![]() |
Ik las vandaag in de krant dat er afgelopen weekend slechts 58.000 toeschouwers waren in Spa. Dit moet een absoluut dieptepunt zijn in de moderne geschiedenis van de F1 in Spa. Meestal spreekt men van ongeveer 100.000 toeschouwers. Waaraan kan dit liggen ?
Dat het duur is, is een reden. "Guy de Vreker" stelde ons echter een weekendticket gratis ter beschikking. Wij boden dit in Spa aan meer dan 20 mensen aan maar niemand wou het hebben. Vervolgens dienden we meerdere mensen te bellen om het tenslotte toch nog aan de man te krijgen. Gratis is niet duur... Dat het een nogal saai seizoen is kan uiteraard ook bijdragen aan de minder opkomst dit jaar. De hoofdreden vind ik echter dat in Spa zovele kleine dingen slecht geregeld zijn en dat het één van de meest sfeerloze Grand Prix van het seizoen is. Vele van deze dingen zijn reeds elders aangehaald : vettige en dure parkings, duur eten, weinig actie... Alleszins denk ik dat je met 58.000 toeschouwers moeite hebt om winst uit dit evenement te halen. Al moeten we niet vergeten dat het Waalse gewest en/of de intercommunale zijn duit in het zakje zal doen, dat het dure eten en drinken ook bijdraagt tot het delven van de put (al ben ik niet zeker dat deze opbrengst integraal naar de organisatie gaat), dat de boeren aan hun weides goed zullen verdiend hebben... We zullen wel zien waar het eindigt... of niet... C U |
als ik de files van zondagavond zag dan denk ik dat misschien die 58.000 wel juist is maar dat die 100.000 van de voorbije jaren het aantal benen waren ipv het aantal personen...
|
Quote:
|
Quote:
|
nu is het wel de vraag of het aan ons is om hun rekening te maken ?
|
Eigenlijk wel, Andy.
Weet je, Jean-Marie Happart, een van de toplui van de Intercommunale van Francorchamps en belangrijke figuur binnen de PS van di Rupo, heeft een oproep gedaan om federaal geld te krijgen voor de GP in Spa. Federaal geld is dus ons belastingsgeld. En dan hebben we het nog niet over het Vlaams geld dat via de "miljarden-stroom der solidariteit" in Wallonië terechtkomt en nu al gebruikt wordt voor de race in Spa ... Moge het omgekeerde ooit waar zijn voor Circuit Zolder. :) |
Quote:
Maar inderdaad, we blijven hopen. jan |
Mensen, waar is jullie nationale trots ? Toch niet vergeten dat wij, als onbeduidend klein landje, een evenement van wereldformaat als de F1 MOGEN organiseren waar honderden miljoenen mensen naar kijken.
Ik heb zondag Brazilianen gezien, japanners, zelfs even met twee Amerikaanse Ferrari fans gesproken die de halve wereld afgereisd hadden omdat ze Spa - Francorchamps 'a legendary circuit' vonden en omdat ze de kans niet wilden missen om Schummi wereldkampioen te zien worden. Enig patriottisme is toch wel op zijn plaats, me dunkt... |
Quote:
Hoe is dat nu mogelijk een land in Europa, en nog steeds dat klein bekrompen geestje, de walen dit en de vlamingen dat, awel ga dan naar Wallonie wonen hé! Als ze daar dan toch alles krijgen. Zie je nu waarom ik in Spanje woon, daar krijg ik het van hé. :fight: :D |
ja, kijk: Spa is een van de beste circuits in de wereld, geen twijfel over.
maar een legendarisch circuit hebben is 1 punt, je moet ook wel zorgen dat het publiek er graag naar afzakt... en dat hebben de mensen daar in mijn ogen niet gedaan... en dat is voor mij niet omdat ze een andere taal spreken, maar gewoon omdat het zo is... |
Tja, ik ga niet ontkennen dat de parkings-annex weiden van de plaatselijke boeren erbarmelijk waren (niettegenstaande er zowat overal vrachtwagens met grind werden aangevoerd om de ergste moddervloed tegen te gaan).
