![]() |
2005 GP San Marino
Montoya is dan toch niet fit geraakt. Nieuwe scans hebben aangetoond dat de barst in zijn schouder nog niet helemaal genezen is. Hij wordt (zoals verwacht) vervangen door Wurz. De la Rosa gaat dus terug naar de vrijdag. Ik vraag mij af of dat Wurz even aggressief gaat rijden als De la Rosa in Bahrein.
|
miljaar...
|
Ik ben ook wel eens benieuwd wat Liuzzi kan presteren met zijn Red Bull. Volgens mij gaat hij het er heel goed vanaf brengen!
En ik verwacht nu toch eens een spannende GP, Renault zal zeker weer goed gaan, maar Ferrari zal er ook wel weer staan. De temperatuur zal wel wat lager zijn dan tijdens de vorige GP's wat Bridgestone weer ten goede komt. En aan de betrouwbaarheid van de Ferrari zal ook wel aardig gesleuteld zijn. Daarbij komt nog dat Alonso en Barrichello met een al gebruikte motor moeten starten. |
Quote:
|
Wurz ook. Snelste tijd in FP1 met een wagen waar je voor het eerst inzit op een circuit waar je nog nooit bent geweest.
|
Quote:
|
Quote:
|
maar hij kende de wagen wel door en door
|
Quote:
|
Gisteren nog wel een boeiende kwalificatei gezien.
Heel miniem verschil tussen Raikkonen en Alonso. Ferrari heeft zijn snelheid zeker ook terug gevonden net als BAR trouwens, waar ik heel blij om ben :D Tegenvallend deze keer vond ik toch wel de Toyota's (we zijn al beter gewoon :)) en de nieuwe Minardi is toch ook niet echt een verbetering precies. Verder was ik wel aardig onder de indruk van de Saubers, zelfs Villeneuve heeft een mooie crono laten noteren! Ook vond ik het heel mooi om te zien hoeveel verschillende lijnen er wel niet genomen worden in die eerste bochtencombinatie :eek: De tweede kwalificatie start direct, het gaat nog spannen om de pole :) Voor de race ben ik ook wel eens beniewd, er lijken wel verschillende teams in aanmerking te komen voor een goede klassering. Maar ik denk dat het wel een heel zware race wordt voor de banden en vooral de remmen, vorige race kenden we ook al veel uitvallers ... |
Schitterende strijd om de pole tussen Alonso en de ongenaakbare Raikkonen!!!
En een eerste barstje in het Schumacher-bastion... Schumi kraakt onder de druk van de concurrentie en begaat een fout die hem op plaats 14 terugfluit... Benieuwd of Brawn hier qua strategie nog een mouw weet aan te passen... |
Als Michael vanmiddag op z'n minst geen podiumplaats pakt, kunnen de italiaanse en duitse kranten weer beginnen met vloeken. Toch wel verbazend hoe slecht Barrichello presteert met de F2005. De snelheid is er wel, die ligt ongeveer op het niveau van de Renaults. Nu nog McLaren inhalen.
Ook nog even de uitmuntende prestatie van Massa vermelden: Imola is duidelijk zijn favoriete circuit, enkel pech van die 10 plaatsen op de startgrid. seizoen 2005 overtreft nu al in ieder geval seizoen 2004: spannende kwalifs, races met inhaalmaneuvers. Meer van dat ! |
wel een vrij unieke grid voor de moderne F1, met een Mclaren, Renault, BAR, Williams en een Toyota zijn de 5 eerste plaatsen voor 5 verschillende wagens
|
Van spanning gesproken zeg !!
Zeeeeer knap van Alonso om Schumi af te houden. Alleen is het mij weeral een raadsel HOE schumi tot aan die 2e (3e eigenlijk) plaats is gekomen .. En Villeneuve laat ook zien dat hij nog kan racen. |
héél slim gereden ook van Alonso, hield zich op het einde in om ni het verkeer te komen. eerlijk gezegd, ik dacht echt dat schumi ging winnen, was wel héél snel
Quote:
|
schitterende race, spanning en sensatie.
