![]() |
Quote:
CORRECTIE 2) Dat type band dat ze overvlogen mochten ze wel gebruiken. Weliswaar met een penalty ... Maar geen uitsluiting uit de race. De penalty zou niet meer dan gerechtvaardigd zijn voor de overtreding van het technisch reglement. Quote:
Conclusie Michelin heeft van de FIA wel degelijk een mogelijkheid gekregen om op een veilige manier deel aan de GP. Winnen was weliswaar quasi onmogelijk geweest ... Maar daarover hadden ze gezien de gortige blunders van Michelin ook niet over te klagen. Hoe iemand hie de FIA en Ferrari heeft kunnen bijsleuren ... :frusty: |
wat ik dus ook al zei ion de andere thread. hoe kannet nu dat de FIA niet weet wat de straf is?
|
bron : crash.net
wijze woorden van Nigel Mansell Nigel Mansell has said that the US Grand Prix farce could well spell the end of F1 in America. The former world champion told British tabloid newspaper, The Daily Mail that he was 'disgusted', 'saddened' and 'angry' that such a 'race' could be allowed to happened. "It was, frankly, a sick joke and although I am long retired and was 4,000 miles away, I felt humiliated and embarrassed by what went on. It was like watching someone commit suicide in public," he told the 'paper. "You cannot blame Michelin. I thought it was very brave of them to declare their concern over the integrity of their product and advise the teams. "You cannot really blame the teams, who had to react to the advice they were given and not risk the safety of their drivers. "When the safety of drivers and, possibly, supporters comes into question, you don't mess about. You do whatever is necessary in order to race. A compromise had to be found. And that compromise was a chicane being installed at that final fast corner. Simple and effective. It has been done before. It could have been done again overnight on Saturday and the race could have gone ahead and the public been entertained." "I don't want to get involved in the politics of F1, but it strikes me as an incredibly sad reflection on the state of the sport that, for whatever reason, a satisfactory deal could not be not achieved in a such a generous timescale," he continued. "Instead, we have surely seen the end of F1 in the United States. This was a worldwide sporting spectacle at one of the foremost motor racing venues in the world. I drove in the States in 1993 and know their fans' attitude; they expect entertainment and value for money. "My heart goes out to all those thousands of F1 fans who travelled from across America - not to mention those who came from overseas. They will not want anything more to do with F1." |
De FIA blijft op oorlogspad, een van de laatse stuiptrekkingen?
Quote:
|
Als ik bij die 7 teams hoorde die zouden aangeklaagd worden door de FIA dan zette ik aan om de volgende GP gewoon niet te komen opdagen. Dan hebben ze echt geen 12 wagens en zit de FIA helemaal op zijn gat.
Met die 7 teams zou ik dan met de circuits gaan babbelen en ieder 3 wagens inzetten. FIA, Mosley, Bernie, Todt en Ferrari zouden snel terug krabbelen. Michelin maakte een fout maar als ik iets organiseer en de dag voordien krijg ik een melding dat alles wel eens in duigen zou gaan vallen, dan moet ik als organisator snel handelen. De FIA heeft niet gehandeld en is even schuldig want ze hadden alle tijd en mogelijkheden om te handelen. |
Quote:
O ja, we kunnen het ontslag van Max in gang zetten :D Quote:
|
De enigen die erover beslissen of Mosley vertrekt, dat zijn de leden van de FIA zelve, daar kan de gewone man niets aan doen.
