De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   GP monaco (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8189)

Oneliner 23-05-2004 22:59

Volgens mij is dat soort trafiek (computergestuurde veranderingen aan auto terwijl die rijdt) verboden vanaf vorig seizoen...

Als dit race een voorbode is van wat nog komen zal zal ik alvast weer met meer plezier om 13.50hr de televisie aanzetten!

@maarten, ik heb de beelden hier liggen, als ge ze nog is wilt herbekijken ;)

Mark 23-05-2004 23:01

M.b.t. het accident van M.Schumacher in de tunnel kunnen we heel kort zijn. Hetgeen hij daar doet mag simpelweg niet, punt uit.

Lees het maar 36 pagina's tellende sportief reglement van de FIA er op na. Pagina 24 t/m 26 gaat over de Safety car procedure.

Quote:

PUNT 129H: h) The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are
lined up behind him.
Once behind the safety car, the race leader must keep within 5 car lengths of it (except
under j) below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible.
Binnen 15 meter achter de safetycar kun je mijn inziens moeilijk gas geven om daarna af te remmen om banden en remmen op te warmen. Dat Montoya kort op Schumacher zit is zijn goed recht.........sterker nog, dat moet volgens het sportief reglement.

Raceboy 23-05-2004 23:13

Ben jij een soort papegaai Mark ? ;)
Maar je hebt gelijk hoor. Punt J stelt dat de lichten uitgaan als de safety car binnenkomt.

Ottooke 23-05-2004 23:16

Van F1.com volgende uittrekselsels:
Quote:

Ralf Schumacher, Williams (DNF):It’s obviously a disappointing race, but these things seem to happen. Just after a few laps I lost fifth gear, then the sixth and the seventh. By the last few laps I had only fourth gear....
Quote:

Fernando Alonso, Renault (DNF): ...The reason for the crash is pretty simple: I was lapping Ralf, and he ignored the blue flags for the first seven corners. He slowed down to let me by at the entrance to the tunnel, then got back on the throttle and pushed me wide. There's no grip on the outside there, and I lost control...
Ralf was gehandicapped door het verlies van enkele versnellingen, het vertragen voor de tunnel kan misschien door de gemiste versnellingen komen. Alonso interpreteerde dit als vertragen en was dan ook verrast toen Ralf terug snelheid kreeg. Alonso die al lang genoeg opgehouden werd besloot dan maar om links in de tunnel, over het vuil, in te halen. Foutje van Fernando dus, alhoewel Ralf misschien wel wat eerder aan de kant had gemogen. Het handje van Alonso vond ik ook wel mooie televisie :)
Verschillende rijders hadden blijkbaar problemen met hun versnellingen, zou dit kunnen komen door de 2e start?

Lambo 23-05-2004 23:20

Ben ik dan de enige die dit een saaie race vond?

Oké, duel Button - Trulli was leuk, maar dat was het ook. Welgeteld 2 inhaalmanoeuvres gezien: montoya op Barrichello en diezelfde montoya op een zwalpende Heidfeld. Elk ander incident (Sato, Fisichella, Alonso, ...) werd veroorzaakt door de baan. Ik vind dit circuit dan ook een aanfluiting voor de hele F1. Voor mij mogen ze die handel dan ook zo snel mogelijk van de kalender halen... Wat met Fisichella gebeurde deed me trouwens direct terugdenken aan het fatale accident met Jeff Krosnoff in de Indycar (denk zo'n 8-tal jaar geleden)... en zo'n beelden wil ik nooit meer zien!

airco 23-05-2004 23:28

eventjes mijn mening geven op de hele reeks incidenten ....

