De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   In aanbouw : Honda Ra272 - Tamiya 1/20 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10051)

HHugo 20-02-2005 20:24

Honda Ra272 - Tamiya 1/20
 
5 Attachment(s)
Met al die rally-bolides die hier aan de lopende band geproduceerd worden, is het tijd dat ik weer eens evenwicht in de zaak breng met een F1-wagen.

Onderwerp is de Honda Ra272 uit 1965. De kit is die van Tamiya, schaal 1:20. Ik bouw de wagen van Ginther uit de GP van Mexico en wel om 2 redenen:
- 1ste overwinning van Honda in de F1
- de kit is correct voor deze GP, voor elke andere GP moet ik de hele achterkant van de wagen ombouwen

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en een reeks foto's posten. Achtereenvolgens:

- droge montage van ongelakte delen
- grijze primer
- witte primer
- interieur in wit aluminium
- interieur met zwarte toplaag
- koetswerk met spuitbus gespoten in 'racing white' (Tamiya TS-7)
- afplakwerk van de onderkant
- onderkant in alu-kleur

(PS: van deze kit zijn de panelen rond de motor transparant, maar ik heb ze toch meegespoten)

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_1.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_2.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_3.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment...1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment...1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment...1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment...1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment...1208617933.jpg

Luigi 20-02-2005 20:43

Mooi werk. Ik heb ooit ook een wagen gespoten met Tamiya Racing white (mijn focus btw) en die sloeg na een tijd redelijk geelachtig uit. Sindsdien gebruik alleen nog maar pure white. Ik hoop dat het bij jou beter lukt.

Nismo 21-02-2005 01:01

Die F1's van vroeger,da waren pas racewagens.Da gaat hier eh ferm model worden.Ik wacht vol ongeduld op verdere vorderingen van dit model.Wat betreft die Racing White(TS 7),die heeft inderdaad een wat ''geliger'' uitzicht.Er is inderdaad een verschil met Pure White (TS 26)

Sennake 21-02-2005 08:11

Racing White is het enige juiste wit voor de Japanse racewagens van die tijd. Dat wit, in combinatie met de rode bol, was de nationale racekleur van Japan destijds. Ik wist dat vroeger ook niet en heb me op die manier een busje of 6 TS7 aangeschaft, en er eens een McLaren mee gespoten. Toen pas werd me duidelijk dat er een verschil was tussen Racing White en Pure White.

Probleem is wel dat TS7 enkel en alleen voor Japanse F1's van de jaren '60 kan gebruikt worden, dus ik ga nog veel Jappen moeten bouwen om mijn busjes op te krijgen :D

Zeer mooi model trouwens Hhugo. Je doet me goesting krijgen om aan mijn Lotus 25 van Tamiya te beginnen. De Honda heb ik ook nog liggen, maar om nu 2 dezelfde modellen tegelijk te bouwen op De Paddock lijkt me wat overdreven. Bovendien heb ik dat model al eens gebouwd in 1/24 van Hasegawa, en heb ik me de 1/12 diecast versie van Tamiya aangeschaft :

http://users.pandora.be/sennake/pics...ar/1965_01.jpg

HHugo 21-02-2005 18:32

Quote:

Originally posted by Sennake
Je doet me goesting krijgen om aan mijn Lotus 25 van Tamiya te beginnen.
Hou U vooral niet in, zou ik zo zeggen... :)

HHugo 02-03-2005 22:21

Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen: ik ben nu begonnen met luchtinlaten te draaien voor de 12-cilinder.
Basis is volle staaldraad van 2,5mm die ik afdraai op mijn dremelke (ttz namaak-dremel) met een slijpsteentje.
Eén zo'n buisje is 2,5 mm hoog met een diameter die concaaf verloopt van 2 naar 2,5mm.

1 down, 11 to go... :)

http://www.hhugo.com/Images/Honda Ra272/Ra272_9.jpg

Dominique 02-03-2005 22:47

Hoe lang doet ge eigenlijk op zo 1 trompet?

HHugo 02-03-2005 22:56

Quote:

Originally posted by Dominique
Hoe lang doet ge eigenlijk op zo 1 trompet?
Dat moet een 2tal uur geweest zijn.
10 à 15 minuten eer ik een opspanning zonder slag had, en dan slijpen, kijken, meten, slijpen, kijken, meten, machine laten afkoelen, terug concentreren, slijpen, kijken, meten, enz...

Sennake 03-03-2005 00:08

Quote:

Originally posted by HHugo
Dat moet een 2tal uur geweest zijn.
10 à 15 minuten eer ik een opspanning zonder slag had, en dan slijpen, kijken, meten, slijpen, kijken, meten, machine laten afkoelen, terug concentreren, slijpen, kijken, meten, enz...

