De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 Gp Usa (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10837)

airco 21-06-2005 13:10

Quote:

Originally Posted by marcel
1) waar
2) misschien ook waar. over dat 2de type band werd hoegenaamnd niks gezegd. hadden ze die bij? of was dat 2de type ook niet veilig genoeg?
3) dat type band dat ze hebben laten overvliegen mochten ze niet gebruiken. Michelin heeft gezegd dat dat type waarschijnlijk wél veilig zou zijn, maar trager. wat u zegt klopt dus van geen kanten.
4) - het mom van de veiligheid? crash van Ralfke niet gezien op vrijdag? de veiligheid was wel degelijk in het gedrang. Ralf is daar goed weggekomen, geluk verslijt snel.
- wat meer pitstops? 73 ronden, om de 9 ronden binnenkomen (want ze konden geen 10 ronden mee, die banden). dat zijn dus 8 pitstops op 1 race, zonder dat er benzine getankt wordt. maak daar dus maar 10 van. dat is ook geen intressante wedstrijd, dat zou nog meer theater zijn dan helemaal niet aan de start komen.
- niet-conforme banden. De teams deden een voorstel: met nieuwe banden rijden, maar zij geen punten scoren. weerlegd door de FIA. voorstel FIA: met nieuwe banden rijden, en een "andere sanctie" krijgen. dus een sanctie oplopen die niemand nog kent. wie gaat daarvoor kiezen?
5) dat snap ik al helemaal niet?

en 6) die blablabla's kan je maar beter achterwege laten. ik kan begrijpen dat je verontwaardigd bent, maar dan nog is dat niet nodig, en enkel storend.

CORRECTIE

2) Dat type band dat ze overvlogen mochten ze wel gebruiken. Weliswaar met een penalty ... Maar geen uitsluiting uit de race. De penalty zou niet meer dan gerechtvaardigd zijn voor de overtreding van het technisch reglement.

Quote:

Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future.
bron: http://www.planet-f1.com/news/story_19978.shtml

Conclusie
Michelin heeft van de FIA wel degelijk een mogelijkheid gekregen om op een veilige manier deel aan de GP. Winnen was weliswaar quasi onmogelijk geweest ... Maar daarover hadden ze gezien de gortige blunders van Michelin ook niet over te klagen.
Hoe iemand hie de FIA en Ferrari heeft kunnen bijsleuren ... :frusty:

Raceboy 21-06-2005 13:14

wat ik dus ook al zei ion de andere thread. hoe kannet nu dat de FIA niet weet wat de straf is?

A.J. 21-06-2005 13:52

bron : crash.net

wijze woorden van Nigel Mansell

Nigel Mansell has said that the US Grand Prix farce could well spell the end of F1 in America.

The former world champion told British tabloid newspaper, The Daily Mail that he was 'disgusted', 'saddened' and 'angry' that such a 'race' could be allowed to happened.

"It was, frankly, a sick joke and although I am long retired and was 4,000 miles away, I felt humiliated and embarrassed by what went on. It was like watching someone commit suicide in public," he told the 'paper.

"You cannot blame Michelin. I thought it was very brave of them to declare their concern over the integrity of their product and advise the teams.

"You cannot really blame the teams, who had to react to the advice they were given and not risk the safety of their drivers.

"When the safety of drivers and, possibly, supporters comes into question, you don't mess about. You do whatever is necessary in order to race. A compromise had to be found. And that compromise was a chicane being installed at that final fast corner. Simple and effective. It has been done before. It could have been done again overnight on Saturday and the race could have gone ahead and the public been entertained."

"I don't want to get involved in the politics of F1, but it strikes me as an incredibly sad reflection on the state of the sport that, for whatever reason, a satisfactory deal could not be not achieved in a such a generous timescale," he continued.

"Instead, we have surely seen the end of F1 in the United States. This was a worldwide sporting spectacle at one of the foremost motor racing venues in the world. I drove in the States in 1993 and know their fans' attitude; they expect entertainment and value for money.

"My heart goes out to all those thousands of F1 fans who travelled from across America - not to mention those who came from overseas. They will not want anything more to do with F1."

