![]() |
Voor toeschouwers te krijgen zal je eerst moeten beginnen met het promoten van je race-weekend!
Als ik na ga dat in Zuid Limburg(NL) bijna geen mens weet dat er ook nog iets anders is dan F1 op Francorchamps dan weet ik genoeg, als promoter van een race-weekend zou ik contact opnemen met kranten om op zijn minst daar een artiken in te krijgen en een advertentie. Wij (Distrispeed) verspreiden op zo'n 75 adressen in Zuid Limburg(NL) affiches, flyers en vrijkaarten voor onder andere Zolder en Francorchamps, als we dat niet deden zou er volgens mij bijna niemand weten dat er meer is dan F1 in Belgie. Wat ik ook weet is dat er VVV-kantoren zijn(in de provincie Luik) die er alles voor moeten doen om aan affiches en flyers te geraken om deze te verdelen in hun stad. Het is toch niet normaal dat je achter zo'n dingen aan moet rennen, deze spullen zouden toch eigenlijk 2 of 3 weken binnen moeten zijn voor verdeling. Ik vind dat promotors dan toch wat meer reclame zouden kunnen maken! |
Zeer interessante discussie.
Ik pak het probleem even anders aan. Wanneer men de uitgenodigden welke gratis binnenkomen (de VIPS dus) zou wegnemen op alle grote autosportmanifestaties (F1, DTM) dan zou men verwonderd zijn hoe weinig betalende toeschouwers er nog zijn. Anderzijds stel ik vast dat in dezelfde landen (en soms nog dezelfde circuits) het volle bak is voor de snelheidwedstrijden moto's (waar het VIP fenomeen veel minder uitgesproken is). Dit doet bij mij de vraag reizen of het probleem niet bij het geboden spektakel ligt. En nu zal ik mij ongetwijfeld de woede van de circuit fans op de rug halen, maar het spijt mij: op de autocircuits is het, buiten de start en de eerste ronden, een slaapwekkende bedoening. Er gebeurt niets. Er is geen plaatswissel. Sensatie alom als er eens iemand uitvalt met mechanische pech. Als ik dan vergelijk met de GP moto's; dat is (meestal) echt spektakel. In deze tijd waar het emotionele de bovenhand heeft genomen op het rationele is spektakel het belangrijkste geworden. Volgende vraag die ik mij stel: waarom zijn bij Nascar alle wedstrijden (en dat zijn er 36 in één en hetzelfde - weliswaar groot - land) maanden op voorhand uitverkocht? De discussie gaat hier niet over het feit of ovaal racen beter is dan circuit racen, maar de Nascar mensen hebben het begrepen: eerstens is er geen overkoepelend orgaan, welke met opgeheven vingertje de regels vastlegt en in eerste instantie naar de eigen kassa kijkt; neen, voor Nascar is het belangrijkste dat de toeschouwers spektakel te zien krijgen(dan rinkelt immers ook de kassa) en de reglementen worden, indien nodig, in functie daarvan stante pede aangepast. Ik was zeer sceptisch betreffende de play-offs in Nascar, maar het was werkelijk een schot in de roos. Ik geef het grif toe: een geniaal idee. Dus mijn raad zou zijn (maar wie ben ik): alle ballast over boord. Kompleet nieuw beginnen. Akkomodatie aanpassen aan de toeschouwers en dan maar races uitvinden, waar er zo veel mogelijk plaatswissels zijn en waarbij er een 10-tal potentiële winnaars zijn. Een crash tussendoor moet ook kunnen. VIP tenten zeker behouden, maar ze misschien iets minder opvallend maken. Ik geef er mij rekenschap van dat mijn ganse verhaal theorie is en zal blijven en dat de circuit sport in België gewoon zal verder boeren zoals ze reeds jaren bezig is: op een zeer laag pitje. |
kleine correctie: als ik bedoel dat de VIPS gratis binnenkomen, dan bedoel ik natuurlijk dat ze niet zelf betalen, maar door firma's uitgenodigd worden (klantenbinding)
|
Kijk dat van het spektakel vind ik goed gezegd. Voor de mensen die er nog nooit geweest zijn die moeten is dringend naar Warneton gaan. Je betaald daar 20€ of 25€ inkom, maar de mensen staan daar in lange rijen voor de kassa. Waarom ? Er is iets te zien. HEt zijn mss niet de grootste namen die er rijden maar er gebeurd vanalles. End aar haal je graag die 25€ voor uit je portefuille en daarvoor rij ik als Kempenaar graag 3 uur tot in de woeste Far west van West-Vlaanderen. OOk de organisatie daar zou ik toch wel als voorbeeld willen aanhalen. Geen geknoei aan de parkings zoals in Zolder waar ze soms niet weten waar ze je moeten zetten. En vooral geen lastige vips. Al heb ik de laatste keer wel een vip tent in het infield zien staan. Awel ze staan daar goed, ze genieten daar van hun koers en de "zelf-betalende" toeschouwer geniet van de koers vanop andere plekjes en je ziet volgens mij nog meer. Het is dus allemaal niet zo moeilijk, als er maar aan Jan met (De paddock) pet gedacht wordt.
