op dezelfde auto, zodat korte wedstrijden hier een contradictie vormen. Maar de oorspronkelijke vraag was: hoe krijgen we toeschouwers terug op de circuits? - VIPS zijn nodig en nuttig, maar ze zouden zich meer discreet en minder arrogant moeten gedragen tegenover Jan met de Pet. Hoe kan dat? Door alle VIP tenten op één plaats te concentreren; door een discrete ingang ergens aan de zijkant te houden en door het VIP-dorp volledig af te sluiten van de rest (desnoods met hoge hekken waar men niet kan door kijken). Laat de VIPS daar hun ding doen en laat de fans op hun plaatsen van het gebeuren genieten, maar vermijd de twee te mengen. Een ganse boterham dus. Sommige punten gaan gepaard met grote investeringen, maar deze kunnen gemakkelijk betaald worden met de niet onaardige subsidies, welke de twee circuits van de gewestregeringen krijgen. De tijden veranderen razendsnel; de mensen hebben andere behoeftes. Als de circuits, organisatoren en piloten niet mee-evolueren dan riskeert het licht binnen een vijftal jaren uit te gaan voor de regionale en nationale autosport. |
Quote:
Eerlijk gezegd heb ik liever een mxpubliek zoals in Bercy, waar iedereen Cola drinkt maar waar de sfeer ongeloofelijk is. Een echt kennerspubliek, maar ook de doorsnee leek zal daar niet onbewogen buiten gaan. Helaas is het bierdebiet voor veel organisatoren (niet alleen motorsport) een prioriteit. Het zal wel aan onze "Bourgondische aard" liggen zeker...? |
Quote:
|
Wij zijn vragende partij om 1 centrale VIP te mogen runnen op een zeer discrete plaats in de paddock. Parking 6 zou uitstekend zijn aan de Rea. Kort bij de tunnel, kan je perfect afschermen van de ECHTE autosportliefhebbers en ze zien toch een bocht. Als je de berekening maakt en je bent verplicht om met de huidige leveranciers van de circuits te werken dan kom je er gewoon niet aan uit. Daarom dat wij kiezen om onze VIP tent buiten het circuit te zetten. Vrij van tentenleverancier, vrij van brouwer, vrij van cateraar en iedereen welkom. Met discrete busjes brengen we iedereen dan wel naar de plaatsen waar ze willen zijn. VIP tenten vanaf parking 5 zijn oninteressant vanwege niet bereikbaar op drukke topevents.
Zo zie je maar, we zijn er druk mee bezig maar tot nader bericht zijn het pogingen om iets te realiseren. Zou veel liever ook alles binnen de muren van Zolder hebben en de eventuele winsten delen met de teams en piloten. Maar als iedereen individueel iets doet en zelfs de piloten en teams staan er niet achter dan kan je doen wat je wil, niks dus. Wij proberen het dan maar bij de bedrijven. |
Wat ik niet goed begrijp is de kritiek die hier ge-uit wordt op al die VIPS. Ik moet zeggen dat ik me daar niet zo aan stoor. Op de 1000km in Spa zaten we op de tribune en plots, net voor de start werd die ingenomen door VIPS. So what? We zijn gewoon verhuisd naar een rustiger plekkie. En we hebben evenveel gezien en net zo goed foto's gemaakt. Voor mij moeten die niet gescheiden worden van de rest in een 'parc fermé'. Ik kan best verdragen dat er anderen zijn die op uitnodiging zich eens lekker te goed komen doen aan eten en drinken. Da's een beetje tevreden zijn met wat je hebt en het zonlicht in andermans vijver kunnen verdragen. Er heeft nog nooit een VIP voor mijn voeten gelopen en als hij zich belangrijker voelt dan mezelf, dan kan ik daar alleen maar eens om glimlachen en er het mijne van denken.
