De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Algemeen en vraagbaak (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vraagbaak voor beginners... (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6834)

MFahrer 05-02-2006 22:25

Snel vraagje

hoe krijg je sol-vlekken van decals? Kwestie van te vernissen zonder vlekken onder de vernislaag...

Graag snel antwoord... zou graag de wagen vanavond nog vernissen...

G.

Sennake 05-02-2006 22:30

Quote:

Originally Posted by MFahrer
Snel vraagje

hoe krijg je sol-vlekken van decals? Kwestie van te vernissen zonder vlekken onder de vernislaag...

Graag snel antwoord... zou graag de wagen vanavond nog vernissen...

G.

Omdat je snel een antwoord verwacht gezien de omstandigheden wil ik wel snel antwoorden : door te polishen met Tamiya-polish compound.

Maar het staat hier op De Paddock echt wel een paar keer te lezen hoor.

MFahrer 05-02-2006 22:32

ok sorry...

En wat als je geen tamiya polish hebt?

Dominique 05-02-2006 22:45

Ik gebruik gewone car-polish van in de Auto5: Norauto heet dat. Ik veronderstel dat iedere andere auto-polish wel zal lukken, maar om zeker te zijn zou ik toch niks direct uitproberen op het model. altijd eens een test doen!

MFahrer 05-02-2006 22:48

Ik had er al aan gedacht om met Mer polish te proberen

G.

MFahrer 05-02-2006 23:13

met die polish gaat het grootste deel wel weg... maar niet de hardnekkige randjes van de vlekken...

nog gedachten?

MFahrer 06-02-2006 11:59

Niet weggekregen met de Mer Polish... en dus uiteraard niet vernist...

Gebeld naar de lokale modelbouw shop en de tamiya polish hebben ze niet, maar Gunze polish heeft hij wel binnen... zal ook wel goed zijn hé!

G.

Sennake 06-02-2006 12:01

Quote:

Originally Posted by MFahrer
Niet weggekregen met de Mer Polish... en dus uiteraard niet vernist...

Gebeld naar de lokale modelbouw shop en de tamiya polish, maar Gunze polish heeft hij wel binnen... zal ook wel goed zijn hé!

G.

Ik heb hem nog niet getest, maar ik veronderstel van wel.

MFahrer 06-02-2006 13:56

ik heb deze Super fine genomen:

http://images.google.be/url?q=http:/.../10031867s.jpg

Die vlekken staan op de decals hé... niet op de verf... zou er toch ook moeten afgaan hé?

G.

Guido 06-02-2006 14:21

normaal wel.

David V 26-02-2006 18:43

Ik weet nu niet of dit al eens eerder aan bod kwam, maar ik vraag me af wat ik het best gebruik om een rolkooi te maken op 1/43. Ik gebruik(te) tandenstokers, maar er werd me hier op gewezen dat dit net ietsje te dik is voor 1/43.
Het uitrekken van de plasticframes is een mogelijkheid, maar het lukt me 'nog' niet om telkens de juiste dikte te krijgen.
Toen kwam ik op het idee om spagettistokjes te gebruiken, maar het lukt me nu niet om deze te lijmen.
alle tips zijn dus welkom...!!

Dominique 26-02-2006 22:54

Quote:

Originally Posted by David V
Ik weet nu niet of dit al eens eerder aan bod kwam, maar ik vraag me af wat ik het best gebruik om een rolkooi te maken op 1/43. Ik gebruik(te) tandenstokers, maar er werd me hier op gewezen dat dit net ietsje te dik is voor 1/43.
Het uitrekken van de plasticframes is een mogelijkheid, maar het lukt me 'nog' niet om telkens de juiste dikte te krijgen.
Toen kwam ik op het idee om spagettistokjes te gebruiken, maar het lukt me nu niet om deze te lijmen.
alle tips zijn dus welkom...!!

Ik zou eens proberen met wat soldeertin: makkelijk te bewerken en goedkoop. Een rolletje soldeerdraad kost bijna niets, en je komt er een heel eind mee. Ze zijn ook verkrijgbaar in verschillende diktes. Ga eens in de electronicawinkel of de doe-het-zelf zaak in je buurt rondneuzen. Je zal zien dat er daar een hoop materiaal ligt dat uitermate bruikbaar is.

Loeten 27-02-2006 18:19

Hallo,

Misschien een beetje een vreemde vraag. Is er eigenlijk een groot verschil als je een model in 1/24 bouwt of ene in 1/20. Ik bedoel dan in grootte en zo. Kun je dat opmerken als er twee modellen naast elkaar staan?

Ik twijfel immers om eens een wagen in 1/20 te maken (zo'n fiat abarth) maar als dat teveel scheelt, dan lijkt dat nergens op...

Tussen een 1/25 en1/24 is er niet zoveel verschil... Of toch niet dat het opvalt (mijn Corvette tov mijn rallywagens bvb)

Thanksssss

Sennake 27-02-2006 19:23

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Loeten
Misschien een beetje een vreemde vraag...

Dat is het minste wat je kan zeggen ja :cool:

Maar voor onze trouwe klanten doen we alles natuurlijk. Niet zo evident, want er zijn niet zoveel modellen die zowel op 1/20 als 1/24 uitgebracht zijn (identieke modellen bieden de beste vergelijkingsmogelijkheden) en er lopen al helemaal niet zoveel zotten rond die van hetzelfde model beide schalen in huis gehaald hebben :cool:

Maar hier heb je dus het geluk van zo ne zot getroffen te hebben. Ik ben dus in mijn "to do" stockpile gedoken, heb er beide versies van de Tamiya Toyota Celica LB Turbo Gr.5 uitgehaald en de bodies naast elkaar gezet voor de foto...

Ik zou zeggen : oordeel zelf :

Loeten 27-02-2006 21:02

Ewel zot (mijn vrouw zei dak zotteke moest typen, maar dat klinkt nogal, je weet wel) een dikke merci.

Het oordeel is nogal makkelijk te stellen. Geen 1/20 binnenhalen dus. Ik had net een oude Mitsu op ebay zien staan op die schaal, maar neen, ik bedank er nu voor. Toch wat teveel verschil. Ik had ook al wat rekenwerk verricht en het scheelde toch wel meer dan ik dacht...

vb: Als de auto in 1/1 zo'n 4,80 meter is dan...
- in 1/24 wordt dat: 20 cm
- in 1/20 wordt dat: 24 cm

Groot verschil dus... Hé een leuke vraag voor in klas... We zijn net over schaal bezig, LOL.

Thanks Sennake !


All times are GMT +2. The time now is 16:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.