Mark 21-06-2005 21:57

De FIA blijft op oorlogspad, een van de laatse stuiptrekkingen?

Quote:

report from French news agency AFP reveals that the FIA could order the seven Michelin-shod Formula 1 squads that boycotted last week's United States Grand Prix to pay a collective fine of circa $16 million, destined to refund the paying customers who attended the event at the Indianapolis Motor Speedway.

http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/17736/

A.J. 21-06-2005 22:13

Als ik bij die 7 teams hoorde die zouden aangeklaagd worden door de FIA dan zette ik aan om de volgende GP gewoon niet te komen opdagen. Dan hebben ze echt geen 12 wagens en zit de FIA helemaal op zijn gat.
Met die 7 teams zou ik dan met de circuits gaan babbelen en ieder 3 wagens inzetten.
FIA, Mosley, Bernie, Todt en Ferrari zouden snel terug krabbelen.

Michelin maakte een fout maar als ik iets organiseer en de dag voordien krijg ik een melding dat alles wel eens in duigen zou gaan vallen, dan moet ik als organisator snel handelen. De FIA heeft niet gehandeld en is even schuldig want ze hadden alle tijd en mogelijkheden om te handelen.

Mark 21-06-2005 22:46

Quote:

Originally Posted by A.J.
FIA, Mosley, Bernie, Todt en Ferrari zouden snel terug krabbelen.

Idd, als de fabrikanten hun powerplay gaan uitbuiten dan slikken Max, Bernie en Ferrari wel. Money rules!

O ja, we kunnen het ontslag van Max in gang zetten :D

Quote:

Max Mosley to Resign to the FIA Presidency

To: FIA Board of Directors
We the followers and supporters on Motorsports in general and Formula One in particular, on the grounds of common sense, honesty and respect for the Sport, demand the resignation of Mr. Max Mosley to the presidency of the FIA, after arbitrarily imposed measures by him regarding the use of tyres have brought the sport into disrepute, his show of disregard and respect towards the followers and supporters of Formula One World Championship, and his appaling lack of organizational and administrative skills, flexibility, common sense, and sound public relations, ultimately led to the 2005 United States Grand Prix farce.

Sincerely,

The Undersigned

http://www.petitiononline.com/MMRFP05/petition.html

bluelite 21-06-2005 23:25

De enigen die erover beslissen of Mosley vertrekt, dat zijn de leden van de FIA zelve, daar kan de gewone man niets aan doen.

En Mosley treft eigenlijk geen schuld, want hij past niets anders dan de regels toe. Trouwens, wat het invoeren van reglementen betreft: daarvoor moet hij de goedkeuring krijgen van verschillende instanties van de FIA. Mosley kan dus niet zomaar zijn goesting doen. Net als een premier, die niet zomaar het wetboek kan aanpassen. Daarvoor heb je nog steeds de goedkeuring van het parlement nodig.

airco 22-06-2005 00:11

Quote:

Originally Posted by Mark
Idd, als de fabrikanten hun powerplay gaan uitbuiten dan slikken Max, Bernie en Ferrari wel. Money rules!

O ja, we kunnen het ontslag van Max in gang zetten :D

Wel dit is nu net wat in mijn ogen niet mag gebeuren ... Door een totale afscheuring te krijgen van een reeks automobielfabrikanten die hun eigen speeltuintje gaan oprichten komen we in een soort situatie waar eigenlijk niemand nog de baas is.
Dat is een slechte zaak ... Kijk naar om het even welke sport in de wereld ... OVERAL is er een overkoepelende onafhankelijke organisatie die erover waakt dat er regels zijn ... en die regels worden toegepast ... Ook al gaan die lijnrecht in tegen het belang van een reeks deelnemers.

Net die organisaties zorgen ervoor dat competities op een faire en transparante manier plaatsvinden.

In heel het GPWC verhaal vind je van zo een overkoepelende organisatie nergens iets terug ... Het wordt maw een allegaartje waar van een concrete regelstructuur niets te vinden is.