Het contact met de piloten is iets wat zeker moet en eenvoudigweg kan verbeterd worden. |
Een mooi vb zou kunnen zijn:
Tussen 13.00 en 14.00 organiseer je een handtekeningsessie voor iedereen welkom is. Piloten dienen verplicht aanwezig te zijn. Wij verkopen de Belcarboeken aan de inkom en daar kan iedereen zijn handtekening vragen naast de foto van zijn of haar piloot. We kunnen ook posterkes maken hé, geen probleem. :) Dit uurtje zou bv de verplichte briefing kunnen vervangen, of de licentiecontrole. Mijn licentie is trouwens de eerste dag van het jaar nog steeds dezelfde als de laatste dag van het jaar. |
Quote:
|
De Vips zijn voor mij ook niet zo’n struikelblok eigenlijk. Die zijn er op zowat alle evenementen, niet alleen bij autosport. Ik stoor mij eerder aan het feit dat Autosport zo over het hoofd wordt gezien in de diverse media. Als ik hier in Vlaanderen tegen 10 mensen over Marc Goossens spreek, zal hoogstens 1 iemand hem kennen. Spreek je over Bart Wellens, Stefan Everts, Kim Gevaerts enz. dan kennen ze die wel…en die zullen niet meer supporters hebben dan dat er autosportsupporters zijn.
In 2003 zag je op TV1 nog Belcar reportages op zondagmiddag, maar die zijn ook verdwenen. Enkel Formule-1 schiet nog over…en zoals hier al verscheidene malen aangehaald, laat dat nu net de tak zijn die de meeste autosportliefhebbers het minst boeit. Aangezien ik niet over Eurosport beschik in Vlaanderen, moet ik al gaan uitkijken naar een satelliet/decoder wil ik aan mijn trekken komen! Erg toch?? Aan de infrastructuur van de circuits mag ook wel gewerkt worden. Echt gezellig wanneer je de tour du circuit doet in Francorchamps en je onderweg naar het toilet moet. Als jongen geen probleem, bosjes in overvloed…maar als vrouw niet echt leuk hoor… Over dat Belcar reglement dat ingewikkeld in mekaar zit… Ik ben naar Belcar races beginnen gaan in 2003 en moet eerlijk bekennen dat ik er pas goed mijn draai in vond vorig seizoen, in 2004 dus. Een jaartje heeft het geduurd en ben er zeker van dat ik nog veel moet leren. Ik heb vorig jaar het reglement ook eens in grote lijnen gelezen en daar ben ik wel wat wijzer op geworden. Maar het is natuurlijk niet op 5 minuten gelezen. ;) Bij de rest van de argumenten kan ik mij goed aansluiten. Ik hoop dat er iets aan gedaan wordt, want kan mij toch geen leven zonder autosport voorstellen!! :eek: |
Quote:
De kwaliteit van het management in organisaties zoals FIA, KNAF en RACB is soms van een bedroevend laag nivo. Vanuit die kant hoef je echt geen verbetering te verwachten. Alleen mensen met kwaliteiten zijn in staat om hun eigen fouten te herkennen en daar waar nodig corrigerende maatregelen te nemen. Een "dom persoon" zal niet over die capaciteit beschikken. Hetzelfde verhaal is ook van kracht voor de kwaliteit van het management binnen organisatoren en circuits. Ook huilen met de pet op. Ik zal geen naam of functie noemen maar eind 2002 / begin 2003 was er een Nederlandstalige sprekende meneer die zijn vertrek aankondigde uit het management team van een organisatie / circuit (ook hier hou ik me op de vlakte ;) ) Vertrek per 31-12-2003 of zoiets. Meneer zag geen uitdaging meer in zijn functie en was toe aan iets nieuws. Dit nieuws heeft destijds op internet gestaan, daarnaast heb ik deze boodschap persoonlijk van hem genomen. Het is nu 2005, die meneer zit nog steeds op dezelfde stoel. Een dergelijk gedrag moet toch funest zijn voor de motivatie binnen een management team en de direct betrokken werknemers. In het bedrijfsleven is zoiets ondenkbaar, als je daar een dergelijke uitspraak doet moet je ook verantwoording nemen voor je woorden. En van zo iemand moet ik nu verwachten dat hij de vastgelopen baggerschuit gaat vlot trekken? Reken daar maar niet op. Van personen, zoals hierboven omschreven, lopen er nou net iets teveel rond in onze geliefkoosde sport. Wat kunnen we daaraan doen? Helemaal niets. |
Kijk, ik word hier bestookt met mails en telefoontjes, veel sympathie uit Nederland maar het volgende wil ik toch wel even duiddelijk stellen en Huudo is diegene tegen wie ik het vorige week allemaal als eens uitgelegd heb:
