De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Autosport algemeen (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Wederom twee Cups: BMW 130i 3.0L 6-cyl. en de BMW 120d (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10776)

Mark 09-06-2005 12:52

Wederom twee Cups: BMW 130i 3.0L 6-cyl. en de BMW 120d

Quote:

In 2006 ziet een nieuwe Nederlandse merkenklasse het levenslicht: de BMW 130i Cup. Het initiatief om met deze nieuwe auto (vanaf september dit jaar bij de BMW-dealers) in cupverband te gaan racen is afkomstig van Circuit Park Zandvoort.

De specificaties zijn indrukwekkend: vermogen 258pk, maximum koppel 300Nm, 0 tot 100 km/u in 6,2 sec en een top van 250 km/u.

www.autosport.nl
Lijkt op een klein bommetje op wielen, spektakel gegarandeerd. Het is op dit moment nog niet meer dan een iniatief...........dus eerst zien en dan geloven ;)

vortex 09-06-2005 13:09

Bij CPZ leren ze het nooit. In plaats van de Clio-Cup: wat een pretenties! Had nu gewoon nog lekker doorgegaan met de (dan maar bedaagde) clio-cup. Die is populair en betaalbaar en je hebt altijd een mooie (opstap)klasse achter de hand. Dit is weer veel te hoog gegrepen voor dit kleine landje. het zal niet te betalen worden, BMW kennende. Kijk naar de mislukking van de Mini cup, ook door BMW neergezet en veels te duur.
Ik voorspel met zekerheid: een volslagen misser in deze toch al moeilijke tijden waarbij men zelfs de Seat-cup niet eens vol krijgt. Ik weet niet wie dit soort dingen bedenkt bij CPZ maar de verantwoordelijken zijn echt uit de boom gevallen.
Kortom: ik sta niet te juichen.

tarzancorner 09-06-2005 13:28

Hoe kan dat de cups die cpz organiseert niet lopen denk aan de porsche cup ,seat weinig autos,de clio cup met moeite over eind gehouden.
maar daar in tegen de dsc meer als 50 autos de brl +light 36 autos het beter doen.
cpz zorgt alleen maar voor versnippering ze kunnen beter zorgen wat er nu rijd
beter gevuld raakt en dan hebben we niet over de 2 formule cups want dat is
helemaal niks zonder gastrijders.

vortex 09-06-2005 13:50

Ja, vergeet niet dat BRL eigenlijk 2 klassen zijn. Enerzijds BRL V6 zon 20 autos en de aloude Vege series met zon 14 autos. Dus zo heel geweldig is het allemaal niet.
DSC loopt goed. Vanwege de malaise wil nu iedereen endurance racen, zie je ook in het buitenland. Jammer is dat bij DSC de kwaliteit van de rijders in het algemeen zo laag is en CPZ ze nu ook niet echt helpt met die zotte splitsing.
Ik ben het er volledig mee eens: wat je nu hebt moet je koesteren in deze tijd!!

Die versnippering is inderdaad een feit en een groot onderdeel van de ellende. Iedereen organiseert zijn eigen klasse en evenement. Er is geen eenheid en daardoor krijg je overal plukjes. En das jammer. Ook het in breder verband organiseren van events (bv Benelux of Europa zone west) is blijkbaar vloeken in de kerk. Te veel belangen overal en mannetjes met teveel eigenbejach.
Daar is hier op het forum al veel over gezegd. toch Dries?

tarzancorner 09-06-2005 14:30

Wat ik eigenlijk bedoel over de BRL is dat ze daar toch kunnen samenwerken.
waar bmw+cpz misschien op hopen is wat ik denk dat er rijders die in bmw cups'
nu rijden zoals zac de compactcup ed of hebben gereden over stappen.
Wil je dat laten slagen dan zal je misschien moeten denken aan 2 rijders op
een auto zoals de porsche cup
een algemene band voor droog en nat
testen beperken alleen georganiseerd door cpz voor heel lagen kosten
minimaal 26 autos anders niet aan beginnen
alleen rijden op zaterdag en zondag
eerst zorgen voor cup sponsers voor banden brandstof etc
wat er nu weer gebeurd ,is dat er is een ballonentje word op los gelaten .
hopen en dromen voor cpz en bmw

vortex 09-06-2005 14:52

Je slaat de spijker op zn kop!! hebben ze net die Geert vermeer aangesteld en die laat dit dan gebeuren. beste binnenkomer! Tuurlijk wil BMW weer wat doen op Zandvoort en geven de voorzet, maar het is allemaal niet gestructureerd. Reken maar dat het wat gaat kosten en dan moet je wel wat te bieden hebben. En....vooral duidelijkheid.
Geloof me, BMW wil gewoon geld verdienen op Zandvoort. Dat is nooit anders geweest.

