De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14752)

Guido 11-04-2007 15:23

Quote:

Originally Posted by Nismo (Post 207608)
Ik wil deze stoel wel eens van dichtbij bekijken, dus meebrengen naar de meeting as vrijdag.
Het ziet er overigens "net echt" uit. :applaus:

Enkel en alleen als je het magische woordje gebruikt, anders...

:D :+

Stoeltje komt normaal mee naar de vergadering.

Guido 11-04-2007 15:28

Quote:

Originally Posted by Patsche (Post 207607)
Ik heb alleen maar één stomme opmarking van dat slipje dat je gegeven heb dat sta verkeer want die is daar vertikaal normaal in een sparco sportzetel.

Ik veronderstel dat je hier wil zeggen dat het in de andere richting had moeten ingesneden zijn? :confused:

Patsche 11-04-2007 18:01

Ja,dat wilde ik je zeggen want bij onze stoel was dat zo.

Nismo 11-04-2007 19:07

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 207618)
Enkel en alleen als je het magische woordje gebruikt, anders...

:D :+

Stoeltje komt normaal mee naar de vergadering.

Dan zal ik vrijdag "Dank U" zeggen. :p

Guido 11-04-2007 19:51

Quote:

Originally Posted by Patsche (Post 207628)

Dat zal dan toch wel een ander type van stoel zijn. Ik heb immers een foto van de stoel uit de 307, waar ze aan de zetel uitkomen op de manier waarop ik ze ingesneden heb. ;)

Dominique 11-04-2007 20:07

Ik vind hem prachtig (die stoel bedoel ik, niet hem ...). :+
Ik heb zelf ook eens wat poeder gekocht van Mig products, maar dan in "standaard roestkleur" met in het achterhoofd een projectje rond een oude truck of pickup of zoiets. Maar ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat dat ook kon worden gebruikt voor dit soort dingen. Mijne eurocent was nog niet gevallen, allee.
Maar misschien is dit toch nog iets grover van korrel, Mig poeierkes zijn zeer fijn van structuur. Ik zou het eens moeten kunnen vergelijken.

Guido 11-04-2007 21:37

Quote:

Originally Posted by Patsche (Post 207628)

Probleem/misverstand opgelost. In de 307 zitten geen Sparco's, maar Recaro's.

@ Dominique,
De korrel is uitermate fijn, het zou me verwonderen moest jou "Foxbat" poeierke nog fijner zijn. We zullen ze eens naast mekaar moeten zetten. ;)

Guido 15-04-2007 21:14

5 Attachment(s)
Kleine update, grote uitleg... :D

Nadat de 4 ophangingspunten klaar waren, begon het droogpassen van de kas op het chassis om te controleren of de wielen niet uit de kas komen. Dit bleek toch nog het geval, dus extra schuur en paswerk diende te gebeuren. Dat heeft een tijdje in beslag genomen, maar nu staat ie netjes op z'n poten.

http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1176664411

Aangezien de interieurplaat in grondlaag staat en dra in het zilver gespoten zal worden, was het ook de hoogste tijd om de luchthapper op het dak open te maken aan de achterkant. Met een fijn vijltje en wat schuurpapier is dat netjes gelukt denk ik. 2 foto's om een zicht langs voor en langs achter te laten zien.

http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1176664423

http://forum.depaddock.eu/attachment...4&d=1176664436

Bij het droogpassen merkte ik tevens op dat de 5-spaaks reservewiel in het center te dik is om de kas op te laten rusten (zie foto om te zien hoe het uiteindelijk gemonteerd moet worden).

http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1176664448

Bij de velgen die in de kit zitten, heeft het reservewiel een specifieke uitsparnig waar de bevestiging van de kas in past. Nu had ik verschillende mogelijkheden:
1. gebruik het originele reservewiel van de kit. Het zit immers toch zo goed als weggestoken in de koffer dat je er nauwelijks wat van ziet;
2. pas het middenstuk van de 5-spaker zodanig aan dat het overeenkomt met het originele
3. verwijder het middenstuk van de 5-spaker en vervang het door het middenstuk van het reservewiel uit de kit.