|
In mijn eerste reply heb ik mijn mening geschreven waarom de toeschouwers niet meer komen opdagen of waarom ze teleurgesteld afhaken. De reden waarom we geen autosport meer zien op de nationale en open kanalen zal ik hieronder beschrijven. Iemand die wil weten hoe autosport in elkaar zit raad ik aan om het boek "Bernie Ecclestone's Miljoenenrace" van de auteur Terry Lovell te lezen. In hoofdstuk 12 wordt beschreven welke blunders de FIA en haar nationale vertegenwoordigingen hebben begaan op het gebied van TV-rechten in de jaren negentig. De gevolgen daarvan merken we nu allemaal volop.
Quote:
Let wel, iedereen die De Paddock leest is niet representatief voor het grote publiek. Wij zijn freaks en uitzonderingen ;) Zo af en toe is er dan een sporadische actie van een weldoener om nog eens iets van autosport op TV te krijgen maar van een structurele basis kun je niet spreken en die situatie zal tot 2010 zeer zeker niet veranderen. Je krijgt dus een verschuiving naar het internet, leuk voor ons freaks maar totaal onbelangrijk voor sponsors en dergelijke. Het grote publiek wordt niet meer bereikt. Sponsors zoeken en paaien met intensieve publictiteit en promotie van de naam of het merk is vergeefse moeite. Autosport bestaat niet meer voor het grote publiek. Harde en bittere constatering maar zo is het wel. |
Wat men ook mag beweren, autosport zelf is niet stuk te krijgen.
Misschien vallen de grote budgetten weg en verdwijnen de topwagens met in hun zog iedereen die er zwaar moet aan verdienen. MAAR, De pure liefhebber ben ik al op vele plaatsen tegengekomen. Wat denk je van de clubracer die met een kleine bestelwagen met mini-trailer een fiatje 127 - 800 km ver sleurt om op 3 slicks en 1 regenband op Zandvoort de strijd aan te binden met andere prachtige ( of minder prachtige ) wagens. Ik denk niet dat hij er wakker van ligt dat er helemaal geen toeschouwers zijn. Wat denk je van de mensen die maandelijks afzakken naar de opendeurdagen van Eranracing. Enkele aftandse 525 BMW's en een uurtje drift-challange is al voldoende om meer toeschouwers naar het circuit te krijgen dan tijdens een Touring-cup. De mensen die jaarlijks een BMW treffen (zowel oud als nieuw) organiseren op Francorschamps ( een weekend in juli !!) bieden voor 350 Euro twee dagen rijplezier . Is deze vorm van autosport minderwaardig omdat het circus ontbreekt? Of is deze vorm van autosport net boeiender en leuker omdat er nagenoeg geen scheidingslijn bestaat tussen de piloot/bouwer en de ( toevallige) toeschouwer. Autosport zal er altijd zijn en dankzij een medium zoals internet zal de toeschouwer zijn weg wel weten te vinden naar de leuke wedstrijden, met of zonder circus. |
Quote:
|
Motopubliek is wel gans anders dan autosportpubliek.
Die willen spektakel, modder, bier en tieten. Voor de rest mag een ticketje best 40 euro kosten. Ik spreek uit ervaring GP Namur 2004. Ook de merchandising draait daar op volle toeren. Bij ons op de circuits ooit al vlaggen gezien voor een merk, een piloot? Leuke discussie hier, en wees zeker, ze wordt gelezen door wie ze moeten lezen ;) |
Ja, het is al erder gezegd dat men in autosportland toe is aan een grote schoonmaak. Wellicht dat er weer vanaf de grond moet worden opgebouwd. Het ontstaan van steeds meer budget raceclubjes is een goede zaak en tevens een signaal dat het op 'hoger' niveau echt niet goed gaat.