FIRE 09-06-2005 18:51

Doet me denken aan de Alfa Cup.

FIRE 11-06-2005 17:00

Quote:

Originally Posted by vortex
Bij CPZ leren ze het nooit. In plaats van de Clio-Cup: wat een pretenties! Had nu gewoon nog lekker doorgegaan met de (dan maar bedaagde) clio-cup. Die is populair en betaalbaar en je hebt altijd een mooie (opstap)klasse achter de hand. Dit is weer veel te hoog gegrepen voor dit kleine landje. het zal niet te betalen worden, BMW kennende. Kijk naar de mislukking van de Mini cup, ook door BMW neergezet en veels te duur.
Ik voorspel met zekerheid: een volslagen misser in deze toch al moeilijke tijden waarbij men zelfs de Seat-cup niet eens vol krijgt. Ik weet niet wie dit soort dingen bedenkt bij CPZ maar de verantwoordelijken zijn echt uit de boom gevallen.
Kortom: ik sta niet te juichen.

Volgens het artikel op autosport.nl is deze cup NIET de opvolger van de Clio Cup. Denk overigens niet dat dit een groot succes zal worden, het lijkt me namelijk nogal een dure cup worden (BMW, 3L motor, enz).

Yannick R 11-06-2005 20:25

Quote:

Bij CPZ leren ze het nooit. In plaats van de Clio-Cup: wat een pretenties! Had nu gewoon nog lekker doorgegaan met de (dan maar bedaagde) clio-cup. Die is populair en betaalbaar en je hebt altijd een mooie (opstap)klasse achter de hand.

Idd :(
Die denken zeker: "Pfff, ne clio is maar ne clio hé".
Das 'relatief' goedkoop(er) en dat gaat behoorlijk :). Daar draait het bij de meesten om hé.

Maarten 11-06-2005 21:22

man man man

komaan hé

clio's zijn ondertussen een beetje ouder

toch wel leuk dat er een nieuwe cup komt zeker, ni?
die alfa 147's vond ik schitterend, clio cup is schitterend
dit zal ook fantastisch zijn hoor!

Yannick R 11-06-2005 22:37

Quote:

Originally Posted by Maarten
man man man

komaan hé

Ik ben niet contra-BMW he ;) (mss zelfs wel 'n beetje pro :p), maar ik denk dat zo'n 130i toch al een 25.000euro kost, niet ?
Als je dan kijkt naar de prijs van een Clio ..

tarzancorner 12-06-2005 21:22

Laatste jaar alfa waren er nog maar 14
het werd gewoon te duur

FIRE 12-06-2005 21:31

Quote:

Originally Posted by Maarten
man man man

komaan hé

Natuurlijk is het een leuke Cup (voor een Cup tenminste ;)), maar ik ben bang dat het weer zo'n klein startveld gaat worden. Als de Clio Cup verdwijnt (wat volgens het artikel op autosport.nl niet het geval is) dan heb je natuurlijk een aantal mensen wat doorstroomt naar deze Cup. Echter een (groot?) aantal deelnemers zal dit niet kunnen.

vortex 12-06-2005 23:05

De BMW gaat zon slordige 40.000 Euro kosten. Cio Cup blijft bestaan. De eerste berichtgeving van autosport.nl was wat voorbarig. Men wil op toerwagengebied een logische opbouw. Clio-BMW-Porsche. En BRL dan?? Het is al langer bekend dat Hans Ernst dit "kamper-auto's"vind. Moet ook zeggen dat BRL met de openingsrace weinig indruk heeft gemaakt. Maar wat niet is kan nog komen. De prijs van de BMW is fors, maar de prijs van een nieuwe cup-Clio in 2006/2007 zal er ook niet om liegen.
CPZ/BMW moet wel meer propageren ipv alleeen het ballonetje loslaten.
Het zullen er minimaal 25 moeten worden. Sprintraces dus geen endurance/meerdere rijders op één auto. De format is nog niet bekend. Meer duidelijkheid over ca. 2 maanden. Wordt vervolgd.

Raceboy 12-06-2005 23:11

autosport in Nederland: we vatten even samen: de voorzitter van de NAV reed gisteren in een Belgisch kampioenschap. zegt genoeg niet? ;)

vortex 12-06-2005 23:18

hehehe dat klopt! doch die titel is een papieren tijger aangezien de NAV aan het handje van CPZ loopt en op sterven na dood is. Belcar is een serieus pronkstuk voor Belgie met veel aanzien ook hier in NL. Daar mag men best trots op zijn,en wij Hollanders zijn daar best wel jaloers op.

joep #88 13-06-2005 18:15

Quote:

En BRL dan?? Het is al langer bekend dat Hans Ernst dit "kamper-auto's"vind. .

wat is een kamper-auto?

