![]() |
't Is eens iets anders: 2x 60min. Belcar
Wat vindt men hier van het (tijdelijke) format van de Belcar-races (2x60min.) tijdens de 1000km. van Spa?
Enkele voordelen: -spannender races -makkellijker te volgen voor de grote massa -geen pitstop -twee races i.p.v. èèn Nadelen: -? |
Wel een pitstop eh, pilotenwissel tussen 15' en 45'.
|
Quote:
Dacht al dat we van die pitstops vanaf waren... :) |
Een nadeel is natuurlijk twee starts: dat houdt toch een serieus risico in.
Het feit dat je ook niet gaat kunnen afwachten is een voor -en nadeel. Voordeel omdat het de strijd ten goede komt, nadeel omdat het Endurance aspect dat toch kenmerkend is voor de Belcar naar de achtergrond wordt verwezen. |
Voordeel: Iemand die in het eerste uur uitvalt vanwege pech of een ongeluk kan alsnog starten in race 2 (indien de staat van de wagen dit toelaat) Uiteraard starten vanaf de laatste plek in race 2...............maar dat is nog altijd beter dan helemaal niets. Zo kun je nog iets van punten sprokkelen.
Nadeel: Meer Sprint als Endurance..........wellicht meer Cup-achtige situaties in de race? |
Steve, ik vind Belcar heel spannend hoor met 125' en dat is juist prachtig om zo'n races te hebben. Een nadeel is ook dat er 5 min. minder Belcar is (60' + 60'=120' dus). Ik vind het tot nu toe maar een slecht initiatief, maar na de twee races kunnen we natuurlijk pas echt oordelen.
|
Wel, om heel eerlijk te zijn, en dat kan je misschien wel afleiden uit mij post, ik hou niet zo van Endurance races, behalve dan de 24 uurs races.
Toch vind ik Belcar schitterend, maar als ik mocht kiezen geef mij dan toch maar een uurtje sprintrace met zulke wagens en zonder pitstops. Waarschijnlijk een onjuiste vergelijking maar in de BTCC hebben ze ook de pitstops weggenomen en het gaat er nog spannender aan toe, houdt de aandacht van de mensen beter en het kampioenschap ligt langer open. |
Volgens verschillende media is dit een test op vraag van de RACB. De "test" komt zo vroeg op het seizoen zodanig dat er tijd genoeg is voor een grondige evaluatie, met het oog op volgend seizoen.
Ik hou meer van endurancewedstrijden maar wacht de wedstrijd van aanstaand weekend af om te oordelen over dit nieuwe concept. Zowel in BTCS als DSC heb ik dergelijke formules gezien en ben er a priori niet tegen. Toch enkele bedenkingen. De startgrid van de tweede race wordt bepaald door de uitslag van de eerste race. De uitvallers uit de eerste race staan dan achteraan op de grid. Een geluk bij een ongeluk voor de uitvallers. Ze mogen starten maar weliswaar van achter. Uit het idee zoals men het nu verkoopt is het begrijpelijk : twee delen die samen één wedstrijd vormen. Ik zou echter opteren voor : de startgrid van deel 1 wordt bepaald door de eerste qualif en de startgrid voor deel 2 wordt bepaald door de tweede qualif. Velen zullen zeggen : "dan zijn het echt twee stprintraces" en eigenlijk is het ook zo. Maar in een liberale serie, wat de Belcar vooral qua technisch reglement is, mag dit liberale en zeg maar gerust eigenwijze een vervolg krijgen in het sportreglement. Enkele sprintwedstrijden, enkele wedstrijden 125', een race over 6 uur en een etmaalrace. Diversiteit alom. Ik zou het qualifsysteem hiervoor aangehaald zelfs doortrekken naar de reguliere wedstrijden : beide qualificaties zijn verplicht en de startgrid wordt bepaald door het optellen van de beste tijden uit de qualifs. Een beetje zoals de huidige F1. Of piloot 1 rijdt verplicht qualif 1 en piloot 2 rijdt verplicht qualif 2 en de tijden worden opgeteld. (maar wat dan weer als er drie piloten zijn) Niet zo simpel allemaal. Enig denkwerk is vereist... C U |
