![]() |
Duval à la Loix?
Sporza meldt dat er bij Citroën een crisisvergadering heeft plaatsgevonden waarbij chief Satinet aan Duval en Prévot heeft duidelijk gemaakt dat er dringend resultaten moeten komen zonder crashes, zoniet dreigt ontslag, of om het in Citroën termen uit te drukken: C4.
Hopelijk weten onze landgenoten zich te herpakken, momenteel lijkt Duval zich een imago op te bouwen zoals Fast Freddy bij Mitsubishi er een heeft verzameld, alleen hebben de Fransen blijkbaar niet zo veel geduld. Duimen maar dat alles goed gaat in Cyprus en dat er eindelijk een podiumfinish wordt geboekt. Ik zal mijn prono in die zin dan ook posten ;) jan |
Als er dan al een analogie zou zijn, beiden zijn naast een wereldkampioen terecht gekomen op een bepaald moment (ook Bruno Thiry heeft hier mee te maken gehad, denk maar aan zijn Subaru periode), dan ziet het er slecht uit voor Duval. Probleem is dat ze in Frankrijk de constructeurstitel vaak belangrijker vinden dan de rijderstitel. Als de 2de piloot het dan wat moeilijk heeft, komt die onmiddellijk onder vuur te liggen.
Het grote verschil is, dat Freddy gesaboteerd geweest is bij Peugeot en bij Mitsu het niet zo veel uitmaakte. Tommi ging voor de rijderstitel en de constructeurstitel was bijzaak. Dit terwijl François het grotendeels aan zichzelf te danken heeft - lijkt mij. Hij was beter bij Wilson en Ford gebleven. |
Quote:
|
Quote:
Quote:
Overigens, als Duval wint in Cyprus is er geen vuiltje aan de lucht. |
Quote:
|
In feite denk ik dat ze hem toch vooràl de laatste rally verwijten.
Maar vroeger hadden we toch ook eerst Colin MCCRASH en die heeft toch ook een mooie carrière gehad in het WK. Hopelijk geven ze Duval toch nog wat kansen. Wat de keuze Ford-Citroen betreft, bij Ford had hij in alle geval véél meer krediet opgebouwd en bij Citroen moet hij nog krediet opbouwen wat natuurlijk op de manier zoals hij in de laatste rally gecrascht is uiteraard niet lukt. |
Quote:
Vooral in Frankrijk wordt de constructeurstitel hoog gekwoteerd sinds Peugeot zijn intrede deed met de 206, vreselijk hoge budgetten (tov de andere merken toen), en een nieuwe, innoverende aanpak van rallymanagement. Vraag het maar aan Loeb die zo een eerste piloten titel aan zijn neus zag voorbijgaan omdat hij niet mocht aanvallen in GB, twee jaar geleden. ("Waarvoor dank", zei Solberg) Wanneer je in een frans team wilt rijden, moet je punten pakken, en veel. Ook als 2e rijder. De ideale 2e rijder was Sainz. Niet veel rallies meer gewonnen sinds zijn overstap naar Citroen, maar bijna altijd in de top 5. Als iemand zich de prestaties van Duval permitteert, komt hij geheid in de problemen, want de constructeurstitel etc etc etc. Nog een verschil tussen Duval en McRae: McRae is al vrij vroeg in zijn carrière beginnen koersen te winnen, en hij bleef dat doen op regelmatige wijze. Ondanks het feit dat hij voor een fortuin aan auto's heeft geplooid. Duval moet zijn eerste koers nog winnen. Maar als hij mocht winnen, dan zit hij weer voor een tijdje goed. Alhoewel, met die franse merken ben je nooit zeker van je plaats. Vraag maar aan Pannizzi (meervoudig rallywinnaar), Rovanpera (regelmatig puntenpakker) en Loix (moest het allemaal nog doen, maar aan de kant gezet om geen gezichtsverlies te lijden als merk). Naar mijn mening: vraag het binnenkort ook maar aan Duval en Martin. |
Martin pakt het volgens mij wel goed aan - zeer regelmatig in de punten. Maar goed, da's nog een andere discussie. ;)
|
Mjah, maar echt uitblinken zoals hij soms kon met de Focus zit er toch niet meer in. De prestaties zijn een beetje aan het vergrijzen.
Maar je hebt gelijk, de regelmaat is er wel. Laten we afwachten of hij nog kan groeien in de 307. |
Quote:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf (net zoals de Citroën bazen waarschijnlijk) ook meer verwacht had van Duval dit jaar. Hij heeft al meer Citroëns geplooid dan Fords denk ik. Ik kan de zienswijze van Citroën dan ook alleen maar begrijpen. Of ik het leuk vind is iets anders, maar om auto's te plooien hadden ze Duval nu niet precies bij Citroën moeten halen... Je moet je eens even voorstellen dat je géén Belg bent. Dan kan je toch niet anders dan vaststellen dat hij er nog geen potten, maar wel veel rallybakken gebroken heeft? |
Quote:
|
Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar ik heb enkele maanden geleden na de tweede wedstrijd van Duval al een bericht neergepoot dat onze vriend moest opletten met "crash test dummy " te spelen....
