![]() |
1 Attachment(s)
Er is iets vreemds gebeurd. De RAL5002 die ik gisteren gedecanteerd had, was vandaag helemaal niet meer vloeibaar... terwijl dat bij de eerste decanteerbeurt wel het geval was, redelijk lang zelfs. Na 24 uur in een open potje gestaan te hebben, lijkt me dat toch vreemd. Heb dus moeten verdunnen met thinner.
Het bijspuiten is redelijk goed gegaan, maar aangezien ik redelijk dunnetjes heb proberen spuiten met weinig druk, is het resultaat nu dat alles terug wat 'satiné' geworden is. Dit soort verf dien je immers met wat hogere druk te spuiten en redelijk rijkelijk aan te brengen om hem egaal en op glans te krijgen. Ik wilde echter vermijden dat alle andere gedeeltes te veel verf over zich heen zouden krijgen, dus dat is het compromis. De fine compound zal hier wel soelaas brengen. Vers bijgespoten http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1235513582 De remschijfjes zitten nog steeds in de ovenreiniger. Er zit wel wat beweging in precies, maar 'k zal nog een paar dagen geduld moeten hebben. Morgen misschien al eens aan de zeteltjes beginnen. |
1 zaak snap ik niet ... ik vermoed dat je over deze lak decals zal zetten en daarover vernis. Waarom wil je dan een blinkende laag van het blauw? Om het zo genoemde 'silvering' tegen te gaan?
Dan zou je ook eventueel de lak kunnen 'sealen' met een vernislaag en daar de decals op, maar da's volgens mij ook niet nodig. Met de lakken waar ik mee spuit is alles matt, zeker niet glad. Ik zet er altijd gewoon decals op en dan dadelijk vernis erover. |
Quote:
Ik krijg altijd stress van spuitbussen en compound... :) |
Zou je dan niet beter dadelijk de bus met remolie open doen? Het feit dat het te dik wordt is 1 zaak, het feit dat de kans op reactie tussen Motip lak en Zero Paints ontstaat is een andere. Waarschijnlijk niet, maar zo ben je wel zeker dat je één mogelijke tegenslag armer bent ...
|
Quote:
Weeral stof om na te denken. :) |
Ik zou zeggen ge moogt gerust mijn 'reservoir' met remolie hebben, maar tegen de tijd dat die bij u is hebt ge waarschijnlijk ook al een doos en een bus remolie in huis gehaald. Alé, ge ziet maar!
|
Ik snap een ander ding niet. Motip spuiten, tot daar aan toe. Maar waarom moet die absoluut blinken? Volgens mij zal die Motip maar een matige glans geven, zelfs al is die spiegelglad. Om een echt mooie glans te krijgen is een vernislaag nodig.
Ik herinner mijn build van dit model, en ik had ook geen hoog-glanzend blauw. Waar het echter op aan komt is een gladde laag blauw te krijgen om je decals mooi te kunnen leggen. Dan heb je genoeg met een egale laag, glad gemaakt met de schuurpadjes van Micro-mesh. Als je je blauw lichtjes polijst met 3600, 4000 en 6000 dan heb je volgens mij een perfecte onderlaag voor decals en vernis? Compounden doe ik alleen op de uiteindelijke vernislaag. En dan nog, want op mijn GT40 is geen druppel compound gebruikt. Of mis ik iets? |
Quote:
Decals komen bij mij enkel op een ondergrond waar dat ik van zeg, ok die is goed genoeg naar mijn goesting. 't is maar welke lat je gebruikt en hoe hoog je ze zelf wil leggen. Bij het begin van deze build lag die op "middelmatigheid", maar gezien de motiviatie, of het gebrek daarvan, heb ik ze toch weeral enkele staties hogerop gehangen. Wat dus impliceert dat ik enkele dingen opternief moet doen, gezien de kas al veel eerder gespoten was. :) Ik ben immers op zoek naar een finishing beyond normal, maar da's enkel om mijnen Xi te plezieren. Ik begrijp dat dat soms moeilijk te snappen is. ;) |
Ik respecteer je zoektocht naar de perfecte finish, maar dan ben je volgens mij met het verkeerde model bezig.
Een rallywagen heeft meestal niet die perfecte gloss finish (ik weet dat deze wagen die niet had). Je zou die queeste eigenlijk met een showroommodel moeten doen. Langs de andere kant zeg ik ook: als ne mens zich maar amuseert, niwaar? Have fun! ;) |
Quote:
En, het is niet omdat ik al eens grommel, vloek of sakker, dat ik mij niet amuseer he. :) Thanks! ;) |
Quote:
Maar ik heb alvast een hoop bijgeleerd van deze discussie en zal het kunnen gebruiken binnenkort... Enne die remolie is toch makkelijk op te halen? Gewoon even naar je auto lopn, toch?? :+ :+ |
Remolie? Die heb ik redelijk vlug in huis gekregen met bijhorende crème-doos-container via onze Guy. ;) Redelijk weinig modelbouwtijd gehad afgelopen week, dus was het deze avond tijd om definitief te beslissen wat ik ging aanvangen. De 206 nog eens goed onder de loupe genomen en eigenlijk was ie zo slecht nog niet eens geschuurd. Niet al te fijn, maar ook weer niet te brut om er geen extra laag overheen te kunnen doen. Eigenlijk was de laag perfect opgeschuurd voor de volgende laag... Er zat nog wat (wellicht voldoende) verf in de grote Motip spuitbus, dus... dan ga je opnieuw nadenken.
