De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Technisch hoekje (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Motor tuning (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=6498)

BODI 13-07-2005 17:53

Gefaalde motortuning, blok pert-total

Hallo iedereen,

We weten allemaal wat de snelheid van de gerechtelijke molen is, maar nu begint er toch vaart in de zaak te komen. Ik heb eindelijk de wagen terug (die stond zolang bij de tuner) omdat we niet tot een overeenkomst in de minne konden komen. :(

Mijn ervaringen als consument met de firma Kempower te Lummen, zijn verre van goed. Het betreft hier uitgevoerde werken van Kempower op auto’s die meestal vallen onder de noemer ‘motor-tuning’. Daarom was ik graag in contact gekomen met mensen die ook gelijkaardige problemen met deze firma hebben gehad. Ik verwijs hier naar de volgende items die mogelijks in overtreding met de wet op de handelspraktijken zijn, of die de consumentenrechten schenden.

· De wettelijke vereisten van het bestek zijn niet gevolgd zijn. Voor auto’s is een bestek noodzakelijk en dient dit gevolgd te worden.
· De prijs op de factuur stemt niet overeen met de aanvankelijk overeengekomen prijs en het vooraf afgesproken budget tussen consument en tuner.
· Het niet halen van het door de tuner vooropgesteld vermogen dat de motor na de werken zou hebben.
· Overschrijdingen van de redelijke leveringstermijn van de diensten en goederen.
· Het eenzijdig beslissen van de tuner of het geleverde product of de verleende dienst overeenstemt met de overeenkomst.
· De consument te verbieden de ontbinding van de overeenkomst te vragen ingeval de tuner zijn verbintenis niet nakomt of het recht van de consument te beperken om de overeenkomst op te zeggen in het raam van zijn waarborgverplichting die niet nagekomen wordt.
· Het niet afgeven van een bestelbon wanneer de levering van een product of de verlening van een dienst uitgesteld werd en er tevens een voorschot werd betaald.
· Al dan niet dringende herstellingswerken gefactureerd tegen te hoge prijzen en van reparaties zonder de toestemming van de consument.
· Het vragen van een onredelijk staangeld zonder voorafgaandelijke overeenkomst.

Wie gelijkaardige zaken heeft meegemaakt, mag me altijd contacteren via PM. Samen staat men altijd sterker.

Groeten,

Bodi.

JJoris 30-07-2005 17:27

Quote:

Originally Posted by BODI
Als iemand dus nog een XU10J4RS motor heeft liggen, dan wil ik die wel kopen mits de prijs redelijk is. :o

Misschien kan dit je helpen, ik heb er zeer goede ervaring mee.

www.autorecup.com of www.auto-herbruik.be of www.onderdelenlijn.nl

Er bestaat ook een Duitse versie, en verzenden is niet zo een probleem.

Succes ! !

936lover 31-07-2005 16:56

Euh, gasten, bij ADsport gebruiken ze ok motec, gen miserie me blijkbaar daar. zij gebruiken de ADL, M8, M880 op verschillende auto's in verschillende configuraties, dakar trucks, RAV4 V8 , Porsche gt2, porsche 2.1 turbo,...

Even geinformeeerd bij hun, nog NOOIT software problemen gehad.

't Zal an wa anders liggen

BODI 31-07-2005 19:24

Quote:

Originally Posted by 936lover
't Zal an wa anders liggen

Idd, die kans is vrij groot, toch wat de 2de keer betreft. De eerste keer zal de ground (aarding) wel niet goed geweest zijn. Maar dat weet alleen de tuner, wat dan die waarheid ook mag zijn... Dat is nu in elk geval niet makkelijk meer te achterhalen.

Enfin, dus op zoek naar een andere motor, en heel grote prijsverschillen:
XU10J4RS - RFS
in België niet te vinden,
In Nederland - veel te duur,
zal dan maar in Frankrijk eens proberen...

936lover 01-08-2005 20:51

Quote:

Originally Posted by BODI
Idd, die kans is vrij groot, toch wat de 2de keer betreft. De eerste keer zal de ground (aarding) wel niet goed geweest zijn. Maar dat weet alleen de tuner, wat dan die waarheid ook mag zijn... Dat is nu in elk geval niet makkelijk meer te achterhalen.

Enfin, dus op zoek naar een andere motor, en heel grote prijsverschillen:
XU10J4RS - RFS
in België niet te vinden,
In Nederland - veel te duur,
zal dan maar in Frankrijk eens proberen...

als de aarding nie goe is gaat ie nie aanslaan.

