De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Spa Euro Race (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=8213)

RX-7 freakske 06-06-2004 23:40

Knappe race, half weg breekt bij ons op post het rechter achterwiel af van de Porsche nr. 39, met op dat moment Ph. Dentant aan het stuur, spint en komt net niet tot stil stand in de vangrails. Piloot ok, maar snap er niks van waarom zen velg vant een moment opt andere gewoon brak. Hierdoor komt de safety car op de baan en zien we Longin een andere wagen inhalen onder safety car dat is de reden van hun stop en go. Wat later in de race komt de Mondeo Silhouette voorbij, terwijl de motor afslaat, waardoor wij zien dat er op de post na ons (bruxelles) geel gezwaaid uitkomt. Wetend dat niemand van die post aan de binnekant staat zet ik een spurtje aan tot het inkomen van de bruxelles waar ik enkele meters terug loop om tegen men collega te zeggen de wagens naar de buitenzijde van de bocht te leiden, want de mondeo staat in de binnenkant van de piste. Met enkele marshaal's ( enkele die al reeds de weg hadden overgestoken) de wagen op het gras in veiligheid gebracht en een taxi voor de piloot geregeld kon de race weer voluit verder gaan.
Spannend hebben we het eind duel tussen M. Goossens en A. Kumpen nog zitten volgen maar jammer genoeg kwam Marc nog enkele rondjes te kort om zen achterstand van een seconde of 10 goed te maken.

Peter Baert 07-06-2004 00:04

Eerste beelden staan online op www.pitstop.tv .

:)

Een ander discussiepunt is het (in gang) duwen van auto's in de pitlane tijdens de race.
G&A kreeg -als ik me niet vergis- een stop-and-go voor het in gang duwen na een pitstop. Op andere plaatsen wordt dan weer niet ingegrepen ...

Belle 07-06-2004 00:19

Quote:

G&A kreeg -als ik me niet vergis- een stop-and-go voor het in gang duwen na een pitstop. Op andere plaatsen wordt dan weer niet ingegrepen ...
Inderdaad, want in Pitstop.tv kregen we toch te zien dat de Corvette tijdens WS ook in gang werd geduwd doordat de starter stuk was... En die hadden toen ook geen stop and go gekregen... Ja, het had er nog aan gemankeerd! :rolleyes:

Maar ik ga nu snel eens een kijkje gaan nemen naar die video! Bedankt daarvoor Peter! ;)

yannick88 07-06-2004 00:43

Quote:

Originally posted by Pascal
Er zijn deze wedstrijd veel (meer dan anders) "stop & go's" uitgedeeld. Iemand een idee waarvoor dit allemaal was. Bvb Ultima van Derdaele, Wautersn, Kumpen....

C U

Een mogelijke verklaring is misschien de volgende ; op het einde van de éérste SC procedure zijn er enkele wagens te vroeg op het gas gegaan in het gedeelte tussen de Source en Radillion.
Wat was er aan de hand ?
Voor zover ik dit interpreteer alsvolgt , de SC dooft zijn lichten een rijdt normaal zijn laatste ronde of halve ronde,op dat moment rijdt de SC terug naar zij positie maar na de source zie duidelijk verschillende wagens voorbij de SC rijden terwijl deze nog op piste was .
Wat ik mij meen te herinneren reed als éérste wagen achter de SC de Ultima van Derdaele die bij het uitkomen van de de Source op racesnelheid voorbij de SC ( met dedoofde lichten ) vertrok met nog enkele wagens waarvan je op die moment zowel enkele piloten als de baanposten ziet twijfelen ook al omdat er op dat moment nog niet met groen werd gezwaaid .

Mogelijks is dat de reden van de vele stop en go's.

Met sportieve groeten

Driesco 07-06-2004 00:46

Klopt als een bus, ook de SC panelen waren toen weg zowel voor het opgaan van de Radillon als boven. Ik stond toen aan de voet van de Radillon toen ik de Scar tussen de wagens zag, moet een bangelijk moment geweest zijn voor sommigen, zo een snelheidsverschillen.

yannick88 07-06-2004 00:53

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Eerste beelden staan online op www.pitstop.tv .

