![]() |
Mercedes 300 SL Gull Wing - 1954 - Monogram - 1/12
We zijn gestart met wat waarschijnlijk de mooiste Mercedes ooit is. het model komt van Monogram en wordt op schaal 1/12 gezet. Dit ding is enorm: ongeveer 34 cm lang!
http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003554.jpg Wat echter veelbelovend lijkt op de doos slaat al gauw om in een teleurstelling wanneer je ze opentrekt. Wanneer je verwacht dat een model op deze grote schaal zeer gedetailleerd wordt uitgebracht, zit je er met deze doos naast. De onderdelen zijn allemaal mooi uitgevoerd, maar veel detail is er niet te bespeuren. Tijd om de handen uit de mouwen te steken dus, en zelf voor één en ander te zorgen. De bovenste helft van de body heb ik al wat bewerkt. Er waren een paar krasjes en 1 enkel (klein) deukje in voorste vleugel. Dat is dus weggewerkt, en ik denk dat die voldoende glad is. Hij staat al in de primer. http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003557.jpg Het chassis ziet er iets minder exotisch uit: weinig of zeg maar geen detail, als je de afmetingen van dit model in het achterhoofd houdt. Veel Tamiya kits op een kleinere schaal hebben VEEL meer detail dan deze Monogram. http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003558.jpg Bijkomend probleem met de body is dat beide helften op ene nogal ambetante plaats aan elkaar worden gepast: http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003560.jpg je gaat hier altijd een naad zien, waar dat op de 1/1 niet het geval is. Je kan dat verifiëren op deze foto: http://users.pandora.be/dominiquebee...0-0072_IMG.jpg Daar hebben we dus het volgende op gevonden: we hebben gezocht naar de minst slechte oplossing, en ik denk dat het chassis het best kan worden verzaagd op de volgende lijn: http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003563.jpg Dat geeft iets in deze trant: http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003564.JPG http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003567.JPG Wat betreft de kleur voor de carosserie ben ik er nog niet volledig uit. Ik dacht aan zwart ofwel grijs. Wat vinden jullie? |
Knappe kar,alleen spijtig dat hij zo weinig detail heeft.Je zal er wel een schoon modelleke van maken,veel succes ermee.Wat kleur betreft,wat vindt je van zilver of lichtgrijs metaliek?
|
Een Zilberpfeil MOET gewoon in het zilvergrijs gespoten worden. Het contrast van zilvergrijs met chroom komt dan ook zeer mooi uit.
Leuke oplossing voor het chassis-probleem trouwens. Ik vraag me soms af of de ontwerpers van zo'n bouwdozen eigenlijk hun eigen ontwerp eens ineenzetten. Dan zie je toch onmiddellijk dat er iets schort. Zelfs bij Tamiya moeten de helften van sommige F1's op een zodanige manier ineengezet worden dat een lelijke naad ontstaat als je het op de planmatige manier doet. Vreemd hoor... |
Quote:
(En wat de Monogram betreft: het is idd op het randje van het criminele af dat die onderzijde zo basic is. Een vd uniekste eigenschappen vd SL, zijn 'balken'chassis, gaat zo volledig verloren. Maar dat is niets wat je niet kan oplossen natuurlijk ;)... ) Jimbo. |
BTW, als je interesse hebt, heb ik nog wel wat referentiefotos van een meeting uit Brecht (Zilver met vermiljoen rood interieur, uiteraard :) ). Langs den andere kant, de 300SL moet zowat de meest afgebeelde auto op het net zijn...
|
Wel, zilvergrijs met rood leder interieur zal het worden dus.
