![]() |
Quote:
|
De 24u van de Ring is nu wel een uitzondering ook. Op een gewone race van de VLN is er amper volk... Tijdens de 24u van Spa zie je gelijkaardige zaken (alleen geen toeschouwers op de baan) en is ook veel volk alhoewel er amper gratis kaarten te vinden zijn.
|
Quote:
De autosportfanaat komt naar mijn mening en eigen ervaring in de eerste plaats om spektakel en spanning op het circuit te zien. Haast even belangrijk is de toegankelijkheid van teams en piloten (waarom is dat op een mega evenement zoals de 24u. van Le Mans wel mogelijk voor Jan met de Paddockpet en in Zolder of Franco alleen voor VIP's en insiders???). Als je een ruimer publiek wil aanboren dient er ook dringend wat aan de infrastuctuur van de circuits te gebeuren: voldoende en zuivere toiletten, drank- en eetstandjes met produkten van aanvaardbare kwaliteit tegen een redelijke prijs (op dit ogenblik is het no value for a lot of money, en dat terwijl een legertje VIP's in de tenten zich tegoed doet aan gratis kreeft en champagne). Tot nader order zal ik nog wel mijn schoofzak meebrengen ;) Tevens is het in deze informatiemaatschappij zielig te moeten vaststellen dat er rond de circuits nog steeds deeltijds werkende p.a. speakers staan opgesteld waarvan je niets meer verstaat van zodra de racewagens voorbij komen. Zouden die speakers niet eenvoudig te vervangen zijn door van die paneeltjes met doorlopende teksten? Op die manier moet het mogelijk zijn om de recentste posities door te geven tijdens vb. een Belcarwedstrijd (waar je door de regelmatige pitstops snel het noorden....en misschien ook de interesse kwijtraakt). En dan is er nog het parkingmanagement. Hierover zijn boeken te schrijven, maar er zijn toch enkele schrijnende voorbeelden. Tijdens de laatste sessie van de WS in Zolder moest je maar liefst 10 Euro ophoesten om daarna ongeveer een uur te mogen aanschuiven vooraleer je een parkingplaats bereikt op ruim drie kwartier te voet van het circuit :frusty: Eens binnen moet je je dan nog een weg banen tussen kinderwagens en half Vlaanderen die een gratis kaart heeft toegestopt gekregen en geneens weet waarnaar ze komen kijken. Het resultaat is dat de ware autosportliefhebber er geen zin meer in heeft en dat de nieuwe door gratis kaarten gelokte toeschouwers het na één keer beleven van zo'n chaos ook voor bekeken houden. Kaarten hoeven niet gratis te zijn, maar als je een redelijke prijs vraagt voor parking en inkom, krijg je vermoedelijk het juiste publiek. Het kan best zijn dat de teams en sponsors de VIP's en het bijhorend circus nodig hebben om het huidig technisch niveau te behouden of op te krikken, de gewone toeschouwer en autosportfan heeft er gewoon geen bal aan en zal op den duur thuisblijven. Dan blijven er nog alleen de VIP's over die zeker niet betalen voor inkom, parking, eten.......en die uiteindelijk niet eens echt in autosport geïnteresseerd zijn. Heren, kom van uw wolk af. jan, die omwille van bovenstaande problematiek en het in Zolder en Francorchamps ontbreken van sfeer en gemoedelijkheid intussen liever in Le Mans zijn Euro's gaat spenderen. |
De reden waarom er geen VIP's op motocross te bespeuren vallen is simpel. Modder tot achter uw oren. In een ver vervlogen jeugd mocht ik met pa wel eens een keertje mee naar één of andere manche. Botten aan, regenjas, enfin the full gear quoi. Nooit zal ik de kerel vergeten die er in maatpak en op "mocassains" rondliep te sakkeren. Ik heb toen hard gelachen bij mezelf. :)