Niet voor 't een of 't ander hoor HHugo, maar je kan die ook kopen op de "aftermarket" markt... Ik zit echt in met uw ogen jong.

Maar je wil misschien werkelijk zelf de uitdaging aangaan, alle respect daarvoor natuurlijk :)

HF_INTEGRALE 03-03-2005 00:26

Sennake,
Als ge toch nog een (over)stock TS7 hebt, en ge weet niet goed wat ermee aan te vangen, kan je er nog de volgende modellen mee maken :
Toyota 2000 GT "1967 Fuji 24 Hour Race Winner" (Hasegawa - HSGHR1)
Mazda Cosmo Sport "1968 Marathon De La Route" (Hasegawa - HSGHR3)
Niet zo voor de hand liggende bolides, maar wel hele speciale modellekes ... en 'k vind dat ge die ook in "Racing White" mag spuiten ...
555

HHugo 03-03-2005 18:34

Quote:

Originally posted by Sennake
Niet voor 't een of 't ander hoor HHugo, maar je kan die ook kopen op de "aftermarket" markt... Ik zit echt in met uw ogen jong.

Maar je wil misschien werkelijk zelf de uitdaging aangaan, alle respect daarvoor natuurlijk :)

Dat weet ik, maar voorlopig zie ik dat nog zitten om ze zelf te maken. (misschien na een stuk of 8 niet meer :) )

Jimbo 04-03-2005 13:33

Quote:

Originally posted by HHugo
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen
We mogen het als gefascineerde toeschouwers hopen ;)...

Jimbo

fomoco90 14-03-2005 13:51

alle hop nog een complimentje erbij, preices goe bezig!!
Is dat Alclad2 dat je in die ene foto gebruikt? Zoniet kun je me het merk van verf ff geven, da chroom/zilver/alu ziet er geweldig uit, succes

HHugo 14-03-2005 18:20

Ja, dat is Alclad II

HHugo 18-07-2005 17:53

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by HHugo
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen.

Ja dus, die 4 maanden sinds de vorige post zijn voornamelijk daaraan te wijten (en ook het feit dat ik naar te veel koersen ga kijken).

Ondertussen zijn die luchtinlaten af, en heb ik extra detailonderdelen geëtst.

Momenteel werk ik verder aan de motor. Op de eerste foto hieronder zie je het stukje met de originele luchtinlaten: gewone rechte buisjes. Omdat dit gedeelte te veel in het oog springt, heb ik die dus verwijderd en ga ik ze vervangen door meer getrouwe exemplaren.
Op de plaats boven de groene pijl heb ik telkens een gaatje geboord voor de brandstoftoevoer. Die zijn nu reeds afgewerkt met geëtste flenzen. (zie foto 2)

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618124

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618124


Andere foto's van de motor:

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618124

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_11.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_15.jpg


En een tipje van de sluier ivm andere geëtste onderdelen:

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618124

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618124

Ik hoop van in de komende weken wat meer vooruitgang te maken...

Nismo 18-07-2005 22:05

Goe bezig !!!!!!!! :gas:

Grtzzzzzzzzz Nismo :bye:

Guido 18-07-2005 22:16

1 woord: schitterend!

vinnie 18-07-2005 23:18

Amaai goe bezig daar kan ik nog veel van leren en met plezier deze thread blijven volgen. :applaus:

Dragonfly 27-07-2005 10:23

die details zijn prachtig , waar haal je het geduld :)

vanni 27-07-2005 11:46

petje af. Echt prachtig. :worship:

HHugo 27-07-2005 17:44

Quote:

Originally Posted by HHugo
Ik hoop van in de komende weken wat meer vooruitgang te maken...

Dat ging al bijna niet door, omdat maandag mijn airbrush-compressor de geest gaf. Het blijkt gelukkig enkel een goedkoop Taiwanees schakelaartje te zijn dat losgekomen was. Kan ik toch nog verder werken. :gas:

Bedankt voor de commentaren!

HHugo 04-08-2005 12:57

4 Attachment(s)
Kleine update:

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618263

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618263

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618263

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618263

Het wordt nu stilletjes aan tijd om wat meer aandacht aan het chassis te besteden...

Guido 04-08-2005 13:26

11/10 voor de motor!! Prachtig werk. ;)

Sennake 04-08-2005 15:14

Zééér sjiek!!

Enne : ook een 307 aangeschaft zie ik? ;)

Dominique 04-08-2005 19:22

"Kleine update" zegt hij ...
Ik geniet hiervan.
Excellent werk wordt hier getoond! Laat die updates zeker komen!