ik vind het wel een uitdaging. De races gaan overzichtelijker worden. Ook het feit dat een team zondagopnieuw kan starten is positief. En ook regelmaat zal troef zijn want een team dat race 1 wint en uitvalt in race twee, terwijl een ander team uitvalt in race 1 en dan de tweede race wint dan zal een team dat twee keer tweede wordt meer punten gescoord hebben. In de beide races worden dus halve punten gegeven, dus er worden geen optelsom gemaakt van de aantal gereden ronden over de twee races maar gewoon de verdiende punten worden samen geteld. Dus bv de wagen die de meeste punten behaald tijdens dit weekend moet niet bepaald de winnaar zijn van één manche. Dus volgens mij blijft het nog steeds naar de geest van een endurancekampioenschap waar regelmaat en finishen de doorslag geeft
|
als ge het zo bekijkt, is dat inderdaad het geval. nu ja, we zullen over 6 dagen wel weten wat het geeft
|
Stap 1: onder het mom van "even testen" wordt een "nieuwe" format uitgeprobeerd.
Stap 2: de "nieuwe" format wordt goedgekeurd en ingevoerd. Stap 3: men geeft de Belcar een nieuwe naam ... misschien BTCS ... Komaan jongens, stop met sommetjes maken ! RACB duwt onze geliefde Belcar recht naar BTCS. Hangt hier een communautair reukje aan ? Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik zeker geen twee keer naar Zolder of Francorchamps rijdt. En voor een uurtje Belcar moet je het ook al niet doen. |
Quote:
|
Een ander nadeel (waar het publiek niet zo direct last van heeft) is dat de teams niet in de (F1)boxen zullen zitten. Maar zich gaan moeten behelpen in hun tenten...
Een klein voordeel aan dit nadeel is alvast dat ze deze keer niet (zoals met de World Series racen in zolder) hun tankinstalaties moeten mee zeulen naar de pitlane. |
dat ze niet in de boxenb staan is een enorm voordeel voor de fans. Je kan anders nooit zo dicht bij de wagens komen.
|
Heeft er iemand de url waar mee ik zaterdag en zondag de races mee kan volgen? Graag een link waar ik livebeelden zie indien deze er dit jaar ook nog is.
Alvast bedankt. |
Quote:
|
Op Circuit Zolder... Soms wel en niet... Ligt eraan of er van die controleurs staan bij de trapjes die je toegang tot de pitbox verschaffen... Ja de RACB moet gewoon ophouden met al die probeerselen... Straks is Belgie zijn spraakmakende mix van GT&Toerisme endurancekampioenschap kwijt... Ik snap niet waarom ze dat willen doen hoor:S!!! Als je kijkt hoe succesvol de Belcar is, er komen steeds meer internationale deelnemers en de kwaliteit verbetert zich jaarlijks. Er is nergens in de hele wereld waar zo'n variatie aan auto's is! En dan nog iets, BCTS sorry dat ik het zeg hoor maar als de RACB het helemaal slim wil aanpakken dan moet men de BCTS-races indelen in de Belcar-weekends, maar van Belcar naar BCTS kan ik je al vertellen... Sorry voor de BTCS-racers maar dan kom ik niet meer hoor! En dan kan je mij ongelijk geven, maar ze moeten het Belcar-kampioenschap wat betreft de formaten van races houden zoals het vorig jaar was! 4 races van 120min., 1 24-uurs race en 1 4uurs-race. De RACB doet alleen zichzelf de das om als ze het naar een soort BCTS-kampioenschap willen omvormen... Men ziet toch ook dat zoiets in Nederland ook niet werkt met races van 1-uurtje. Kijk naar dat deelnemersveld en dat van de Belcar. Nou je mag het niet volledig vergelijk, maar kijk op gebied van internationale deelnemers. Dat worden er steeds meer in de Belcar, omdat het daar aantrekkelijk is om te racen en ook voor de sponsors. Dit is mijn mening over dit onderwerp, veel van jullie zullen het wel niet met me eens zijn
|
Ik ben het wel met je eens.