Ik ben dan maar voor optie 3 gegaan. Dit leek me het meest eenvoudige en effectieve. Het reservewiel ziet er nu zo uit. Uiteraard moet het nog verder afgewerkt worden, maar voor het droogpassen was dit voldoende. Overigens moeten alle velgen nog in de lak gezet worden en verder gedetailleerd.

http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1176664461

Het belangrijkste voor dit weekend was dat ie mooi op zijn poten zou staan. Dat is het geval, dus nu kunnen we de volledige onderkant definitief afwerken. Daarna nog het interieur en de kas vernissen en afwerken. Nog een weekje of 3 werk. 't zou leuk zijn moest ie klaar geraken tegen de wedstrijd in Leopoldsburg.

Guido 15-04-2007 21:22

1 Attachment(s)
Tevens heb ik ook nog de Recaro decal aangebracht op de stoel. Dat is goed gegaan. Afgeweekt in heet water, afdeppen, heel voorzichtig te werk gaan want hij blijft niet zitten, sol aanbrengen, blijft nog niet zitten, sol laten inwerken, nog eens sol aanbrengen en dan met de haardroger verwarmen. Hij neemt mooi de vorm van de ondergrond aan, zonder dat decalranden zichtbaar blijven.

http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1176664951

Nismo 15-04-2007 21:34

Prachtige zetel.:applaus:
Je hebt er wel werk van gemaakt om het reservewiel te laten passen.

Gulfie 16-04-2007 06:26

Wat is dat voor een *** kwaliteit van Tamiya? Die steun van het reservewiel en de uitstulping aan de carrosserie zijn echt om te lachen. Uw werk daarentegen niet.

De zetel heeft nog het ganse weekend in mijn hoofd gezeten, dus ik heb het pigment ook al in huis gehaald (en een extra potje voor Sennake).

Guido 16-04-2007 08:59

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 208053)
Wat is dat voor een *** kwaliteit van Tamiya? Die steun van het reservewiel en de uitstulping aan de carrosserie zijn echt om te lachen. Uw werk daarentegen niet.

De zetel heeft nog het ganse weekend in mijn hoofd gezeten, dus ik heb het pigment ook al in huis gehaald (en een extra potje voor Sennake).

De uitstulping aan de carrosserie is een apart onderdeel dat tegen de kas moet geplekt worden. Is nog maar voorlopig vastgetaped voor het droogpassen. Het ziet er allemaal niet uit, maar eens gemonteerd werk je er natuurlijk niets meer van.

AHA! Daar was dus mijn zeteltje gebleven. Ik wist al niet waar het was... :D :D :+

Flame 16-04-2007 10:53

Allemaal knap wat je hier laat zien......:applaus:

Sennake 16-04-2007 12:51

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 208053)

Alvast bedankt daarvoor, maar... kon jij dan zonder problemen de deur binnen bij Verschooten met uw hoofd vol zetel??? :+

Tom21 17-04-2007 18:09

Mooi werk wat je hier laat zien Huudo! Ik heb het topic eens snel doorgenomen en moet zeggen dat het er erg knap uitziet. Die panellines zijn superrealistisch zo, maar heb je nog veel plastic over in deze naden? Daarmee bedoel ik of je er niet bijna helemaal doorzit?

Tom

Guido 17-04-2007 18:53

Quote:

Originally Posted by Tom21 (Post 208173)
Mooi werk wat je hier laat zien Huudo! Ik heb het topic eens snel doorgenomen en moet zeggen dat het er erg knap uitziet. Die panellines zijn superrealistisch zo, maar heb je nog veel plastic over in deze naden? Daarmee bedoel ik of je er niet bijna helemaal doorzit?

Tom

Ik denk dat ik tot iets over de helft van de dikte gegaan ben (geschat). Dus, neen, ik zat er niet bijna helemaal doorheen. Wat essentieel is bij het uitkrassen, is het gebruik van de juiste tool - maar is dat niet altijd zo, de juiste tool gebruiken?

Tom21 17-04-2007 19:00

Verkoop jij nog van die Tools Huudo? Had er vrijdag al eentje willen vragen, maar jij had ze toen niet bij dacht ik...?
Heb van (Gulfie) denk ik ook zo iets gekregen, wat hij zelf gemaakt had, ga deze ook eens proberen.

Tom

Guido 17-04-2007 19:03

Quote:

Originally Posted by Tom21 (Post 208179)
Verkoop jij nog van die Tools Huudo? Had er vrijdag al eentje willen vragen, maar jij had ze toen niet bij dacht ik...?
Heb van (Gulfie) denk ik ook zo iets gekregen, wat hij zelf gemaakt had, ga deze ook eens proberen.