-------------------------------

Pas op ... Van mij moet alles niet in regels gegoten zijn .... Maar dan heb je te maken met entertainment. Dat is nu net het kruispunt waar de autosport en de formule 1 in het bijzonder opstaat:

Ofwel wordt er gekozen voor ENTERTAINMENT.... Dan spreken we over auto<s>sport</s> ... en dan gaat de formule 1 (de GPWC versie) thuishoren in het rijtje van:
- Kartingevenement in Paris Bercy
- Monster Trucks in het Sportpaleis
- en zulke zaken meer

Ofwel is er wel een duidelijke set regels die bindend zijn ... en dan hoort het thuis in de categorie SPORT.

---------------

Als binnen 2 weken bij de start van de Tour de France blijkt dat Lance Armstrong, J.Ullrich, Vinokourov, Pettachi, McEwen en Boonen samen met het halve peleton doping hebben gebruikt ... Dan mogen die in een sport die zichzelf respecteert niet starten. Dat dan een Mr Nobody de Tour de France zou winnen is dan oververdiend ... Hij is dan de beste van al diegenen die de regels respecteren.
Natuurlijk is zoiets voor een organisatie als de Tour de France en het wielrennen een DRAMA ... Toch mag er dan niet gezegd worden van ... We zien het zo maar door de vingers ... zodat ze mogen starten ... Anders zijn toeschouwers en sponsors niet tevreden

-------------------------------

Uit vele reacties die ik hier heb gelezen blijkt in mijn ogen dat voor velen de grens tussen sport en entertainment vervaagt.

Het is ideaal als sport hand in hand kan gaan met entertainment. Maar sport mag niet het slaafje worden van de entertainment industrie.

camso belgium 22-06-2005 21:07

Als buitenstaander, want de F1 interesseert mij geen moer meer - ik wil namelijk spektakel zien en geen treintje rijden waarbij een artificiele interventie (pit stops) moet zorgen voor een plaatswissel - stel ik vast dat de ganse discussie zich resumeert tot pro of contra Ferrari fans.
Voor de Pro's heeft de FIA volgens de regels gehandeld en is Michelin de grote boosdoener. Voor de contra's is Max de doodgraver.
Zoals reeds gezegd: de volgende weken worden kapitaal voor de machtsstrijd (en het woord kapitaal is hier bijzonder op zijn plaats want het wordt een strijd om het kapitaal) tussen het ene blok: FIA, Bernie en Ferrari en de anderen.
Sterk punt voor de "anderen" is dat Sauber met BMW motoren gaat rijden; dus opnieuw een team vastgeankerd bij de "afvalligen".
Wie, zoals één van de vorige intervenanten sport en entertainment in de F1 nog wil scheiden is, me dunkt, toch wel naief. F1 heeft totaal NIETS meer met sport te maken.
Tot slot: de Michelin aandelen op de beurs hebben merkwaardig genoeg zeer goed stand gehouden. Nu nog een beetje de "security first" uitspelen en Michelin wordt nog de grote winnaar van laatste F1 in de USA onder het management van Max en Bernie.

Raceboy 22-06-2005 21:30

de eerste amerikaan heef zijn fortuin al geroken:

Quote:

* Niet alleen de FIA is boos over het
fiasco van zondag, ook de toeschouwers
reageren. Larry Bowers, een inwoner van
Colorado, eist via het gerecht zijn
geld terug voor de vijf tickets die hij
kocht en voor de heen- en terugreis
naar Indianapolis. Hij spande een
rechtszaak in tegen de FIA, Michelin,
de zeven teams die de race boycotten en
het circuit van Indianapolis.

bron: vrt tt

smiley 22-06-2005 21:41

Quote:

Originally Posted by raceboy
de eertse amerikaan heef zijn fortuin al geroken:

die amerikane klagen toch alles en iedereen aan hé.... maja hij heeft wel gelijk... 6 auto's.. van spanning gesproken... :cool:

schumivill 22-06-2005 22:43

Effe mij gedacht,simpel..

Neem nu,michelin had laten racen,en "god weet wie" knalde door een bandenprobleem in de muur,en was zwaar gewond,of dood...

Wat ging het dan geweest zijn? Michelin had maar moeten terugtrekken?

Senna hetzelfde,hij had geen zin in racen die zondag,wat nu dat hij zich had teruggetrokken?

