De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Endurance (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Le Mans / LMES '06: Nieuwtjes en andere weetjes (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11239)

gwyllion 14-06-2006 15:35

Quote:

Originally Posted by FIRE
Het reglement zit gewoon niet goed in elkaar. Die grotere restrictor is inderdaad bedoeld om het vermogen van de airco te compenseren, echter in een cabrio heeft men geen airco nodig om te koelen dus kan men deze uitzetten. Omdat deze airco dus niet actief is heeft men extra vermogen op de aandrijfas.

Ja, maar die airco moet er toch tussen hangen en aangesloten zijn? Ze kunnen inderdaad een zeer kleine airco geplaatst hebben die zo goed als niks koelt (want dit is toch niet nodig) en dus wat extra vermogen hebben, meer dan die airco verbruikt.

Of kan je gewoon zeggen "dat zwart bakje dat bij aan de aandrijfriem hangt is een zeer speciale airco; meet de temperatuur in de cockpit maar, die voldoet aan wat in het reglement staat". Alles hangt natuurlijk af van de definitie van een airco :rolleyes:

Misschien gebruikt Pescarolo de airco wel de inlaatlucht een beetje koelen om zo een efficientere motor te hebben.

FIRE 14-06-2006 15:56

De regels wat betreft de airco zijn onduidelijk. Wat wordt door ACO gecontroleerd? Is het de airco zelf of is het de temperatuur in de cockpit? Bij dat laatste is de temperatuur in een cabrio natuurlijk beneden de grenswaarde dus hoeft de airco in de praktijk niet te koelen. De airco zal dus geen vermogen verbruiken. Of men sluit de airco gewoon aan maar constateerd dat ie defect is. "Hoe kan dat nou? Nou ja de temperatuur is beneden de grenswaarde dus we gaan de airco niet vervangen. Bijkomend voordeel is dan dat we meer vermogen op de aandrijfas hebben." ;)

Kortom men zal het reglement aan moeten scherpen (al is in de race tegen Audi veel toegestaan :D;)): Airco's alleen toestaan in gesloten wagens.

gwyllion 14-06-2006 16:14

Als ik het reglement erop nalees, denk ik dat dit om een fabeltje gaat.
Quote:

14.1.9 – Temperature inside the cockpit (closed car) :
The ambient temperature around the driver :
  • must not be higher than 30°C (86°F) whatever the temperature on the outside when the car is in motion ;
  • must go back down to 30°C in 5 minutes maximum after a stop of the car.
An efficient air conditioning system comprising a compressor, a condenser, a pressure reducer and an evaporator is compulsory for the closed cars. It must be described on the homologation form and approved by the ACO.
uit http://www.lemans.org/sport/sport/re..._ACO_fr_gb.pdf

Toch redelijk ondubbelzinning: gesloten wagen wordt expliciet vermeld, de nodige onderdelen van de airco worden ook opgesomd (compressor, condensor, verdamper en expansieventiel) en het airco systeem moet door ACO goedgekeurd worden.

Als dat allemaal geldt, mag je met een grotere restrictor rijden:
Quote:

For closed cars equipped with an air conditioning system, the following restrictors diameter must be increased by :
  • 0.6 mm for 1 restrictor
  • 0.4 mm for 2 restrictors

gwyllion 15-06-2006 09:40

Er gaan geruchten dat ACO vrijdag zal aankondigen dat LMP1 wagens in de toekomst verplicht gesloten moeten zijn. Dan bestaan die problemen over airco natuurlijk niet meer ;)

Ik vermoed dat dit impliciet betekent dat Peugeot een gesloten LMP1 zal zijn.

Viper GTS-R*** 15-06-2006 10:23

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Er gaan geruchten dat ACO vrijdag zal aankondigen dat LMP1 wagens in de toekomst verplicht gesloten moeten zijn. Dan bestaan die problemen over airco natuurlijk niet meer ;)

Ik vermoed dat dit impliciet betekent dat Peugeot een gesloten LMP1 zal zijn.

Dat zou een hele verandering zijn, maar waarom zou dit zijn?
Vond echt wel dat die open LMP wagens iets speciaals hebben.
Een gesloten LMP doet me denken aan die Toyota GT ONE, ééntje ingeschreven in GT1 als ik me niet vergis maar infeite een mix van LMP1 en GT1 was. Voor mij dus liever open LMP's...

Wat dan met bv die nieuwe Audi R10 als het bv vanaf 2007 of 2008 verplicht is om met gesloten LMP te rijden?

gwyllion 15-06-2006 11:14

Quote:

Originally Posted by Viper GTS-R***
Dat zou een hele verandering zijn, maar waarom zou dit zijn?

Omdat gesloten prototypes zo veel mooier zijn om naar te kijken :drewl:
Quote:

Vond echt wel dat die open LMP wagens iets speciaals hebben.
Een gesloten LMP doet me denken aan die Toyota GT ONE, ééntje ingeschreven in GT1 als ik me niet vergis maar infeite een mix van LMP1 en GT1 was. Voor mij dus liever open LMP's...

