De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Rally (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Dakar 2005 - Mauretanië - rit 6 => 9 (+rustdag) (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9757)

airco 07-01-2005 08:36

In de Gazet Van Antwerpen van vandaag staat een vrij groot interview met Albert Vanierschot ...

Allereerst is hij vrij ontgoocheld dat hij zo vroeg moest opgeven in de Dakar ... Een en ander zou het gevolg zijn van een assemblage-fout bij Ginaf.

Dan het interessantste stuk ... De toekomst ...

Ze willen zelf auto's gaan bouwen .. Op basis van een eigen buizenchasis ... en een Lexus-motor mét Koen Wauters
Blijkbaar is hij nogal jaloers op de Bowler van Loomans :)
------------------

Vooral met dat laatste sloeg de schrik me om het hart ...
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.

Pas op ... Ik wens ze alle succes ... Want nieuwe innovatieve dingen is wat we moeten zien in de Dakar ...
Maar dan hoop ik wel dat ze dan heel wat test Rally-RAID's gaan rijden ... Anders is een en ander een doodgeboren kindje.

Autofan 07-01-2005 09:36

Quote:

Originally posted by gwyllion
De lijken hoeven morgen maar 130 km tegen de klok te rijden. Stel je voor dat ze morgen effectief 520 km hadden moeten rijden. Dan was er zo goed als niemand in Dakar geraakt.
Ook als ze vandaag 520 km hadden moeten rijden, waren er nog wel behoorlijk wat mensen aan de finish geraakt hoor. Vorig jaar hadden ze toch ook twee marathonetappes na elkaar, respectievelijk van +- 700 km en van +- 660 km :)

En dan hadden Henrard en Loomans nog betere zaken kunnen doen ;)

fordje 07-01-2005 09:52

Blijkbaar staan niet alleen de helicopters vast in de woestijn, ook de site van dakar.com zit aan de grond....

Is De Mevius al in het bivak?

Wel bizar dat bij Nissan er op elke wagen wel iets stuk gaat en Mitsu daarentegen er elk jaar opnieuw in slaagt met vrij weinig schade de woestijn door te raken.

Bart.Vandecavey 07-01-2005 10:06

Quote:

Originally posted by airco
Als je het betrouwbaarheidsniveau van de AD-sport voertuigen in Dakar bekijkt (zowel dit jaar als de vorige jaren, ...) dan heb ik zo mijn bedenkingen over de haalbaarheid van zo een project.

Het is toch enkel met hun eigen gebouwde RAV4 dat ze problemen hadden?

Met de vorige Toyota's hadden ze weinig problemen.

Trouwens 3 jaar ontwikkeling voor een klein team lijkt me niet lang en nu oogsten Feryn en Vandebroeck het succes van alle miserie die Koen heeft gehad met die RAV4...

Ik heb trouwens nog onder die RAV4 gelegen en ik moet zeggen dat die ophanging ingenieus is...

gwyllion 07-01-2005 10:41

Dakar.com is blijkbaar weer upgedate. Balans van de helse rit van gisteren: 80 motards (sommige meer dan 20 uur onderweg geweest :eek: ), 48 auto's en 16 trucks binnen.

Een kort overzicht van de Belgische auto's (piloot Belgisch of volledig Belgische bemanning)
1 306 PETERHANSEL / COTTRET MITSUBISHI 8h 21' 57"
8 303 HENRARD / DE ROISSARD VOLKSWAGEN 10h 34' 25" 2h 12' 28"
11 349 LOOMANS / VANDECAVEYE BOWLER 11h 45' 02" 3h 23' 05"
18 370 VAN DEN BROECK / FERYN TOYOTA 12h 55' 48" 4h 33' 51"
35 351 MICHIELS / DE CONINCK BOWLER 16h 34' 04" 8h 12' 07"

De AD Sport RAV4 staat dit jaar blijkbaar op punt en lust wel wat zand :applaus:

airco 07-01-2005 10:55

Wauters - Gotlib ==> Opgave
Martens - Bulens ==> Opgave
Fereyn - Neefs ==> Opgave
Vanierschot - Dujardyn - Gonnissen ==> Geklasseerd als Allerlaatste na een massa problemen (kunnen overleven dankzij de annulatie van 2 ritten)
De Mulder - Daemen - Maessen ==> disKwalificatie

Dus er waren wel wat meer probleemkindjes dan de RAV4 :)

Kom dit alles is niet bedoeld om nog wat zout op de (oude) wonde te doen ...