Guido 04-08-2005 19:38

Quote:

Originally Posted by Sennake

Enne : ook een 307 aangeschaft zie ik? ;)

ik gok op het gewone zonnedak van zijn auto... :)

Dragonfly 08-08-2005 09:48

je blijft me verbazen. knappe details hoor ;)

HHugo 14-08-2005 21:38

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Huudo
ik gok op het gewone zonnedak van zijn auto... :)

Inderdaad ja :o

Anyhow, nieuwe foto's:

De geëtste onderdelen beginnen zo stilaan van pas te komen:

de remmen zijn af:

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618323



en de plastic pedalen zijn vervangen door metalen versies (geëtste plaatjes met stangen uit 1mm soldeertin):

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_21.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618323




Ik heb ook de zetel aangepast, omdat die niet overeen komt met mijn referentiefoto's. Met wat Tamiya-tape en BMF was dat uiteindelijk nog heel eenvoudig ook. De zetel moet nu enkel nog gedrybrusht worden.


Zetel uit de kit:

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_23.jpg

Referentiefoto:

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_23b.jpg


Aanpassing:

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618323

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618323

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618323

Luigi 15-08-2005 11:17

Eel schoon! Keep up the good work.

Dominique 15-08-2005 13:53

10/10 van mij!
Schitterend werk!

Guido 15-08-2005 16:53

De foto-ets is heel sjiek en de oplossing voor de zetel is geniaal! Ik had 'em eerst niet door, maar na goed kijken werd het duidelijk. De tape voor de verdikkingen en de bmf om de randekes wat boller te zetten, zodat het net lijkt of het kussenopvulsel is. Het dry-brushen zal er dan het nodige effect aan geven. Prachtig is dat!!

Dragonfly 19-08-2005 17:38

echt prachtig hoor :)

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?

Guido 19-08-2005 20:53

Quote:

Originally Posted by Dragonfly
echt prachtig hoor :)

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?

Hij heeft dat vorige keer tijdens de vergadering gedaan. Nog maar eens een reden om altijd af te zakken. ;) ;)

Dragonfly 20-08-2005 10:18

Quote:

Originally Posted by Huudo
Hij heeft dat vorige keer tijdens de vergadering gedaan. Nog maar eens een reden om altijd af te zakken. ;) ;)

dan kun jij het me zelfs eens uitlegge dan :):)

HHugo 20-08-2005 13:27

Quote:

Originally Posted by Dragonfly
echt prachtig hoor :)

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?


Al mijn materiaal komt hier vandaan.

De onderdelen voor de Honda zijn geëtst in nikkelzilver van 1mm dik. Dat is hetzelfde materiaal en dikte als de meeste etssets die je kan kopen. (Studio27 enz...)
De techniek die ik gebruik is foto-etsen. Daarbij vertrek je vanuit een metaalplaat, die aan beide zijden voorzien is van een laag fotolak. Daarop leg je tekeningen van de onderdelen die je wil bekomen en je belicht de plaat met UV-licht. Daarna wordt de plaat ontwikkelt (zoals een foto). Waar de tekening de plaat bedekt had, heb je nu een beschermende laag op de plaat. Op alle andere plaatsen is de lak weg en heb je blank metaal. Als je de plaat nu in een etsvloeistof plaatst, zal het blanke metaal oplossen in de vloeistof. De plaatsen waar de beschermlaag zit blijven intact. Zo bekom je dus alle onderdelen precies zoals je ze uitgetekend had.

Dit is heel kort uitgelegd, de praktijk vraagt wel wat oefening. De kwaliteit die ik haal, is zeker niet die van de etssets die je kan kopen. (maar ik ben wel van plan om daar nog verder aan te werken als de Honda af is) Problemen die ik ondervonden heb (en die nog niet allemaal opgelost zijn) zijn oa. niet elke layout van tekening etst even goed, vervorming van transparanten door de warmte van de printer, tekeningen die niet gelijkmatig belicht zijn, beschadigingen van de fotolak, ongelijkmatig etsen,...

HHugo 21-08-2005 21:52

5 Attachment(s)
Chassis/interieur is voorlopig af tot ik het koetswerk kan installeren.

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment...1&d=1208618446

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_31.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_33.jpg

Van dat koetswerk heb ik afgelopen week de neus in de remolie gelegd. Ik had die helemaal in het begin al gespoten, voordat ik met het etsen begonnen was. Nu wil ik de ingegoten snelsluitingen wegschuren en vervangen door etsdelen, vandaar dat ik herbegonnen ben.

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_34.jpg

Guido 21-08-2005 21:59

Verbazingwekkend!

Hier is het niet de quantiteit, maar wel de kwaliteit die primeert!

Dominique 21-08-2005 22:58

1 woordje maar: KLASSE!

Sennake 22-08-2005 08:41

2 woorden zelfs : PURE KLASSE!

vinnie 22-08-2005 09:02

Prachtig :applaus:


All times are GMT +2. The time now is 03:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.