In '98 was de Toyota GT One als GT1 ingeschreven. In '99 werd de GT1 klasse tot LM GTP omgedoopt omdat het om echte prototypes ging.
Quote:

The Toyota GT-One was revolutionary for its new interpretation of the rules and interesting execution of design details. Making little pretenses of being a 'GT' car, it clearly was a pure bred prototype and subsequently the GT1 class became LMGTP. The GT-One certainly surprised but ultimately it never won a race during its short career. Regardless of its lack of a winning record, to this day, the GT-One embodies certain design details that put the car in a class of its own.
bron: http://www.mulsannescorner.com/gtone.html

Vergeet de Bentleys niet en daarvoor de fantastische Group C wagens (http://www.groupc-gtpracing.com/cardriver.htm).
Quote:

Wat dan met bv die nieuwe Audi R10 als het bv vanaf 2007 of 2008 verplicht is om met gesloten LMP te rijden?

Gewoon een dakje erop zetten zoals Spyker dit jaar gedaan heeft :D Audi zal een nieuwe wagen moeten ontwerpen, maar ze kunnen natuurlijk verder bouwen op de Bentley (de R10 ontleent een aantal elementen van die wagen, bv. voorophanging en gebruik van torsiestaven i.p.v. veren). Deze wagen zou wel voor een groot deel hetzelfde zijn. Alles hangt er natuurlijk van af wanneer de overgang van open naar gesloten moet gebeuren. Het gaat trouwens om een gerucht, dus niks officieels.

Het zal wel zeer moeilijk worden om een gesloten diesel prototype te ontwikkelen die het minimum gewicht van 925 kg haalt met de verplichte airco...

Integra 15-06-2006 13:03

Quote:

Omdat gesloten prototypes zo veel mooier zijn om naar te kijken :drewl:

Deze mening deel ik, maar het zou ook spijtig zijn om de open LMP's te zien verdwijnen.

gwyllion 15-06-2006 13:11

Quote:

Originally Posted by Integra
Deze mening deel ik, maar het zou ook spijtig zijn om de open LMP's te zien verdwijnen.

Ik vermoed dat LMP2 wagens nog open mogen blijven. Het is wel wat goedkoper om een open wagen te ontwikkelen (geen problemen met cockpit zichtbaarheid, airco, deuren, crash veiligheid, ...). En ACO staat er echt op dat LMP2 voor prive teams blijft; dus liever geen fabrieks Porsche LMP2 op Le Mans. Er is ook sprake om het LMP2 te wijzigen om betrouwbaarder (gehomologeerde) motor te gebruiken en eventueel een hoger minimum gewicht.

smiley 15-06-2006 13:46

ik zou het niet erg vinden wanneer de lmp's terug gesloten zijn..
alle wagens wat ik echt heel mooi heb gevonden bij lemans zjn altijd gesloten geweest.. mercedes (clk gtr ??), toyota gt one, bentley..:drewl:

Raceboy 15-06-2006 22:00

the future is bright:

Quote:

"I wouldn't be at all surprised to see Toyota coming back to Le Mans," said McNish. "It's a holy grail for them, really, and obviously unfinished business. Who knows - perhaps they could come back with something based on their hybrid technology."

McNish also expects Porsche to return to the top flight of sportscar racing.

"I know there's a lot of internal pressure to do that," he said. "I think Porsche will come. Like all motorsports, sportscars runs in cycles and I think we're about to see a manufacturer influx that will be great for competition."

Autocar.co.uk

Integra 16-06-2006 13:08

Quote:

Originally Posted by smiley
ik zou het niet erg vinden wanneer de lmp's terug gesloten zijn..
alle wagens wat ik echt heel mooi heb gevonden bij lemans zjn altijd gesloten geweest.. mercedes (clk gtr ??)

Ik vind de Mercedes CLR mooier. :p
De Porsche 911 GT1 '98 vond ik ook zo'n beauty.

gwyllion 16-06-2006 14:52

Quote:

Volgens autosport.com zal dit wel pas verplicht zijn vanaf 2010. Ik vind dat wel wat lang wachten :mad:
Quote:

LMP1 to be coupes from 2010
By Tim Redmayne June 16th 2006, 11:31 GMT

Le Mans organisers have mandated that their premier LMP1 class cars will have to be coupes from 2010 onwards.

Thomaske 16-06-2006 15:21

Quote:

Volgens autosport.com zal dit wel pas verplicht zijn vanaf 2010. Ik vind dat wel wat lang wachten :mad:

Dit is zeker lang wachten maar twijfel er maar niet aan dat teams er volgend jaar al mee gaan beginnen (als het hun voordeel kan opleveren).

Mvg...

gwyllion 16-06-2006 15:49

Het lijkt dus om een officieel persbericht van ACO te gaan. Zie http://www.speedtv.com/articles/auto/alms/26627/

FIRE 16-06-2006 16:08

Quote:

Indien men dit in 2007 of 2008 in zou voeren zou ook niet echt eerlijk zijn tov teams zoals Audi, Courage, Zytek en Creation.

All times are GMT +2. The time now is 05:19.