BRI is geen renstal, geen club, noch een eventbureau, enz... wij zijn gewoon een vzw met 1 doel, net hetzelfde als Depaddock " promoten van de autosport". Daar wij sinds 1998 al doorhebben dat sponsoring toch niet werkt hebben wij altijd keihard gewerkt om andere zaken te doen, daar omzet mee te genereren en dat te gebruiken om te coursen. Niet altijd even succesvol maar we hebben toffe en heel triestige momenten gekend. ik som even op wat me zo direct te binnen valt: Depaddock Clio - mooi begin en leuk initiatief Toekan - mooie geste van ons die 267.000 Bef heeft opgebracht en nationaal op TV Belkarting 2001-2002 - leuk maar heel gevaarlijk om uit de kosten te komen 24H van Zolder krant - een voltreffer van formaat Belcarboek - uit de eerste evaluaties niet goed. Het Belcarboek is voor ons een compleet raadsel. 6 weken dag en nacht gewerkt, kostprijs 21.000 euro ( advertenties dekken de drukkost). Van alle adverteerders heeft tot op heden slechts 60% betaald. Factuur van de drukker was hier 2 dagen na de druk. Wat betreft de losse verkoop van de boeken kunnen we spreken van regelrechte ramp. Weten jullie dat slechts 9 van de ongeveer 50 teams een boek kochten. Dat we hier op Depaddock van de +/- 700 leden slechts 5 mensen een boek kochten. Dat er mensen zich afvroegen waarom BRI het mocht doen en niemand anders. Wel, ik zal jullie zeggen waarom: omdat ik in zoiets geloof. Heden ten dage moet ik mijn visie herzien. Mensen denken dat we hier stinkend rijk van worden, dat het puur om de poen te doen is. Ik moet jullie ontgoochelen. Ten eerste heb ik de 21.000 euro eerst zelf kunnen voorschieten, moet ik er nog ongeveer 10.000 ontvangen en loopt de verkoop gewoonweg slecht. We mikten op 1500 boeken en het zijn er amper 300 in de losse verkoop. Alle mensen die toen dachten dat BRI met de dikke poen ging lopen, gaan die nu bijpassen? Weet ook dat onze berekeningen zo waren dat ALS we 1500 boeken verkochten we 2 Clio's gingen inzetten in de TC en niet 1 zoals nu het geval. BRI is een vzw en de gelden zijn bedoeld om de autosport te promoten, remember. Gellof me of niet, maar zelf de top teams bestelden niet eens 1 boek. Triestig als je ziet dat je werk amper geapprecieert wordt. Ikzelf ben nochtans de mening toegedaan dat het boek echt goed is, anderen blijkbaar niet. Gisteren hebben we onze handtekening gezet onder 450.000 euro VIP tenten voor alle TC - Belcar - 24H Zolder en 24H Francorchamps. Als dit mis gaat kan ik best een one way ticket bestellen richting eiland Pipi, daar is werk genoeg om alles aan de banken terug te betalen. Driesco doet niet alles voor het geld, Driesco wil omzet om BRI de kans te geven autosport te promoten en dat kan ik niet alleen, ik ben geen bank. Bedrijven introduceren in de autosport is een hulpmiddel, maar geen redding. Al meer dan een jaar spelen 3 personen met het idee om een eigen kampioenschap op te starten maar telkens komen we bij hetzelfde probleem. We dienen samen te gaan met mensen die niet op dezelfde golflengte zitten als wij, dus geen nieuw kampioenschap. Je mag zijn wie je wil, doen wat je wil, als je geen carte blanche krijgt om zelf je eigen zin te doen en in te spelen op de vraag van de supporter dan sta je nergens. Ooit zal het er wel eens van komen, maar ik vrees voor ons zoals het er nu voor staat niet in België. Ik hoop nu dat iedereen weet wie BRI is. Als we iets doen of te koop zetten dan is dat in de eerste plaats voor de autosport. Wij hebben het altijd gezegd en ik blijf het zeggen, wij werken met een open boekhouding die elke dag mag bekeken worden. Hier geen dure diners, geen eigen belang, elke euro wordt 3 maal omgedraaid over hoe we hem het beste kunnen gebruiken om de autosport te promoten. Enkelen hebben het gesnapt, maar spijtig genoeg nog veel te weinig. Tot zover episode 2 PS: voor de antwoorden komen: als ik in de Wheels zit om iets te eten of te drinken ( met mate) is dat niet op rekening BRI maar prive :) |
Quote:
Weet je wat leuk is aan deze discussie, er vallen geen namen. Eindelijk eens een discussie uit de oude doos zoals er meerdere moesten zijn. |
Wat Driesco vertelt is een betoog naar mijn hart. To the point. Het doet mij denken aan wat in de politiek gebeurt.