Schumacher bewijst dat hij nog niet is afgeschreven, net als BAR. Zelden zo op het puntje van m'n stoel gezeten bij de laatste 10 rondes in een race. Prachtig inhaalmaneuver van Schumacher op Button...Meer van dat, meer van dat ! TOP: -Alonso: Weersta die druk maar eens. Puike prestatie, de te kloppen man. -Schumacher: Man van de race. Van P13 naar P2 en de snelste tout court. Schitterende beelden. -Villeneuve: Leeft blijkbaar ook nog. P6 was verdiend. -BAR: de BARs zijn terug, maar ze missen het wedstrijdritme nog wat. Button hield misschien wel Schumacher van de zege. FLOP: -McLaren: Betrouwbaarheid en McLaren, het gaat gewoon niet samen. Wurz redt de meubels. -Red Bull: op z'n Jaguars: onzichtbaar -Jordan/Minardi: jaddajadda.. -BMW Williams: toch wel de verliezers van het weekend: onzichtbaar net buiten de punten. -Fisichella: is vreselijk slechts bezig, wat ik totaal niet verwacht had. Moet zich dringend herpakken, want een topteam wil ook voor de constructeurstitel gaan. Alonso heeft een voorsprong opgebouwd en kan nu relaxed de volgende races starten. In de achtervolging (in volgorde): - M. Schumacher - K. Raikkonen - J. Button / J. Trulli Webber en Heidfeld middenmoten voort... MEER VAN DAT ! Finish |
aaah gewoonweg meesterlijk hoe Schumacher zijn opmars deed... van plaats 13 naar 2 juist achter Alonso :worship: wat zou dat geweest zijn moest Schumacher niet er af zijn gegaan in de 2de quali.. ook hoe hij Button inhaalde was gewoonweg af !
volgens mij krijgen we hier in spanje een vervolg op.. |
Ofwel heeft Ferrari een supersprong naar voor gemaakt, ofwel was er iets met de Renault.
Wat ook kan is dat Renault Alonso teveel liet "controleren" tov de Bar, en ze de ferrari niet in de gaten hebben gehouden tot het (bijna) te laat was... er was blijkbaar sprake van "concern over Fernando's engine" In de snelste rondetijden zie je Alonso op de 4de plaats met 1.23.1, en de schoenmaker had 1.21.8... Als dit zich voortzet wordt het damage control voor Renault, en met Mclaren er nog tussen, kan die puntenkloof naar het einde van't seizoen serieus kleiner worden! En qua inhaalactie op Button, die lag te slapen toen hij de BMW's naderde, 't was net of hij werd gedubbeld - echter wel meesterlijk gereden van de oude baron :worship: Persoonlijk heb ik niet meer zo gezweet tijdens een F1 race sinds... Alesi in de Punten met de Prost? Nee, we moeten al terug naar Hill/Schumacher (bijna iedere race toen...), of Alesi/Mansell in Japan! (Of met computerracen, GP2, toen ik 5 ronden van't einde 2de lag met een dreigende Benetton in de spiegels, LOL) Anyway, het wordt een leuk seizoen. |
idd spannende race
k vond het echt jammer dat Raikkonen op heeft moeten geven. |
Ik ben blij dat BAR terug zijn snelheid en vooral betrouwbaarheid terug gevonden hebben. Maar nu natuurlijk afwachten of ze het de volgende race nog kunnen uitzingen. Ik had een 3e plek echt niet meer durven hopen voor de volgende races. Kheb er terug vertrouwen in.
Ik moet natuurlijk wel toegeven dat Schumacher super gereden heeft tijdens zijn 2e en 3e stint. Vooral die 2e, liep bijna 2 sec per ronde in :eek: Ferrari is dus blijkbaar terug, alleen Barrichello :confused: En Fissichella mja die moet ook eens terug beginnen finishen. Ik lees dan net nog dat hij bijgetekend heeft :confused: |
Ik ben zeer blij voor Villeneuve. Eindelijk kan hij de critici eens tonen dat hij toch nog niet afgeschreven moet worden. Hij lijkt zich eindelijk thuis te voelen in de wagen. Hopelijk blijft Sauber goed verder werken in hun windtunnel. Ik denk dat hij zijn 6de plaats waarschijnlijk wel te danken heeft aan Truli die iedereen ophield.
|
manman ... De kloof van Schumi op Alonso mag dan wel 2 punten groter geworden zijn ... Echt jubelen zullen ze bij Renault niet doen ...