FIRE 13-06-2005 19:17

kamper = schooier

joep #88 13-06-2005 19:36

dus de directeur van zandvoort heeft dat gezegd dat een BRL een schooier auto is ? Sorry, Vortex, maar dat lijkt me een heel sterk verhaal.

vortex 14-06-2005 00:04

t is werkelijk waar. Na het opheffen van DTCC was men van zins een nat.V8Star klasse in te voeren. Er is een demo geweest en er waren nauwe kontakten. De letterlijke verklaring was dat deze 'kamper autos' maar beter niet welkom waren. Hans Ernst doet overigens wel meer vreemde uitspraken. Onlangs nog verklaarde hij in een interview in een Nederlandse krant dat kleurlingen het racen nu eenmaal niet in de genen zat en weer beter waren in andere sportieve aktiviteiten. Dan zal ie bij de prijsuitreiking van de Masters raar op zn neus hebben gekeken.
Neemt niet weg dat hans ook goede dingen heeft gedaan voor CPZ. Wellicht tijd voor nieuw bloed?
Kampers is in de NL volksmond een verzamelnaam voor woonwagen bewoners. das dus een behoorlijk stigma.

joep #88 14-06-2005 09:13

"t is werkelijk waar. Na het opheffen van DTCC was men van zins een nat.V8Star klasse in te voeren. Er is een demo geweest en er waren nauwe kontakten. De letterlijke verklaring was dat deze 'kamper autos' maar beter niet welkom waren."
die vreemde opmerking zou dus dus op de V8 star klasse slaan. Maar welke link is er dan naar zigeuners en kampmensen? En wat heeft de BRL hier mee te maken? En wat is daar mis mee?
Of bedoeld Hans Ernst buizenchassis auto's met een body in het algemeen? Dan is NASCAR dus ook een "kamperklasse"? En niet te vergeten de Saker klasse of de voormalige Vege series. Hele vreemde opmerking die kant noch wal slaat. Misschien eerder bedoelt als "als wij er niets aan kunnen verdienen is het niets!" En daarom is de BRL juist weer zo succesvol, omdat je value voor money krijgt.

vortex 14-06-2005 14:20

Juist Joep. Er moet verdiend worden. Hans is meer een man van de 'merken'. Porsche BMW etc. Een buizenchassis is natuurlijk heel erg minderwaardig aan dit soort raspaarden. De term kamper-auto is een wellicht door hem ongelukkig gekozen benaming. Waarsch. een vergelijk van Johnnie Flodder in de gelijknamige serie die ook altijd in een dikke bak rond kart. Hoe komt een mens erbij. maar ja.
Maar tis waar natuurlijk: CPZ verdient er geen stuiver aan. De wagens zijn alleen te huur. Perfect voor rijders en indirect voor publiek, die dikke velden t zien krijgen. Maar voor cpz is het slechts programmavulling, dus beraamt men zich tandenknarsend op een alternatief en wil men met de BMW cup de BRL het vuur aan de schenen gaan leggen. Ben benieuwd of dat wel gaat lukken.

joep #88 14-06-2005 15:08

met alle respect:
een circuit-eigenaar zou eigenlijk zich moeten beperken tot de rol als zijnde een circusdirecteur, waarbij de coureurs de aapjes zijn waar het publiek op afkomt. Zonder spectaculaire aapjes geen publiek. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat het management van een circuit niet op de stoel moet gaan zitten van een promotor. Een beproefde manier van werken is: een promotor gaat met de diverse Formule-vertegenwoordigers om de tafel zitten voor een goed programma, de promotor legt een zo'n mooi mogelijk programma neer bij een circuiteigenaar, waar zoveel mogelijk volk op afkomt. Een circuiteigenaar legt zijn financiele eisenpakket op tafel en dan is het zaak dat ze er samen uitkomen. Logischerwijze gaat een promotor alleen in gesprek met representatieve formules. Daarmee voorkom je persoonlijke voorkeuren van iemand, voorkom je belangenverstrengeling en uiteindelijk bepalen de toeschouwers, waarvoor ze komen kijken, oftewel entree betalen. Het gaat er toch niet om wat bv. Hans Ernst of Eric Weijers willen zien!? Een opmerking dat ze de BRL het vuur aan de schenen gaan leggen, is eigenlijk kannabalisme. Daardoor komen er niet meer auto's aan de start, maar er vindt verschuiving plaats van de ene klasse naar de andere klasse en dan heb je 2x niets. Heren CPZ, ga eens praten met mensen die ideeen hebben voor een klasse met een toegevoegde waarde i.p.v. proberen een goede klasse om zeep te helpen. De enige taak die CPZ heeft, is het circuit op een financieel verantwoorde wijze te bestieren. Want als ze BRL niets vinden, omdat ze er niets aan kunnen verdienen op de korte termijn, dan hebben een ernstig gebrek aan visie. Mijn visie; zoals de BRL is opgezet is perfect; goed betaalbaar, volle startvelden, mooi deelnemersveld, veel inhaalmanouvres, af en toe een leuk schadegevalletje, wisselende winnaars en gelijkwaardige auto's. Gevolg; meer publiek, meer inkomsten voor CPZ. En dan dien je de sport.....