Crash Fisichella ten gevolge van motor-blow van Sato (in volgorde van schuld)[list=1][*]De koersdirectie: Waarom wordt die zwarte vlag met oranje bol niet meer gebruikt ?? Dit had kunnen uitdraaien om een catastrofe met heel wat slachtoffers !! Heren ...Neem jullie verantwoordelijkheid. Jullie dienen niet enkel om wat kibbelende heren achteraf een straf op te leggen .... Maar in de eerste plaats om de veiligheid van piloten/marshals/toeschouwers te garanderen. Deze veiligheid was overduidelijk niet in orde.[*]BAR: Totaal onverantwoord om Sato nog te laten rondcruisen terwijl je weet dat zijn motor op springen staat ..... Dat ze hierdoor Button een extra voordeel kunnen geven op het treintje Schumacher is maar een zwak excuus om mensenlevens in gevaar te brengen.[/list=1]
Sanctie nodig ?
Nee ... Maar wel een grondige evaluatie van de veiligheidsmaatregelen. Het heeft geen zin om circuits en teams 1001 veiligheidssnufjes op te leggen terwijl de koersdirectie al jarenoude 'maar belangrijke' vlaggen niet meer gebruikt.

Crash Alonso[list=1][*]Alonso: Gaat hier veel te aggresief te werk bij het dubbelen. Hoogstwaarschijnlijk in het heetst van de strijd. Als hij op het smalle Monaco eventjes zijn verstand gebruikt passeert hij Ralf aan de chicane .... Zonder onnodige risico's.[/list=1]
Sanctie nodig ?
Nee

Montoya - Schumacher[list=1][*]Montoya: Banden en remmen opwarmen is de normaalste zaak in de laatste ronde van een Safety Car. Dit zou Montoya als ervaren piloot toch moeten weten. Hij kon dus VERWACHTEN dat Schumacher dat ging doen. Dat hij dan veel te dicht op Schumacher rijdt is enkel zijn eigen fout. Er was overigens geen enkel reden toe ... Vermits er nog een halve ronde was voor de herstart van de race.

Quote:

Originally posted by Sennake
Michael dan, die aan de leiding van het "gele-vlag peleton" ineens tot de constatatie komt dat er ook nog een pace-car rijdt die niet zo snel rijdt als de F1-bolides, hierdoor blijkbaar verrast is en daardoor in de remmen gaat (zijn linkervoorwiel blokkeert duidelijk) en hierdoor Montoya totaal verrast.
Dit kan je aan de hand van de beelden moeilijk hard maken .... Er is duidelijk te zien dat er nog heel wat meters tussen Schumacher en de Safety Car zitten. Schumacher kan dus onmogelijk verrast zijn door de Safety Car.[/list=1]
Sanctie nodig ?
Ja
Niet zozeer omdat hij Schumacher hiermee uit de race haalt .... Maar wel omdat hijzelf profiteert van de situatie (pakt 5 punten ipv 4). Bovendien neemt hij onnodige risico's onder safety car procedure.

Mark 23-05-2004 23:35

Quote:

Originally posted by airco
Dit kan je aan de hand van de beelden moeilijk hard maken .... Er is duidelijk te zien dat er nog heel wat meters tussen Schumacher en de Safety Car zitten. Schumacher kan dus onmogelijk verrast zijn door de Safety Car.

Whow, dat is een beetje de waarheid omdraaien ;) Schumacher laat veel te veel meters vrij achter de safety-car. Daarnaast doet Schumacher acties achter de Safety-car die reglementair niet kunnen. Montoya volgt zeer kort op Schumacher omdat dit reglementair zo hoort.

Schumacher zet de ellende in gang, de (ge)vervolgactie gebeurd door Montoya en de uiteindelijke klap is voor Schumacher. Als hier iemand een straf zou moeten krijgen dan is het Schumacher wel voor het niet respecteren van de regels die gelden voor het rijden achter een safety-car ;)

Raceboy 23-05-2004 23:35

Volgens mij nam schumacher de onnodige risico's. Hij mag niet zulke dingen doen onder de safety car (lichten waren nog niet uit (!))

