De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Technisch hoekje (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Bmw E36 318i verliest voelbaar aan vermogen bij warm weer. (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11013)

DeLorean 14-07-2005 02:45

Bmw E36 318i verliest voelbaar aan vermogen bij warm weer.
 
.....

Selespeed 14-07-2005 08:51

Waarom heb je de Lambdasonde weggelaten?

Ik zie hiervan geen enkel nut? Zeker niet zonder je ECU te herprogrammeren.
Maar je kan geen regelveld opstellen zonder lambda input.

Mijn broer had zo'n catvervanger van supersprint (ook voor 318i), en daar was plaats voorzien voor de lambdasonde. Nooit geen probleem gehad.

pascual 14-07-2005 09:45

Quote:

Originally Posted by Selespeed
Waarom heb je de Lambdasonde weggelaten?

Ik zie hiervan geen enkel nut? Zeker niet zonder je ECU te herprogrammeren.
Maar je kan geen regelveld opstellen zonder lambda input.

Mijn broer had zo'n catvervanger van supersprint (ook voor 318i), en daar was plaats voorzien voor de lambdasonde. Nooit geen probleem gehad.

Tja die lambdasonde zou ik er ook in laten zitten hoor. Volgens mij gaat de motor in noodloop draaien zonder lambda.

Selespeed 14-07-2005 10:16

Nu ga ik echt gokken, maar zou het niet kunnen dat de ECU zonder input automatisch een "te" rijk mengsel inspuit.

Bij koude temperaturen is de vulling (lucht) beter en wordt het rijk mengsel gecompenseerd. Bij hogere temperaturen heb je zowiezo een slechtere vulling en draai je dus op een veel te rijk mengsel.

Wat natuurlijk ook het verhoogde benzineverbuik verklaart.

Met een sportluchtfilter te steken kan je het probleem misschien wat verdoezelen, maar zeker niet oplossen.

Lambo 14-07-2005 11:42

het is logisch wat selespeed zegt: warmere temperatuur betekent minder zuurstof in de lucht, dus minder zuurstof in je cilinder, dus mindere verbranding en bij gelijke inspuiting een veel te grote hoeveelheid brandstof voor de beschikbare lucht...

Hetzelfde effect kan je ook krijgen op grote hoogte, waar de lucht ijler is.

Dat hij bij mistig en koud weer beter presteert heeft alles te maken met een grotere zuurstofhoeveelheid in de lucht. Daarenboven wordt dat effect nog versterk door een kleinere ro van de lucht bij koude temperaturen, waardoor er meer lucht in een zelfde volume kan. Dit wordt ook vaak kunstmatig bewerkstelligt door het gebruik van intercoolers.

DeLorean 14-07-2005 12:07

.....

Selespeed 14-07-2005 13:17

Je noemt hier een hoop bougies die allemaal wel ok zijn, maar wat doet de motor met een set simpele originele BMW bougies waarvan je zeker bent dat de warmtegraad en de electrode afstand juist.
Die speciale bougies geven in mijn ervaring op geen enkel punt winst op een standaard motor. (Die vier puntsbougies waren op mijn Honda zelfs een pak slechter dan originele).

Aangezien de modificaties aan je wagen motorisch eerder beperkt zijn, zou je wagen perfect moeten lopen op 95 en haal je geen winst met 98 octaan. (Tenzij je een chiptuning gehad hebt).

Als je kan zou ik proberen van ergens bij je garage een tweedhands cat op te scharrelen waar je eens je lambda sonde in kan draaien om te testen.
En ik zou mij houden aan standaard bougies.

De sportluchtfilter (ik veronderstel een K&N 56i kit) mag je heel je jaar gebruiken zonder problemen. De luchthapper is een heel goed idee. Dat kan zeker geen kwaad.

AlainH 14-07-2005 13:24

Is de motorsturing al uitgelezen op eventuele fouten ?
Een defecte luchtmassameter klinkt hier het meest logische na alles gelezen te hebben...

BODI 14-07-2005 17:13

Wou toch effe vermelden dat Tolueen (bijzonder) giftig is - veel giftiger dan eerst gedacht. Voorzichtig met dat goedje dus.

"Hieronder zijn de karakteristieke eigenschappen van tolueen beschreven.