Een ander discussiepunt is het (in gang) duwen van auto's in de pitlane tijdens de race.

Hallo Peter ,

Kleine reactie op hierboven .
Inderdaad op de beelden zie je duidelijk dat de Corvette door problemen met starter in gang wordt geduwd door de mecano's van SRT tijdens de piloten wissel .
Waarom deze geen stop en go en andere wel ,gewoon omdat de wagen twee ronden nadien reeds met pech aan de kant stond tijdens het WS , dus de koersdirectie heeft niet de kans gehad om de Corvette een stop en go uit te delen door de vroege opgave vlak na de pilotenwissel .

Met sportieve groeten

Peter Baert 07-06-2004 10:50

Yannick,

Ik had het algemeen over "andere plaatsen", niet over een specifiek geval.

Er was inderdaad, zoals Belle en niet ik opmerkte, het duwen van de Corvette tijdens de World Series. En zaterdag bvb. het duwen van de Palttala-Porsche.

Daarna hoorde ik een discussie tussen iemand van G&A en iemand van Belcar over "duwen". Zij hadden een stop-go gekregen voor duwen ...

Blijkbaar is het artikel over "duwen" in het reglement voor interpretatie vatbaar. Dat gaf de Belcar-man ook schoorvoetend toe.

Pascal 07-06-2004 11:22

Quote:

Originally posted by Peter Baert
Blijkbaar is het artikel over "duwen" in het reglement voor interpretatie vatbaar. Dat gaf de Belcar-man ook schoorvoetend toe.
Dat moeten we dan nog maar eens uitpluizen...

C U

Scapa 07-06-2004 11:43

Ik denk niet dat we voor dat duwen effectief een stop & go hebben gekregen. Na de pistop kwam de standcommissaris naar de teamchef en die zei hem dat we wegens dat duwen een straf zouden krijgen. Daarop haalde onze teamchef prompt het sportief reglement boven en vroeg hem aan te duiden waar dit dan stond... Dat kon hij niet en bijgevolg geen stop & go dacht ik.

Dit heeft iemand van het team mij gisteren verteld, ik was er zelf niet bij.

Er werd ook nog moeilijk gedaan owv het feit dat onze tanker geen hoge schoenen met speciale zolen ofzo aanhad. Wat is dat nu ineens weer :confused: Daar is nog nooit moeilijk over gedaan (welk team is hiermee wel in orde dan?)...

ICEMAN 07-06-2004 12:10

Ik vond het een schitterende race. Alleen jammer dat wij het zelf maar een ronde of 12 hebben kunnen uithouden. :( Eerst moesten we binnen komen TIJDENS de opwarmronde omdat de deur van de Mini niet goed dicht was en een ronde of 3 na de eerste SC stonden we aan de kant in Blanchimont met een kapotte koppeling. Toch wil ik Alexandra & Vanina (en natuurlijk de rest van het team) bedanken voor alweer een schitterend weekend. Op naar de Nurburgring.

Mistery 07-06-2004 12:56

Quote:

C U

Ik zeg niet dat ik het betreffende artikel goedkeur, maar het staat wel degelijk "letterlijk" in het sportreglement Belcar:

art. 140: Een wagen mag in de pitlane enkel door te duwen achteruit verplaatst worden.

Dit is idd voor interpretatie vatbaar. Je zou bvb ook een wagen in voorwaartse richting kunnen duwen omwille van veiligheid (brand in pitlane)

Driesco 07-06-2004 13:01

Quote:

Originally posted by Mistery
Ik zeg niet dat ik het betreffende artikel goedkeur, maar het staat wel degelijk "letterlijk" in het sportreglement Belcar:

art. 140: Een wagen mag in de pitlane enkel door te duwen achteruit verplaatst worden.