Senna was een watje,en ging te oud worden voor de F1..

Het is altijd iets denk ik,ik geef michelin gelijk,slechte banden,maaaaarrr ook de piloten niet laten racen..omdat het niet veilig was,vind ik normaal..

Schijnvertoning ja,maar ik hoop dat de toekomst er wel bij vaart!

Nicki_Mks 23-06-2005 11:15

Max Mosley over de chicane: <i>It would be like making all the athletes in a 100m sprint run barefoot because some had forgotten their shoes.</i> :D

AlesiRed27 23-06-2005 20:05

Mosley moet daar voorzichtig mee zijn, als je dat interpreteert als "De 7 teams vergaten hun banden mee te nemen..." - een wereld van verschil...

't Is meer, de athleten kunnen niet lopen omdat "Naaik" geen goeie schoenen bijhad...

Veloce 24-06-2005 00:12

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
Mosley moet daar voorzichtig mee zijn, als je dat interpreteert als "De 7 teams vergaten hun banden mee te nemen..." - een wereld van verschil...

't Is meer, de athleten kunnen niet lopen omdat "Naaik" geen goeie schoenen bijhad...

Inderdaad, en in dat geval zou niemand het in zijn hoofd halen om de IAAF, of de atleten die hun schoenen van Puma kregen, van iets te beschuldigen.
Dan zou alleen Naaik de schuld krijgen!

AlesiRed27 24-06-2005 07:52

Ach, als je ziet op de diverse fora op het internet, is de discussie nog steeds laaiend...

Ik zit echt met spanning te wachten wat er woensdag gaat gebeuren...

Vermoedelijk wordt het iets a la geldboete, plus puntenaftrek voor de teamkampioenschappen. Ik hoop niet dat ze aan de punten voor de rijders zelf gaan sleutelen. Uiteindelijk ben je als rijder maar een "bediende" in je team.

marcel 24-06-2005 12:37

ik denk niet dat punten kunnen aftrekken, aangezien er geen punten gescoord werden.
zal vooral een geldboete.
als de FIA creatief is, kunnen ze ook elk team afzonderlijk voor een andere GP schorsen (vb Mclaren voor Spa, BAR voor Monza, Renault voor China,....), daarmee kan je de teams schorsen, zonder dat je weer een wedstrijd met 6 krijgt. maar de de FIA en creativiteit, het is gebleken dat dat een utopie is.

Mark 24-06-2005 20:33

De cijfertjes van de US GP:

Quote:

U$ 16 miljoen voor de toeschouwers die hun geld terug willen
U$ 25 miljoen die de Indianapolis Motor Speedway jaarlijks aan de Formula One Management Company van Bernie Ecclestone betaalt.
U$ 10 miljoen die betaald is voor het transport vanuit Canada naar Indianapolis

http://www.autosport.nl/actueel/news...2&bericht=1107
Mocht de F1 niet meer terugkeren naar Indy dan hebben de lokale horeca en hotels U$ 220 miljoen minder omzet. Trouwens, circuits verdienen alleen maar geld aan verkochte kaartjes...........zou Indy dan 9 miljoen verlies maken bij deze GP indien alles goed gegaan was?

Mark 28-06-2005 21:48

Ergens diep verscholen in deze thread maakte AJ melding van de uitspraken van Martin Brundle op de Britse TV. Strekking van die woorden was dat het asfalt op Indy danig veranderd was en dat Bridgestone via zustermerk Firestone reeds een verkapte test achter de rug had tijdens de voorbereiding op de Indy 500.

Dat argument heeft Michelin nu in zijn "verdediging" opgenomen:

Quote:

“Michelin was not allowed to test on the resurfaced track before the race weekend, and therefore needed to make several assumptions about the surface, the race and its interaction with the tires,” the e-mail stated. “Bridgestone (through its Firestone brand) participated in the Indianapolis 500, which allowed it to experience the new surface ahead of the F1 race.”

Back in early April, Firestone’s first IRL test at the newly “diamond-grinded” IMS track was halted after the company perceived an "uneven" wear rate provoked by the new surface. The company's tires eventually performed fuss-free throughout the month of May.