FYSISCHE TOESTAND:
Kleurloze vloeistof, met kenmerkende geur.

FYSISCHE GEVAREN:
De damp vermengt zich goed met lucht, ontplofbare mengsels worden gemakkelijk gevormd. Ten gevolge van stroming, beweging, enz., kan electrostatische lading worden opgewekt.

CHEMISCHE GEVAREN:
Reageert hevig met sterk oxiderende stoffen met kans op brand en ontploffing.

BLOOTSTELLINGSGRENZEN:
Drempelwaarde: 50 ppm (als TWA); MAC: 40 ppm; Risicogroep met betrekking tot de zwangerschap

EMISSIE NAAR LUCHT*:
Bij een grensmassastroom van 500 g/uur is de emissie-eis voor de stof vastgesteld op 50 mg/m3

WIJZE VAN OPNAME:
De stof kan in het lichaam worden opgenomen door inademing , doorheen de huid en door inslikken.

INADEMINGSRISICO:
Een voor de gezondheid schadelijke verontreiniging van de lucht, zal eerder snel worden bereikt bij verdamping van deze stof bij 20°C.

EFFECTEN BIJ KORTSTONDIGE BLOOTSTELLING:
De stof is irriterend voor de ogen en de luchtwegen . De stof kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel . Als deze vloeistof wordt ingeslikt en daarna in de luchtwegen terecht komt, kan chemische longontsteking ontstaan. Blootstelling aan een hoge dosis kan een onregelmatig hartritme enbewusteloosheid veroorzaken.

EFFECTEN BIJ LANGDURIGE OF HERHAALDE BLOOTSTELLING:
De vloeistof ontvet de huid. De stof kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel . Blootstelling aan de stof kan de schade aan het gehoor die veroorzaakt wordt door geluid versterken. Dierproeven tonen aan dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens."

BRON: http://www.lenntech.com

DeLorean 14-07-2005 23:31

.....

AlainH 15-07-2005 01:05

Quote:

Originally Posted by DeLorean
Motormanagementsysteem is al meerdere malen uitgeleest geweest, bij kouder weer en bij warmer weer als hij slechter trekt en nix abnormaals op te zien.

Wanneer het uitgelezen wordt maakt niet uit, zolang de batterij niet is afgekoppeld onthoudt de ECU alle fouten, en bij uitlezing moet je dan gewoon de probleemcodes aflezen...
Dat er niks abnormaals is kan niet, een foutcode van de lambda moet er zowiezo zijn, aangezien ze niet aangesloten is...

DeLorean 15-07-2005 05:07

.....

BODI 20-07-2005 01:58

Is maar een ideetje maar misschien moet je het eens proberen met een betere koeling?
Nissen Radiators staan bekend als redelijke goeie: in aluminum, geeft betere koeling dan de originele OEM radiators... ( tot 20% beter wordt wel eens beweerd :) )

Bekijk ook even de positie van de luchtemperatuursensor? (heb je er een? normaal gezien wel)
Zit die nog goed met je modificaties - en werkt ie nog...
Kijk ook even na of je nu geen warmere lucht binnentrekt met de huidige luchtingang.

Heb je een ijzeren motorblok - die worden altijd wel wat warmer dan de huidige alu exemplaren - in dat geval is koeling en toevoer van zo koel mogelijke lucht nog belangrijker.

BR,

Gert.

DeLorean 20-07-2005 02:54

.....

Jo Smets 26-07-2005 12:44

Beste,

Als ik dit zo allemaal lees, heb ik het gevoel dat er niet echt een std oplossing is en dat er test en meetwerk voor nodig is.

Als ik jou was, zou ik eens bij Kempower langs gaan, volgens mij een echte specialist op gebied van motoren en testen. Zij kunnen je auto op de testbank volledig uitlezen en er een degelijkje diagnose over geven. Ook de chip herprogrammeren en alles perfect laten werken, daar zorgen zij voor. Ik weet dat er velen zijn die dit kunnen, maar zij doen het gegarandeerd goed. Het bewijs staat in mijn garage ;)

Ga eens langs en praat er eens over met Jan , de eigenaar. Hij zal je zeker kunnen helpen.

Succes en Race-groeten,
Jo Smets


All times are GMT +2. The time now is 21:59.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.