Wat zoveel wil zeggen als: je mag niet achteruit rijden :)

Hoeveel teams duwen de wagen niet aan om de koppeling te sparen, mag dat dan ook niet? Wat betreft de brandveiligheid op Francorchamps, zelden zoveel brandweermannen samen gezien in de pits tijdens een wedstrijd.

Raceboy 07-06-2004 13:03

Quote:

Dit is idd voor interpretatie vatbaar. Je zou bvb ook een wagen in voorwaartse richting kunnen duwen omwille van veiligheid (brand in pitlane)

er staat dus dat je niet achteruit mag rijden. Over voorwaarts duwen om welek reden dan ook staat er niets in he. Er staat niet het is verboden de wagen vorwaart te duwen. Als het niet verboden is dan mag het.

Mistery 07-06-2004 13:23

Jawel, je mag achteruit rijden indien je geduwd wordt, maar letterlijk staat er: "achteruit mag rijden door duwen..." Over voorwaarts 'duwen' staat er niks "letterlijk" in, maar interpreteer en lees het reglement zoals het moet, en dan weet je het. Als een wagen enkel achterwaarts mag rijden zonder 'door' duwen, dan wil dan nog niet zeggen dat hij voorwaarts mag rijden door 'duwen'...

Wat betreft de uitrusting van de tankers:

150. De teamchef moet ervoor zorgen dat een teamlid met een eigen brandblusser met een inhoud van minstens 5 kg bij het tanken aanwezig is en dat het tanken gebeurt door maximum twee personen, die hiervoor speciaal zijn aangeduid en die een brandvrije overall, handschoenen, een balaclava en een veiligheidsbril of een helm dragen.

Over schoenen is hier geen sprake...

Mistery 07-06-2004 13:38

Quote:

Originally posted by Driesco
Wat betreft de brandveiligheid op Francorchamps, zelden zoveel brandweermannen samen gezien in de pits tijdens een wedstrijd.
Ja da's waar... maar zelfs met hun grote getale in aanwezigheid, bleven ze wel zowat 30 seconden op de achtergrond bij de brand van da Ford Mondeo Silhouette... enne... ze stonden er zowat 10 meter langs... stemt tot nadenken! Nochtans was de koers geen slaapwekkende vertoning, dus in slaap 'mochten' ze niet vallen...

Scapa 07-06-2004 14:10

Het staat er dus niet in m.i.:

Een wagen mag in de pitlane enkel door te duwen achteruit verplaatst worden.

--> dit doelt toch duidelijk alleen op het verbieden van achteruit rijden

Had er nu gestaan: Een wagen mag enkel geduwd worden om achteruit verplaatst te worden, had het iets heel anders geweest.

Nu is er niks aan de hand en mag duwen dus. Vanaf dat een auto de pitlane binnenkomt mogen de mecaniekers aan de auto aankomen en dus ook duwen. Hoe dikwijls wordt er bvb bij de 24u geen auto van de ingang tot aan de box geduwd?

marcel 07-06-2004 15:40

Quote:

Ja da's waar... maar zelfs met hun grote getale in aanwezigheid, bleven ze wel zowat 30 seconden op de achtergrond bij de brand van da Ford Mondeo Silhouette... enne... ze stonden er zowat 10 meter langs... stemt tot nadenken! Nochtans was de koers geen slaapwekkende vertoning, dus in slaap 'mochten' ze niet vallen...
wat ik in het filmpje gezien heb, was dat toen de brand uitbrak, een teamlid het raampje insloeg, en dat daar toen al een brandweerman achter hem stond, die meteen een brandslang binnenwierp op het moment dat dat raampje der uit was.... ik heb de seconden niet geteld, maar ik denk niet dat het er 30 waren, hoor

flugel 07-06-2004 16:35

Quote:

Originally posted by marcel
wat ik in het filmpje gezien heb, was dat toen de brand uitbrak, een teamlid het raampje insloeg, en dat daar toen al een brandweerman achter hem stond, die meteen een brandslang binnenwierp op het moment dat dat raampje der uit was.... ik heb de seconden niet geteld, maar ik denk niet dat het er 30 waren, hoor
Maar toen was het al vrij hard aan het branden blijkbaar... men spuit blijkbaar op de blusser ook... :)

Soit, mooie beelden in het filmpje :)

ICEMAN 07-06-2004 18:22

Quote:

Maar ze ware wel sneller aan het blussen dan de mecanikers. Allez, aan de linkse kant toch. Die mecano wou al blusse ma moest zenne blusser nog eerst afkloppen.

Brecht 07-06-2004 19:22

Weet er misschien iemand waar ik een tussenstand van het kampioenschap kan vinden ?

Greetzz.. Corvetteboy

Mark 07-06-2004 22:33

Uit betrouwbare bron vernomen dat Charly Lamm en zijn Schnizter team met een behoorlijk lang gezicht zijn vertrokken uit Spa..................ze hadden deze tegenstand niet verwacht!

:applaus: Kijk, dat is nou nog eens een compliment of niet?

Gilles 07-06-2004 22:40

Dat wisten we al eerder dat Charly niet tevreden was. Hij was zaterdag al verbaasd van het niveau van de Belcar!

Belle 07-06-2004 22:53

Wel, dan hadden ze alleszins niet op die Viper en Corvette gerekend! Of meer, die snelle piloten die erachter steken! Mollekens zou het toch moeten weten hé! ;)

Scapa 07-06-2004 23:24

Schnitzer is net zoals Belmondo vorig jaar serieus verschoten van het niveau, wees daar maar zeker van. Ze zeiden op voorhand wel dat het allemaal als een test moest gezien worden maar dat is volgens mij louter om zich in te dekken. Die kwamen om te winnen ;) Ik zou wel eens willen weten wat onze Beemers met die Michelins kunnen draaien :)

laurent 08-06-2004 00:34

Als het niveau zo hoog is, misschien beginnen der dan fabrieksteams te denken van ook in den Belcar te stappen.. Dat legt natuurlijk de grens voor veeeeeel andere teams weer een pak hoger, maar toch misschien iets om effe bij stil te staan.

Driesco 08-06-2004 00:39

Quote:

Originally posted by laurent
Als het niveau zo hoog is, misschien beginnen der dan fabrieksteams te denken van ook in den Belcar te stappen.. Dat legt natuurlijk de grens voor veeeeeel andere teams weer een pak hoger, maar toch misschien iets om effe bij stil te staan.
Het is nooit anders geweest, die gaan dan TC of BTCS rijden.

A.J. 08-06-2004 01:47

heb een lang gesprek gehad met Pedro Lamy. Dit was echt slechts een test. Ze wisten op voorhand dat ze het heel moeilijk gingen krijgen tegen de Belcar top. Hij vond het niveau inderdaad heel hoog en ook Charly Lamm wist dit op voorhand. Het probleem met de BMW is dat de wagen langzamer is op het rechte stuk dan de Vipers en Corvette maar de bochtensnelheid is wel hogen net als het late remmen is indrukwekkend. Dit is zo'n beetje als de Audi destijds van Hemroulle/Verbergt die ondanks de lage topsnelheid toch kampioen reden.
Ik denk dat de BMW's zeker een goede kans maken tijdens de 24 uren want sneller dan de Freisinger Porsche is hij al en die hebben toch vorig jaar kunnen winnen.
Ook tof hoe de twee Mullers (Dirk en Jorg) de hele dag overal gingen kijken terwijl ze niet moesten rijden.
Ben er trouwens zeker van dat deze BMW niet helemaal de configuratie heeft van de wagens die uiteindelijk de 24 uren zullen rijden...