|
Quote:
Gaan jullie niet gewoon aan het feit voorbij dat de komende Belcar race slechts in het bijprogramma zit en vanwege tijdgebrek opgesplitst is? |
Quote:
|
Quote:
maar neen, jong, dat is vééél te vergezocht ;) |
Idd Belcar is dit weekend een van de support-acts. In tijdsgebrek geloof ik niet.............sinds wanneer is dat een issue op Spa :confused: Op een uurtje meer kijken ze niet in Spa ;)
Door wat te schuiven had de Belcar makkelijk 2 uurtjes kunnen rijden op Spa, zelfs op de zondagmorgen. Vergeet niet, op zaterdag is het reeds om 17.45 gedaan............dat hebben de buren van Spa in jaren niet meer meegemaakt. Een race op zaterdag was al helemaal geen probleem geweest. Mocht het concept slagen van 2 * 60 minuten dan kan een bijkomend voordeel zijn dat het in het seizoen 2006 wellicht makkelijker is om een plaatsje te krijgen op "Circuit Zolder vreemde weekends". Een race van 60 minuten kun je makkelijker inplannen dan een mammoet-race;) van 125 minuten. Wellicht dat hierdoor weer een iets gunstige kalender kan onstaan. Nadeel is er ook, indien de wedstrijden op vroege uurtjes plaatsvinden. Probeer maar eens een zo volgevreten VIP of ander plebs volk voor 10.00 uur in je VIP-tent te krijgen. Op sponsor-vlak (of nog erger: relatie-marketing :D) is een vroeg tijdstip niet gunstig. Mocht het concept aanslaan dan moeten de wedstrijden van deze echte koningklasse wel op sponsor acceptabele tijdstippen plaatsvinden. |
Kan je nog maar alleen de tijden rechtstreeks online zien of ook nog altijd de beelden? Want daar vind ik nergens een link van :(
GEVONDEN ;) |
Ja... Maar dan gaat het stilaan richting een sprint-kampioenschap... Dan verdwijnt het zeer succesvolle endurance-concept. Ik denk dat er de komende jaren steeds meer mensen naar de Belcar-Weekends gaan komen, als het veld steeds sterker wordt. Moet je even een voorbeeld pakken. In welke kampioenschappen heeft er al ooit eens een fabrieks M3-GTR E46 deelgenomen buiten de Langstreckenpokal? Nergens geloof ik.
Maar misschien kraam ik onzin uit. Maar ik vind dat het eigenlijk gewoon een endurance-kampioenschap moet blijven:D. Dan blijft het voor iedereen aantrekkelijk, de bezoekers, sponsors en coureurs. Ja, misschien niet voor de RACB. Als je even over het algemeen bekijkt ik denk dat 75% van de bezoekers op het NewRaceFestival voor de Belcar-race kwamen in het speciaal. |
@MichelRacing
Volledig met je eens. Laat Belcar zijn wat het is. Ik hoor mesen in het buitenland nooit spreken over Dutch Supercars of BTCS. Lees er de buitenlandse pers maar eens op na. Belcar kennen ze wel ! @Fire Is Belcar echt een serie om als bladvulling in een bijprogramma te zitten ? En indien het dan toch bladvulling is ... waarom spreekt men bij RACB dan over een test en een evaluatie naar volgend seizoen toe ? Laat ons dan ook maar direkt de 24 uur splitsen in 3 x 8 uur. Als je uitvalt in de eerste acht kun je dan toch nog de volgende twee uitrijden ... |
Quote:
|
@Pat: die test en evaluatie zal zijn om te zien of zo een race aanslaat bij het publiek, om eventueel elk jaar zo een race te rijden in dit format. het zal niet voor een heel seizoen zo te rijden zijn, hoor.
|
Ik zou het persoonlijk mooier vinden als ze dan bijwijze van spreken de races op een zaterdag doen en dan een LMES -Race op zaterdagmiddag van 12-18uur rijden en dan een Belcar-Race van 18-24uur rijden. Maar dit zal wel niet mogelijk zijn. Maar het zou in ieder geval wel schitterend spektakel zijn.