Toch heb ik verder nog een aantal bedenkingen ....
Testen ... Gaan ze met die nieuwe wagen evenveel testen als met hun RAV 4 ?

- Paar keer op een steenpiste in frankrijk
- een keer op een lapje zandgrond in de buurt van Gent
- en een keer het circuit van zolder (voor een rally raid ?)

Als dat hun testprogramma gaat zijn voor een nieuw project ... Dan zijn ze al op voorhand kansloos ...
Voer uw project door ... Ga er dan een paar keer met testen in de rally van Marokko, Tunesie, UAE, ...

Als het geheel dan betrouwbaar is kom je ermee naar de Dakar met de nodige ambities.

gwyllion 07-01-2005 11:05

Een kort overzicht van de trucks.

1 520 KABIROV / BELYAEV / MOKEEV KAMAZ 11h 43' 01"
3 524 BEKX / WILLEMS / MAESSEN DAF 13h 12' 12" 1h 29' 11"
9 552 GOVAERE / GHERARDYN / DESPIEGELAERE GINAF 15h 26' 16" 3h 43' 15"
14 521 DE ROOY / COLEBUNDERS / SMULDERS DAF 17h 00' 52" 5h 17' 51"
16 516 DE ROOIJ / COLSOUL / SLAATS DAF 17h 28' 43" 5h 45' 42"

Daar is toch ook vanalles fout gelopen.
* De 2 DAFs van de De Rooy hebben veel tijd verloren, hoewel Gerard bij CP2 nog de 2de tijd liet noteren.
* Er is nog maar 1 Kamaz binnen: die van ritwinnaar Kabirov; Tchagin, winnaar bij de trucks de vorige jaren, heeft onderweg pech gehad
* Er is nog geen enkele Tatra binnen!
* De MAN van Stacey is ook nog niet binnen.
* De GINAF van Van Ginkel evenmin.

Er zijn trouwens zo goed als geen assistentietrucks die het wedstrijdtraject volgen, binnen. Waarschijnlijk staan ze onderweg gestrande wagens te herstellen.
De Mevius, Vatanen, Kankunnen en de 2 Schlesser buggies zijn nog steeds niet binnen.

gwyllion 07-01-2005 11:10

Enkele nieuwtjes op de site van AD Sport.

Quote:

7/1..9.30 uur.

- Jurgen, Peter en Simon hebben CP2 bereikt. Probleem: geen brandstof meer voorradig en hebben brandstof nodig voor laatste gedeelte van deze zware etape. Bijgevolg: mensen uit kamp proberen te verwittigen zodanig dat deze de organisatie kunnen verwittigen. Verschillende camions stonden stil op CP2, allen aan het wachten op brandstof.

- Pascal en Michel waren reeds in het kamp en alles was ok met hun. Zij gingen trachten iemand te verwittigen. Zij wisten ook te vertellen dat een tiental camions en auto's op de etape stilstonden met een lege tank. Doordat ze aangekomen zijn hebben ze een sprong gemaakt in het klassement naar een voorlopig 19e plaats.
Dat laatste verklaart natuurlijk waarom er nog maar zo weinig wagens en camions zijn aangekomen. Zelfs Masuoka en Kleinschmidt vermelden na hun aankomst dat ze op einde speciaal trager hebben moeten rijden om brandstof te sparen. En ik vermoed dat dit voor heel wat andere het geval geweest zal zijn op het einde van de rit.

gwyllion 07-01-2005 11:19

Brandstof tekort lijkt de dooddoener in deze rit. Dat blijkt het verslag op www.dakar-derooy.com van deze rit.

Quote:

Hugo Duisters, tot nu toe bezig aan een fantastische rally meldde na CP2 dat veel van de deelnemers zonder brandstof stonden of bijna leeg waren, met name door het zachte zand en het vele kamelengras, “ik heb wat ik nog aan brandstof over had, overgeheveld in de truck van Jan. Ik ben bang dat Gerard ook zonder komt te staan,“ meldt een vermoeide Duisters.