De voorspelling lijkt uit te komen. En idd, Sennake heeft een punt. We zijn bevooroordeeld in onze uitspraken als Belg/ Vlaming/ Waal (opletten hier met communnotaire uitspraken ). Buiten 1 redelijk resultaat heeft Duval met Citroën nog niks neergezet wat een neutraal medemens in het oog springt (buiten de rondvliegende brokstukken :) ). Ik wens Francois Duval alle succes toe, het kan de rallysport bij ons alleen maar ten goede komen als een landgenoot zich in de kijker rijdt. Maar ik vrees dat hij net als Loix binnen afzienbare tijd op straat zal staan en (hopelijk voor hem ) in het beste geval nog ergens een nationaal zitje kan bemachtigen. Naast Ford, Citroën is de top in Rally niet echt breed. Mitsu OK, maar dan ?? Skoda...en we zijn rond zeker... Rally is business en business is keiharde realiteit; hier is geen plaats voor ondermaats presterende medewerkers. Dus, aanpassen of buiten. ! |
Quote:
en dat duval ( het grootte talent zoals ze zeggen ) inderdaad op de wip zit heeft hij alleen maar aan zich zelf te danken , zat 4 jaar bij ford en kan nu nog bijna geen engels hij zij dat hij het ging leren ( vergeten ja ) . en bij citroen vragen ze toch ook meer dialoog tijdens het testen en rally zodat ze de wagen beter kunnen afstellen naar zijn manier. prevot is toch ook niet al te gelukkig met zijn piloot zijn houding. hoop alleen voor hem dat er vlug beterschap komt anders :bye: :bye: |
Quote:
Bij Renault was er nog niet zo lang geleden ook nog zo'n Belgisch natuurtalent dat liever zijn eigen zin deed. Gevolg, exit en nu mag ie het mooie weer maken locaal en regionaal in een Clio Ragnotti Gr.N. Slechte stuursmanskunsten? Neen hoor! Verkeerd in het koppeke? Wellicht wel. ;) Quote:
|
Quote:
Citroën tracht dus beide rijders een auto te geven die past aan hun respectievelijke rijstijl. Ze gebruiken Duval dus niet als testcase van Loeb. Dat het bij Loeb beter lukt dan bij Duval ligt dus blijkbaar onder andere aan het feit dat Loeb zeer gedetailleerd de auto kan "lezen" en deze indrukken kan communiceren met de mekaniekers. Duval kan dit niet en dan hebben we het niet over de Engelse of Franse taal die beide piloten zouden spreken. Als je dan in deze tests nog eens een auto in het decor zet, komt niet ten goede aan het vertrouwen van Citroën en of Duval... C U |
ook niet echt een duval-fan. Verkeerde mentaliteit en dan schaffen ze bij ons de challange af zodat het budget van citroen belux het loon kon worden van duval. Onder het motto liever een in het wk dan twintig in belgie
|
Quote:
Totdat hij weeral alle feeling met de wereld verliest, zoals na het vertrek bij Ford ... Hij heeft nu weer iemand van het kaliber van Wilson nodig om hem terug naar beneden te praten. |
Ik had het er gisteren ook nog over Duval met mijn vader. Volgens ons zijn zijn slechte prestaties alleen te wijten aan de mentale druk die gepaard is gegaan met zijn overstap naar Citroën.
Hij heeft zoveel mooie dingen laten zien, kon als enige een vuist maken op asfalt tegen Loeb etc. In 2005 in het beste team, met de beste wagen, naast de beste rijder. Die overwinning kan niet lang op zich laten wachten...Dit jaar wordt het jaar van Duval, daar is iedereen het over eens blablabla.... De speed en het talent is er en in zijn ijver om aan die verwachtingen tegemoet te komen,verliest ie figuurlijk de pedalen met de crashes als gevolg. De gebrekkige communicatie omdat hij geen Engels spreekt, is hier niet aan de orde, dus daar kan het niet aan liggen... Hopelijk brengt hij dit weekend daar al verandering in... Zeg nu eerlijk, Märtin kan totnogtoe niet eens aanspraak maken op een podiumplaats ( zonder uitvallers ) dit jaar in de Peugeot en blijft toch ook onder de verwachtingen ( behalve dat hij wel de finish haalt ;) )... |
Vorig jaar ben ik met een Waal aan de babbel geraakt op de rally van Duitsland. Die vertelde me dat hij Duval's vader vrij goed kende. Hij was dan ook een vurig supporter van de Swa vanaf het eerste uur.
Volgens hem is het probleem met François hetzelfde als met Marc Duez: HEEL veel talent, maar geen sportmanmentaliteit. Graag feesten en fuiven, maar werken was niet echt nodig wegens toch talent genoeg. Als je als professioneel rallypiloot een acte de présence moet geven op een locale kermis of een rond-de-kerktoren-rally, dan ga niet zo zat als een achterdeur naar huis. |
Het ziet er niet goed uit voor Swa: crisisberaad bij Citroen
Hij moest gewoon uitrijden en punten pakken als 3de genomineerde rijder :fight: |
Hij had beter bij Ford kunnen blijven. Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.