Guido 24-05-2004 01:07

Quote:

Originally posted by Maarten
tja, maar we hebben vroeger ook al motoren gezien die even rook vertoonden en nadien het nog volhielden tot het einde na aanpassingen vanuit de pits of iets dergelijks... dus echt BAR beschuldigen of een zwarte vlag met oranje bol geven gaat dus niet echt hé! feit is wel dat hij minder vermogen leek te hebben en iedereen aan het ophouden was, maar als je op een derde stek rijdt, ga je niet zomaar een pitstop inlassen en eerder hopen dat je blijft bollen lijkt me
:no: Ze kunnen de motoren nog altijd tot op de milli-celcius nauwkeurig monitoren vanuit de pits. Er is geen data-verkeer naar de auto meer mogelijk, maar loggen doen ze aan de lopende band. Dus geweten hebben ze het op de muur bij BAR.

Dat de zwart/orange gebolde vlag niet boven kwam, lijkt me aannemelijk voor de reden die je aanhaalt. ;)

A.J. 24-05-2004 01:18

remember schumi in Monza enkele jaren geleden. Hij stampte toen ook op zijn rem op het rechte stuk na Ascari waardoor er bijna een kettingbotsing was en Button met de Williams in de rails belandde. Toen kwam hij goed weg en deze keer niet, zo simpel is dat.
Vond eigenlijk dat schumacher zijn wagen aan de kant had moeten zetten aan de chicane want kapot was zijne wagen toch en zo riskeerde hij nog een hoop carbon stukken te verliezen...

marcel 24-05-2004 01:36

Quote:

Banden en remmen opwarmen is de normaalste zaak in de laatste ronde van een Safety Car.
ik heb zojuist het fragment nog eens bekeken. de lichten van de safety-car pinken nog. volgens mij moet de safety car die afzetten bij het ingaan van zijn laatste ronde, om de rijders te waarschuwen....

DJ Scorpio 24-05-2004 09:09

Quote:

Originally posted by Nicki_Mks
Man, man wat een race!

* En dan de move van het seizoen. Normaal gezien zou ik de actie van Montoya afkeuren, maar na tien jaar Schumi-terreur vind ik het fantastisch dat hij eens een koekje van eigen deeg krijgt. Dat zal hem leren jojo te spelen onder safetycar.

Conclusie: terechte winnaar, en hét moment waar menig neutraal fan al jaren van droomt!

Nicki
*

Zo'n opmerking vind ik niet echt getuigen van een goede autosportmentaliteit, het is niet ferrari noch schumacher zijn fout dat de andere teams dit jaar achterblijven. Ik vind persoonlijk dat Montoya in de fout gegaan is en ja ik ben ferrari-fan maar dat heeft hiet niets mee te maken. In mijn ogen zou Montoya toch beter moeten weten, hij komt verdorie uit de Cart-series overgewaaid, daar heb je toch gedurig aan race-neutralisaties en mij moeten ze niet wijsmaken dat het opwarmen van banden en remmen daar niet gebeurt. De pacecar zou binnengaan, dan tracht je toch te zorgen dat je remmen en je banden optimaal opgewarmd zijn. Montoya weet dit goed genoeg maar was gewoon veel te agressief. :no: En dan maar janken bij de FI-staff als er hem eens iets overkomt.... pfff... zielig manneke. Geef mij dan maar die jong gasten zoals Alonso en Button, die gaan er tenminste voor en zagen minder. Die mannen zou ik graag eens in een ferrari zien!

BTW, Schumacher had gisteren zonder die crash ook niet gewonnen ;) zowel Button als Trulli hadden het voordeel dat ze niet meer moesten gaan pitten, dat voordeel zag ik schumacher zelfs met hopen fast laps niet meer ongedaan maken.

airco 24-05-2004 09:12

Quote:

Originally posted by Marshal
Whow, dat is een beetje de waarheid omdraaien ;) Schumacher laat veel te veel meters vrij achter de safety-car. Daarnaast doet Schumacher acties achter de Safety-car die reglementair niet kunnen. Montoya volgt zeer kort op Schumacher omdat dit reglementair zo hoort.