Autofan 07-01-2005 11:22

Quote:

De Mevius, Vatanen, Kankunnen en de 2 Schlesser buggies zijn nog steeds niet binnen.

Jean-Louis Schlesser heeft opgegeven. Hij gaf gisteren live-commentaar vanuit de woestijn via Eurosport.

Roverke 114 07-01-2005 11:26

juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?

gwyllion 07-01-2005 11:28

Quote:

Originally posted by Autofan
Jean-Louis Schlesser heeft opgegeven. Hij gaf gisteren live-commentaar vanuit de woestijn via Eurosport.
Weer typisch: tegenslag en meneer geeft op ;) Toch maar een platte.

Wat zei hij dat er mis was met de wagen?

gwyllion 07-01-2005 11:32

Quote:

Originally posted by roverke 114
juist vernomen dat de rit van vandaag niet doorgaat ,want de organisatie gaat de gestrande voortuigen zoeken in de woestijn ?
Er staat nog niks op dakar.com hierover. Enkel dat de rit van vandaag ingekort is.

Dat is nu al 2 jaar achter elkaar dat de organisatie van de Dakar te ver gaat en moet ingrijpen.

Vorig jaar hadden ze de Dakar zeer lang gemaakt en veel zware etappes. Toen hebben de 2 etappes afgelast (wegens onveilige situatie in een bepaald land) zodat een aantal wagens nog in koers kon blijven.

Dit jaar steken ze deze monster etappe erin, die ook veel te zwaar is. Het slechte weer (een onvoorziene factor) zal er zijn rol ook wel in gespeeld hebben.

Autofan 07-01-2005 11:36

Quote:

Wat zei hij dat er mis was met de wagen?
Schlesser had zoveel technische problemen dat ik het allemaal niet meer heb kunnen onthouden, dus hij heeft niet zomaar opgegeven ;) Wel zei hij dat hij volgend jaar revanche wil nemen en dus nog doorgaat met de rallyraid.

gwyllion 07-01-2005 12:51

De brandstof bedeling lijkt begonnen. Deelnemers die op een paar kilometer van de finish gestrand waren zonder brandstof (o.a. Essers die met een assistentietruck rijdt voor Loomans stond op 8 km voor de finish zonder mazout), lijken nu plots terug binnen te komen.

De Mevius is ook eindelijk binnen en verliest bijna 13 uur t.o.v. Peterhansel :(

gwyllion 07-01-2005 12:55

Etappe van vandaag wordt afgelast.
Quote:

11:50 Special Tichit – Tidjikja cancelled

Due to the weather condition on the Mauritanian desert since Thursday on the course of the rally, the organisation has decided to modify the race. The bad visibility has forced most of the helicopters to remain grounded.
At 10.00 am today, only 96 bikes, 59 cars and 27 trucks had completed stage 7, and 31 competitors had officially retired from the race.

The race organisation has therefore decided on the following measures :
- Cancel stage 8 between Tichit and Tidjikja.
- The authorized time for stage 7 will be longer.
- The competitors will all head to Tidjikja in liaison.

gwyllion 07-01-2005 13:10

Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. Alles draait rond het gebrek aan brandstof. Iedereen reed op het einde zeer traag om zuinig te rijden. Heel wat zijn op enkele kilometers voor de finish uiteindelijk toch nog stilgevallen.

Op de site van De Rooy staan nog wat nieuws. Stacey, neef van De Rooy, is bijna in een ravijn gereden en durft niet meer in zijn camion te kruipen :eek:
Quote:

Gerard de Rooy had de pech die gisteren door Hugo Duisters werd verwacht. Hij kwam 13 kilometer voor de finish stil te staan door gebrek aan brandstof en kwam daardoor, nadat hij de gehele dag op de tweede plaats had gereden achter de Rus Kabirov, uiteindelijk als 16de over de streep met een achterstand van 5.45.42 uur.

...

Hans Stacey reed 6 kilometer voor de finish bijna een ravijn in en werd gedwongen zijn stuur om te gooien. Hij staat muurvast in het zand. Stacey en zijn bemanning zijn uit de cabine gestapt maar durven er ook niet meer in, uit angst om in het ravijn te verdwijnen.

gwyllion 07-01-2005 13:32

Quote:

Van Cauwenberge smijt de handdoek in de ring :( Zie www.alltrack.be

De wagen van Beckers/Moons heeft ook problemen.