De essentie van het racen is plezier beleven aan het rijden zelf en het daarin verweven competitie-element. En niet het verwerven van 'roem' door gezien willen worden door vips en optredens voor tv etc. Voor ons freaks blijft er natuurlijk altijd genoeg interessante autosport te bezien en te beleven. Wij weten immers de weg. Voor wat betreft de races op A niveau zal men zich er op moeten voorbereiden dat er zometeen nog maar 1 of 2 topseries zijn. Aanvullende series zullen dan gezocht worden bij de nu nog zgn. hobby-rijders. En die hoesten echt niet de bedragen op die bij A weekenden gemoeid zijn. Maar nood breekt wet. Ik zag net dat testdagen op Assen zijn vrijgegeven. Daar kan men dan een dagje rijden voor 525,00 per auto. Om kort te gaan: das gewoon veel en veels te duur. Totaal niet in verhouding met het gebodene, en niet op te brengen voor de gewone hobbyrijder. Ik zeg dat er veel collectiever gedacht en gehandeld moet worden. Maak een formule met verschillende series in één pakket. Regel voor al die series de catering in één grote vip-tent. Reserveer collectief testdagen. Evenzo met pakket of seriesponsoring. Dan kan er per serie een vast pakket worden aangeboden waardoor een rijder weet waar ie aan toe is. Ben je ook van al die Vip tenten af, want die verbied je gewoon. Het Vip center is immers centraal in de paddock waar alle klassen hun onderkomen hebben. De regulering van Vip passen etc. hou je ook zelf in de hand. Per event krijgt een rijder 2 of 4 vippassen en de rest kan bijgekocht worden bij de organisatie. Het is ook aan de circuits de tenten van al die teams in de gaten te houden en te reguleren. Ik kan mij herrinneren bij de Finaleraces op Zandvoort dat er tijdens de race in één van die viptenten een zanger begon te kwelen. En dan werkelijk kei en keihard. Zo erg dat de baanposten elkaar niet meer konden verstaan. Op verzoeken van de baanposten werd niet ingegaan. Na een bezoek van iemand van het circuit ging de muziek zachter. maar niet voor lang. dat bleef zo de hele middag. Hoogst irritant voor de toeschouwers die de speaker niet meer konden horen en gevaarlijk bovendien, want voor de baanposten was het niet mogelijk contact te houden met de organisatie. Reden genoeg om dat hele vip-gebeuren te reguleren. Welliswaar moet daar een hele organisatie achter staan, maar het is heel goed mogelijk. Even slikken en een tandje terug en na één weekend is iedereen er aan gewend. Het DSC in Nederland heeft trouwens een zo ongeveer reglement net als Beru top 10. Las net ook dat DSC tv coverage krijgt op Motors TV. |
Quote:
|
Quote:
|
Vlaggen op circuit? Ja, ten tijde van de gouden jaren van de Belgian Procar. De merken hadden toen merchandising en trokken de grote bedrijven aan. Het grote probleem is volgens mij het verdwijnen van grote bedrijven door het verdwijnen van de constructeurs, door het verbod op tabaksreclame, of die omwille van fusies of overname deel werden van een groep en bijgevolg minder tot niks meer te zeggen hebben over hun centen, of die andere prioriteiten hebben tegenwoordig. Ik heb het hier dus over Belga, Marlboro, Bastos, Stella Artois, Mobil 1, Shell, Texaco, Fina,... Sommigen zijn er nog wel maar dat budget is nog maar een peulschil van vroeger. Deze grote sponsors zorgden in het verleden voor pakken publiciteit voor het evenement en kaarten. Ik heb het nu wel over de circuitracerij, over rally kan ik weinig zeggen.
Nu er minder kaarten zijn en mensen moeten betalen beginnen ze natuurlijk te letten op bepaalde gebreken... Belcar (toch het uithangbord van het Belgische circuitgebeuren) is een mooi kampioenschap maar niet spannend genoeg om de occasionele bezoeker te overtuigen weder te keren en zich te verdiepen in het kampioenschap (fan te worden). Bovendien is het onoverzichtelijk voor een leek die niet weet wat TA, GTB enzo betekent. Bij Procar was het veel eenvoudiger om de verschillende klassen te onderscheiden. Auto's met spoilers, zonder spoilers, BMW Compacts en Peugeot 106kes. Dat viel onmiddellijk op als je een minimum aan interesse en hersenen had. De sprintraces zorgden ook voor overzichtelijkheid. |
Quote:
Het VIP-wanspektakel en de bijhorende circustoestanden beginnen de gewone toeschouwer in Zolder en Francorchamps langzaamaan de strot uit te komen. Als rechtgeaarde autosportliefhebber ga je dan alternatieven zoeken, en die vind je ook! Tegenwoordig amuseer ik mij beter op een bergklimwedstrijd, een rallycross of een rallysprint dan bij een groot evenement op circuit. Er zijn daar geen arrogant in de weg lopende VIPs, geen dikke-nek-vedetten, de sfeer is er gemoedelijk en joviaal, als toeschouwer word je nog gerespecteerd en het geboden racespektakel is er niet minder om. |
Quote:
Ooit al iemand op de motocross witte wijn zien drinken? Om jullie een voorbeeld te geven, dat zijn de toestanden waar ik persoonlijk werk wil van maken. Let vooral op de sfeer aan de draad. http://users.pandora.be/driesco/20030601-097.jpg http://users.pandora.be/driesco/20030601-170.jpg PS voor alle duidelijkheid. Foto 2 is tijdens de opwarmronde. |
Quote:
Ik weet waarover ik spreek want we waren er niet alleen bij in 2004, we staan zelfs op die foto (die in Brünnchen getrokken is)... (Tenzij dit een foto zou zijn uit 2003?) |
All times are GMT +2. The time now is 09:47. |