Je hebt nieuwkomers met vernieuwende idëen (ik weet niet of de trema juist staat; zou even te rade moeten bij de "het groot nederlands dictee" mensen) welke botsen op de gevestigde waarden, welke alleen hun postje en inkomen veilig willen stellen. Iedereen bekritiseert Bernie Ecclestone en Max Mosley, maar geef toe, wat die mannen gedaan hebben is geniaal; daar droomt ieder zakenman van. Maar hun zakelijk succes heeft ook iets bloot gelegd: autosport op het hoogste niveau heeft NIETS meer te maken met sport, maar alles met business. En dat is op het topniveau van alle sporten zo. Maak U geen illusies. Totaal niet ter zake hier. Heb gisteren op de BBC een uitzending gezien over het fortuin van Roman Abramovitch, welke Chelsea gekocht heeft. Bernie had het niet beter gedaan. MAAR de Chelsea supporters hadden er geen enkel probleem mee, waarvan het geld kwam. Als ze maar bleven winnen. Kortzichtige blik en dat ontdek ik ook in de autosport. "Après nous les mouches" vrij vertaald "Na onze dood kunnen ze allemaal de pot op". |
Een voorzet om mij te vergelijken met Bernie of Max is vergezocht zulle Camso :D . Mijnen privé chauffeur is trouwens al meer dan 31 jaar ziek :)
Weet je wat ik zo knap vind aan die mannen? Die dulden geen tegenspraak, gaan recht door zee en kijken nooit om. Je gaat mee of je stikt, geen of weinig compromis. Iedereen tevreden stellen doe je toch nooit, dan wordt je beter minister. Aan tafel zitten met diverse partijen is nooit goed. Iedereen wil zijn graantje meepikken. Je schrijft iets uit en je zet het in de markt. Wie commentaar heeft gaat vissen, wie er zich kan in vinden gaat rijden, as simpel as that. Over je heen laten lopen kan je elke dag, zo lopen er bijna 11 miljoen rond in Vlaanderen. Een mooie en overzichtelijk, NIET anonieme enquete zou ik willen. Zijn er voorstanders om mee te werken? |
Casmo (moet eigenlijk Camso zijn ) heeft U nergens vergeleken met Bernie.