Van Cauwenberge en Beckers blijven misschien toch nog in de wedstrijd, dankzij het aflassen van de rit vandaag.

Quote:

Zopas (10:15) is het bericht binnengelopen dat Joost en Patrick op weg zijn naar Tidjikja, de aankomstplaats van de rit van vandaag.

Daar de rit van vandaag afgeschaft is hopen ze, mits een pak straftijd, alsnog nog te kunnen aansluiten voor de rit van morgen.

Hopelijk slagen ze in hun opzet en mogen ze ondanks alles morgen terug starten.

Wij blijven alvast optimistisch, U toch ook!

Laat de berichten op het gastenboek maar komen.
bron: www.alltrack.be

fordje 07-01-2005 13:35

Quote:

Etappe van vandaag wordt afgelast.
Eigenlijk geen slechte zet van de organisatie. Dat geeft vele de tijd om de brokken te lijmen of de laatste km af te leggen, anderen kunnen dan weer worden opgezocht in de woestijn (zoek die gasten maar eens op in een zandstorm....)

Als je de verslagen leest lijkt dit me een van de meest avontuurlijke (en misschien gevaarlijke) Dakar's van de laatste jaren.

Vorig jaar was enorm zwaar door de lengte en moeilijkheid van het traject.
Dit jaar lijken vooral het traject en de extreme weersomstandigheden voor problemen te zorgen.

**edit**

Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten"
(ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...)

De belgische vertegenwoordiging in de top is wel sterk uitgedund. Alleen Henrard, Loomans en Van Den Broeck doen nog in enige mate mee voor de top 20. De rest is ver teruggeslagen.

gwyllion 07-01-2005 13:58

Quote:

[B]Op het Frans gedeelte van dakar.com staat heel wat verhalen over deze nacht. /B]
Vooral de reactie van patroon van de rally Etienne Lavigne beschrijft de chaos bijzonder goed.

Sommige motards barsten in tranen uit bij het bereiken van de finish. Hij moest toegeven dat aantal mensen hem uitgescholden hebben omdat de rit veel te zwaar was.

Een motard, Patrick Martin, had een open sleutelbeen breuk en ze moesten hem gaan zoeken in die zandstorm. 3 andere mensen hadden hun noodbaken ook geactiveerd en die konden ze pas gaan zoeken als het licht begon te worden.

POL 07-01-2005 14:40

Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.
Of is er nog iets anders...

Bart.Vandecavey 07-01-2005 14:44

Quote:

Originally posted by POL
Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).

De enige verklaring dat ik kan vinden is het gewicht, de Daf's hebben respectievelijk 500 en 800 kg minder aan boord dan de Ginaf's.

dus meer verbruik

POL 07-01-2005 15:06

dat zou dus willen zeggen dat de Ginaf's minstens 6OO L brandstof meer moeten meenemen dan de Daf's...
soortelijk gewicht van diesel = 0,815 kg/L

gwyllion 07-01-2005 16:34

Op zich zegt vermogen weinig. Vermogen betekent topsnelheid, maar die begrensd op 150 km/u.

Het verschil zit hem, denk ik, vooral in het gewicht. De DAF en Ginaf hebben ongeveer een veel groot koppel (3100 Nm voor DAF en 3200 Nm voor Ginaf), dus de lichtere DAF zal zich gemakkelijker door het mulle zand trekken.

De DAFs hebben door hun lichtere (kleiner) motor ook een beter gewichtsverdeling (55/45 voor/achter) dan de Ginaf (60/40). Ze kunnen dus sneller over de jumps.

En die DAF motor is waarschijnlijk ook een pak zuiniger (in combinatie met het lager gewicht van de camion zelf). Dus ook minder diesel meesleuren onderweg.

En het zal hem in een hele hoop kleine details steken. Misschien ook betere remmen, wendbaarder, ... Aan de ontwikkeling van de De Rooy DAFs werken ingenieurs van DAG mee. Het komt echt wel in de buurt van een fabrieksteam. Waarschijnlijk ook een groter budget en meer ervaring.

gwyllion 07-01-2005 16:40

Misschien het ideale moment om een vraag van mij terug ophoog te brengen.

Quote:

Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.