In de remolie? Een mogelijkheid, maar dan zijn we natuurlijk veel verder van huis. Bovendien is het ook altijd een heel gedoe om de olie er weer af te krijgen en de body weer volledig te prepareren om de grondlaag te zetten, de kleurlagen enz. Veel, heel veel vertraging. Decanteren en nieuwe laag zetten? Ook een mogelijkheid, maar dan moet ik nog wat langer dan vandaag wachten en met de drukke werkweken in het verschiet zou het nog lang kunnen duren vooraleer ik ook deze enigszins omslachtige klus zou kunnen uitvoeren. Minder vertraging als bij het oliebad, maar toch nog lang. Gewoon een extra laag rechtstreeks uit de spuitbus? What the heck, why not. Als het misgaat, gaat hij alsnog het oliebad in, dus... niks te verliezen. Bij aanvang leek de laag opnieuw op appelsien uit te draaien... Maar, moet ik nu geen wet-coat zetten? Denk het, dus ietske langer aanhouden tot alles er wat nat begint uit te zien. Opletten voor uitlopers, ja, dat moet goed zijn. Ben nu een helf uurtje na het spuiten, en het ziet er ok uit. Geen super gloss, laat ik zeggen dat het semi-gloss is, maar wel voldoende glad om decals te zetten. Laten uitharden enkele dagen en dan stillekes aan, aan de decals beginnen. Misschien dat ik in Jabbeke me daar wel mee kan stilhouden 2 dagen. :) ps. Zou het dan toch nog ooit gaan lukken - Guido en spuitbussen...? :) pps. Foto's volgen later. |
En als het nodig blijkt, ik heb nog een bus staan van dat blauw. Daarmee zou je zeker moeten toekomen.
Houd u dus maar niet in. :D |
Ons 206'je steekt dan toch in de remolie. :fight: Deze keer was het spuitwerk dus prima gegaan, dus daar geen probleem. Nu zijn het de decals! die me genekt hebben. What happened? Wel, de grote witte zijvlakken onderaan bleken iets te groot om goed te zijn. Begonnen aan de linkerkant, netjes uitgesneden, warm water gebruikt, afgeweekt en aangebracht. Niet dat ik dacht dat het makkelijk zou gaan worden, integendeel zelfs, want de vorm daar is behoorlijk uitdagend. Ik heb echter al voor hetere vuren gestaan, dus vertrouwen had ik er wel in.
Al snel bleek dat de decal erg broos was, en scheurde... zo ongeveer in het midden tot halfweg de decal. Wat zitten prusten en de decal daar maar verder gescherud. Kwestie van er geen blauwe spleet aan over te houden. Ter hoogte van de scheur was er uiteindelijk wat overlapping van beide helften, dus ook witter dan de rest, maar aangezien er toch nog reclame overheen moest komen, zou het niet zo erg opvallen. Dat was gisterenavond. Inspectie vandaag leerde dat er enkele vreselijke en lelijke blaasjes onder de decal waren komen te zitten - gisteren niks van gemerkt overigens. Dus, blaasjes opengeprikt, nog wat rooie daco sol erover heen en afwachten. Na een uurtje, was het beter maar nog steeds enkele hardnekkige met een rubberbootje. Dus, opnieuw geprikt en opnieuw wat sol eroverheen. Toen ging het rubberbootje overstag en kwam er een groot gapend gat in de decal... Exit mooie afwerking en dus in de remolie. :mad: Ik wist het gewoon op voorhand. Normaal gezien zet ik nooit maar 1 enkele decal op een avond. Maar gisteren dacht ik nog: "Wacht maar even af tot morgen vooraleer je de andere decals gaat zetten." Immers, deze decalsheet is niet meer te krijgen, en als de witte decals mislukte, zou ik alsnog kunnen decaperen, opnieuw blauw spuiten en de witte vlakken niet meer in decal doen, maar ook meespuiten. Waar ik het meeste tegen op zag, het in 2 kleuren spuiten, heb ik nu aan mijn broek... Voor wanneer en of er nog een vervolg komt aan deze van in het begin mislukking, weet ik niet. |
Quote:
Guido en Peugeots... komt nooit meer goed. Laat ik het daar maar op steken. :) |
All times are GMT +2. The time now is 07:21. |