En Mosley treft eigenlijk geen schuld, want hij past niets anders dan de regels toe. Trouwens, wat het invoeren van reglementen betreft: daarvoor moet hij de goedkeuring krijgen van verschillende instanties van de FIA. Mosley kan dus niet zomaar zijn goesting doen. Net als een premier, die niet zomaar het wetboek kan aanpassen. Daarvoor heb je nog steeds de goedkeuring van het parlement nodig. |
Quote:
Dat is een slechte zaak ... Kijk naar om het even welke sport in de wereld ... OVERAL is er een overkoepelende onafhankelijke organisatie die erover waakt dat er regels zijn ... en die regels worden toegepast ... Ook al gaan die lijnrecht in tegen het belang van een reeks deelnemers. Net die organisaties zorgen ervoor dat competities op een faire en transparante manier plaatsvinden. In heel het GPWC verhaal vind je van zo een overkoepelende organisatie nergens iets terug ... Het wordt maw een allegaartje waar van een concrete regelstructuur niets te vinden is. ------------------------------- Pas op ... Van mij moet alles niet in regels gegoten zijn .... Maar dan heb je te maken met entertainment. Dat is nu net het kruispunt waar de autosport en de formule 1 in het bijzonder opstaat: Ofwel wordt er gekozen voor ENTERTAINMENT.... Dan spreken we over auto<s>sport</s> ... en dan gaat de formule 1 (de GPWC versie) thuishoren in het rijtje van: - Kartingevenement in Paris Bercy - Monster Trucks in het Sportpaleis - en zulke zaken meer Ofwel is er wel een duidelijke set regels die bindend zijn ... en dan hoort het thuis in de categorie SPORT. --------------- Als binnen 2 weken bij de start van de Tour de France blijkt dat Lance Armstrong, J.Ullrich, Vinokourov, Pettachi, McEwen en Boonen samen met het halve peleton doping hebben gebruikt ... Dan mogen die in een sport die zichzelf respecteert niet starten. Dat dan een Mr Nobody de Tour de France zou winnen is dan oververdiend ... Hij is dan de beste van al diegenen die de regels respecteren. Natuurlijk is zoiets voor een organisatie als de Tour de France en het wielrennen een DRAMA ... Toch mag er dan niet gezegd worden van ... We zien het zo maar door de vingers ... zodat ze mogen starten ... Anders zijn toeschouwers en sponsors niet tevreden ------------------------------- Uit vele reacties die ik hier heb gelezen blijkt in mijn ogen dat voor velen de grens tussen sport en entertainment vervaagt. Het is ideaal als sport hand in hand kan gaan met entertainment. Maar sport mag niet het slaafje worden van de entertainment industrie. |
Als buitenstaander, want de F1 interesseert mij geen moer meer - ik wil namelijk spektakel zien en geen treintje rijden waarbij een artificiele interventie (pit stops) moet zorgen voor een plaatswissel - stel ik vast dat de ganse discussie zich resumeert tot pro of contra Ferrari fans.
Voor de Pro's heeft de FIA volgens de regels gehandeld en is Michelin de grote boosdoener. Voor de contra's is Max de doodgraver. Zoals reeds gezegd: de volgende weken worden kapitaal voor de machtsstrijd (en het woord kapitaal is hier bijzonder op zijn plaats want het wordt een strijd om het kapitaal) tussen het ene blok: FIA, Bernie en Ferrari en de anderen. Sterk punt voor de "anderen" is dat Sauber met BMW motoren gaat rijden; dus opnieuw een team vastgeankerd bij de "afvalligen". Wie, zoals één van de vorige intervenanten sport en entertainment in de F1 nog wil scheiden is, me dunkt, toch wel naief. F1 heeft totaal NIETS meer met sport te maken. Tot slot: de Michelin aandelen op de beurs hebben merkwaardig genoeg zeer goed stand gehouden. Nu nog een beetje de "security first" uitspelen en Michelin wordt nog de grote winnaar van laatste F1 in de USA onder het management van Max en Bernie. |
de eerste amerikaan heef zijn fortuin al geroken:
Quote:
|
Quote:
|
Effe mij gedacht,simpel..
Neem nu,michelin had laten racen,en "god weet wie" knalde door een bandenprobleem in de muur,en was zwaar gewond,of dood... Wat ging het dan geweest zijn? Michelin had maar moeten terugtrekken? Senna hetzelfde,hij had geen zin in racen die zondag,wat nu dat hij zich had teruggetrokken? Senna was een watje,en ging te oud worden voor de F1.. Het is altijd iets denk ik,ik geef michelin gelijk,slechte banden,maaaaarrr ook de piloten niet laten racen..omdat het niet veilig was,vind ik normaal.. Schijnvertoning ja,maar ik hoop dat de toekomst er wel bij vaart! |
Max Mosley over de chicane: <i>It would be like making all the athletes in a 100m sprint run barefoot because some had forgotten their shoes.</i> :D
|
Mosley moet daar voorzichtig mee zijn, als je dat interpreteert als "De 7 teams vergaten hun banden mee te nemen..." - een wereld van verschil...
't Is meer, de athleten kunnen niet lopen omdat "Naaik" geen goeie schoenen bijhad... |
Quote:
Dan zou alleen Naaik de schuld krijgen! |
Ach, als je ziet op de diverse fora op het internet, is de discussie nog steeds laaiend...