Maarten 07-01-2005 18:58

Quote:

Originally posted by Mistery
François Verbist is een prima mechanieker, die o.a. ook in BTCS en Fun Cup aan de slag is (als mecano)... Wees maar zeker dat hij er niet zomaar bij is om het derde zitje in die truck gewoon 'te vullen'. Samen met enkele anderen van René Verbist Racing maakte hij immers van zeer dichtbij de opbouw en ontwikkeling van de raid Touaregs mee.
Dat klopt volledig, François is zeer zeker een goede mechanieker, zijn vader is altijd een topper geweest op dat vlak, dan heeft hij volgens mij ook bij Dubois Racing enige ervaring opgedaan, daarna is hij ook zelf beginnen rijden, na kampioen te zijn in de Fun Cup is hij mechanieker bij BPO racing, samen met een ander talent Maxime Soulet. Een ideale opleiding als piloot begint bij de mechaniek, en dat kennen die mannen dus wel hoor! Nu de overstap naar mechanieker bij een fabrieksteam is wel sterk, me dunkt!

Maarten 07-01-2005 19:12

Quote:

Originally posted by fordje

Trouwens heel knap werk van Loomans en Gella (13°). Eindelijk een BV die niet meedoet voor "de hoop te vergroten"
(ik zie Wauters hierin niet als BV, maar als piloot. Er waren er andere...)

zou je Gella als BV beschouwen of als Belgisch topsporters? Wel een groot verschil me dunkt. Ok Gella is bekend, maar toch alleen maar door haar sportieve prestaties, en die heeft ze bereikt door te leven voor haar sport. Nu ik zeg niet dat ze zal 'leven' voor de dakar, maar ik denk wel dat zij haar voorbereiding zeer serieus heeft genomen en dat ze karakter heeft om door te gaan, dus niet over dezelfde kam als al de andere BV's

FIRE 07-01-2005 20:59

Quote:

Originally posted by airco
Ze willen zelf auto's gaan bouwen .. Op basis van een eigen buizenchasis ... en een Lexus-motor mét Koen Wauters
Blijkbaar is hij nogal jaloers op de Bowler van Loomans :)
------------------

Pas op ... Ik wens ze alle succes ... Want nieuwe innovatieve dingen is wat we moeten zien in de Dakar ...
Maar dan hoop ik wel dat ze dan heel wat test Rally-RAID's gaan rijden ... Anders is een en ander een doodgeboren kindje.

Inderdaad, waarom opnieuw zelf het wiel uitvinden. Zulke projecten vergen veel geld en ontwikkeling, iets wat bij kleinere teams vaak niet voldoende aanwezig is. Al juich ik het ook toe dat er speciale wagens ingezet worden (dus niet de Mitsubishi's of Nissans).

Quote:

Originally posted by POL
Wat ik raar vind is dat de Daf's van De Rooy en Bekx zoveel sneller zijn dan bv de Ginaffen van bv AD-sport en Ginaf Rally team. Als je volgens de respectievelijke website's de vermogens gaat vergelijken zitten de Ginaf's met meer dan 300 PK meer aan boord dan de Daf's (indien de cijfers wel degelijk kloppen).
De versnellingsbakken en Verdeelbakken zijn op beide vrachtwagens identiek.
Er is wel een opmerkelijk verschil tussen de Daf's en de Ginaf's en dat is het type ophanging, waar de Daf's met bladveren rijden, rijden de Ginaf's met een hydro-pneumatische ophanging die hun volgens de website toch een serieus voordeel zou moeten bieden.
Of is er nog iets anders...

De Rooy en inmiddels ook Bekx hebben veel ervaring in Dakar. Voor de Van Ginkels is het pas de 2e keer dat ze deelnemen (al hebben ze in het verleden wel de truck van Bekx (mee)gebouwd.). Ik denk dat gewicht een belangrijke rol speeld in het succes van de DAF's. Al zijn de Kamaz trucks natuurlijk ook geen lichtgewichten, maar zij hebben misschien het voordeel van veel vermogen, degelijke truck en coureurs die geen schrik hebben en overal schijt aan hebben.

Quote:

Wat is het geheim van Mitsubishi?

