![]() |
Nieuwe qualifying: goed of slecht?
Hetgeen wat na het eerste weekend het meeste doorschemert is dat de nieuwe qualifying op niets trekt. Het is inderdaad redelijk verwarrend met al die optelsommetjes, wagens die eerst licht en de dag erna geladen moeten kwalificeren. Wat denkt de doorsnee paddocker ervan?
|
Een verbetering ten opzichte vorig jaar is het zeker.
Maar de kip met de gouden eieren is het zeker niet. De oude quali format was nog steeds de beste... |
Ik vind het goed ; anders vegen ze teveel hun botten aan de 1e qualif . Nu rijden ze leeg in de 1e (zo zie je wie op 1 ronde de snelste is) en volgens strategie (tank voor X stops) in de 2e . Weer kan spelbreker zijn maar dat kan evengoed in de 2e qualif . Als Fisi 1e staat hoor je mij niet klagen, ook al is't m'n merk niet en ben'k supporter uit het Dtm-Itc en 1-malig (Monza 2003)etcc optreden met Alfa uiteraard .
|
Ik vind het eerder vroeg om oordelen - Australie was met het weer geen goed referentiepunt - voor de tv kijker is het allesinds beter met meer F1 op tv.
|
ik vind het beter voor de toeschouwer. nu hebben ze tenminste een reden om vroeger naar het circuit af te zakken
|
vind het goed. De eerste quali is nu plots geen verdedelde trainingssessie meer. Ik vind het apart qualificeren ook veel beter. Kan je tenminste iedereen op een duidelijke manier volgen. Het oude systeem met "alles en iedereen door elkaar" dat was pas verwarrend.
|
back to the old one ....
|
Vind dit systeem toch ook beter dan dat van verleden jaar. Alleen was de spanning voor de tweede kwalificatie grotendeels weg aangezien de verschillen in de eerste kwali te groot waren ten gevolge van de weersomstandigheden. In normale omstandigheden is er volgens mij genoeg spanning.
Ook voor de toeschouwers is dit systeem beter. Nu kan men in de voormiddag nog een kwali meepakken. Verleden jaar had men enkel de wedstrijd op zondag. |
Ik vind het ook zo slecht nog niet, zeker beter als vorig jaar.
Zoals Huudo al zei, is dit eigenlijk overzichtelijker dan de oude kwalificatie aangezien je nu iedereen apart de hele ronde kan volgen. Zeker de kwalificatie op zondagmorgen vind ik heel goed (voor de mensen ter plaatse). Zo denken ze tenminste wat aan de mensen die om 5.30 opstaan voor een goei plaatske :D Voordeel aan het oude systeem met 12 rondjes vond ik wel dat ge dan pas echt ziet hoe snel de F1 wagens wel niet zijn, dan gaan ze echt vol op de limiet, echt bangelijk om die dan door de bochten te zien scheuren. Maar met al die wijzigingen van 1 bandenset en motor per 2 weekends is dit systeem wel niet meer haalbaar vrees ik. |
Ik vergelijk het systeem graag, met het systeem gebruikt tijdens grote ski wedstrijden. Daar worden de tijden ook opgeteld en dit geeft meestal spectacel.
Ook goed is het feit dat je enkel de pole kan hebben als je constant bent. Een uitblinkend rondje, kan volledig ongedaan gemaakt worden door een slechte tweede qualificatie. Australië was geen echt goede referentie, maar ik ben alleszins PRO. |
Akkoord met JPMontoya. Oordelen na 3 of 4 GP's.
Maar het oude kwalificatiesysteem (1995-2000) was in feite gewoonweg briljant. Waarom afgevoerd ? Omdat Ferrari te dominant werd. Waarom zoveel drastische nieuwe regels in dit nieuwe millennium ? Omdat Ferrari te dominant werd. Conclusie volgens velen: Ferrari maakt F1 kapot. Maar dat is dan weer een ander topic. |
Ik vind het ook nog te vroeg om te oordelen, maar voorlopig vind ik het wel een verbetering. En als de tijden van zaterdag erg dicht opeen zitten zullen er zondag zeker ook spectacel en positiewisselingen te zien zijn.
|
Wat die 2de kwalificatie betreft:
Die vindt vannacht om 4uur plaats. Wat een vervelend systeem, vooral voor de niet-europese GP's. Wie gaat er nu opstaan voor de luttele ogenblikken van 'spanning' waar Alonso, Trulli en Fisichella het uitvechten voor de pole, als je 4 uur erna de startgrid al kan bewonderen. De Europese GP's hebben dan een tijdschema van 10u en 14u. Zo besteed je bijna je hele dag voor de beeldbuis. Not my cup of tea. |
Ik denk dat het vooral een verbetering is voor de mensen die ter plaatse gaan kijken : zo krijgen ze de zondagvoormiddag toch ook nog iets te zien.
|
Blij dat ik niet gekeken heb; d'r is nauwelijks iets veranderd....
|
ik verkies toch wel et oude systeem hoor
|
we gaan nog maar eens wisselen van format voor de kwlaificaties. Het goede nieuws is dat we deze keer ook iets te zeggen gaan hebben. stemmen kan je doen op : http://formula1.com/news/3312.html
net effe gelezen en ze trekken m.i. allebei op niks. Ze zijn weer veel te ingewikkeld. |
Het eerste gestemt, al zien we dan wel maar 50 minuten quali. Eigenlijk is het net zoals de 12 ronden format, maar dan met zoveel ronden als je wil. Mischien dat een beperking van het aantal ronden nog beter zou zijn
Voorstel 2 is gewoon bespottelijk vind ik, en zou bovendien enorm saai zijn. Zelfs een superpole sessie lijkt me in de f1 saai, omdat de verschillen over 1 ronde te groot zijn |
Voorstel 1 dat is gewoon hetzelfde als begin dit jaar met kwalificaties op zaterdag én zondag. Met dit kleine verschil dat beide sessies nu achter elkaar zouden gereden worden.
Ik ben nooit voorstander geweest van tijden samen te tellen, dat maakt het boeltje pas ingewikkeld en de snelste staat niet noodzakelijk op pole. Er blijft dus maar 1 optie over en dat is optie 2. Het kan beter maar is nog zo slecht niet. Er is gegarandeerd aktie op de baan de eerste 15 minuten, waar het vroeger niet altijd zo was. Nu zullen er na 15 en 30 minuten gewoon telkens 5 wagens verdwijnen. Echt ingewikkeld is dat niet. En de rest MOET opnieuw een tijd rijden want hun tijd wordt gewist, dus blijft er aktie op de baan. Ik zie dit wel zitten. Positief is ook dat die naftregel in de vuilbak is gekieperd. Gedaan met dat gezeik over verschillende pitstopstratego's op zaterdag. |
Quote:
|
ik heb, net zoals Superdiesel, op voorstel 2 gestemd. actie op de baan gegarandeerd, en je verliest als rijder geen plaatsen omdat je in je snelste ronde opeens een bocht of 3 achter een minardi zit
|
Ik heb ook voor voorstel 2 gekozen.
Wil je de pole halen, dan moet je gewoon 3 keer bij de snelste zijn. Zit je een heel rondje vast achter een minardi, ja, dan moet je al je rijderstalenten gebruiken om er zo snel mogelijk over te gaan of je ligt eruit. Prachtig dus. Dat plus het feit dat ik nog steeds een grote tegenstander ben van het huidige systeem. |
All times are GMT +2. The time now is 01:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.