Ik zit echt met spanning te wachten wat er woensdag gaat gebeuren... Vermoedelijk wordt het iets a la geldboete, plus puntenaftrek voor de teamkampioenschappen. Ik hoop niet dat ze aan de punten voor de rijders zelf gaan sleutelen. Uiteindelijk ben je als rijder maar een "bediende" in je team. |
ik denk niet dat punten kunnen aftrekken, aangezien er geen punten gescoord werden.
zal vooral een geldboete. als de FIA creatief is, kunnen ze ook elk team afzonderlijk voor een andere GP schorsen (vb Mclaren voor Spa, BAR voor Monza, Renault voor China,....), daarmee kan je de teams schorsen, zonder dat je weer een wedstrijd met 6 krijgt. maar de de FIA en creativiteit, het is gebleken dat dat een utopie is. |
De cijfertjes van de US GP:
Quote:
|
Ergens diep verscholen in deze thread maakte AJ melding van de uitspraken van Martin Brundle op de Britse TV. Strekking van die woorden was dat het asfalt op Indy danig veranderd was en dat Bridgestone via zustermerk Firestone reeds een verkapte test achter de rug had tijdens de voorbereiding op de Indy 500.
Dat argument heeft Michelin nu in zijn "verdediging" opgenomen: Quote:
|
Quote:
Michelin had vorig jaar banden die de banking in Indianapolis langer als 10 ronden konden trotseren. Nu niet. Denken jullie nu echt dat Michelin hun goede banden thuislaat om met onveilige banden te gaan racen??? Ze zijn duidelijk op het verkeerde been gezet door niet op de juiste manier ingelicht te worden i.v.m. de toestand van de piste door : FIA, Indianapolis en ook Bridgestone. Toen Michelin dan de problemen opmerkte en voor de veiligheid van zijn piloten koos werden ze belachelijk gemaakt... Michelin gaat in mijn ogen vrijuit en kan klacht indienen wegen laster en eerroof. De teams kunnen klacht indienen in de vorm van : poging tot slagen en verwondingen want FIA verplichtte de teams ertoe om te starten met onveilige banden met zogoed als zeker nog enkele gewonden. Dit is zelfs met voorbedachte rade :D Michelin + michelin-teams vrijuit FIA, Indianapolis op beklaagdenbankje met Bridgestone als medeplichtige |
Onbegrijpelijk dat een statement van Michelin door sommigen zomaar voor waar wordt aangenomen zonder eens verder te kijken dan hun neus lang is.
Blijkbaar was Michelin niet op de hoogte van de problemen met het wegdek in Indianapolis, de rest van de wereld wel! Wel erg slordig naar mijn mening. Verschillende persberichten van april en mei spreken van de problemen die er geweest zijn met het asfalt (zie o.a.: http://www.joliet.com/joliet/raceway.../j17indy.html). Dat had Michelin toch ook kunnen weten. Quote:
De problemen werd voornamelijk opgelost door een nieuwe behandeling van het wegdek. De kern van de zaak zit gewoon in de 2e soort band die Michelin bij zich mocht hebben. De 2e soort band die bedoeld is als verzekering tegen de mogelijkheid dat de 1e band niet geschikt is voor een volledige race, maar die het absoluut WEL een volledige race moeten kunnen volhouden. Maar in hun persbericht spreekt Michelin daar niet over. Ik ben eens benieuwd met wat voor verhaal Michelin na Turkije op de proppen komt, want ik geloof niet dat ze daar al hebben kunnen testen.... Wordt het daar dan weer zo'n farce als in de USA? |
Quote:
1) Dat een bepaald team al op een circuit (met nieuwe tarmac) kan gereden hebben in een andere race-serie valt nauwelijks te vermijden. Een en ander zou bv uitsluiten dat een bandenmerk in meer dan 1 autosportklasse actief is. Dit staat haaks op de huidige realiteit. 2) Hoewel Bridgestone vermoedelijk wel iets van testdata had moet je de prakische bruikbarheid hiervan wel eventjes relativeren door de verschillen in snelheid, wagens, bandenconstructie, ... etc tov de Indy Cars 3) Michelin was door de bandenproblemen van verschillende teams tijdens de voorbereiding van de Indy 500 al gewaarschuwd dat het nieuwe tarmac extreme eisen stelt. Ik veronderstel dat ze in Clermont-Ferrant ook TV kijken. Hoewel ze natuurlijk geen (exacte) testdata hadden konden ze wel bij de keuze van hun 2 bandensets de nodige extra veiligheidsmarge's inbouwen. 