Moraal? Je kan gewoon geen VIPs op een modderig/stoffig parcours kwijt. En tieten? Dacht je dat de autosportliefhebber daar ongevoelig voor is of wat? :D :D Ik kan alleen maar blij zijn met de voornemens om er een beter spektakel van te maken. Maar of het haalbaar is, is nog maar de vraag. Vergeet niet wat ik eerder zei ivm eigenbelang en het voorbeeld van Mark (Ecclestone) is er een schoolvoorbeeld van. En wat Baron zegt klopt. Rallysprints en rally brengen zeker zoveel spektakel en spanning en alles verloopt er toch wel wat gemoedelijker dan op een circuit waar veel geld gemoeid is. Waarom? Simpel, omdat er een zeker soort van respect is tss de piloten en de toeschouwers. Er is geen beschermende omheining enz. De verantwoordlijkheid die één ieder draagt is duizend maal groter. Als er dan al eens losbollen rondlopen, gaat het mis. Maar dat respect zorgt wel voor een andere sfeer. Dat er ondertussen geen contact meer is tss de piloten op een circuit en de fans, heeft ook te maken met de afspanning, die een afstand creeërt en de inside zone waar je extra voor moet betalen. In de service area's op een rally kan je gewoon gaan kijken, foto's nemen, als je wil een babbeltje slaan en geen hond die je aanvalt. ;) Op de kp's ben ik altijd wel aan de praat geraakt met mensen die ik nog nooit gezien had. Moet je eens proberen op een circuit, een praatje maken met iemand die ook staat te kijken. Na 5-minuten zijn ze weg. Wat Scapa zegt klopt ook wel. 'k heb het Belcar gebeurden voor de eerste keer in 2004 van veel dichterbij gevolgd en wilde best wel fan worden, maar van al die categoriëen en toestanden heb ik nog altijd niet begrepen wat het allemaal wil zeggen, en hoe het in elkaar zit. Ik heb me dus beperkt tot kijken en foto's nemen. Een Viper ok, een Porsche ok, maar hoe dat allemaal in verband staat met elkaar, da's toch een ander paar mouwen. Als het doel is een sfeertje te creeëren op een circuit zoals in Duitsland (getoonde foto), of Frankrijk, of Engeland, dan wens ik u veel succes. Duitsers, Fransen en Engelsen zijn een heel ander volkje. Als dat in België gebeurd staat de politie onmiddellijk op het circuit en wordt de hele zwik stilgelegd. Wellicht dat er één of ander groene of rode gemeenteraad het er niet op begrepen heeft en de politie massaal gaat inzetten, denk aan het fotograaf incident tijdens de F1 in Spa. Ik ga het niet voor de 101-ste keer zeggen :D :D De ideeën hier zijn fantastisch, maar de realiteit is toch gewoon anders. |
Ik denk dat deze thread zin heeft om anderen eens te laten voelen wat er in ons " autosportliefhebber" omgaat? Je kan je met de beste wil van de wereld voor iets 200% inzetten, als het niet verkoopt is er iets mis. Ik heb de laatste uren al tal van goede voorbeelden en opmerkingen de revue zien voorbij komen. Of er iets zal gebeuren is een andere vraag. Zoals ik reeds al zei: tot nader order heb ik helemaal niets in de pap de brokken in gelijk welke organisatie dan ook. Maar als iedereen bij de pakken blijft zitten gaan we niet vooruit. Wat ik wel opmerk is dat alle teams opmerkelijk stil blijven en ook dat zint me niet. We staan nooit op 1 lijn omdat de belangen van de verschillende teams te ver uit elkaar lopen. Ik heb 1 goede post zien voorbij komen en daar moeten we ons aan optrekken. " Begin aan de grond met iets compleets nieuws", maar wie gaat hier zijn kop voor uitsteken? We zien wel, maar dat er iets moet gebeuren is zeker. BRI is vragende partij om alvast iets moois te maken van de TC indien gewenst.