Ik had ook al gemerkt dat ik op de achterkant van chassis-body hetzelfde probleem heb als met de neus. Ik zal dus ook daar moeten zagen. Ik vroeg me dus ondertussen al af of het misschien geen goed idee zou zijn om te proberen heel het buizenchassis opnieuw te creëren, en het meegeleverde chassis gewoon in de vuilbak te kieperen. Maar ja, ook de assen zullen dan moeten vervangen worden, en de ophanging, en en en ..... :crazy: Ik wel het wel eens bestuderen. Maar dan moet ik een beroep doen op de Mercedes enthousiasten. Hebben jullie deftige foto's liggen van de ONDERkant van zo een 300 SL? Edit:typo's |
Quote:
|
Verdorie toch ik met mijn beloftes altijd :frusty:
De Gullwing met rood interieur stond blijkbaar op de 2001 editie van fascination cars. Ik heb mijn digitaaltje pas van 2002, en toen stond er enkel deze. Sorry Dominique. Mss zit ie nog ergens tussen mijn 'echte' fotos, maar of ik die ga vinden... Van de onderzijde heb ik sowieso geen foto, hoewel het toeval natuurlijk wil dat ik er ooit eentje in Utrecht - op de afschuwelijke tuning show - op een roterende spiegel heb zien staan. Nu niet dat daar goede fotos van te nemen waren... Jimbo. |
|
Mmmm, deze thread wordt precies goed gevolgd :D :cool:
Bedankt mannen voor de links! Wat de buitenkant betreft denk ik dat ik wel genoeg materiaal heb, voor de binnenkant valt het wel mee. het meeste kan ik wel ergens terugvinden. De onderkant baart me meer zorgen, en daar zijn de links die ac.cobra427 heeft gepost zeer nuttig. Waarvoor eeuwige muchas gracias ! Het ziet er naar uit dat dit een moeilijke en lange bouw zal worden :D |
Update:
de voor- en achterkant zijn losgemaakt van het "chassis-in-één-stuk" en aan de bovenste helft van de kas bevestigd. Hij heeft achteraan nog wat schuurwerk nodig om zijn poep een beetje af te ronden. Het ziet er nu zo uit: http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003592.JPG http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003594.JPG http://users.telenet.be/dominiquebee...g/IM003597.JPG Ondertussen heb ik de knoop doorgehakt, en zal ik proberen het volledige buizenchassis vanaf scratch op te bouwen... Of dat gaat lukken is een ander paar mouwen, maar we zullen het tenminste geprobeerd hebben. Verban me dus niet van het forum, of lynch me niet op de volgende Paddock meeting als het niet lukt . (please ?) :o Hier een foto van hetgeen we gaan proberen: http://users.telenet.be/dominiquebee...l2_8mittel.jpg Volgende stap: opbouw van de motor. Hier gaan we ook proberen één en ander extra te doen. |
Dit is echt een coool project. Ik heb ook een kit van de Gullwing maar dan op 1/16 van Minicraft. Voor zover ik mij kan herinneren geloof ik dat bij die kit de body niet het probleem heeft zoals jij hier. Interessante oplossing. ;) Zilvergrijs is een klassieker onder de kleuren en eender welk interieur staat de Gullwing goed. Rood is zeker goed, maar heb zeker al net zoveel Gullwings met blauw interieur gezien.
Op mijn oude site staan nog enkele foto's van de Gullwing die ik fotografeerde in Goodwood 2003. Heb de tijd nog niet gevonden om die over te zetten. Wat ik me afvraag ivm het chassis. Waarom ga je dit trachten na te bouwen? Ik weet wel, er is de eer van het werk als het af is, maar wellicht dat je er toch niet veel van gaat zien, eens de kas erop staat? Ik doe zoiets bijna nooit. Wat je niet zal zien - eens volledig gemonteerd - krijgt van mij ook geen aandacht. Dat vermijd in ieder geval de frustraties als het mislukt. Nu ja goed, da's mijn methode en die is wellicht ingegeven door het feit dat ik toch minder tijd heb. Moedig is het wel, dus veel succes ermee. Wat de referenties betreft nog even dit. Ik heb enkele jaren geleden mij een boek aangeschaft over de 300SL en Roadster, speciaal om de modellen te kunnen bouwen. Ik heb nl zowel de Gullwing als de Roadster op schaal 1/24 ook nog. :D |
Huudo, het is niet zozeer het feit dat het een buizenchassis MOET zijn, eerder het idee dat wanneer ik dan toch de hele onderkant aan stukken heb moeten zagen om de bovenkant presentabel te maken, ik net zo goed alles kan afwerken zoals het zou moeten zijn.
Nu kan ik indien het mislukt altijd nog teruggrijpen naar noodoplossingen, daar niet van. Ik ga er toch een lap op geven, just for the kick. En tijd heb ik mezelf genoeg gegeven. Dat boek, is dat nog verkrijgbaar en heeft dat goeie foto's van het buizenstelsel? Ik heb links en rechts wel foto's gevonden op het net van restauratieprojecten (je moet hier maar eens kijken. Ik heb ook al de 300 SL club in Duitsland aangeschreven, en het museum van Mercedes zelf, maar voorlopig nog geen antwoord. Als er wat komt krijgen jullie het ook. :) |
He mannen, guess what?