Tom

Ik heb ze eigenlijk nooit zelf verkocht. Ik heb me toen zo'n setje van SRC zelf aangeschaft en enkele uitgedeeld in Jabbeke aan enkele collega/vrienden bouwers om het eens uit te testen. Maar nu moet ik helaas toch wat zuinig zijn, anders zit ik zelf zonder.

Bijbestellen kan nog wel vermoed ik, maar ik vrees dat ze niet vlot meer verkrijgbaar zullen zijn, toch niet die van SRC, want daar draait alles op een laag pitje blijkbaar.

Guido 17-04-2007 19:54

2 Attachment(s)
Voor de volledigheid nog even 2 foto's van het poeder posten dat ik gebruikt heb voor de stoelen.

Gulfie 18-04-2007 07:05

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 208181)
Ik heb ze eigenlijk nooit zelf verkocht. Ik heb me toen zo'n setje van SRC zelf aangeschaft en enkele uitgedeeld in Jabbeke aan enkele collega/vrienden bouwers om het eens uit te testen. Maar nu moet ik helaas toch wat zuinig zijn, anders zit ik zelf zonder.

Bijbestellen kan nog wel vermoed ik, maar ik vrees dat ze niet vlot meer verkrijgbaar zullen zijn, toch niet die van SRC, want daar draait alles op een laag pitje blijkbaar.

Vermits deze schrapers PE delen zijn kan misschien iemand van dit forum hier een handeltje in starten ... :+ :o

vinnie 18-04-2007 08:54

Je kunt er ook verkrijgen bij Mediamix Hobby van het merk Corydos.
http://www.mediamixhobby.com.sg/cata...oducts_id=4350
Grts.

BSmodels 18-04-2007 18:30

Quote:

Originally Posted by vinnie (Post 208205)
Je kunt er ook verkrijgen bij Mediamix Hobby van het merk Corydos.
http://www.mediamixhobby.com.sg/cata...oducts_id=4350
Grts.

ik heb er zo'n gekocht, deze zijn wel heel fijn (dun) ideaal voor 1/43 maar misschien minder voor de grotere schalen. Maar er zijn er nog andere bv crazy modeler, .....

BSmodels 18-04-2007 18:33

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 208201)
Vermits deze schrapers PE delen zijn kan misschien iemand van dit forum hier een handeltje in starten ... :+ :o

ge weet wat ge moet kopen vrijdag :D

Guido 19-04-2007 21:24

1 Attachment(s)
Genoeg gezemeld, tijd voor weer een kleine update.

Ben ondertussen aan de wielen begonnen. Nu ja, wielen, 1-tje is er zo goed als klaar. Als je je beperkt tot de basisdingen, zijn 4 wielen natuurlijk op 1 avond afgewerkt, er van uitgaande dat ze al gespoten zijn op voorhand natuurlijk. Afwerking zoals daar zijn moeren "aanstippen" en decals plaatsen. Als je natuurlijk ook nog ventielen gaat plaatsen, alles van de nodige smoke voorziet, deze smoke dan achteraf weer "down toned" én dan ook nog besluit om de wielmoeren van een foto-ets moerkopje te voorzien, dan ben je natuurlijk niet onmiddellijk klaar. 1 avondje werk! (1,5 uur) leverde dit wiel op.

http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1177010658

Op de foto links het bewerkte wiel, rechts een exemplaar zoals het uit de doos komt.

De foto leert me verder dat ik ook het ventiel wat zal moeten "down tonen" vermits een tikje te groot. :D Het rubber moet nog wat verweerd worden, maar dat zal pas aan de orde zijn wanneer ook de kas klaar is. Kwestie dat ik weet welke band hoeveel moet vuil zijn om overeen te komen met het vuil dat ik nog op de wagen zal aanbrengen...

Gulfie 19-04-2007 21:52

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 208331)
Op de foto links het bewerkte wiel, rechts een exemplaar zoals het uit de doos komt.

Allé gij ...

Hoe maakt gij eigenlijk uw ventielen?

Guido 19-04-2007 21:59

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 208336)
Allé gij ...