Maaar ik hoop van diep uit mijn hart, de RACB dit als eerste en tevens laatste keer de coureurs, teams en sponsors zo'n kunstje flikt van 2x60min. |
Quote:
Toch heb ik teveel het gevoel dat ze Belcar in het format van BTCS willen duwen. En wat doe je als je twee series hebt die uiteindelijk hetzelfde voorstellen ... Enige "maar ..." die ik in dit geval kan ontdekken is de aanwezigheid van een regionaal gedeelte in de BTCS. Valt dit misschien te koppelen aan de geruchten dat er bij onze Waalse vrienden een nieuwe regionale reeks zou komen à la ZTC ? (Sorry, weet niet meer op welke site ik het gelezen heb) Als je dan even nadenkt, zijn er te weinig auto's over in BTCS, en ze rijden ook meestal 2 x 60'. Welke naam zou RACB dan verkiezen ... ? Ik sluit me dan ook volledig aan bij MichelRacing en hoop dat dit geen vervolg krijgt ! |
Dat ze BTCS en Belcar dichter bij elkaar willen brengen lijkt me duidelijk... GT's in de Belcar, Tourings in BTCS..... samen in hetzelfde weekend.
|
Quote:
|
Absoluut Pat, zo denk ik er ook over.
Dit 2 x 60 minuten-gedoe is niet meer dan een poging van de RACB (in feite ook KACB, maar Nederlands kennen die heren niet) om hun machtsgreep op de Belcar te verstevigen. De uiteindelijke droom van die RACB-bobo's is om Belcar en BTCS in één kampioenschap te zien opgaan, waarbij zij het dan uiteraard voor het zeggen hebben. De benaming "Belcar" en het uitgesproken Vlaamse karakter ervan zal dan ook wel vlug geschiedenis zijn. Laat ons hopen dat de Belcar-verantwoordelijken vlug hun ogen openen. Belcar heeft geen BTCS of RACB-bemoeienissen nodig om succesrijk te zijn. Laat Belcar alsjeblieft gewoon Belcar blijven, met behoud van zijn zuivere endurance-format. |
De KACB afkorting bestaat niet meer, het is nu enkel nog RACB (Royal Automoblie Club of Belgium). Typische oplossing voor zo'n probleem in dit land...
Dat ze de BTCS en Belcar maar gescheiden houden, elk z'n eigen gang (en niet 2x hetzeflde). |
BTCS en Belcar samen zijn in de long run niet leeftbaar. België is gewoon te klein. TC kan je er eventueel ook nog bijzetten. Er moet een beslissing genomen worden vooraleer beide kampioenschappen elkaar doodmaken. Face it... Liever dat dan geen enkel deftig kampioenschap overhouden... Belcar heeft sinds enkele jaren een nationaal statuut. Praten over het vlaamse karakter is bull.