tony s 14-06-2005 17:55

joep#88 ik zou het niet beter verwoorden.

vortex 14-06-2005 23:58

Heel goed Joep. dat zou je als logisch weldenkend mensch zo verwachten. Doch de realiteit is anders. CPZ bepaald feitelijk voor een groot deel de top van de Nederlandse autosport en heeft daar natuurlijk een groot belang bij. We gaan het zien in de toekomst. We moeten maar zo denken dat BRL zichzelf zal moeten bewijzen en daar zijn ze mee op de goede weg. Uiteindelijk moet eerst maar es bezien worden wie next year ff 40.000 euri voor zon bommetje neerlegd--ex running costs.

FIRE 15-06-2005 21:13

Het publiciteits offensief begint al:
Quote:

Nederland krijgt volgend jaar een BMW 130i Cup. In België is het G&A team al langer met een BMW 1-serie bezig. De auto wordt ontwikkeld voor Belcar. Het team heeft, naar verluidt, flinke problemen om het motormanagementsysteem van de auto voor elkaar te krijgen. De Nederlandse cup krijgt steun van BMW Nederland, we gaan er mede daarom vanuit dat de opstartproblemen bij ons te overzien moeten zijn.
Yeah right, remember de Nederlandse Mini Cup?

Quote:

Bovendien is in Leiden een internationaal vermaarde tuner gevestigd die op nationaal en internationaal niveau mooie prijzen met in eigen beheer ontwikkelde BMW’s heeft gewonnen.
Goed om te zien dat Carly Motors ingeschakeld wordt.

Bron: http://www.autosport.nl/actueel/news...5&bericht=1054

tony s 15-06-2005 22:23

Ehhh is dat de bmw 130i in race uitvoering ? nou als dat hem is heb ik er maar een mening over WAT EEN GEDROCHT.

FIRE 15-06-2005 22:31

Quote:

Originally Posted by tony s
Ehhh is dat de bmw 130i in race uitvoering ? nou als dat hem is heb ik er maar een mening over WAT EEN GEDROCHT.

De auto op de foto is die van G&A. De Cup wagen zal waarschijnlijk (en hopelijk ;)) minder extravagant zijn.

Raceboy 15-06-2005 22:42

trouwens wat een ontzettend slecht geschreven bericht is dat seg.

R@ce@holiC 15-06-2005 22:55

Quote:

Ieder zijn eigen mening natuurlijk ;). Let wel dat er nog geen zijdorpels aan de wagen zitten en de look dus nog niet compleet is. De wagen is natuurlijk ook gebouwd naar het belcar reglement.

Het lijkt me logisch dat het uiterlijk van de nederlandse 130i cupwagen wat zal afwijken van de 130i van G&A racing.

http://www.gna-racing.be/2005/foto/15/images/8.jpg

joep #88 16-06-2005 11:16

Quote:

1 en al gedrocht........

joep #88 16-06-2005 11:34

maar promotioneel gezien wel interessant; BMW is wel een merk met veel uitstraling en eindelijk weer eens een klasse, waarbij de juiste wielen worden aangedreven. Dus ik ben wel positief qua klasse. En de looks? Ach, dat komt vast wel goed. Een witte kleurt ook niet he?

Mark 10-11-2005 21:22

Mwoah, alweer een BMW 1 Cupje erbij:

Quote:

Autosport Competitie Noord Nederland (ACNN) komt met een regelrechte primeur op de beurs Speed & Design (10-13 november a.s.) in de Jaarbeurshallen te Utrecht. Getoond zal worden de nieuwe BMW 120d. Deze voor de Endurance autosport bestemde BMW is nieuw op de Nederlandse markt en zal worden ingezet in de nieuwe BMW 120d Endurance Cup die in 2006 van start zal gaan.
Nieuwe raceklasse
De nieuwe BMW 120d Endurance Cup kent een mix van ervaren en pas beginnende coureurs. De competitie zal bestaan uit een 6 uurs, 8 uurs, 12 uurs en een 24 uurs race. Het startveld zal uit minimaal 25 BMW’s 120d bestaan.