4) Het gebeurt wel meer tijdens een seizoen dat teams met een quasi volledige onzekerheid naar een bepaald circuit moeten trekken ... vb zijn bv de GP van Turkije ... of de afgelopen jaren Bahrein en Maleisië etc. Het argument dat je geen testdata hebt mag dan ook niet als excuus dienen om geen "safe option" te voorzien 5) Dat Michelin vorig jaar de bocht in kwestie wel langer dan 10 ronden aankon is geen referentie aangezien die duidelijk verschillende bandenregels en de hierdoor gewijzigde constructie van de banden. Over verschillen in downforce waardoor je andere zijdelingse krachten hebt, hebben we dan nog niet gesproken. ---------------------------------- Ik denk dat je met de argumenten die je hier aanhaalt er hoogstens sprake is van een verzachtende omstandigheid ... |
Ik snap niet wat iedereen nog over die diamond grinding bezig is. Firestone had inderdaad problemen tijdens de testen voor de Indy 500. Maar dat kwam omdat ze niet heel het circuit hadden gedaan. Op de naden tussen de twee hadden ze dan problemen. Het probleem bij de michelins was de 800KG vertical load die in T13 op de band was gezegd. Ja dat was vorig jaar ook al zo maar toen waren de banden anders geconstrueert omdat ze niet zo lang mee moesten gaan. Michelin heeft dan den banden van Spanje naar Indianapolis gevlogen maar ook die zijn niet gebouwd op die krachten. De reden dat michelin deze problemen heeft en bridgestone niet is omdat een michelin een hoek loopvlak- zijkant van de band van bijna 90° heeft zo komt er meer rubber op de baan maar de krachten in de bochten komen zo wel zwaarder aan.
Raceboy die met de renault-michelinbril ook de zaken nog nuchter kan zien |
Hey,
Hier is de gezamenlijke statement van de rijders zelf... Leuk pluspuntje, je hebt meteen alle rijders hun handtekening :D Lees het hier... |
Quote:
|
tis nu zelfs officieel: de fia wil de straf intrekken:
Quote:
|
Vreemd verhaal dit, dat een leverancier van goederen aan een bedrijf datzelfde bedrijf kan verplichten om die goederen niet te gebruiken.
Volgens mij (maar wie ben ik), heeft de fia gezocht naar een goede reden om de teams te straffen, nadat deze met acties gedrijgt hadden. Bewijsmateriaal van deze soort zou normaal gesproken binnen een paar uur al gekend moeten zijn. niet...? |
Wat een fantastische tekst. De FIA zit op de knïeën maar door deze tekst lijden ze geen gezichtsverlies. Politiek van de hoogste plank.
Max heeft waarschijnlijk gedacht "if you cannot beat them, join them" Mijn voorspellingen van na de USA Grote Prijs lijken uit te komen (zie vroeger in dit forum) Max heeft het pleit verloren. De rebellen gaan het heft van het F1 gebeuren in hand nemen. Bernie heeft aan de zijkant afgewacht en gaat nu het kamp van de winnaars kiezen (beter minder centen dan helemaal geen centen). De Formule 1 gaat verder onder de FIA paraplu organiseren, maar de FIA zal nog alleen dienen voor het decorum en enkele graantjes zullen ze ook mogen meepikken. Laatste onzekerheid is of Paultje Stoddart baas/woordvoerder zal worden van de rebellen. Rad van de tong is hij zeker, maar is hij representatief genoeg? Ik begin te twijfelen; nu alles opgelost lijkt (weliswaar met nieuwe spelregels) is een doordrammer type als Stoddart misschien niet geschikt. Ik denk dat wij in de nabije toekomst alleen nog van beide kanten zegevierende berichten zullen horen hoe eendrachtig men wel is en hoe goed de toekomst van de F1 er wel uitziet. De grote onbekende blijft nog wat met Ferrari zal gebeuren. Enerzijds zou het een godsgeschenk zijn voor het noodlijdende Fiat Groep om geen 12 miljard BF (neen geen Euro) per jaar meer te moeten uitgeven; anderzijds is de deelname van Ferrari toch een fantastische vitrine voor de Fiat groep en zo slecht het Fiat gaat, zo goed gaat het Ferrari. Mijn glazen bol is nog volledig duister. |
All times are GMT +2. The time now is 02:23. |