![]() |
Ik denk dat ik in deze discussie wel een goede houding kan innemen. Ik ben 4-5 jaar lang kettingroker geweest (1 slof per week) en ik ben nu reeds 3 jaar gestopt. Dat heeft mij enorm veel moeite gekost en ik geef toe dat ik nog soms zin heb in een sigaret, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben. Ik ben echter meer voor het amerikaanse model (er wordt daar ook streng opgetreden), dat ge uw eigen longen zwart maakt daar kiest ge zelf voor, maar de mijne daar hebt ge niks over te zeggen. Op cafe maak ik daar meestal geen probleem van, maar als ik bvb naar de vergaderingen van de MAK ga dan kom ik daar nooit buiten zonder pijn aan mijn ogen. Op restaurant zal ik daar wel mijn mond voor opentrekken, ik zal het eerst vriendelijk vragen, maar steken ze 5 minuten later terug een sigaret op of trekken ze zich niets van mij aan, dan krijgen ze een scheldpartij over zich. Ik ben voor een deftige scheiding tussen roker-en niet roker-ruimtes, en dan wel fysisch (niet gelijk op de trein met een glas tot halverwege). Buiten doet iedereen wat hij wilt, daar is de hinder minimaal. Bovendien zijn de gevaren van passief roken al lang bewezen, zodat rokers niet met hun flauwe argumenten moeten afkomen als dat en dat is ook schadelijk (en dan, moet er daarom nog een extra schadelijke stof bijkomen?).
Waar ik me mateloos aan erger zijn ouders die roken tijdens de zwangerschap en/of in de buurt van hun kinderen. Is de gezondheid van je kind dan niet belangrijker dat dat stomme beetje nicotine? Ten laatste dan nog: het is onzin dat de staat enkel winst maakt op de sigaretten, volgens de laatste rapporten kosten de gevolgen van het roken meer aan de ziekteverzekering dan ze binnenkrijgen aan taxen. De staat is echter zeer hypocriet, ze willen het roken verminderen door de prijs op te drijven, maar de economie zegt dat tabak een prijsinelastisch goed is. De vraag daalt dus nauwelijks bij prijsstijgingen, het gevolg is dus enkel meer inkomsten. Ik ben wel voor het verhogen van de prijs, maar dan ineens verdubbelen. Het is mogelijk dat dan de vergrijzing kan worden opgevangen... FF |
All times are GMT +2. The time now is 11:06. |