Hoe maakt gij eigenlijk uw ventielen?

gewoon, gaatje boren, stukje getrokken sprue erdoor en dan op maat afsnijden. Het kopje stip ik aan met wat secondenlijm en als dat droog is, mat zwarte enamel erover.

Tom21 20-04-2007 17:27

Ziet er goed uit Huudo! 1,5uur per wiel...dure wielen gaan dat worden :)

Tom

BSmodels 20-04-2007 17:58

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 208337)
gewoon, gaatje boren, stukje getrokken sprue erdoor en dan op maat afsnijden. Het kopje stip ik aan met wat secondenlijm en als dat droog is, mat zwarte enamel erover.

aha, het sjoepke is dus secondenlijm ? goed gezien !

moerkopjes zijn ook zeer mooi.

allé nog 7 te gaan :D

Guido 20-04-2007 22:37

Quote:

Originally Posted by Tom21 (Post 208361)
Ziet er goed uit Huudo! 1,5uur per wiel...dure wielen gaan dat worden :)

Tom

Alleen het beste is goed genoeg. Niet enkel voor mijn eigen modellen, maar zeker ook voor die die in opdracht gebouwd worden. ;)

Flame 20-04-2007 22:45

Knap wat je weer boven toverd, sprakeloos:gas::applaus:

Guido 29-04-2007 22:42

2 Attachment(s)
Kleine update. Dit gaat immers over zo een van die karweitjes waar je lang tijd kan aan besteden/mee verliezen zonder dat je echt wezenlijke vooruitgang ziet aan het model. Zeker bij de modellen met een ijzeren bodemplaat.

De bodemplaat dus. Aangezien ik geen enkele referentiefoto heb van de onderkant en daar de bodemplaat bovendien sowieso gereduceerd is tot het absolute minimum, heb ik de aanwijzingen op het plan dan maar eens per uitzondering gevolgd. Kwestie dat er wat kleur in zit.

Tamiya geeft een kleurenmengeling aan van "X6:2 + XF-57:1", oftewel 2 delen orangje mengen met 1 deel lederkleur. Klinkt als carbon kevlar en dat is dan ook wat ik gebruikt heb. Van Scale Motorsport, ref: SKU1224. Makkelijk zijn ze niet deze decals. Flinterdun. Nog maar naar kijken en gebarsten/gebroken. Soit, ik heb eerst van alle vlakken templates gemaakt, decals gesneden en aangebracht. Voor de gewone carbon heb ik ook decals van Scale Motorsport gebruikt, maar dan wel van het High-tech assortiment. 100x beter dan de gewone. Veel sterker, 1x sol aanbrengen, goed laten inwerken, drogen en perfect.

Op de foto vinden jullie de volgorde in dewelke ik de verschillende decals aangebracht heb. Zo heb je ook een idee hoe ik een en ander opgedeeld heb. Om maar te zeggen dat ik hier het grootste gedeelte van mijn zondagnamiddag aan gespendeerd heb. En dan te bedenken dat de auto op een plaat zal geschroefd worden en deze kant wellicht nooit meer het daglicht naar behoren zal zien... :frusty:

http://forum.depaddock.eu/attachment...2&d=1177879476

Het interieur dan. Hier dienen eerst een aantal dingen aangepast te worden. In de 307 van Thiry waren een aantal items/boxes niet aanwezig die in de fabrieksmachines wel zaten. Ook de brandblusser aan de co-piloot kant was er niet, dus ook die steun dient verwijderd te worden.

Voor het opvullen van de gaten heb ik eerst putty gebruikt... verkeerd gedacht. Waarom gebruiken we eigenlijk putty? Dat heeft me nu nog nooit deftig geholpen. Na het spuiten van de grondverf, steeds weer een putje erin. Uiteindelijk die putty eruit gehaald en de gaatjes opgevuld met 2-componenten epoxylijm. Werkt perfect. Langs onder aangebracht, waardoor de lijm zich aan de binnenkant van het interieur zich mooi egaal legde met het oppervlak. Enkel lichtjes opschuren en klaar. Daarna in Silver Leaf gespoten. Staat nu uit te harden om later deze week een vernislaagje ter bescherming te krijgen. Dan kunnen we pas echt aan het interieur beginnen.

http://forum.depaddock.eu/attachment...3&d=1177879492

Oh ja, de banden zijn ook gevorderd. Nog enkele decals en ze zijn klaar. Foto's volgen als ze alle 4 af zijn.