Ook op het circuit zelf moest je soms een halve kilometer door de modder ploeteren (achter de tribunes in de Eau Rouge) om te geraken waar je wilde zijn. Maar jongens toch, is er nu iets machtiger om op 15 meter afstand 20 F1 auto's aan 320 km per uur te zien (en vooral te horen) voorbijrazen. Bij het naar huis rijden stonden er zowat op iedere brug boven de autosnelweg Ferrari-fans met vlaggen te zwaaien, ik geloof dat we bijna 20 km van het circuit waren. Take it or leave it, maar een GP F1 live meemaken is iets indrukwekkend... |
Heren,
Bij deze het toetje van de GP 2004: Quote:
Ik zat er met mijn 2 miljoen euro niet ver naast ;) |
2005 gaat ook geen winstpakker opleveren. Het financieel debacle zien we nu al aankomen ;)
Quote:
Geen Verstappen, dus ook geen 30.000 Verstappen fundamentalisten die de trip naar Spa maken. Doornbos en Albers zijn aardige jongen maar trekken geen publiek..........althans niet in verhouding tot Joske. Al wekenlang zie ik de advertenties voorbij komen in de Autosport m.b.t. de Grand Prix. Adverteren is iets voor bedrijven en evenementen die nog op zoek zijn naar omzet ;) |
Heeft Spa als enige dit probleem? Als je dan hoort dat Silverstone wel uitverkocht was. :confused: Wat zou de oorzaak kunnen zijn: toch niet enkel Button ?
|
Quote:
|
Een uitverkocht huis wil niet zeggen dat het een winstpakker is voor de organisator c.q. promotor ;) Vraag dat maar eens aan de lokale bevolking rondom de Nürburgring m.b.t. de GP 2004. De complete winst van de Nürburgring in 2004 was niet voldoende om het gat van de "uitverkochte" GP te compenseren.
|
en silverstone ligt ook in Engeland, waar autosport wél populair is. in duitsland is dat ook wel min of meer zo, maar je hebt daar ook 2 GP's he
|
Volgens mij ligt het probleem in Francorchamps bij de datum 11 september :crazy:
Nee maar zoals het nu loopt wil ik over pakweg 3 a 5 jaar nog wel eens zien hoe het rijk van Bernie Eikelstone gaat vallen als er percentage gewijs er minder en minder kaartjes zullen verkocht worden (op Engeland na dan), of ben ik zo mis? |
ecclestone heeft niets te maken met de kaartenverkoop.
|
Defourny zal zijn riem opnieuw moeten aantrekken. Weer een gat in "zijn" portefeuille...
Je kan niet blijven teren op "het mooiste circuit" van de wereld. Er moet ook gewerkt worden aan de zaak. Hopelijk komt het nog goed en mag Spa nog jaaaaaaaren op de kalender blijven staan maar eerlijk gezegd, vrees ik het ergste. C U |
Quote:
Het kwam erop neer dat de F1-boxen gingen verhuizen naar de overkant van de piste. De ingang van de pitstraat zou dan aan de Chicane komen en de uitgang via een tunnel onder de Source naar het rechtstuk.Zo heb ik het toch begrepen. De actuele pitstraat zou behouden blijven maar er is voorzien om op de boxen een tribune te bouwen. Nu weet ik niet of het definitief was of gewoon een studie. |
Vorig jaar hadden we 2 tickets van Proximus .
Fantastisch ! Wij naar Spa dus op vrijdag . 04h30 opstaan , werken , vertrek om 07h30 richting Spa . Volledig in de mood , uitgelaten tot en met . . . Eerst Brusselse ring , dan richting Luik , voorbij de Barchon , rustig blijven , motor stilleggen . Enfin , we waren op het circuit juist op tijd . . . om de laatste vrije sessie te zien in de namiddag . . . Huiswaarts viel mee , 4 uren stilstaan , af en toe motor starten , om van de parking tot aan de E 40 te geraken ! Maar Spa is en blijft het mooiste wat er is ! Morgenvroeg proberen we er nog eens te geraken . . . Opnieuw met vrijkaarten . Spa duur ? |
Ik ben net terug en ja, ik vind het wel duur. 12euro parking voor in een wei te staan en 3euro voor ne stomme cola, kheb lang genoten van die cola:-).
|
Meer problemen voor Spa?
Quote:
|
Het is inderdaad een grote geldklopperij geworden, vele promotors zagen jaren lang dollartekens voor hun ogen en hebben zich er aan gewaagd, die zelfde hebben het op hun manier toch kapot gemaakt.