Om de een of andere reden doet Duval me altijd denken aan Frank Vandenbroucke... |
Ik vrees dat dit de doodsteek zal zijn voor Duval. Sainz zal rap weer achter het stuur van een Citroën zitten denk ik.
|
Spijtig dat die Franse pipos zo veel belang aan dat constructeurskampioenschap hechten. Je kan beter voor Subaru rijden.
|
Quote:
Duval is er nog maar eens in geslaagd om precies dat te doen wat ie niet moest in Cyprus... Goe bezig! |
Ik las zojuist dat Stephane Prevot zijn ontslag zou aangeboden hebben.
Hier staat het volledige artikel. Bron:www.hln.be |
Citroën heeft het ontslag van Prévot nog niet aanvaard.
Mogelijk wil men juist Prévot behouden en een nieuwe rijder naast hem zetten die wel met de Xsara overweg kan (Thiry?). De beslissing zal door Claude Satinet genomen worden en laat dat nou net iemand zijn die absoluut geen fan is van Duval. |
Met andere woorden: ziet er niet goed uit voor Duval, en wordt zeker vervolgd.
Indien men een andere rijder zou inzetten naast Prévot zal dat volgens mij niet Thiry worden, die zit met zijn EK campagne al vast ... Sainz is weinig waarschijnlijk. Als die nog goesting zou hebben om in een rallyauto te kruipen op regelmatige basis, zou hij vorig seizoen niet zijn gestopt. En Sainz is zeker niet geneigd om snel van co te veranderen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor hij het goed met Marti kon vinden. Wie is er dan nog voor Citroen? Stohl zit vast aan Kronos. Of misschien dat Citroen een swap voorstelt? Het kan echt alle kanten op. Maar zoals gezegd. We zijn nog niet zover, en alles is tot nu toe slechts gissen ... |
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
|
Quote:
|
Quote:
Was dat al radicaal vergeten. Stommiteit van mij. (Hopelijk de laatste :o ) |
Stohl naar Citroën en Loix in de Kronos... Voor het seizoen is er al sprake van geweest dat Loix een 2de Kronos Xsara zou besturen...
't is toch mooi als je kan dromen ;) :) |
Hallo mannen,
Moet je dit even lezen.............. www.turbo-magazine.be Onze Franstalige vrienden schuiven Freddy Loix als joker naar voren......... |
Tja, tis Duval zen eigen fout vind ik.
Hij zei zelf zoiets van: "Ja ik probeerde Loeb te volgen". Gij als (talentvolle) rookie gaat toch niet in een officiële race, waar veel op het spel staat, de WK proberen te volgen zeker ? |
Duval hoeft in ieder geval Loeb niet meer te volgen.
Citroën heeft Carlos Sainz als vervanger voor de rally van Turkije aangemeld bij de FIA. Het is nog onduidelijk of Duval slechts 1 wedstrijd gedwongen aan de kant zit of dat hij definitief z'n WK-ambities mag opbergen. |
Dat Sainz werd teruggeroepen verrast mij eerlijjk gezegd een beetje. Hij was zo vastberaden er vorig seizoen een punt achter te zetten. Het gaat om een one-off, dus we zullen hem normaal gesproken na Turkije niet meer zien.
Ben benieuwd welke oplossing ze ondertussen gaan uitwerken voor de rest van het seizoen. |
Dat zal er nog vanaf hangen. Duval of Prévot, één van beiden zal moeten vertrekken, maar lang niet zeker wie. Ze hebben immers beiden een contract - Prévots ontslag zou naar verluid niet aanvaard zijn. Dus het kan net zo goed dat ze een andere rijder naast Prévot gaan zetten.
Het verhaal van beide staat op Rally-action. 'k heb toch de neiging om Prévot's versie te geloven. |
Quote:
Quote:
|
Citroën wilde voor Turkije gewoon op zekerheid spelen. Sainz schikt zich perfect in de rol van "tweede rijder" en weet zelf ook hoè goed Loeb is met die Citroën. Sainz rijdt "op safe" (in hoeverre men kan spreken van op safe rijden) en pakt quasi zeker punten. Dus is de beslissing van Citroën niet verrassend.
Nu , als het een beetje klopt wat er wordt geschreven over Duval dat ie het telkens op zijn co steekt, terwijl die hem aanmanen om wat kalmer te doen, dan vind ik hem maar een kleine meneer, hoe talentrijk hij ook mag zijn ... En als dat dan betekent dat er geen Belg meer in het WK rijdt is dat jammer. Hij heeft in ieder geval van Citroen meer kansen gekregen dan Loix vorig jaar van hun zustermerk Peugeot ... |
Duval heeft het helemaal aan zichzelf te danken. Loix was gewoon de pineut van de situatie.
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 13:36. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.