Belle 08-06-2004 01:54

Quote:

Het probleem met de BMW is dat de wagen langzamer is op het rechte stuk dan de Vipers en Corvette maar de bochtensnelheid is wel hogen net als het late remmen is indrukwekkend.
Zolder zou dan wel het perfecte circuit zijn voor de M3 V8 GTR... Ik zou toch eens het verschil willen zien eigenlijk... Want ja, Zolder kent meer bochtenwerk en de rechte stukken zijn ook al niet heel lang...

Quote:

Ik denk dat de BMW's zeker een goede kans maken tijdens de 24 uren want sneller dan de Freisinger Porsche is hij al en die hebben toch vorig jaar kunnen winnen.
Hmm...ik denk toch dat de Freisinger Porsche betrouwbaarder is voor een 24-uren race... :rolleyes: Maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur willen steken, dat geef ik toe! ;)

Autofan 08-06-2004 16:46

[QUOTE]Originally posted by Belle
Hmm...ik denk toch dat de Freisinger Porsche betrouwbaarder is voor een 24-uren race...

Denken doet het leger :p. Maar de Freisinger Porsche is inderdaad veel betrouwbaarder. 3de in 2002 en vorig jaar de overwinning, toch zeer indrukwekkend voor een wagen die een 7-tal seconden trager is op Francorchamps dan de snelste GT's.

Ottooke 12-06-2004 14:08

Quote:

C U

Ik ben wat aan het pluizen geweest :) Ik kwam in het sportief reglement van de Touring Cup een artikel tegen over het in gang duwen van een wagen (Artikel 105). Met deze thread en bijhorende discussie nog in mijn hoofd heb ik het sportief reglement van de Belcar er ook eens bijgenomen. Daarin staat:
Quote:

Artikel 111. Gedurende de trainingen, de warm-up en/of de wedstrijd mag de motor met de starter of met een externe batterij gestart worden. Starten mag slechts gebeuren als de wagen met de vier wielen op de grond staat.
Interpretatie is mogelijk op 2 manieren:
... mag de motor met de starter of een externe batterij gestart worden. Als de "mag" vervangen wordt door "moet" is het duidelijker en mag er niet geduwd worden. Zoals het nu staat "mag" men de motor ook starten door te duwen.
Het reglement bij de Touring Cup is duidelijker.
Quote:

Artikel 105. Gedurende de trainingen, de warm-up en/of de wedstrijd mag de motor met de starter en/of met behulp van een externe batterij gestart worden. Starten mag slechts gebeuren als de wagen met de vier wielen op de grond staat en bij volledige stilstand van de wagen.
Hier staat duidelijk vermeld dat de wagen moet stilstaan! Wanneer de motor gestart wordt tijdens het duwen staat de wagen niet stil en kan men bestraft worden.

R@ce@holiC 12-06-2004 14:31

In gang duwen (starten) mag dus niet maar duwen om weg te graken mag toch normaal?

Scapa 12-06-2004 14:42

Belcar reglement is ook zo klaar als een klontje: duwen mag, geen discussie mogelijk. Er staat nergens dat het niet mag: vier wielen op de grond is de enige vereiste. Case closed :)

btw: is wel wennen aan mijn nieuwe nickname :D

Belle 12-06-2004 14:44

Ik had het Belcar reglement ook al doorgenomen maar echt duidelijk staat het er niet vind ik, als ik dat zo lees.

Ik vind dat wanneer je zulke zaken wilt weigeren, dat dat er heel duidelijk in gestipuleerd moet staan zoals:

"Het in gang duwen van een wagen vanuit de pit tijdens wedstrijden, traning en warm up is niet toegestaan"...of iets in dienen aard. Want voor zo'n dingen zou er in principe geen twijfel mogen bestaan vind ik. Of er zouden toch geen verschillende interpretaties mogen zijn...