Schumacher zet de ellende in gang, de (ge)vervolgactie gebeurd door Montoya en de uiteindelijke klap is voor Schumacher. Als hier iemand een straf zou moeten krijgen dan is het Schumacher wel voor het niet respecteren van de regels die gelden voor het rijden achter een safety-car ;)

Ik twijfel er niet aan dat dat de letter van het reglement is. Toch (als je naar de voorbije paar jaar F1 kijkt) moet je vaststellen dat de techniek van banden/remmen opwarmen een gebruik is geworden .... Wat alle rijders regelmatig doen als de race gaat hervatten. Als tegen die praktijk consequent niet opgetreden (hier duidelijk het geval (kan me de laatste sanctie voor ruimte laten achter de safety car niet meer herrinneren)) wordt is er in de rechtspraak sprake van "een gebruik"

Ik weet niet of jij ooit op school recht hebt gehad (al ff geleden waarschijnlijk ;) )
Het is in de rechtspraak een algemeen aanvaard principe dat een gebruik sterker is dan de letter van de wet. Ook al staat dat "gebruik" haaks op de letter van de wet.
Er is in tal van rechtbanken al rechtspraak waarmee je zoiets kan staven.

Recht is veel meer dan de letter van een wetboek ;)

airco 24-05-2004 09:23

Quote:

Originally posted by marcel
ik heb zojuist het fragment nog eens bekeken. de lichten van de safety-car pinken nog. volgens mij moet de safety car die afzetten bij het ingaan van zijn laatste ronde, om de rijders te waarschuwen....
heb ik niet specifiek op gelet ... en heb de beelden niet meer bij de hand.

Ik heb me gebaseerd op de tekst die op het scherm kwam van race-control dat de safety car volgende ronde binnenkwam.

DJ Scorpio 24-05-2004 09:26

Quote:

Originally posted by Oneliner
Met alle respect maarten maar zoals jij beweerd dat anderen tegen schumacher kunnen wij (of ik) afleiden dat je pro bent en hem de hemel in prijst. Als je achter de safety car rijdt zou je na 10-tal jaar in de f1 toch al mogen anticiperen hoe een safety car reageert. Een brake-test hoeft niet op die plaats... Zeker niet als je daardoor anderen in gevaar kan brengen. Dan nog de schuld op montoya steken snap ik al helemaal niet...

Ik denk dat neutraal gezien schumacher daar niet in de remmen hjad moeten gaan, en als het is door de safety car, dna moet ie maar wat meer afstand houden...

Euhm... zou Montoya dan ook niet de nodige ervaring moeten hebben om de raceleider niet uit de race te knallen, zeker als je al op een ronde gezet bent. Als er iemand is die ervaring heeft met raceneutralisaties zou het toch wel Montoya moeten zijn zeker met zijn Cart-verleden.

Alain 24-05-2004 10:51

Bon, er zijn al heel wat letters getypt over wie wel en wie niet schuldig is, wie bestraft moet worden en wie vrijuit gaat...dus daar ga ik me niet aan bezondigen. Hoewel, ik vind dat Ralf wel eens serieus berispt mag worden ( hij gaat aan de kant al dan niet omwille van versnellngsbakproblemen, blijf dan ook aan de kant tot de ander voorbij is ) en dat de koersdirectie niet consequent is met penalties uitdelen ( om eens over iets anders te schrijven :) )

Verder kan ik maar één ding zeggen: Eindelijk Jarno en dubbel en dik verdiend!!!

A.J. 24-05-2004 11:01

Quote:

Originally posted by DJ Scorpio
Euhm... zou Montoya dan ook niet de nodige ervaring moeten hebben om de raceleider niet uit de race te knallen, zeker als je al op een ronde gezet bent. Als er iemand is die ervaring heeft met raceneutralisaties zou het toch wel Montoya moeten zijn zeker met zijn Cart-verleden.
Als een F1 remlichten zou hebben gaf ik u gelijk maar in dit geval was het manoeuvre van Schumacher gewoon dom om te doen in de donkere tunnel. Op een andere plaats op het circuit zou dit geen probleem geweest zijn.