Loeten 30-04-2007 13:32

Dat gedoe met PUT-TY heb ik ook al ondervonden, bij de grote Luigi. Denk niet dat ik het nog ga gebruiken. Ook al heb ik drie tubes ervan liggen. bovendien stinkt het nog als de pest...

Milliput is daar veel beter voor... Jouw techniek natuurlijk ook, want anders hab je dit resultaat niet. Ik denk niet dat ik voor mijn 307 hetzelfde ga doen bij de onderzijde, want zoals je zegt: je ziet het niet meer... Toch is het een meerwaarde en je moet er zelf natuurlijk heel tevreden over zijn.

Succes verder

Guido 01-05-2007 22:27

4 Attachment(s)
Ik heb het dus niet over mijn hart kunnen krijgen en heb die erg propere onderkant dan toch maar wat vuil gemaakt.

Sterk verdunde "Brown Earth", van Tamiya, gemengd met mat zwart , heb ik eerst met de airbrush aangebracht. Daarna met een heel fijn penseel de fijne lijntjes erop getrokken.

http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1178051210

De wielen zijn ook klaar. Ook hier hetzelfde procédé, maar dan andersom. Eerst verdunde bruine verf aangebracht, al dry-brushend. Daarna heeel lichtjes met de airbrush erover heen gegaan. De loopoppervlakken zijn gewoon met dezelfde verdunde verf "geschilderd". Door de sterke verdunning, blijft er natuurlijk niet veel hangen, maar net genoeg om vuil te zijn.

http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1178051225

Zo zien de wielen er nu onder de 307 uit. Een beetje vuil, maar niet te veel.

http://forum.depaddock.eu/attachment...0&d=1178051245

Ik speel het dus iedere keer weer klaar om de kevlar decals die Tamiya meelevert voor de zetels, te verknoeien... :o Dus ook deze keer weer heb ik templates gemaakt en eigen kevlar decals gebruikt. Deze is dan nog even overschilderd met sterk verdunde smoke.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1178051261

Bij de volgende update worden de rest van de interieuronderdelen aan u voorgesteld. :D

scoobyfreak 01-05-2007 23:13

Velgen en banden zien er zeer mooi uit, vuil maar niet te vuil

alles ziet er eigenlijk meer dan perfect uit ;)

Gulfie 02-05-2007 06:08

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 209084)
Ik speel het dus iedere keer weer klaar om de kevlar decals die Tamiya meelevert voor de zetels, te verknoeien...

Wat betreft de kevlar decals ... troost u, ge zijt niet de enige hoor! Ik vind die kevlar decals van Tamiya absoluut slecht in vergelijking met die van bvb Scale Motorsport.

Misschien nog iets om even op de bodem te proberen ... neem een tekenpotlood en breng hiermee zeer dunne lijntjes in de rijrichting van de auto aan. Dit simuleert hele lichte steenslag en strepen waar de kas de grond raakt. Niet tevreden? Geen nood. Gewoon met wat water verwijderen.

TvD 02-05-2007 07:29

Ziet er mooi uit! Vooral de wielen zijn "spot-on" qua vuiligheid, niet te veel, niet te weinig. En het geeft absoluut meerwaarde aan je model!

Duval The Best 02-05-2007 12:50

Quote:

Originally Posted by TvD (Post 209097)
Ziet er mooi uit! Vooral de wielen zijn "spot-on" qua vuiligheid, niet te veel, niet te weinig. En het geeft absoluut meerwaarde aan je model!

Idd is mooi geweatherd vind ik de 307, niet teveel en ook niet te weinig, perfect dus !

Flame 02-05-2007 13:21

Mooi die velgen en de zetel, knap:applaus::gas:

vinnie 02-05-2007 17:04

Man man man prachtig mooie structuur die kevlardecal en het weatheren is ook goed gelukt.
Greetz Vinnie.:gas:

Tom21 02-05-2007 19:37

Mooi zo Huudo! Die wielen zien eruit alsof ze een rally gereden hebben. (wel geen in de stromende regen ofzo :) ) Ze zien er erg realistisch uit!
Ook de bodemplaat is mooi gedetailleerd!

Ben benieuw wat het voor de rest gaat worden ;)

Tom

All times are GMT +2. The time now is 21:32.