De voorlopige wedstrijd kalender:
Openingsrace 6 uurs in april TT Circuit Assen.
8 uurs race in mei TT Circuit Assen
Super evenement in mei TT Circuit Assen
24 uurs race in juli Circuit Oschersleben
12 uurs race in september TT Circuit Assen
8 uurs race in oktober TT Circuit Assen
24 uurs race in december op het Ascari circuit in Spanje
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Nieuws&nid=1458
Lijkt wel Vlaanderen - Wallonië in de Nederlandse Autosport;) :D Benzine op Zandvoort en Diesel op Assen :)

Stefan 10-11-2005 21:30

Word een compleet Dieselfestival, eerst de Volkswagen Golf(www.vwgolfcup.nl) en nu dus de BMW.

FIRE 10-11-2005 21:55

Quote:

Originally Posted by Stefan
Word een compleet Dieselfestival, eerst de Volkswagen Golf(www.vwgolfcup.nl) en nu dus de BMW.

Plus de SEAT's.

Quote:

Autosport Competitie Noord Nederland (ACNN)
Is dit een nieuwe organisatie?

Jammer dat ze niet gekozen hebben voor de Golf zoals ZAC gedaan heeft, al heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat ACNN door BMW dealers gesteund worden.

insanity 11-11-2005 12:18

G&A 130i

Quote:

Daar sta je dan, om kwart na negen 's ochtends, tussen de laatste slierten ochtendmist. De stilte van de nieuwe dag wordt aan flarden gescheurd.
Slechts één wagen rijdt rond op het circuit. Maar wat een geluid ... wat een versnelling ... en wat een wegligging in de chicane en de villeneuve ...

Ronde na ronde bleef ik genieten ... :D

Ben heel benieuwd naar de raceprestaties maar ik geloof alvast in deze auto...

Sportieve groetjes,

Insanity

tarzancorner 02-12-2005 11:39

Er is een informatie avond geweest met ongeveer 80 mensen
over de cup ,sponsers tv zendtijd etc
tevens kreeg men een korting van 2000 euro als je de auto
besteld voor 15 december hmmm nu al korting geven
laten we het beste hopen

FIRE 29-12-2005 16:45

BMW Motorsport komt nu zelf ook met een BMW 120 diesel:

Quote:

Fresh of its success in this years World Touring Car Championship, BMW will add to their already impressive arsenal of touring car equipment with news that the factory will make a racing version of the new diesel powered 120 for all FIA recognised Group N touring car series.

The racing kit is expected to cost 95,000 euros when it goes on sale in March 2006 and is available from BMW Racing Parts.

The 245 bhp racing model was developed by BMW Motorsport and is suited to both rally racing and endurance events across the globe. Like its production counterpart, the turbocharged four-cylinder inline diesel engine driving the 120d race version is also coming from BMW Motoren GmbH Steyr in Austria.
http://www.crash.net/uk/en/news_view...=26&nid=123559

De wagen maakt zijn debut tijdens de 24 uren van Dubai.

FIRE 20-01-2006 23:55

Quote:

De BMW 130i Cup nu al een succes
Begin deze maand zijn de eerste auto's in de BMW fabrieken geproduceerd en afgeleverd bij Carly Motors waar inmiddels is begonnen met de preparatie. Door het intensieve testprogramma en bijbehorende evaluatie loopt de toelevering en inbouw van de speciale onderdelen volgens planning. Dat betekent dat de eerste 10 Cup auto's binnenkort kunnen worden afgeleverd.
...
Na de eerste bestelling van Henry van Os was het even stil, maar nu komen de bestellingen in rap tempo binnen. Een greep uit de bestellingenlijst: BMW dealer Ekris gaat 2 auto's inzetten, Team Bleekemolen doet met minimaal 4 auto's mee en ook de bekende routinier Cor Euser heeft 2 auto's besteld, evenals het team van Dillon Koster dat met auto's aan de start komt. Bovendien wordt deelname uit België verwacht. Dat belooft dus wat en betekent bovendien dat de BMW 130i Cup 2006 definitief doorgaat en haar première bij de komende Paasraces zal beleven!
...
Volledig artikel: http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Nieuws&nid=1990

Raceboy 21-01-2006 00:21

dus 11 autos? wat een succes die cup :rolleyes:

All times are GMT +2. The time now is 10:25.