|
Quote:
|
Quote:
Volgens mij is de gemiddelde autosportliefhebber trouwens helemaal niet veeleisender dan de gemiddelde motorsportliefhebber. Misschien worden motorsportliefhebbers door de organisatoren, teams e.d. voorlopig doorgaans met meer respect bejegend dan autosportliefhebbers. |
Quote:
Misschien worden motorsportliefhebbers door de organisatoren, teams e.d. voorlopig doorgaans met meer respect bejegend dan autosportliefhebbers. [/QUOTE] Hier ben ik het dan weer volledig mee eens. In 2002 heb ik ooit 1 cross gereden hier in Beervelde. Als je daar aan de inschrijvingstafel komt zijn ze blij dat je er bent, een nieuw gezicht, iedereen wenst je succes ook al weten ze dat je binnen de minuut keihard op je bek gaat ( wat ook gebeurde) maar de sfeer is er. Toen ik viel stonden ze te drummen om je te helpen, handjes omhoog als je door de bocht gaat, enz.. een echt leuk gevoel. Je bent geen nummer, je bent één van de smaakmakers van de dag, ook al ben je de laatste. Ik ga niet de cross promoten, maar het is dag en nacht verschil. |
Maar dat bewijst nu net wat ik zeg. Op de motorcross wordt er in eerste instantie gedacht aan de sport en de deelnemers en niet aan het eigenbelang. ;)
|
Een echt boeiende discussie waar voor éénmaal (is op vele forums niet gebruikelijk) geen debiel geleuter verteld wordt zoals "Where do you buy these yellow hats; I want one" - "I want two ha ha ha" - Welcome on the forum mate "etc.
Ik wens nog een belangrijk punt te belichten waaraan tot nu toe weinig aandacht is besteed. Er zijn in Zolder en Francorchamps bijna geen manifestaties, welke door de circuiteigenaars zelf worden georganiseerd (ik hoop dat ik mij in deze bewering niet vergis). De circuiteigenaar verhuurt dus het circuit tegen een commerciëel interessante prijs aan de organisator (en het gaat over verschillende honderdduizenden franken) De circuiteigenaar is zeker van de centen, maar de organisator moet zien dat hij geen geld verliest (en liever nog wat over heeft). Daarom moet hij veel geld vragen aan de piloten en mogelijks plaatsen verhuren voor VIP tenten, zodat zijn budget rond is zonder te moeten rekenen op toeschouwers, want dit is een zeer flexibel gegeven (te koud, te warm, regen, goede datum: het heeft alles een invloed op het aantal toeschouwers). Waar het probleem om de hoek komt kijken is dat wanneer, door economisch minder goede tijden zoals die er nu zijn, het aantal deelnemers vermindert. Dit betekent dat de huurprijs van het circuit moet gedeeld worden door steeds minder deelnemers (tenzij men meer Vips kan aantrekken) en dus de deelname kosten voor degenen welke rijden steeds hoger worden. Een vicieuze cirkel en een neerwaartse spiraal. Dit kan opgevangen worden door meer toeschouwers te hebben, maar ook dit is niet evident. |
Quote:
|
Hierbij ventileer ik even mijn mening waarom de circuit autosport (F1, DTM uitgezonderd) geen toeschouwers meer trekt in België, tenzij men honderduizend gratis inkomtickets rondstrooit:
- Door publiciteitsborden, gebouwen en VIP tenten is de zichtbaarheid voor de toeschouwers beperkt tot een zeer klein deeltje van het circuit. Een toeschouwer-fan wil een wedstrijd kunnen volgen. Een grote hoge toren met de klassementen erop zou een stap in de goede richting zijn.. - Er is geen sfeer meer. De piloten zonderen zich af in hun ivoren toren (zelfs in provinciale wedstrijden); er is geen wisselwerking-contact meer tussen toeschouwers en piloten. Hoe wilt U dan dat een toeschouwer supportert voor iemand? Hij weet niet eens hoe hij eruit ziet. Waarom moeten al die piloten een "look how important I am" mentaliteit hebben? Slechts 20% kunnen zich autosport op hoog niveau permitteren. De rest zijn windmakers en luchtfietsers, welke volledig afhankelijk zijn van de goodwill van een sponsor. Maar toch presenteren ze zich "als zeer belangrijke people". In de USA is autosport een familie gebeuren. Iedereen heeft zijn zitplaats (ze lachen zich krom als ik vertel dat in Europa de toeschouwers een ganse dag moeten rechtstaan als ze niet een aanzienlijke meerprijs willen betalen voor een tribuneplaats). Vader is