Een goeie motor kan iedereen ontwikkelen. Laag zwaartepunt en goede gewichtsverdeling zal iedere fabrikant ook wel kunen realiseren. Betrouwbaarheid van aandrijving en ophanging zou je normaal ook wel kunnen bereiken met voldoende testkilomters.

Zit het dan vooral in de afstelling van de ophanging? Daar zal de jaren ervaring waarschijnlijk wel een rol bij spelen. Mitsubishi is de enige met een hydraulisch anti-roll bar systeem en met een systeem dat Kinetic noemt.

Wat doet die Kinetic juist? Ik heb de volgende url al wel gevonden: http://www.kinetic.au.com
Blijkbaar wordt dit ook met succes gebruikt door het Citroen WRC team. Mitsubishi heeft een exclusieve deal om het systeem in Parijs-Dakar te gebruiken.

Moeilijk te zeggen. Ik denk dat het succes van Mitsubishi een combinatie is van ervaring, de juiste coureurs, een goede wagen en degelijkheid.

airco 07-01-2005 22:33

Manman ... als je die press release leest op dakar.com ... Dan zou je echt medelijden krijgen met die deelnemers ...

Vanavond om 20h00 GMT waren er nog steeds 77 deelnemers (die nog niet opgegeven hebben) onderweg naar tichit ....
Dit is meer dan 24 uur na de winnaar :o

Moesten ze daar in de loop van de avond toch aankomen ... moeten ze onmiddelijk (via een Nacht Cordon) weer ettelijke 100den kilometers door de woestijn ....

Ge zou van minder moedeloos worden na ongeveer 35 uur gezandstraald te zijn in de woestijn

fordje 07-01-2005 22:51

Quote:

Originally posted by Maarten
zou je Gella als BV beschouwen of als Belgisch topsporters? Wel een groot verschil me dunkt. Ok Gella is bekend, maar toch alleen maar door haar sportieve prestaties, en die heeft ze bereikt door te leven voor haar sport. Nu ik zeg niet dat ze zal 'leven' voor de dakar, maar ik denk wel dat zij haar voorbereiding zeer serieus heeft genomen en dat ze karakter heeft om door te gaan, dus niet over dezelfde kam als al de andere BV's
Akkoord met je visie, vandaar ook mijn vaststelling dat eindelijk een BV, met topsportervaring, iets nuttig kan bijdragen tot het geheel. Andere topsporters zijn daar niet geheel in geslaagd dacht ik. Of is een ex-voetballer niet van hetzelfde niveau als een ex-judoka. OK, ze is een pak jonger en is maar recent gestopt met topsport. Toch alle respect voor Gella !!

fordje 07-01-2005 22:55

Dakar organisatie krijgt blijkbaar de wind van voor !!

Bron;Teletekst van Eurosport:

"EUROSPORT 07 Jan 21:53:17

TODAY'S BREAKING STORIES

Dakar competitors furious

For the second year in a row, Dakar
organiser Patrick Zaniroli has been
made the scapegoat for yet another
overly difficult event. Competitors
were left furious as over half the
field were left marooned as poor
conditions; fuel shortage and a bad
road book took its toll on Thursday's
660km stage."

Tja, je kan natuurlijk heel ver gaan met een Dakar. Maar waar liggen de grenzen? Voor vele piloten zijn ze in elk geval de laatste jaren blijkbaar ruim overschreden

Peter Baert 07-01-2005 23:02

Vorig jaar was de Dakar ook al loodzwaar.
Resultaat? Koers voor dit jaar volgeboekt en inschrijvingen voortijdig afgesloten.

:)

fordje 07-01-2005 23:58

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Vorig jaar was de Dakar ook al loodzwaar.
Resultaat? Koers voor dit jaar volgeboekt en inschrijvingen voortijdig afgesloten.

:)

Tja, een mens is een gek beest :).

Ik bekijk net de coverage op Eurosport. Beelden geven nog meer zicht op de ravage.

In elk geval een hoedje af voor alle deelnemers !! Of je het nu haalt of niet, je weet in elk geval waar je aan begonnen bent.

laconieke comment " Everyone is going a bit crazy out there"

Mss toch nog "goed" nieuws....Het heeft geregend in de woestijn :) :+

gwyllion 08-01-2005 00:01

Meer uitleg over het gigantisch ambiseuse plan van Vanierschot op pitstop.tv

gwyllion 08-01-2005 00:05

Quote:

Originally posted by fordje

Ik bekijk net de coverage op Eurosport. Beelden geven nog meer zicht op de ravage.