De manier waarop Schumacher vanop plaats 13 grote kuis hield is een zware waarschuwing voor de rest van het seizoen ... wordt een machtig seizoen |
prachtig seizoen? ik twijfel eraan... stel dat Schumi in Barcelona geen fout maakt tijdens de kwalifs, en een GP zoals deze rijdt vanaf de pole... hij wint met hele handen in de neus. en dan kan hij dat weer doen voor de rest van het seizoen...
|
Buttons BAR zou te licht gebleken te zijn bij de technische controle,kan zijn derde plaats nog verliezen aan Wurz,zou jammer zijn voor Jenson..,vind daar enkel iets van terug op f1world,dus t'is afwachten,Ralf zou door een incident in de pitstraat 25s straftijd gekregen hebben en zijn punt verliezen aan Heidfeld.
|
Op de persconferentie zei Alonso min of meer het volgende (mag niet kopieren uit andere sites...)
Hij had voor Qual. maar 3 rondjes gereden door mogelijke problemen met de motor. Ze hebben tijdens de race met verlaagd max. toerental gereden om de auto te laten aankomen. Er is dus nog wel hoop op weerwerk van renault & McLaren. Y |
Fisci
Weet er iemand waarom Fisci den decor in ging? Het leek me of er iets kapot ging achteraan... Het leek me in elk geval géén echte stuurfout, maar een plots uitbreken van de auto achteraan... :frusty:
|
Quote:
Uiteraard zijn de Engelsen geen Schumacher-fans, de eerste Engelsman die een voorliefde heeft voor Duitsers moet nog geboren worden ;) :D. Volgens het artikel heeft Ferrari 40% meer testkilometers in de benen dan welk team dan ook. Op zich wel logisch..........Bridgestone heeft alleen Ferrari als test-object, Michelin heeft 5 teams die serieus testwerk kunnen ondernemen. Het leeuwendeel van de testen van Ferarri worden dan ook door Bridgestone betaald. In dat stukje staat onder andere te lezen: "The figures (slaat op een overzicht van het aantal testkilometers per team) show the extent to which Ferrari has comitted to test its way to succes." |
Mark, wil je die testkilometers dan ook met ons delen?
Dat is wat forix.com ons geeft en dat is toch nog een van de betrouwbaarste bronnen: Aantal testkilometers in 2005: 1 Ferrari 40521 2 BAR 38298 3 Toyota 34377 4 Williams 31059 5 Renault 28663 6 McLaren 28167 7 Red Bull 17349 8 Sauber 9736 9 Jordan 6362 10 Minardi 2628 Stel nu nog dat er ergens een foutenmarge inzit, bvb. de kilometers van de afgelopen test achter gesloten deuren, (waarvan toch data werden vrijgegeven), zitten er niet in, dan nog is die 40% van Autosport een beetje mis hoor. |
Quote:
|
Ik kan de cijfers van redje bevestigen. Of het om precieze cijfers gaat is een andere zaak. Feit is dat de verhouding in cijfers klopt. BAR en Ferrari die evenveel getest hebben, Toyota en Williams die ongeveer evenveel getest hebben. Daarna de rest. Waar ze dus die 40% vandaan halen... :confused:
|
Quote:
BAR = 6646 Renault = 5982 McLaren = 4774 Williams = 3973 Toyota = 3628 Red Bull = 1003 Sauber = 715 Jordan = 686 Minardi = 126 Bron: Autosport 21-04-05 De verhouding 40% kan ik nergens na terug rekenen........."editorial glitch" van de redacteur? Dan periode waarin deze miles zijn verreden........gezien het aantal van Minardi is dat vanaf de start van het seizoen tot en met de week voor de GP van San Marino. De copy-sluiting van Autosport is ergens op de dinsdagmiddag.............dus Ferrari zal er nog wel wat miles bijgereden hebben op Fiorano. |
hmm dat stukje over illegale klopt niet ...