supporter van Jeff Gorden, moeder van Earnhart Jr. De mensen zijn betrokken bij de zaak en ze hebben het geluk dat Nascar wedstrijden meestal spannend en onzeker blijven tot het einde. - De toeschouwers zitten of staan veel te ver van de piste zodat het gebeuren steriel wordt. Waarom zijn al die opgelegde regeltjes voor nodig? In Daytona kunnen de toeschouwers op 2m van de piste wandelen, waar de auto's aan 300km/u voorbijvliegen. Trouwens om kippevel van te krijgen. Bouw betonnenmuren; dikke stalen kabels en een hoog netwerk en zet de toeschouwers er direct achter. - Waarom moeten al die auto's zo duur zijn? Waarvoor zijn een sequentiële bak, ceramiek remmen en andere hoogstaande snufjes voor nodig? Laat dat voor de Formule 1 en DTM. Keep it simple, keep it cheap. Maar daar trappen wij natuurlijk op een andere zere teen. Er zijn er veel te veel mensen welke niet-verantwoorde sommen vragen om een auto te prepareren; hoe ingewikkelder, hoe exponentiëel ze de sommen kunnen omhoog drijven. - Stap af van endurance wedstrijden. Hou het kort maar krachtig en spannend. Wedstrijden gaan voor de toeschouwer vervelen na enkele ronden, want er gebeurt niets meer. Waarom niet op een wedstrijddag 2 korte reeksen van 10 ronden met omgekeerde startposities en een finale van bv. 15 ronden met de besten na de reeksen vooraan? Ik weet wel, piloten willen natuurlijk waar voor hun geld en willen zo veel mogelijk rijden; verder moeten ze de zeer hoge kosten delen met verschillende piloten op dezelfde auto, zodat korte wedstrijden hier een contradictie vormen. Maar de oorspronkelijke vraag was: hoe krijgen we toeschouwers terug op de circuits? - VIPS zijn nodig en nuttig, maar ze zouden zich meer discreet en minder arrogant moeten gedragen tegenover Jan met de Pet. Hoe kan dat? Door alle VIP tenten op één plaats te concentreren; door een discrete ingang ergens aan de zijkant te houden en door het VIP-dorp volledig af te sluiten van de rest (desnoods met hoge hekken waar men niet kan door kijken). Laat de VIPS daar hun ding doen en laat de fans op hun plaatsen van het gebeuren genieten, maar vermijd de twee te mengen. Een ganse boterham dus. Sommige punten gaan gepaard met grote investeringen, maar deze kunnen gemakkelijk betaald worden met de niet onaardige subsidies, welke de twee circuits van de gewestregeringen krijgen. De tijden veranderen razendsnel; de mensen hebben andere behoeftes. Als de circuits, organisatoren en piloten niet mee-evolueren dan riskeert het licht binnen een vijftal jaren uit te gaan voor de regionale en nationale autosport. |
Quote:
Eerlijk gezegd heb ik liever een mxpubliek zoals in Bercy, waar iedereen Cola drinkt maar waar de sfeer ongeloofelijk is. Een echt kennerspubliek, maar ook de doorsnee leek zal daar niet onbewogen buiten gaan. Helaas is het bierdebiet voor veel organisatoren (niet alleen motorsport) een prioriteit. Het zal wel aan onze "Bourgondische aard" liggen zeker...? |
Quote:
|
Wij zijn vragende partij om 1 centrale VIP te mogen runnen op een zeer discrete plaats in de paddock. Parking 6 zou uitstekend zijn aan de Rea. Kort bij de tunnel, kan je perfect afschermen van de ECHTE autosportliefhebbers en ze zien toch een bocht. Als je de berekening maakt en je bent verplicht om met de huidige leveranciers van de circuits te werken dan kom je er gewoon niet aan uit. Daarom dat wij kiezen om onze VIP tent buiten het circuit te zetten. Vrij van tentenleverancier, vrij van brouwer, vrij van cateraar en iedereen welkom. Met discrete busjes brengen we iedereen dan wel naar de plaatsen waar ze willen zijn. VIP tenten vanaf parking 5 zijn oninteressant vanwege niet bereikbaar op drukke topevents.
Zo zie je maar, we zijn er druk mee bezig maar tot nader bericht zijn het pogingen om iets te realiseren. Zou veel liever ook alles binnen de muren van Zolder hebben en de eventuele winsten delen met de teams en piloten. Maar als iedereen individueel iets doet en zelfs de piloten en teams staan er niet achter dan kan je doen wat je wil, niks dus. Wij proberen het dan maar bij de bedrijven. |
All times are GMT +2. The time now is 09:47. |