Bernie wordt in dit forum dikwijls als de doodgraver van de autosport aangewezen. Ik wilde alleen vermelden dat wat Bernie als "zakenman" gedaan heeft geniaal is, maar met als gevolg dat hij de SPORT totaal naar de knoppen gebracht heeft |
't Was een grapstjen hé Pol. ;)
Doe ze de groeten ginder in Spanje hé :) |
Quote:
Quote:
Je moet idd een plan uitwerken, het promoten en hopen dat de klanten kopen. Doen ze dat niet en gaan ze allemaal vissen, mag je weer van voren af aan. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden? Partnerships en allianties werken 10x beter. Dat houdt in dat je je visie goed moet commniceren en je je moet kunnen onderscheiden. Dat er weinig boeken verkocht zijn, zou mij toch tot nadenken stemmen. Het volstaat ook niet om gewoon maar een boek te maken, daar moet toch wat studie aan vooraf gaan enz. Maar goed, hier weet ik te weinig van de details af. Quote:
Ik kan er dus nog altijd zeer goed inkomen dat er iets moet veranderen - ben het daar in principe mee eens - maar buiten de handtekeningsessie heb ik - voor de fans althans - nog niet veel valabels zien passeren. ;) |
Quote:
Dat het Belcarboek het niet goed doet verbaast me niks, ga maar eens naar de gemiddelde Standaard Boekhandel en kijk eens hoeveel Vlaamse sportboeken daar staan... Vlamingen zijn al geen grote boekenkopers. (statistieken bewijzen het) Je kan ze op één hand tellen. Wat betreft Belgische auto- en motorsportjaarboeken... Ik heb noch het Belcarboek, noch Rallyworld, noch het MX-jaarboek van Motorgazet ook maar ergens gezien. Nochtans kom ik maandelijks in de Standaard, IMS en de FNAC. Het Nederlandse wegrace jaarboek heb ik echter bij IMS zien liggen en kunnen inkijken... Ik weet het distributie kost geld maar het levert ook impulsaankopen op... Daarbij komt dat ik (en de meeste andere landgenoten met mij denk ik..) geen enkel boek koop vooraleer ik het zelf eens heb kunnen doorbladeren. Spijtig, maar wel wat marketingmogelijkheden gemist... |
Was voor ons dan ook de eerste keer hé. Al doende leert men. Het boek is goed, aan de verdeling moeten we inderdaad nog zeer hard werken. Maar het product is er en we hebben plezier aan gehad. Als de adverteerders betalen is het ok voor mij. Volgend jaar moeten we er maar voor zorgen dat ze in de winkel liggen maar 6 weken was net iets te kort om ook dat nog geregeld te krijgen. Nu eens kijken of we nog 1m² in Luik kunnen bemachtigen om nog wat boeken te slijten.
Zou graag mijnen auto eens terug in de garage zetten :) Wat Huudo zegt is juist, maar ik begin er zeker niet alleen aan. Zijn manier van denken is ook de juiste maar ik vind niet dat de initiatieven van onze kant moeten komen, wij dienen enkel een media te zijn die via deze weg zijn info kwijt wil, niets meer, niets minder. Indien mensen vinden dat er goede gedachten tussen zitten zullen ze daar wel gebruik van maken denk ik. Wat mij betreft meer dan genoeg info gekregen de laatste uren. |
Driesco, je hebt alleszins dé thread van 2005 opgestart, eindelijk nog eens een goeie discussie in goeie ouwe DePaddock stijl.
jan |
Zo is het. Ik heb hier heel wat goede argumenten en ideeen zien langskomen. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de lui wiens werk het is evenementen te organiseren dit niet zelf ook al bedacht hebben. Maar het is toch lekker om een signaal af te geven als rechtgeaarde liefhebber.
De belangrijkste constatering heeft driesco al gedaan: begin van voren af aan met iets nieuws! Krachtiger kan het niet gezegd worden. Afstand doen van hetgeen dat ten onder gaat, blauwe blazers incluis. De grote vraag blijft natuurlijk: wie gaat die kar trekken en het initiatief nemen? Denk dat zon beetje alles wel gezegd is. We zien elkaar wel in Zolder binnekort als de aftrap weer begint. Kunnen we de boel es evalueren.Ik als Hollander begin iets eerder. 6 maart op Zandvoort de Final 6. Ook wel eens leuk voor jullie daar es te gaan kijken. Toegang is gratis ook de paddock kun je zo in. Enneh, geen vips. www.z-a-c.nl |
Quote:
En BRI heeft ook de draagkracht en ervaring niet, lees mensen - allez, denk ik - om er alleen aan te beginnen. Zoals je eerder al zei Quote:
;) |
Quote:
|
Ja, das helemaal waar. Maar dan ben ik met vakantie.
Veel plezier gewenst alvast. Over vroeg gesproken: wij hadden hier op 9 januari de Nieuwjaarsrace. 4 uur lang 62 voitures in de baan. Erg spectaculair. En uitermate gezellig met een kampvuurtje, BBQ en pintje langs de baan. Ouderwets! |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 07:32. |