Volledig artikel:
http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/17892/
Zoals reeds eerder opgemerkt door marketeer Huudo..........Michelin kon weleens als overwinnaar uit de bus komen ;)

A.J. 28-06-2005 23:39

Quote:

Originally Posted by Mark
Ergens diep verscholen in deze thread maakte AJ melding van de uitspraken van Martin Brundle op de Britse TV. Strekking van die woorden was dat het asfalt op Indy danig veranderd was en dat Bridgestone via zustermerk Firestone reeds een verkapte test achter de rug had tijdens de voorbereiding op de Indy 500.

Dat argument heeft Michelin nu in zijn "verdediging" opgenomen:

Zoals reeds eerder opgemerkt door marketeer Huudo..........Michelin kon weleens als overwinnaar uit de bus komen ;)

Dit zeg ik reeds van in het begin. De FIA gaat zwaar in de fout. Michelin kan de FIA aanklagen omwille van het in discrediet brengen van hun naam.
Michelin had vorig jaar banden die de banking in Indianapolis langer als 10 ronden konden trotseren. Nu niet. Denken jullie nu echt dat Michelin hun goede banden thuislaat om met onveilige banden te gaan racen???
Ze zijn duidelijk op het verkeerde been gezet door niet op de juiste manier ingelicht te worden i.v.m. de toestand van de piste door : FIA, Indianapolis en ook Bridgestone.
Toen Michelin dan de problemen opmerkte en voor de veiligheid van zijn piloten koos werden ze belachelijk gemaakt...
Michelin gaat in mijn ogen vrijuit en kan klacht indienen wegen laster en eerroof. De teams kunnen klacht indienen in de vorm van : poging tot slagen en verwondingen want FIA verplichtte de teams ertoe om te starten met onveilige banden met zogoed als zeker nog enkele gewonden.
Dit is zelfs met voorbedachte rade :D

Michelin + michelin-teams vrijuit
FIA, Indianapolis op beklaagdenbankje met Bridgestone als medeplichtige

Veloce 29-06-2005 00:59

Onbegrijpelijk dat een statement van Michelin door sommigen zomaar voor waar wordt aangenomen zonder eens verder te kijken dan hun neus lang is.

Blijkbaar was Michelin niet op de hoogte van de problemen met het wegdek in Indianapolis, de rest van de wereld wel! Wel erg slordig naar mijn mening.
Verschillende persberichten van april en mei spreken van de problemen die er geweest zijn met het asfalt (zie o.a.: http://www.joliet.com/joliet/raceway.../j17indy.html).
Dat had Michelin toch ook kunnen weten.

Quote:

Back in early April, Firestone’s first IRL test at the newly “diamond-grinded” IMS track was halted after the company perceived an "uneven" wear rate provoked by the new surface. The company's tires eventually performed fuss-free throughout the month of May.
Hier wordt geinsinueerd dat de problemen zijn opgelost met andere banden, maar hier wordt de waarheid geweld aangedaan.
De problemen werd voornamelijk opgelost door een nieuwe behandeling van het wegdek.

De kern van de zaak zit gewoon in de 2e soort band die Michelin bij zich mocht hebben.
De 2e soort band die bedoeld is als verzekering tegen de mogelijkheid dat de 1e band niet geschikt is voor een volledige race, maar die het absoluut WEL een volledige race moeten kunnen volhouden.
Maar in hun persbericht spreekt Michelin daar niet over.

Ik ben eens benieuwd met wat voor verhaal Michelin na Turkije op de proppen komt, want ik geloof niet dat ze daar al hebben kunnen testen....
Wordt het daar dan weer zo'n farce als in de USA?

airco 29-06-2005 01:07

Quote:

Originally Posted by A.J.
Dit zeg ik reeds van in het begin. De FIA gaat zwaar in de fout. Michelin kan de FIA aanklagen omwille van het in discrediet brengen van hun naam.
Michelin had vorig jaar banden die de banking in Indianapolis langer als 10 ronden konden trotseren. Nu niet. Denken jullie nu echt dat Michelin hun goede banden thuislaat om met onveilige banden te gaan racen???
Ze zijn duidelijk op het verkeerde been gezet door niet op de juiste manier ingelicht te worden i.v.m. de toestand van de piste door : FIA, Indianapolis en ook Bridgestone.
Toen Michelin dan de problemen opmerkte en voor de veiligheid van zijn piloten koos werden ze belachelijk gemaakt...
Michelin gaat in mijn ogen vrijuit en kan klacht indienen wegen laster en eerroof. De teams kunnen klacht indienen in de vorm van : poging tot slagen en verwondingen want FIA verplichtte de teams ertoe om te starten met onveilige banden met zogoed als zeker nog enkele gewonden.
Dit is zelfs met voorbedachte rade :D

Michelin + michelin-teams vrijuit
FIA, Indianapolis op beklaagdenbankje met Bridgestone als medeplichtige

ff gas terugnemen he ... want er zijn wel een aantal zaken die je redenering eventjes doorkruisen

1) Dat een bepaald team al op een circuit (met nieuwe tarmac) kan gereden hebben in een andere race-serie valt nauwelijks te vermijden. Een en ander zou bv uitsluiten dat een bandenmerk in meer dan 1 autosportklasse actief is. Dit staat haaks op de huidige realiteit.
2) Hoewel Bridgestone vermoedelijk wel iets van testdata had moet je de prakische bruikbarheid hiervan wel eventjes relativeren door de verschillen in snelheid, wagens, bandenconstructie, ... etc tov de Indy Cars
3) Michelin was door de bandenproblemen van verschillende teams tijdens de voorbereiding van de Indy 500 al gewaarschuwd dat het nieuwe tarmac extreme eisen stelt. Ik veronderstel dat ze in Clermont-Ferrant ook TV kijken. Hoewel ze natuurlijk geen (exacte) testdata hadden konden ze wel bij de keuze van hun 2 bandensets de nodige extra veiligheidsmarge's inbouwen.
4) Het gebeurt wel meer tijdens een seizoen dat teams met een quasi volledige onzekerheid naar een bepaald circuit moeten trekken ... vb zijn bv de GP van Turkije ... of de afgelopen jaren Bahrein en Maleisië etc.
Het argument dat je geen testdata hebt mag dan ook niet als excuus dienen om geen "safe option" te voorzien
5) Dat Michelin vorig jaar de bocht in kwestie wel langer dan 10 ronden aankon is geen referentie aangezien die duidelijk verschillende bandenregels en de hierdoor gewijzigde constructie van de banden. Over verschillen in downforce waardoor je andere zijdelingse krachten hebt, hebben we dan nog niet gesproken.

----------------------------------

Ik denk dat je met de argumenten die je hier aanhaalt er hoogstens sprake is van een verzachtende omstandigheid ...

Raceboy 29-06-2005 13:05

Ik snap niet wat iedereen nog over die diamond grinding bezig is. Firestone had inderdaad problemen tijdens de testen voor de Indy 500. Maar dat kwam omdat ze niet heel het circuit hadden gedaan. Op de naden tussen de twee hadden ze dan problemen. Het probleem bij de michelins was de 800KG vertical load die in T13 op de band was gezegd. Ja dat was vorig jaar ook al zo maar toen waren de banden anders geconstrueert omdat ze niet zo lang mee moesten gaan. Michelin heeft dan den banden van Spanje naar Indianapolis gevlogen maar ook die zijn niet gebouwd op die krachten. De reden dat michelin deze problemen heeft en bridgestone niet is omdat een michelin een hoek loopvlak- zijkant van de band van bijna 90° heeft zo komt er meer rubber op de baan maar de krachten in de bochten komen zo wel zwaarder aan.

Raceboy die met de renault-michelinbril ook de zaken nog nuchter kan zien

AlesiRed27 29-06-2005 19:32

Hey,

Hier is de gezamenlijke statement van de rijders zelf... Leuk pluspuntje, je hebt meteen alle rijders hun handtekening :D

Lees het hier...

Raceboy 13-07-2005 20:25

Quote:

The seven Michelin Formula One teams who have been found guilty of damaging the sport over the Indianapolis tyre fiasco could have their convictions overturned within a matter of days, Autosport-Atlas can exclusively reveal.