Er zijn dit jaar geen akkoorden over testbeperkingen ... dus lijkt me een beetje een vage aanklacht ;) |
Quote:
Quote:
|
Gentlemans agreement, dus ze kunnen het aan hun laars lappen en er is niks illegaals aan zoals airco zegt.
Nu begrijp ik alvast waar je die 40% vandaan haalt. Sinds het begin van dit seizoen (maart dus) hebben ze inderdaad zo'n 40% meer getest, maar als je vanaf januari meetelt, krijg je het beeld waarover redje en ik het hadden. |
wel dat is hem net het punt ... de andere teams zijn niet bereid om een deel testkilometers toe te kennen aan de bandenfabrikanten ...
Hoewel banden zowat de belangrijkste factor zijn in de huidige F1 was een eerlijke verdeling van de testkilometers op vlak van banden niet mogelijk. Andere (top)teams weigeren daar elke toegeving. Hierop zijn de onderhandelingen afgesprongen ... Geen akkoord dus In het "gentlemen's agreement" zou de verdeling als volgt zijn. 7/10 = Michelin tov 3/10 = Bridgestone Blijkt heel duidelijk dat dit op termijn een ongelijke concurrentiestrijd is. Ferrari wil zijn concurrentiële positie die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd niet opgeven door dit oneerlijk voorstel. Lijkt me niks mis mee dat ze weigeren te tekenen. Ze zouden wel behoorlijk idioot zijn om alle "voordelen" die ze in de loop der jaren "met eigen middelen" hebben opgebouwd in de vuilbak te keilen door een akkoord te tekenen dat hen enkel benadeeld. Wat blijft er dan over ... juist niets ... Zulke akkoorden dienen in de huidige F1 unaniem genomen te worden om enige rechtsgeldigheid te hebben. Dit is hier dus niet het geval .... Of hoe "Gentlemen's Agreement" een eufemisme kan zijn voor een waardeloze vod papier ;) Overigens ... Ferrari is de duivel nog niet in dit zaak ... Omdat er geen akkoord is had Ferrari afgelopen week nog kunnen testen in Imola ... Omwille van fair-play deden ze dit niet ... http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=83481 |
Ferrari heeft nog andere testsessies geannuleerd. Ik verwijs naar een testsessie die van 5 tot 7 april had moeten plaatsvinden. Ook toen liet Ferrari verstaan dat het dan toch niet zou testen te Silverstone. Uiteindelijk werd de testsessie (of het om die testsessie ging is niet helemaal duidelijk) geschrapt door de FIA.
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Het klopt als je zegt dat Ferrari meer kilometers moet maken om de data voor Bridgestone op peil te houden. Rijst de vraag: waarom heeft Bridgestone nog maar één serieuze klant? Wellicht omdat in het verleden Bridgestone meer aandacht aan dat ene team heeft geschonken dan aan de andere........... en daarom moeten ze bij Bridgestone / Ferrari nu maar even op de blaren zitten. De prijs voor hun politiek / strategie uit de voorgaande jaren krijgen ze nu voor hun kiezen. Business as usual. |
wat is wel fair ?
Zijn Renault en McLaren unfair omdat ze geen nieuwe kwalificatie willen ? Er is nochtans blijkbaar wel een meerderheid voor een nieuwe kwalificatie .. Want enkel deze 2 zijn tegen ( http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=84179 ) Dit is natuurlijk je reinste onzin ... Hoewel de andere teams een en ander als een groot schandaal zullen afspiegelen verdedigt ieder team zo zijn belangen ... Dat de belangen van Ferrari op vlak van testen juist het tegengestelde van de andere teams zijn maakt een akkoord bereiken op vlak van testbeperkingen wel bijzonder moeilijk ... Toch maakt hen niet illegaal, noch unfair ... |
All times are GMT +2. The time now is 17:39. |