![]() |
Zo is het. Ik heb hier heel wat goede argumenten en ideeen zien langskomen. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de lui wiens werk het is evenementen te organiseren dit niet zelf ook al bedacht hebben. Maar het is toch lekker om een signaal af te geven als rechtgeaarde liefhebber.
De belangrijkste constatering heeft driesco al gedaan: begin van voren af aan met iets nieuws! Krachtiger kan het niet gezegd worden. Afstand doen van hetgeen dat ten onder gaat, blauwe blazers incluis. De grote vraag blijft natuurlijk: wie gaat die kar trekken en het initiatief nemen? Denk dat zon beetje alles wel gezegd is. We zien elkaar wel in Zolder binnekort als de aftrap weer begint. Kunnen we de boel es evalueren.Ik als Hollander begin iets eerder. 6 maart op Zandvoort de Final 6. Ook wel eens leuk voor jullie daar es te gaan kijken. Toegang is gratis ook de paddock kun je zo in. Enneh, geen vips. www.z-a-c.nl |
Quote:
En BRI heeft ook de draagkracht en ervaring niet, lees mensen - allez, denk ik - om er alleen aan te beginnen. Zoals je eerder al zei Quote:
;) |
Quote:
|
Ja, das helemaal waar. Maar dan ben ik met vakantie.
Veel plezier gewenst alvast. Over vroeg gesproken: wij hadden hier op 9 januari de Nieuwjaarsrace. 4 uur lang 62 voitures in de baan. Erg spectaculair. En uitermate gezellig met een kampvuurtje, BBQ en pintje langs de baan. Ouderwets! |
Quote:
|
hehehe we maker er t beste van. kom maar es langs in de mooiste bocht van Zandvoort: Scheivlak. Daar hebben we onze vaste stek met spandoeken en al, en nemen we een pintje. En ook als er weinig valt te beleven hebben we toch een hoop fun met zn allen. En dan nadien naar de paddock om met de piloten nog es na te praten. das dikke pret.
Tis inderdaad redelijk uniek voor nuchtere Hollanders maar wij voelen ons dr goed bij. Wat ons betreft is de dood nog ver weg en mogen ze ook met 40 opgevoerde brommobielen de baan op. En nu stop ik drmee. Tabee allemaal. |
Dat totaal nieuwe waar iedereen om vraagt gaat er volgens mij wel komen . Alleen denk ik dat het uit een totaal andere hoek gaat komen.
Piloten die tevreden zijn met de sfeer in de clubraces hebben 1 groot voordeel, nl: de deelnamekosten per jaar zijn gemiddeld 2500 euro lager voor een vergelijkbaar off. kampioenschap. De gebruikte materiaal voor piloten en wagens heeft geen vervaldatum zodat dit kan vervangen worden naar behoefte van de piloot en niet naar winst-behoefte van de fabrikant . Vergis u niet, er rijden daar ook prachtige en dure wagens rond en geld vinden om links en rechts eens een piste af te huren blijkt door de groeiende belangstelling steeds gemakkelijker te worden. Af en toe een uitnodiging om eens te gaan rijden bij een bevriende club in het buitenland en een leuk kampioenschap is de logische volgende stap. En dit alles zonder inmenging van bovenaf, zonder licentie internationaal gaan rijden, het moet kunnen. Voor mij betekent iets doen voor de autosport het volgende: Toon de mensen dat er voor weinig geld een toffe wagen kan worden gebouwd, eentje waar je praktich voor de prijs van de brandstof op vele plaatsen terecht mee kan. Deze manier van werken staat borg voor vele circuitkilometers voor weinig geld , schril contrast met de hedendaagse situatie waar men enorm veel wind moet maken om amper te rijden. Je mag nooit vergeten dat piloten de echte ambassadeurs zijn van onze sport en ik zie er liever tweehonderd die er samen 50.000 euro doorjagen dan eentje die er met die 50.000 Euro nog niet in slaagt om een kampioenschap vol te maken. |
Een herbronning is inderdaad nodig, maar binnen de bestaande, officiële structuren moet je geen heil verwachten. De meesten lopen daar met oogkleppen op, en in plaats van vooruit te kijken en naar een samenwerking te streven , is iedereen daar druk bezig met pogingen om zijn eigen, zinkende, schip drijvende te houden. Beste voorbeeld daarvan is de lange en bij momenten pathetische doodstrijd van de Clio Cup, zowel in België als in Nederland.