The move, which would almost certainly bring a dramatic end to simmering political tensions in the sport ever since the events at the United States Grand Prix, is looking increasingly likely after high level sources revealed that an emergency FIA Senate hearing has been called for Thursday to listen to fresh evidence from the teams.

bron:autosport.com
zoals altijd, veel gezaag weinig dat er gebeurd.

Raceboy 14-07-2005 21:27

tis nu zelfs officieel: de fia wil de straf intrekken:

Quote:

Following receipt of a dossier of new evidence relating to events at the 2005 United States Grand Prix submitted to the FIA by BAR, McLaren, Renault, Sauber, Toyota and Williams, the FIA Senate met in Monaco on 14 July. Ron Dennis attended the meeting, having been appointed representative of six Michelin teams. He was accompanied by Christian Horner from Red Bull Racing.

Having examined the new evidence and discussed it with Mr Dennis and Mr Horner, the Senate was satisfied that the teams were contractually bound to follow the instructions of their tyre supplier and that their tyre supplier had expressly prohibited them from racing at the Indianapolis Motor Speedway in its licensed configuration. Recognising that for both sporting and legal reasons it was impossible for the FIA to authorise a change to the circuit configuration and that both the FIA and the teams could have faced serious legal difficulties in the United States had they not observed to the letter their respective rules and contractual obligations (particularly had there been any kind of accident), the Senate was of the view that having regard to this new evidence, disciplinary proceedings against the teams had ceased to be appropriate and were no longer in the interest of the sport.

The Senate will therefore recommend to the World Motor Sport Council that the guilty verdict of 29 June against the teams be cancelled. It is anticipated that this recommendation will be put to the World Motor Sport Council by means of a fax vote in the next few days.

sledge 14-07-2005 21:57

Vreemd verhaal dit, dat een leverancier van goederen aan een bedrijf datzelfde bedrijf kan verplichten om die goederen niet te gebruiken.
Volgens mij (maar wie ben ik), heeft de fia gezocht naar een goede reden om de teams te straffen, nadat deze met acties gedrijgt hadden. Bewijsmateriaal van deze soort zou normaal gesproken binnen een paar uur al gekend moeten zijn. niet...?

camso belgium 15-07-2005 00:01

Wat een fantastische tekst. De FIA zit op de knïeën maar door deze tekst lijden ze geen gezichtsverlies. Politiek van de hoogste plank.
Max heeft waarschijnlijk gedacht "if you cannot beat them, join them"
Mijn voorspellingen van na de USA Grote Prijs lijken uit te komen (zie vroeger in dit forum)
Max heeft het pleit verloren. De rebellen gaan het heft van het F1 gebeuren in hand nemen. Bernie heeft aan de zijkant afgewacht en gaat nu het kamp van de winnaars kiezen (beter minder centen dan helemaal geen centen). De Formule 1 gaat verder onder de FIA paraplu organiseren, maar de FIA zal nog alleen dienen voor het decorum en enkele graantjes zullen ze ook mogen meepikken.
Laatste onzekerheid is of Paultje Stoddart baas/woordvoerder zal worden van de rebellen. Rad van de tong is hij zeker, maar is hij representatief genoeg? Ik begin te twijfelen; nu alles opgelost lijkt (weliswaar met nieuwe spelregels) is een doordrammer type als Stoddart misschien niet geschikt.
Ik denk dat wij in de nabije toekomst alleen nog van beide kanten zegevierende berichten zullen horen hoe eendrachtig men wel is en hoe goed de toekomst van de F1 er wel uitziet.
De grote onbekende blijft nog wat met Ferrari zal gebeuren. Enerzijds zou het een godsgeschenk zijn voor het noodlijdende Fiat Groep om geen 12 miljard BF (neen geen Euro) per jaar meer te moeten uitgeven; anderzijds is de deelname van Ferrari toch een fantastische vitrine voor de Fiat groep en zo slecht het Fiat gaat, zo goed gaat het Ferrari. Mijn glazen bol is nog volledig duister.

All times are GMT +2. The time now is 02:23.