Ottooke 12-06-2004 15:47

R@ce@holiC: Over duwen om weg te geraken als de motor reeds is gestart staat niets in het reglement, dat mag dus wel m.i.
Scapa (he, een nieuw member ;) ): Duwen mag inderdaad volgens het reglement omdat het nergens verboden wordt, maar als ze stop & go's geven omdat ze vinden dat het niet mag dan moet het reglement aangepast worden. Geen enkel reglement is 100% waterdicht, het reglement moet aangepast worden om zulke discussies in de toekomst te vermijden. Het voorstel van Belle is heel duidelijk en zou wat mij betreft dus perfect in het reglement gezet kunnen worden, helaas beslis ik daar niet over.

Baron 12-06-2004 21:37

Quote:

Originally posted by Scapa
Belcar reglement is ook zo klaar als een klontje: duwen mag, geen discussie mogelijk. Er staat nergens dat het niet mag: vier wielen op de grond is de enige vereiste. Case closed :)

btw: is wel wennen aan mijn nieuwe nickname :D

Voilà, zo duidelijk is het. Ik snap heel deze discussie niet. Wat niet expliciet verboden is door het reglement, is toegestaan.

Ottooke 12-06-2004 22:04

Baron, als het toegestaan is dan krijgen de teams daar geen stop & go voor. Wanneer er beslist wordt dat de teams bestraft moeten worden dan zal die beslissing op iets gebaseerd moeten zijn, in dit geval het sportief reglement van de Belcar. Er is dus blijkbaar een verschillende interpretatie mogelijk. En daarom moet het reglement aangepast worden.

Pascal 15-06-2004 11:15

Quote:

Originally posted by Belle
Hmm...ik denk toch dat de Freisinger Porsche betrouwbaarder is voor een 24-uren race... :rolleyes: Maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur willen steken, dat geef ik toe! ;)
Gelukkig, kijk maar naar de dubbelslag in de 24 uur van De Ring. Toch heel wat gerenomeerde Porsches verslagen.

Quote:

Originally posted by Belle
Zolder zou dan wel het perfecte circuit zijn voor de M3 V8 GTR... Ik zou toch eens het verschil willen zien eigenlijk... Want ja, Zolder kent meer bochtenwerk en de rechte stukken zijn ook al niet heel lang...
Wishfull thinking. De M3 V8 GTR wint in Spa en neemt dan ook deel aan de 24 uur van Zolder om dire 24 uurs races op één seizoen te winnen. En wij gelukkig... Stel je voor...

C U

Maarten 15-06-2004 13:48

Quote:

Originally posted by Baron
Voilà, zo duidelijk is het. Ik snap heel deze discussie niet. Wat niet expliciet verboden is door het reglement, is toegestaan.
ben je daar wel zeker van?
in ons reglement staat dat alles wat niet expliciet in het reglement staat niet is toegelaten ... zouden deze kleine lettertjes ook nergens in het belcar reglement kunnen staan? lijkt me niet onlogisch, zo kan de organisatie zichzelf immers indekken tegen allerlei klachten of buitenissigheden ... ik zeg niet dat het zo is, maar misschien moet dit eerst eens uitgezocht worden!

Peter Baert 18-06-2004 23:23

Samenvatting van 25 minuten van de Belcar Spa Euro Race op KANAALTWEE in Pitstop.TV:

- zaterdag 19 juni vanaf 13u45
- zondag 20 juni vanaf 23u55

Integra 19-06-2004 09:15

Quote:

Gelukkig, kijk maar naar de dubbelslag in de 24 uur van De Ring. Toch heel wat gerenomeerde Porsches verslagen.

Wishfull thinking. De M3 V8 GTR wint in Spa en neemt dan ook deel aan de 24 uur van Zolder om dire 24 uurs races op één seizoen te winnen. En wij gelukkig... Stel je voor...

C U

Gaat die Seat Toledo GT weer meedoen? Want indien ja, de Toledo GT reed vorig jaar in de kwalificatie een tijd van ongeveer 2:20, verbeter mij als ik fout ben, dus de Toledo GT is precies toch nog een stukske sneller. :)

All times are GMT +2. The time now is 17:30.