BODI 01-08-2005 22:34

Quote:

Originally Posted by 936lover
als de aarding nie goe is gaat ie nie aanslaan.

Sorry, maar ik werk met electronica voor mijn job - en hetgeen je daar vertelt is nonsens. Een slechte aarding is een zwevende of niet stabiele aarding die onder zwaardere omstandigheden (ElectroMagnetische storing, en de omgeving van een motor heeft heel veel storingen) zich anders kan gaan gedragen. Vrije electronen kunnen dan spook-'events' in de microcontroller gaan triggeren, die een verkeerde injectie- of ontstekingstijd tot gevolg kunnen hebben. Het aanleggen van een goede aarding moet met heel veel zorg gebeuren en is dus uitermate belangrijk om in alle omstandigheden een betrouwbare werking te garanderen. Dat geldt niet alleen voor een Motec maar voor alle Engine Management Systemen. Daarom kan volgens mij moeilijk geargumenteerd worden dat de Motec de oorzaak is, maar zal de installatie een veel grotere impact hebben gehad. Voor de rest wil ik er niet al teveel meer over kwijt, vooraleer de rechtbank zijn zeg-zeg gedaan heeft.

Jemme 02-08-2005 08:12

Wanneer komt de zaak voor? Is de datum al gezet?

Jo Smets 03-08-2005 13:19

BODI,

Wat betreft de rechtzaak, kan ik je niet helpen. Spijtig dat dit gebeurt.

Wat betreft de motor, is die echt volledig om weg te gooien ??
bel anders eens met Luc Boulet, heeft (al vele jaren) een motoren revisie bedrijf en levert echt PERFECT werk af. Hij zal je zonder problemen advies geven.
Praat er eens over met hem, hij kan je zeker zeggen wat te doen, en misschien kan hij je uit de nood helpen.
Tel:012/232312

Zeg maar dat ik je gestuurd heb.

Race-groeten,
Jo Smets

BODI 03-08-2005 19:31

@allen,

Eerst en vooral bedankt voor de blijken van sympathie en de vele tips die ik al heb binnengekregen. Die doen me echt plezier en worden heel hard geapprecieerd.

Wat de datum betreft - die zou ik graag geheim willen houden om in alle sereniteit (en dat is al moeilijk genoeg - de emoties lopen hoog op) de zaak te laten behandelen.

De motor heb ik nu zelf bekeken - en gezien de standaardboring, de dikte van de cylinderwanden en de inkervingen en schade - is reviseren geen optie meer :-(

Over hetgeen de oorzaak is, ga ik hier eveneens niet in detail uitwijden tot (weeral, sorry) de zaak finaal behandeld is. Ik kan wel al één ding zeggen - dat het GEEN steen was, want dat is namelijk de bewering van de tegenpartij. Ik heb al veel dingen meegemaakt in mijn leven, maar dit alles staat in de top 5 van 'the worst ...'

Dit alles is mijn strikt persoonlijke mening.

Mvg.

DeLorean 11-08-2005 19:57

Hallo Bodi,

Ik ken de constructie van die motor niet,
maar is er geen mogelijkheid om cilinderbussen te laten plaatsen?
Ik weet dat hier 2 types in zijn, namelijk waar het koelwater rechtstreeks in contact staat met de cilinderbussen(natte voering) en waar het koelwater niet rechtstreeks in contact staat met de cilinderbussen (droge voering).
Probleem is dat bij het eerste type er een volledig andere koppakking nodig is en zal het huidige type koppakking niet meer bruikbaar zijn.
Ook dacht ik dat niet elke revisiebedrijf het 2de type cilinderbussen kan toepassen, want deze worden niet in erin geperst, maar de bussen worden afgekoelt tot -190graden zodat deze vanzelf in de blok glijden, dan als de bussen de temperatuur van de blok aannemen, spannen deze zich.
Hoop dat je hiermee iets kunt doen.

Greetz

JJoris 13-08-2005 21:28

Bussen plaatsen, kan inderdaad een oplossing zijn, maar dit gaat enkel in een gietijzer blok, en niet in een alu blok!

Jemme 21-12-2005 22:51

En brengt de kerstman goed nieuws voor je Bodi?

BODI 26-12-2005 13:22

Een vroege Sinterklaas is een andere motor in England gaan halen. Is nu geinstalleerd. Mijne Peugeot is terug quasi standaard en al getest op Spa-Francorchamps. De nieuwe motor is goedgekeurd :)
Waarschijnlijk ben ik op 14 januari terug present op Eran Racing day in Zolder.
Merry Christmas.

All times are GMT +2. The time now is 11:56.