Joost Van Cauwenberge werd juist geinterviewd :eek:

gwyllion 08-01-2005 00:07

Op de site van De Rooy staat nog wat uitleg over het brandstof tekort.
Quote:

“Ik heb nog 20 liter brandstof gekregen van Hans Stacey, 14 van mijn vader en een paar liter van iemand die we in de woestijn tegenkwamen. Net genoeg voor de laatste 13 kilometer,” zegt de jongste De Rooy dankbaar.

...

Dat betekent voor de mannen van truck 526 dus opnieuw nachtwerk en een slapeloze nacht. En dat alles omdat de 600 liter diesel die Jan de Rooy richting de achtergebleven Duisters had gestuurd, verkocht werd aan andere gestrande achterblijvers die dichter in de buurt van de finish stonden. Duisters moest dus wachten tot de organisatie hem te hulp kwam.
Het zwarte goud :D

fordje 08-01-2005 00:11

Quote:

Joost Van Cauwenberge werd juist geinterviewd :eek:
Kort samengevat kwam het hier op neer:

Joost ziet het blijkbaar nog goed zitten. Blijkbaar hebben ze technische problemen gehad waardoor ze tijd verloren. Ze hebben echter geen brandstofprobleem gekend. Zonder GPS navigatie, enkel op "sterren en de maan" zijn ze er toch in geslaagd het grootste deel van de rit af te werken. Enkel het einde zagen ze niet zitten, vandaar direct doorgestoken naar Atar.

Toch knap werk (en een beetje geluk) van Joost
De bewondering wordt elke minuut groter.

Maar zijn ze nu wel of niet nog in koers ???

Volgens autosport.be hebben ze afgetekend, maar zijn ze nu "opgeraapt" ??
Ik zie ze in elk geval niet bij de "abandons" op dakar.com

gwyllion 08-01-2005 00:21

Ik denk niet dat ze de etappe helemaal gereden hebben. Ze zijn gewoon naar de aankomst van de verbindingsrit van vandaag gereden.

Dit staat op de website van het team (www.alltrack.be)
Quote:

Vrijdagavond 22:00

Ik kreeg net een telefoontje van Staf. Ik weet niet wat te denken van het nieuws.

Joost en Patrick zijn dan uiteindelijk toch niet naar Tichit gereden maar bevinden zich nu reeds in Atar. Door de slechte weersomstandigheden was het te moeilijk om tot in Tichit te geraken. Iedereen is er van overtuigd dat de rit van morgen ook zal uitgesteld worden door het slechte weer. (dixit Staf)

Als dit het geval is gaat men ervan uit dat er een kans is dat men na de rustdag terug kan aanpikken. Ik vrees dat we zullen moeten wachten tot het zover is. We hopen op meer nieuws morgen of ten laatste tegen Zondag.

In elk geval zullen de mensen die naar de rustdag gaan de kans hebben om Joost en Patrick te ontmoeten. Hoe het daarna verder moet is voor het moment koffiedik kijken.

airco 08-01-2005 10:01

Quote:

Meer uitleg over het gigantisch ambiseuse plan van Vanierschot op pitstop.tv
Blijkbaar hebben ze geleerd uit hun fouten van vroeger ... Das al een grote stap vooruit ...

Laten we hopen dat een en ander vlot verloopt ... Ben wel eens benieuwd hoe de eerste testresultaten er uit zullen zien.

airco 08-01-2005 13:14

Quote:

11:47 Cars – At Attiyah crashes

At km 57, Qatar driver Nasser Al Attiyah crashed his BMW. The vehicle rolled over. The driver appears to be in good condition, his co-driver Alain Guehennec has asked for medical assistance.
Dit is toch wel weer een grote tik voor de spanning in de dakar ... De enigen die Peterhansel nu nog "een beetje" kunnen bedreigen zijn Alphand en Kleinschmidt ....
Maar Alphand is al binnen het eigen mitsubishi team ....

Dus alle hoop rust op Jutta ... Al zal Peterhansel dan zelf wel eerst van zijn buitenaards ritme moeten komen.

All times are GMT +2. The time now is 04:16.