Nicki_Mks 24-05-2004 11:11

Quote:

Originally posted by DJ Scorpio
Zo'n opmerking vind ik niet echt getuigen van een goede autosportmentaliteit, het is niet ferrari noch schumacher zijn fout dat de andere teams dit jaar achterblijven.
Ik had het niet over het feit dat Schumacher de spanning uit de F1 haalt (dat is niet tegen de regels), maar wel over de ontelbare keren dat hij de sport verstoorde door nog veel agressievere en gevaarlijkere acties dan wat Montoya gisteren gedaan heeft.

Mark 24-05-2004 12:48

Quote:

Ik weet niet of jij ooit op school recht hebt gehad (al ff geleden waarschijnlijk ;) )

Nee i.p.v. recht koos ik voor doktertje spelen in de biologieles :D

Toch heerlijk zo'n discussie waarbij we elkaar met feiten en gebruiken om de oren slaan ;) Nog ff, en we zijn het rechtsorgaan van de FIA. Kan alleen maar zeggen: Is er een advocaat in huis om uitsluitsel te geven?

Maar, wij simpele zielen van De paddock, concluderen eigenlijk dat de FIA niet in staat is om zijn eigen regels na te leven c.q. te traag en log is om ze aan te passen aan de huidige gebruiken.

Quote:

Het is in de rechtspraak een algemeen aanvaard principe dat een gebruik sterker is dan de letter van de wet. Ook al staat dat "gebruik" haaks op de letter van de wet.
Mwoah, niet altijd.......een real life Maastrichts voorbeeld.
Wet: het is verboden om een weedplantage te hebben
Gebruik: Elke woonwagen in Maastricht heeft er minimaal één!:D

Denk niet dat ze de wet ooit gaan aanpassen ;)

Wat wil ik hiermee aangeven, niet elk gevaarlijk gebruik zal ooit legitiem worden..........en persoonlijk vind ik dat gestunt achter de safetycar niet kunnen.

DJ Scorpio 24-05-2004 13:04

Quote:

Originally posted by A.J.
Als een F1 remlichten zou hebben gaf ik u gelijk maar in dit geval was het manoeuvre van Schumacher gewoon dom om te doen in de donkere tunnel. Op een andere plaats op het circuit zou dit geen probleem geweest zijn.
Yo Andy, als het de eerste keer was dat Schumacher zijn remmen opwarmde zou ik je gelijk geven en toegeven dat de plaats niet goed gekozen is maar volgens hem was het niet de eerste keer, dit citaat heb ik van het forum van F1world.be waar ze ook niet uitgepraat raken over dit voorval.

Citaat van MS: "Today, I don’t think I could have really challenged him, but nevertheless when the accident with Montoya happened I was leading the race. So the situation is that the race leader was knocked out of the race after being hit by a back marker. I am sure there was no deliberate intention on his part and I accept the Steward’s decision. I was accelerating and braking just as we do when we go to the grid and in the standard way when running behind the Safety Car. The tunnel was not even the first place I had done it as I had used the same procedure earlier in the lap. A bit of smoke off the wheels is quite normal in these situations as you try to get heat into the front tyres and the brakes. After not the most successful weekend for us, I am really looking forward to next weekend when we will already be at the Nurburgring for one of my home races."

Verder kan je op f1Racing.nl de reactie van Trulli lezen, die zat toch wel op de eerste rij bij dit voorval denk ik:

"Ik heb echt bewust een beetje afstand gehouden tussen mezelf en hen," verklaarde Trulli. "Montoya liet echt geen ruimte tussen zichzelf en de Ferrari. Ze doken ook heel snel Mirabeau in en ik dacht toen al dat er wel een crash zou kunnen komen."

Volgens Trulli liet Montoya dus echt geen ruimte, waar is die dan mee bezig als je weet dat hij reeds een ronde aan zijn broek heeft... :frusty:

Enfin we kunnen er over blijven discussiëren, iedereen heeft toch zijn eigen mening. Ik heb mijn mening hierbij duidelijk gemaakt en ga het daar bij laten. Schumacher had toch niet kunnen winnen omdat hij nog een pitstop moest maken maar ik had graag gezien of hij nog bij Button en Trulli geraakt was, dat had toch ook spannende momenten kunnen opleveren.