Op circuit is er dringend nood aan enkele eenvoudige, voor de amateur-racer betaalbare raceklassen. Die zijn er niet of nauwelijks meer. De Sprinters Cup is nog zowat het enige valabele alternatief. De Touring Cup is jarenlang een vluchthaven geweest voor beginnende teams of voor diegenen die de wapenwedloop in de Belcar niet meer konden of wilden volgen. Maar ook in de Touring Cup zijn de budgetten angstvallig aan het stijgen. Wie het voorbije jaar zijn oor te luisteren heeft gelegd in de BTCS-paddock, weet ook wel hoe laat het daar is. De ontevredenheid bij de amateur-piloten is er zeer groot en de roep om opnieuw een onafhankelijk ASAF-kampioenschap in te richten, klinkt steeds luider. Het succes van clubraces in Engeland en Duitsland of de Zomeravondcompetitie in Nederland bewijst dat er wel degelijk behoefte is aan zulke low-budget initiatieven. Waarom kan zoiets niet in Belgïë? Trouwens een bedreiging voor de grotere kampioenschappen vormt dit niet. Integendeel; talentrijke en ambitieuze piloten zullen, als ze het nodige budget bij elkaar krijgen, toch wel hun weg vinden naar Belcar, BTCS en dergelijke. "Back to basics" is ook in België dringend nodig. Volgens mij is "vijf voor twaalf" al lang voorbij. |
Tja, ik wacht er ook al even op. Ik snap niet waarom zoiets als de volvo 360 cup niet mogelijk is in Belgie. Ik heb het al tegen verschillende mensen gezegd de afgelopen jaren. Ne golf (2) gti of E30 cup dat moet toch mogelijk zijn. Onderdelen zijn op iedere straathoek te vinden. Veel mensen kunnen er nog zelf aan sleutelen en het budget is voor heel wat amateurs haalbaar. Er zitten hier toch mensen die genoeg ervaring moeten hebben om zoiets op te starten, ik denk maar aan eranracing bvb.
Als het er komt begin ik in ieder geval aan een autoke te timmeren, want ook dat spreekt mij aan in autosport. Op zo'n manier hebt ge geen vips nodig om te rijden, dat die dan maar hun nieuw schoenen gaan showen op ne belcarwedstrijd, ik zal mij wel op mijn niveau amuseren en ik heb tenminste tijd om onder mijne auto te liggen ipv te moeten naar VIPS zoeken die mijn mechaniekers betalen. FF |
Quote:
Wat betreft de stijgende kosten in de Touring Cup en BTCS. In de 17 jaar dat ik de autosport volg, heb ik nooit anders geweten dan dat er een nieuw kampioenschap wordt opgestart dat "de kosten beheersbaar wilt houden". Echter, na een paar seizoenen vinden handige jongens, achterpoortjes in de reglementen en is de concurrentie genoodzaakt om meer te investeren om te kunnen volgen. Altijd al geweest en zal altijd zo blijven. Tenzij je over erg strikte merkencups praat, natuurlijk. Ik wil effe nog iets anders aankaarten, een aspect dat de laatste jaren erg verwarrend is gebleken; de wildgroei aan eenzittersklassen. Geloof me vrij het is verdomd moeilijk om zoals in 2004, Italiaanse, Europese en Internationale F3000 uit mekaar te houden. We hadden we ook nog twee "Duitse" F3 kampioenschappen. World Series, Renault V6,etc. (We vergeten nog de Formula Palmer) En dan de FIA GT en De LMES, (waar ook GT's in mee reden). Hoe leg je dat in godsnaam op café allemaal uit aan iemand die interesse betoont? En dan zijn we verbaasd dat de modale krant weinig aandacht daaraan besteedt. (Er stond wel een voorbeschouwing op de LMES in Francorchamps in het Nieuwsblad). |
Quote:
Quote:
Quote:
Met betrekking tot VIPS is naar mijn mening voldoende gezegd. Ze zijn onmisbaar en er is ook niks mis mee zolang de gewone toeschouwer er niet onder gebukt gaat. Enkele punten die naar mijn mening aandacht verdienen als men meer publiek (dus niet VIPS) en niet sponsoren will trekken: 1. TV aandacht Aandacht op TV zorgt ervoor dat mensen in aanraking komen met de sport.Als de mensen het bestaan niet weten van een kampioenschap zullen ze nooit naar het circuit komen. Bovendien leveren TV uitzendingen 50.000 tot 150.000 (schatting) kijkers op. Dit is ook aantrekkelijk voor sponsoren, immers zulke bezoekersaantallen heb je niet op het circuit zelf. Bovendien raken ook sponsosren geinteresseerd die niet aan business-to-business (de al vaak genoemde (beruchte? ;)) VIPS) doen maar gewoon publiciteit willen bij het gewone volk. Ik vind het vreemd dat een kampioenschap met internationale uitstraling (kwa startgrid) zoals Belcar niet op TV te zien is.Waarom niet in de week na een race een samenvatting van een uur op een (1) van de Belgische commerciele zenders? Besteed dan niet alleen aandacht aan de race zelf maar laat ook het gebeuren achter de schermen zien, zoals de techniek die onder de motorkap zit, welke BV'ers staan dronken te worden in de VIP tent (;)), enzovoort. Eventueel de race live via live-stream uitzenden zoals op Zandvoort vaak het geval is. Ik snap overigens wel dat TV (en aandacht in andere media) alleen is weggelegd voor de grotere kampioenschappen (Belcar) en niet voor kleinere kampioenschappen (Nederlandse ZAC). 2. Website Zorg voor een goede website, dus met nieuwtjes, uitslagen, standen, info over deelnemers, info over de diverse klasses, enzovoort. En zorg dat de website ook geregeld vernieuwd worden, dus niet dat het laatste nieuwsbericht van 3 maanden geleden is. Teams/coureurs hebben natuurlijk ook een belangrijke taak bij het aanleveren van nieuws. 3. Activiteiten op het circuit Zorg dat er voor het publiek voldoende te beleven is op het circuit.Dus een pitwalk, handtekeningsessie, optreden van artiesten (zodat meegekomen partners/kinderen die niet van autosport houden ook tevreden zijn).Probeer het voor elkaar te krijgen dat toeschouwers binding krijgen met een team of coureur. Kortom geef ze de kans (via gratis of goedkope (geen F1 prijzen) merchandising) om fan te worden van een coureur of team.Zorg dat er geen lange pauzes tussen de races zitten. Zoals ze in Amerika zeggen: Just my 2 cents. |
Dat het 5 voor 12 is moet niet meer gezegd denk ik, voor mij maakt het zelfs niet uit wie er waarom als toeschouwer is op uitnodiging van of als (echte) autosportliefhebber, hoe meer volk hoe beter !!!!