Door de prijzen van entreekaarten dusdanig op te voeren, en dan nog niet over de belàchelijk dure tribune kaarten te spreken, heeft Francorchamps in de hele wijde omtrek toch de naam gekregen dat het daar duur is. Jan modaal komt niet meer, allen de echte fans en rijken zijn er daar aanwezig. Ik ga al jaren ook naar Monaco da was tot voor kort goedkoper op een zonnige 'luxe' tribune als in Francorchamps in de modder. Als de prijzen in Francorchamps vanaf nu gehalveerd zouden worden duurt het nog jaren voordat iedereen weer terug komt, want mai oh mai wat blijven er veel weg die eigenlijk dolgraag zouden willen komen. En dan nog te bedenken dat er velen jarenlang binnen zijn geraakt voor nog geen € 50,- met kaarten te kopen op de 'zwarte markt'. Met die (engels)mannen gingen duizenden toeschouwers mee naar binnen, ze gaven € 50,- met 30 man tegelijk (€ 1.500,- in één klap) en 5 minuten later kwam de volgende groep, enz. enz. en tmooiste was die (engels)mannen stonden aan elke ingang en niet allen in Francorchamps want alleen ik heb er al op verschillende F1 circuits in heel Europa gezien, en nog véél mooier was dat de politie gewoon langs liep alsof die daar snoep aan het uitdelen waren. Nu is die hun business ook ingestort want het in- en uitscannen van de tickets is nu ingevoerd, als we al hadden in de 24 uren van Zolder. Ik wil maar zeggen, die hebben goud verdient.....ten koste van de promotor, dus ook tenkoste van de sport. Nu is het dus zover dat de promotors niet meer kunnen, lees durven en daalijk is het zo dat we met z'n allen een geweldig mooi circuit in de Aardennen hebben liggen waar vroeger ook F1 verreden werd in dn tijd van Schumacher en Alonso............ Maar alléh, kzit daar morgen toch weer in dn talluu, zonder paraplu :crazy: |
hoeveel kost een ticket aan de kassa?
|
voor het bronzen ticket morgen 157 euro. enkel gold 1 was nog maar uitverkocht
|
Ga naar Maleisië op vakantie in maart 2006 en neem er voor amper 45 euro nog een GP bij.
|
Wat wordt er hier nu gezaagd over 2 miljoen euro. J.M. happart heeft dat juist in sportweekend "een klein verlies" genoemd. ;)
|
Het was simpelweg wachten op dit nieuws:
Quote:
|
Kan iemand het licht uitdoen?
Quote:
|
Weet iemand hoe het zit met je tickets mocht je al kaarten hebben besteld en de Grand-Prix gaat niet door? Ik veronderstel dat de gewone toeschouwers niet tot de bevoorrechte schuldeisers horen?
|
Ik zou eigenlijk ook wel snel meer duidelijkheid willen, normaal als ge voor 1 november tickets bestelde, dan kreeg ge een mooie korting.
|
Wat is er in 2003 gebeurd, toen ze ook al tickets verkocht hadden wanneer bleek dat het niet doorging?
|
Het gerechtelijk akkoord dat werd aangevraagd, reeds 2 dagen na de GP van 2005, is hen geweigerd. De put bedraagt naar verluidt 10 miljoen €.
De Waalse regering bood de oplossing aan : we nemen de taak van DDGP gewoon op ons en zorgen zelf voor de promotie van de GP. Hiermee gaat Bernie echter weer niet akkoord. Wie weet hoe het verder moet ???? C U |
Quote:
Bernie en de Waalse regering komen niet tot een vergelijk en de Belgische GP verdwijnt gewoon van de Kalender. Is ie in één klap van al het gezeik af én kan hij met plezier naar het Verre Oosten alwaar hij als een keizer ontvangen wordt en behandeld wordt. Wellicht hebben ze daar dezelfde problemen, maar wordt het toegedekt met gelden die beter het daglicht niet kunnen zien. Ik vrees dat het zal worden: :bye: GP F1 :bye: |
14 miljoen schuld + 10 miljoen voor 2006 = 24 miljoen € = 2.4€ per inwoner = 100 frank, dat wil ik gerust betalen. Hoeveel betalen de burgers niet onrechtstreeks voor voetbal beveiliging, dan kunnen ze voor de F1 (een sport met werelduitstraling) toch wel eens moeite doen.
|
berekening is erg wankel hoor. Niet iedereen betaald belasting (niet-werkende,leefloner,...)
|
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 18:51. |