Ondanks alles heeft Trulli een prachtige en dik verdiende overwinning behaald en daar ben ik persoonlijk heel blij mee. Trulli heeft in Monaco altijd al sterk gepresteerd en de laatste ronden waren zeer aangenaam om te zien. Button kwam dan wel korter maar Trulli wist goed genoeg dat hij hem toch niet zou kunnen passeren op het smalle Monaco en hield het zaakje mooi onder controle.

DJ Scorpio 24-05-2004 13:13

Kan het toch niet laten om nog even deze reactie te posten, komt van het forum van f1world.be en ik deel deze mening ;)

De fout ligt bij Montoya, Schumacher warmde gewoon zijn remmen op. Dit gebeurt 100 keer tijdens een safetycar situatie. Schumacher had tijdens die safetycar situatie al eerder dit gedaan in de tunnel. Montoya reed al rondenlang asociaal dicht op MS, vijf wagenlengtes is de algemene maatstaf, hij liet hooguit vijf meter.

Het enige wat je MS kan verwijten is of het zo slim is om het in de tunnel te doen. Aan de andere kant heeft hij het eerder gedaan en had Montoya dus alert moeten zijn. De tunnel is ook vrijwel de enige plek waar je echt temperatuur in je remmen kan krijgen.

De conclusie is dus dat Montoya gewoon fout zat maar dat er verzachtende omstandigheden zijn.

Raceboy 24-05-2004 13:22

5 wagenlengtes geld enkel voor de eerste wagen. De rest moet zo dicht mogelijk rijden.

marcel 24-05-2004 14:24

efkes van onderwerp veranderen, zonder Off topic te gaan:

Voor de GP van Monaco moesten ze bij Jaguar iets speciaals doen: reclame maken voor de film Ocean's 12. Hiervoor hadden ze niet enkel de kleuren van de wagen aangepast, ze hadden op de neus van beide wagens ook een diamant laten aanbrengen, elk ter waarde van $250.000. Nu, zoals bekend is Klien met zijn neus in de barrière beland, ter hoogte van Loews. Na de wedstrijd bleek dan ook de diamant van Klien verdwenen. Ze zijn er nog steeds naar aan het zoeken....

A.J. 24-05-2004 14:42

ook snugger, een diamant op de neus van de wagen. Zeker een slimme ingenieur voor nodig gehad :D

Pascal 24-05-2004 14:48

Quote:

ook snugger, een diamant op de neus van de wagen. Zeker een slimme ingenieur voor nodig gehad :D
Misschien best de volgende keer een omniumverzekering nemen :D :D :D

C U

Maarten 24-05-2004 14:52

Quote:

Originally posted by Sennake
Klopt helemaal, maar dat geldt dan zowel voor Montoya als voor Schumacher zelf. Akkoord?
allee, tis goed voor éne keer :p :p

maar de discussie blijft gaan hé

we zullen het catalogeren als een onnodig race-incident waarbij niemand vrijuit kan gaan, aangezien het normaal is om je remmen en banden op te warmen, maar dit toch op een niet zo gunstige plaats is gebeurd en waarbij de tweede in rij iets te kort op de eerste volgde! Pacecar rijden is gewoon een nerveus spelletje, er komt altijd wel wat intimidatie bij kijken, dus ja ...

airco 24-05-2004 17:54

Quote:

Nee i.p.v. recht koos ik voor doktertje spelen in de biologieles :D

Toch heerlijk zo'n discussie waarbij we elkaar met feiten en gebruiken om de oren slaan ;) Nog ff, en we zijn het rechtsorgaan van de FIA. Kan alleen maar zeggen: Is er een advocaat in huis om uitsluitsel te geven?

Maar, wij simpele zielen van De paddock, concluderen eigenlijk dat de FIA niet in staat is om zijn eigen regels na te leven c.q. te traag en log is om ze aan te passen aan de huidige gebruiken.