Ik heb hier in een eerdere post toch gezegd dat ik naar de 300SL club in Duitsland heb gemaild voor info over het chassis en dergelijke? Wel, die voorzitter heeft geantwoord, dat wanneer ik hem gratis een kit bouw rond een buizenchassis, ik alle info zou krijgen die ik maar kan wensen. Inclusief foto's, bouwplannen, etc... Wat denken jullie? Is dat een goeie deal or what? :eek: :gas: Enige punt is: geen excuus meer om terug te krabbelen ;) |
Hoe een steentje rollen kan ;) Ga er maar voor!
|
Betekent dat dan dat je er twee gaat bouwen ? Eén voor jou en voor de club in D ?
Je gaat me toch niet vertellen dat je daar al dat werk gaat insteken en dan van de hand doen zeker. |
Quote:
Je moet het zo zien: de eerste ga ik maken omdat ik die mannen toch iets in return moet geven. Je kan niet zo maar zeggen: "Merci voor de plannen, loop nu maar naar den duvel." Dus ga ik de eerste maken voor die club in Duitsland. Bij de bouw voor de 2e ken je natuurlijk alle probleem- en knelpunten, zodat je daar op kan anticiperen. Dat model moet dus beter lukken dan het eerste. En guess voor wie die 2e is? :rolleyes: Nu, laten we onze broek aan houden voor het moment. Ik heb die plannen nog niet... :) Eerst zien dat we ze te pakken krijgen. |
Quote:
|
Nee, ik heb geen 2 kits. Ik moet nog zien dat ik er nog 1 te pakken kan krijgen... :o
Maar daar heb ik nog tijd voor, en eBay is meestal niet ver weg... |
Ik heb niet veel tijd gehad om verder te werken wegens vreselijk veel werk, schoonmoeder in de kliniek terecht gekomen en natuurlijk de duuzd kilometer van Spa ...
Daarom dus een kleine update: het motorblok is in de kleur gezet. Ik heb getracht een beetje textuur op het blok te leggen om de indruk van het gietijzer weer te geven. Het oordeel of het gelukt is laat ik aan jullie over: http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003605.JPG http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003609.JPG Van het oliekarter ben ik echter niet zeker of het origineel wel een vierkante vorm heeft, dan wel een meer afgeronde. Van de voorste veringselementen heb ik het volgende gemaakt: links zie je de 2 helften van de veerelementen zoals ze in de kit komen, rechts hoe ik het heb gedaan. Ik heb de veer van de onderdelen gezaagd, dan met een stuk sprue een veerstang gemaakt, met soldeertin een veer, en dan komt het kapje van het origineel element er weer boven op. http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003603.JPG Edit: ik heb het veerelement even afgewerkt, en nu ziet het er zo uit: http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003616.JPG |
Way to go Dominique! Het vervangen van een plastic veer door een meer realistischer exemplaar volgens het boekje! Knap werk. ;)
|
De injectiepomp is aangebracht met de inlaten.
Ook is 1 van de drie olieleidingen aangebracht. Een scratchbuilt oliefilter is in de maak. http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003630.JPG |
Dit gaat een leuk model worden. Dat zit er nu al aan te komen! ;)
|
Ha de mannen. Hier is nog eens een kleine update.
Ik heb een foto genomen van hetgeen ze bij Monogram een ontsteking noemen: een plat plaatje dat moet dienen als kabelhuis, en een rond dingetje dat een stroomverdeler moet voorstellen. Alles in chroom natuurlijk. :confused: http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003637.JPG Alle onderdelen die aan de motorblok moeten worden toegevoegd zijn trouwens in chroom gezet door de fabriek. Het idee alleen al. Nu ja, dat laat de jonge gasten en de minder enthousiaste bouwers natuurlijk wel toe een leuk ogend model te maken, maar echt natuurlijk komt het niet over. Maar goed, ik heb het dus (hoe kan je het raden) opzij gesmeten. Op volgende foto zie je de motor met scratchbuilt oliefilter, scratchbuilt ontsteking, scratchbuilt injectiepomp-aandrijving, en de nodige olieleidingen. De pijpjes tussen de injectiepomp en de cylinderinlaten heb ik vervangen door dunnere ijzerdraad, omdat ik vond dat ze wat dik oogden tegenover de tekeningen en de foto's die ik van de motor heb gevonden op internet. Of het helemaal volgens schaal is valt nog te betwijfelen, maar het ziet er beter uit. Nu moet de benzinepomp er nog op, en dan kunnen we onze aandacht naar de andere kant van de motor verleggen. http://users.pandora.be/dominiquebee...g/IM003647.JPG Tussen haakjes: ik heb bevestiging van de fabriek in Duitsland dat ze me de plannen gaan opsturen! Tot later! |
is dit niet zeer veel en zenuwslopend werk ?
|
Quote:
Dat is nu net de manier bij uitstek om de baas eens voor een paar uurkes te vergeten. |
4 Attachment(s)
Update: de motor is zo goed as af. Hij moet nog enkel wat kabels en buizen krijgen naar andere onderdelen (dash, koeling, batterij, ...), dat doen we als we die onderdelen zelf gaan monteren.