Voor de malaise in de TC acht ik vooral de organisator mede verantwoordelijk; Zolder is eveneens VZW en petje af voor alle medewerkers die daar naast de baan staan en alle anderen die zich daar onbaatzuchtig inzetten om ons "Toch nog de mogelijkheid geven om te kunne racen" maar helaas denk ik dat een BVBA een betere omschrijving zou zijn. Ik erger mij al jaren aan het steeds hoger wordende inschrijvingsgeld (waarbij nooit enige meerwaarde aan het kapioenschap is gegeven) maar het zijn zeer mooie koersen om te rijden , bovendien is er geen alternatief. Ik wil dan ook dries ff vermelden dat als er een alternatief kapioenschap zou zijn ik zeeeeer geïntresseerd ben, had trouwens gehoopt dat dit jaar de GDC terug opgestart zou worden maar helaas... Mischien moeten alle teams uit de ZTC zich eens groeperen en een "gezamelijk" standpunt innemen om door te geven aan de organisatie...... |
de terugval van de TC lijkt mij te wijten aan de interessante voorwaarden die de BTCS kan voorleggen:
- veel verscheidenheid wb circuits - geen geluidsnormen die veel TC-teams hun weekends verbrodden - toch ondertussen wel enkele topteams die het kampioenschap veel uitstraling geven zonder dat de kleine amateur vergeten wordt! Ik denk ook dat menig team dat al enkele jaren TC rijdt, wel begint uit te kijken naar andere circuits, je kent zolder dan wel als je broekzak, niet? Waarmee ik niet wil zeggen dat TC niet leuk meer kan zijn, maar ik zou toch iets meer variatie willen ... de naam ZTC zou dan wel moeten veranderen denk ik ;) Iedere keer op hetzelfde circuit rijden (op één race na) is waarschijnlijk een sterkte en zwakte tegelijk van het kampioenschap, samen met de geluidsnormen ... Ergens te vergelijken met de supermeetings, waar je steeds hetzelfde aanbod krijgt! Meer variatie is leuker voor de mensen hé. Ik moet zelf toegeven dat ik nog nooit meer dan twee keer op één seizoen naar de Belcar ben gaan kijken! Het product moet aanspreken en daarom moet je zien dat je wat evolueert, differentieert ... want de autosportfans zijn niet prijsgevoelig ... de 24uren van Franco, F1, DTM, ... bewijzen het! Men wil gerust betalen voor kwaliteit, maar iedere keer hetzelfde aanbieden is duidelijk geen garantie voor succes. Al spelen er natuurlijk nog genoeg andere factoren mee hé! Mij spreekt het anderzijds ook wel aan om eens een seizoentje TC te rijden, maar ik denk dat ik het wat beu zou worden om er langer in te zitten, al blijft het natuurlijk superplezant als je kan rijden, en waar het plaatsvindt is dan misschien toch een beetje ondergeschikt. Maar voor de toeschouwers is zeker de nodige differentiatie een noodzaak. En inderdaad, een zeer goedkope cup kan op korte termijn een oplossing zijn, zoals bv die volvootjes, maar ik weet niet hoe lang men dat kan volhouden. Als ik zie hoe het niveau bij ons in de fun cup altijd maar stijgt (cf rondetijden eerste jaren en nu!) , ook de budgetten gaan omhoog ... een vergelijking met ons eerste jaar, ondertussen zes jaar geleden, en nu voor eigenlijk hetzelfde te krijgen ... amai toch verschieten dan! Al zakken de rondetijden wel! maar soit, mijn gedacht ... |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 09:50. |