|
het zou misschien wel een oplossing zijn om Belcar als GT kampioenschap te laten gelden en BTCS de tegenhanger op tourisme niveau
dan is het overzichtelijker voor het publiek, want dan krijg je maar twee of drie klassen per reeks nadeel kan zijn dat de belcar verwordt tot een pure porsche cup alleszins weet ik dat de btcs een bedreiging vormt voor de belcar zoals mijn TEW collega sconinx ;) hierboven zegt. De kosten liggen immers lager en publieke belangstelling is er voldoende voor beide! soit, we zien wel, ik vond deze format van de belcar voor de verandering wel eens geslaagd! spannende race, complete veranderingen in het klassement, zo moet het hé wel één bemerking: hoe komt het dat de tijden zo hoog lagen? ge kunt wel denken dat ik verwonderd ben als ik zie dat een porsche 996 supercup tragere tijden in de regen rijdt dan ik met een simpel fun cupje! De wagens van LMES hebben blijkbaar een pak minder moeite met de regen ... krijg ik hier weer een discussie op gang over het niveau van de piloten of lag de piste echt zo glad en was de zichtbaarheid nihil? graag wat verduidelijking en hopelijk weer stof tot discussie ;) (ik ben in mijne slechte vandaag hehe) ik kijk maar naar de tijden van vanina hé ;) :applaus: |
Quote:
De Bmw's uit de Belcar halen zou ik jammer vinden maar door de BTCS is hun aantal wel ferm aan het dalen... Jammer genoeg... |
Quote:
Ik respecteer ieders mening Scapa, maar mijns insziens is je reactie nogal naïef en kortzichtig, waarbij je een stuk Belgische/Vlaamse autosportgeschiedenis over het hoofd ziet of negeert. Uiteindelijk is alles een politiek spelletje. Laat me even verduidelijken. Het huidige Belcar-kampioenschap heeft een rijke en lange traditie die teruggaat tot midden de jaren '70 en zijn wortels vindt in de NOTAP-races (Nationale Omloop Trofee voor Amateur Piloten). Jawel, toen nog een unitair Belgisch amateurkampioenschap naast de officiële nationale RACB-races. Grote bezieler hiervan was ex-piloot Philippe De Leener, een Waalse landgenoot jawel, die trouwens ook de organisator was van de eerste 24 Uren van Zolder. Zoals bijna alles in België werd in de jaren '80 ook de autosport gefederaliseerd, en kregen we naast de RACB/KACB nationale races, op amateurniveau de oprichting van ASAF aan Waalse kant en VAS aan Vlaamse kant. Uit NOTAP groeide aan Vlaamse kant VAS Endurance, waaruit later BBL Cup, nadien Carglass Cup en uiteindelijk Belcar ontstond. Aan Waalse kant was er het ASAF-kampioenschap dat met ups en downs een wisselend succes kende en de laatste jaren in GDC (Gentlemen Drivers Cup) werd omgedoopt. Zowel bij VAS als ASAF kende vooral het endurance-format het meeste succes. Op nationaal niveau bleef de RACB gedurende die ganse periode ('70, '80, '90, '00) met succes sprint-kampioenschappen organiseren, gaande van de Groep 1-races (de periode van de grote-sponsorteams zoals Belga, Bastos, Lotto, Kinley), over Groep A en Groep N tot Belgian Procar. Die RACB-kampioenschappen waren een hoofdzakelijk elitaire Brussels-Franstalige bedoening. Als je me niet gelooft, moet je eens met mensen zoals Albert Vanierschot, Eddy Joosen, Valentin Simons, Roger Rutten of Dirk Vermeersch praten. Ook de betreurde Philip Verellen had hierover een boompje kunnen opzetten. Aan Vlaamse kant kenden de endurance-races een steeds groeiend succes, met als belangrijkste exponent de steeds populairder wordende 24 Uren van Zolder. Voor bepaalde RACB-mensen is dit steeds een doorn in het oog geweest. Ik herinner me uitspraken van RACB-bobo's in de vroege jaren '90 (de glorieperiode van de Belgian Procar) die over de toenmalige Carglass Cup spraken als "Dat tweederangs Vlaamse kampioenschap" en "De vuilbak van de Procar". De Procar-afdankertjes vonden inderdaad gemakkelijk hun weg naar de minder