Is inderdaad wel zalig .... De oude depaddock-tijden herleven ;)
Eindelijk terug pittige discussies in het F1-forum ipv het gekanker hoe saai het wel is ;)

smiley 24-05-2004 18:13

bwhaaa k denk dat JPM van de verwaring gebruik heeft gemaakt op schumi even lekker terug te pakken maarja dat is natuurlijk mijn versie héé..

krikke 24-05-2004 19:56

"A bit of smoke off the wheels is quite normal in these situations as you try to get heat into the front tyres and the brakes. " zegt MS, en hij trok daar een streep van 20 meter met z'n linker voorwieltje :applaus: ... :D Ik denk dat het loopvlak van de hele band moet opgewarmd worden ipv van ne "flat spot" (zeg ik het juist? slaag ik iets uit m'n botten?...) te veroorzaken.
In ieder geval, wie het het gisteren een GP zonder "spanning" vond, die zal de vorige zeker niet beter gevonden hebben... :D

airco 24-05-2004 20:00

een flat spot krijg je enkel als je wiel totaal niet meer draait onder het remmen .... Maar dat maakt dan wel iets meer rook ;)

TiBo 24-05-2004 20:19

Tijdens de GP van Monaco hebben we te maken gehad met drie belangrijke soorten van "rubbers":

1. Bridgestone 1:
Zacht rubber dat het zeer goed deed tijdens de kwalificaties maar tijdens de race sneller zou overgaan tot "graining".

2. Bridgestone 2:
Harder rubber dat het minder goed deed tijdens de kwalificaties, maar tijdens de race langer bestand was tegen "graining".

3. Michelin:
Een rubbersoort die tussen de beide Bridgestone compounds in zat: goed voor een snelle ronde en redelijk stabiel tijdens de race.

Aangezien de Ferrari beter overweg kan met de Bridgestone dan de overige teams en niet echt behoefte heeft aan extra mechanische grip, hebben zij gekozen voor de hardere Bridgestone band (Bridgestone 2). Om deze banden op temperatuur te krijgen moet je echter sterk je best doen.
De "Lock-up" van Schumacher was voor de B2-compound dan ook niet zo'n probleem dan dat deze voor een B1-compound zou zijn geweest. Het optreden van een Flat Spot was dan ook ondergeschikt aan de temperatuur van de band.

BMW E46 V8 24-05-2004 20:25

Maar waarom deed Shumi dat dan ? :confused: Ik begrijp Shumi toch niet echt

Mark 24-05-2004 20:25

Quote:

Dubbele Dagvaarding

Het rechtsorgaan vzw De Paddock roept in naam der Koning de onderstaande burgers op:

- M. Schumacher, Duitser
-J.P. Montoya, Colombiaan

In de volgende twee zaken:

Zaak 1: M. Schumacher (eiser) versus J.P. Montoya (gedaagde) wegens te kort volgen door gedaagde tijdens de safetycar procedure in de GP van Monaco 23-05-2004, waardoor eiser door gedaagde van de baan wordt gedrukt.

Zaak 2: J.P. Montoya (eiser) versus M. Schumacher (gedaagde) wegens het onverantwoord rijgedrag door gedaagde tijdens de safetycar procedure in de GP van Monaco 23-05-2004, waarbij door gedaagde een poging is ondernomen om eiser te verwonden.

Voor cliënt M. Schumacher zal de verdediging bestaan uit:
mr. Airco
mr. DJ Scorpio
mr. Maarten

Voor cliënt J.P. Montoya zal de verdediging bestaan uit:
mr. Raceboy
mr. Sennake
dr. mr. prof. Marshal ;)

Beide zaken zullen worden geleid door rechter Judge Judy, de uitspraak is bindend en zal door beide partijen geaccepteerd moeten worden. De mogelijk tot hoger beroep is uitgesloten in deze civiele procedures.

Locatie strafkamer:

Arrondisement Terlaemen
Wheels, paleis van justistie
Strafkamer 1
Terlamen 4
3550 Heusden-Zolder

Datum & Tijd
28-05-04, 20.00

Nicki_Mks 24-05-2004 20:39

Mogen wij allemaal als getuigen komen?