We gaan nu een beetje werken aan het interieur. En op 26 en 27 mei gaan we de plannen van het chassis halen in Beieren :) Opmerkingen / suggesties en krtiek altijd welkom, maar dat wisten jullie al. Enjoy. |
Dat is al puik werk. Enkele suggesties. Het zwart is te zwart naar mijn gevoel. Ik zou het kleppendeksel wat dry-brushen met alu, dan komt er op de randen een mooie schijn zitten. Zo ziet het er wat te strak uit, en misschien met wat smoke tussen de buizen ingaan zodat er wat meer diepte inkomt.
Ge meent het, helemaal naar Stuttgart? Is enkel dik 5 uren rijden. ;) Als je dan ginder bent zeker het museum bezoeken. Ben er vorig jaar oktober nog geweest. En wellicht dat het nieuwe museum bijna klaar zal zijn - stond toen al flink in de stijgers. |
Quote:
Quote:
Nu zijt ge jaloers hé? :D |
ja jongen, vreselijk jaloers!! gene kaartlezen nodig?? :D :D :D
|
voor mijn part moogt ge mee, geen probleem.
|
Quote:
Veel geluk ginder en we willen natuurlijk hier wel een verslagje lezen he ;) :) |
4 Attachment(s)
Wel, de laatste paar weken is het wat stillekes geweest, wegens een aantal redenen die weinig met modelbouw te maken hebben. Daarom hebben jullie maar weinig van mij gehoord, behalve de obligate flauwe kul dan.
Maar daar sta ik voor bekend .... We zijn dus zoals gezegd met het interieur begonnen, maar direct weer moeten stoppen omdat de verwachte leveringen van flocking materiaal, benodigde verf en andere kleine prullaria uitbleven of niet meer in voorraad waren bij mijn vaste bevoorradingspunt. Maar goed dat komt wel slim. Foto's daarvan volgen dus later wel Daarom heb ik me wat verdiept in het plan van het chassis. Vermits het chassis in hoofdzaak uit ronde buizen is opgebouwd kwam ik op het idee om alles in koper op te bouwen en aan elkaar te solderen. Lekker stevig noemen ze dat. Maar na alles 4 keer te moeten solderen (als je 1 verbinding moest solderen aan een bestaande verbinding kwam alles weer los), 4 keer te moeten gladpolijsten, en 16 keer mijn vingers te hebben verbrand aan dat koper, heb ik dat opgegeven. Ik denk dat ik er gewoon niks van bak met een soldeerbout. Plastic dus. Maar dat is buigzaam, en veel minder stevig. Dus worden de holle buizen versterkt met koperdraad (eigenlijk gewoon gestripte electriciteitsdraad). Bijkomend voordeel is dat je pin-hole verbindingen kan namaken. Je boort gewoon een klein gaatje waar de 2 verschillende buizen aan elkaar moeten, je laat de koperdraad wat langer en je hebt een mooi verbindingspunt. Een beetje putty, wat gladjes schuren en KIWK (Kees Is Weer Klaar). Bijkomend voordeel van deze methode is dat je de plastic buizen heel makkelijk (weliswaar beperkt) kan buigen zonder ze te moeten verwarmen. En zie: als je het hetgeen ik al heb gedaan vergelijkt met hetgeen ik nog moet doen... het is al (bijna) klaar. :rolleyes: Suggesties altijd welkom. |
Da's een interessante denkpiste. Wat ik me nu zit af te vragen, is of dat je de verbindingen nog verder dichtwerkt? Je schrijft immers dat je met putty opvult, maar óf het is op de foto's nog niet zichtbaar, óf je zou misschien de putty wat dikker kunnen maken? De buizen horen elkaar toch wel degelijk te raken, vermits gelast, of vergis ik mij?
|
Quote:
|
Man man man... wat een werk!
Ziet er wel goed uit! Goeie moed! G. |
2 Attachment(s)
Kleine update. Ik begin er echt zin in te krijgen, in dat scratchbuilden :D
|
Quote:
|
:worship: Ik vond uwe Morgan driewieler al impressionant, maar vergeleken met dit .... Laat die updates komen Dominique, het gewoonweg online volgen van dit project doet me al kiekevlees krijgen.
|
super hoor , kzal ik het maar bij mijn "straight out the box" houden :)
|
All times are GMT +2. The time now is 23:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.