kapitaalkrachtige maar gretige VAS-teams. Dat de Belgian Procar op zijn beurt de vuilbak van de toenmalige DTM was, werd voor het gemak even over het hoofd gezien. Als je een en ander niet gelooft, moet je "off the record" hierover eens praten met de Belcar-organisatoren. De opgang van de Carglass Cup was echter niet te stuiten en tot overmaat van ramp voor de RACB stierf de Procar, om diverse redenen, na enkele zeer magere jaren een langzame en stille dood. Op nationaal niveau bleef er niets meer over en onder het motto "If you can't beat them, join them" werd aan de Carglass Cup een nationaal statuut verleend er werd het kampioenschap omgedoopt tot Belcar. Voor wat hoort wat, natuurlijk en het was duidelijk dat de RACB meer inspraak wilde in het Belcar-huishouden. Zo heeft de RACB steeds aangestuurd op kortere Belcar-races; deze waren immers beter in te passen in het schema van de grote raceweekends en sloten beter aan bij de RACB sprint-traditie. De Belcar-organisatie (lees : Circuit Zolder) wilde de controle over haar kampioenschap echter niet zomaar prijs geven en hield de touwtjes strak in handen, zeer tot ongenoegen van de RACB. Toen begin jaren '2000 ASAF/GDC in een mindere periode verkeerde, was dit voor de RACB een uitgelezen kans om dit kampioenschap over te nemen en onder te brengen in het nieuwe BTCS (Belgian Touring Car Series), tot groot verdriet van de echte ASAF-amateurs overigens. Opmerkelijk was dat BTCS meteen een nationaal statuut kreeg. Aanvankelijk werd gezegd dat de BTCS een kampioenschap voor toerismewagens zou zijn en dat de GT's alleen het eerste jaar zouden geduld worden om toch aan een kwantitatief aanvaardbaar startveld te komen. Loze beloften, zo blijkt; in het derde seizoen BTCS zijn de GT's nog steeds de smaakmakers van het kampioenschap. Na drie jaren BTCS moge het wel voor iedereen duidelijk zijn dat dit kampioenschap voor de RACB niets minder is dan een wapen in de strijd om de Belcar onder controle te krijgen. Het 2 x 60 minuten-"experiment" van dit weekend past perfect in de RACB-strategie. Geleidelijk aan probeert men de Belcar, zowel qua format als qua reglementen (denk maar aan de RACB-verplichting om Silhouettes toe te laten in de Belcar) op gelijke lijn met de BTCS te krijgen. Een fusie van beide kampioenschappen is de logische, volgende stap. Want je hebt wel gelijk, Scapa, wanneer je zegt dat BTCS en Belcar, naast elkaar, in de long run niet leefbaar zijn. Daar is België, miniscuul landje zonder eigen auto-industrie en kapitaalkrachtige multinationals, inderdaad te klein voor. Wie dan het beheer en de zeggenschap over dat eengemaakte kampioenschap krijgt, is voor de RACB-bobo's waarschijnlijk al lang een uitgemaakte zaak........ |
De nagel op de kop.
|
Ik denk dat iedereen die hier op deze Thread een reply heeft gepost dat dit NIET-GEWAARDEERD STUNTJE bij dit weekend moet blijven. Dat dit NIET voor herhaling vatbaar is. En tevens wij zijn allemaal BELCAR-Fans. Ik denk dat de RACB ook eens moet kijken naar wat de fans willen. Want straks heeft de RACB hun regeling wel ingevoerd maar ligt het bezoekersaantal 50% lager. Dan zijn ze binnen de kortste keren alles kwijt. De Belcar/Coureurs/Autos. En ik kan je het beste het vertellen, srry voor de SupercarChallenge fans. Maar dat concept is 3x niets tov de Belcar. Ik ga regelmatig naar Zandvoort vanwege sponsorverplichtingen van het bedrijf waar ik kaartjes van krijg waar ik werk. Leuk amateur, maar SuperCarChallenge is amateuristisch en Belcar is professioneel.
|
Veel zal afhangen van wat de teams willen. Ik vermoed dat er toch een aantal teams uit de Touring klasse voor de idee om GT's en Touring te scheiden te vinden zijn...
|
All times are GMT +2. The time now is 17:31. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.