Gilles 24-05-2004 20:41

Als ik daar kon geraken mocht je mij ook inschrijven als verdediging van Schumacher ... ik citeer even de mening van "Masta", iemand wiens mening ik deel:

Quote:

Mosquito is een erudiete en belezen f1fan, met een uitgesproken voorkeur voor JPM. Ik lees vaak zijn posts op het atlasf1 forum. Zijn voorlopig laatste post is eigelijk de beste verwoording van ook mijn beleving.

Originally posted by Mosquito
Well, I have mixed feelings about the incident. The Bridegestones are inferior in such SC situations to the Michelins. The BS don't work well when going well below normal op temps, so it's logical for MS to try to get the heat back into the tyres, and at the same time burse the temps of his brakes. What I don't get is why he had to do it (of all places) in the tunnel.

I'm guessing here, but I think Schumacher was doing one of his start-stop routines, one we saw a few years ago being Button become the victim of.

That all said, I do think JPM deserves a large portion of the blame as well. On the pit audio, he was told by the team that he 'might try to unlap himself' on the restart. That sounds first of all over opportunistic, and a team bull-tying Montoya's cojones to try and outsmart MS isn't exactly the most intelligent of moves. Next, he should have kept himself safe. Fast acceleration and hard braking is not really that unusual, so he should have anticipated what MS was doing. I guess JPM got caught out and was totally out of sync with MS' moves.

So, in blame, I'd say it's 70% JPM, 30% MS.

The real issue is that any SC situation will be a potential risk in it's current form. A solution could be to dictate a strict formation untill the restart, but that in itself will lead to other risks of crowding cars on the restart.

Oh well, it's going to provide us debating ground for at least weeks to follow.

Sennake 24-05-2004 20:41

Oeioei, niet veel tijd om mijn "case" voor te bereiden dus. En ik wil wel eerst eens overleggen met mijn client natuurlijk :D :+

A.J. 24-05-2004 20:52

Quote:

dank u om mij op de hoogte te brengen

we kunnen een reconstructie doen in het tunneltje hier vlakbij :D

Het bewijsmateriaal (brokstukken) zal ik hier dan tegen de muur hangen.

airco 24-05-2004 20:54

@Marshal
==> Je vorige post heeft zijn plaatsje verdient in the "wall of fame" van de beroemde paddock-posts .... Subliem gewoon.

@Judge Judy
==> Ik wens Tibo als getuige op te roepen vanwege zijn expertise op vlak van banden. Hij kan een duidelijk inzicht geven in de noodzakelijkheid van opwarmen van Banden alvorens de herstart.

@A.J. (griffier van de rechtbank van Terlaemen "Wheels")
==> Graag zou ik de beelden FIA als bewijs getoond willen hebben tijdens het proces. Ik reken op uw medewerking om hiervoor de nodige infrastuctuur ter beschikking te stellen.

:D :D :D :+

A.J. 24-05-2004 20:58

Quote:

[B
@A.J. (griffier van de rechtbank van Terlaemen "Wheels")
==> Graag zou ik de beelden FIA als bewijs getoond willen hebben tijdens het proces. Ik reken op uw medewerking om hiervoor de nodige infrastuctuur ter beschikking te stellen.

:D :D :D :+ [/B]
Veel van de uitspraken die in mijne café gedaan worden horen echter niet thuis in een rechtbank, eerder een scheefbank :D

Misschien kunnen we TTke ook laten komen. Hij woont namelijk boven de tunnel van Monaco en misschien ligt er nog wat bewijsmateriaal in zijne gang :D

Mark 24-05-2004 21:01

Quote:

dank u om mij op de hoogte te brengen

Juist, de griffier van dienst is bij deze op de hoogte. ;)

@confrator Sennake

Spreek jij deze case door met Cliënt? Dan zal ik de vrouw van Cliënt gezelschap houden tijdens jullie overleg :D Die uren kunnen we toch declareren bij Frankie W.

Ach, een dolletje op zijn tijd moet kunnen

All times are GMT +2. The time now is 21:30.