De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 Gp Usa (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=10837)

The Interceptor 17-06-2005 21:23

2005 Gp Usa
 
De eerste vrije training is ondertussen al even gereden. Ondanks dat Montoya daar de snelste tijd wist te rijden, was het toch geen beste training voor de jongens van McLaren, De La Rosa ging al in zijn 2e snelle ronde de grindbak in, Kimi deed nog "beter" en ging al zijn eerste snelle ronde in de grindbak, dus geen tijd voor onze Finse vriend.

Voorlopig in de 2e training staat hem wel goed op kop. Maar momenteel hebben we rode vlag situatie, Ralf Schumacher is (weer eens) in de "banked corner" in de muur gegaan! Hij was dit keer wel snel uit zijn wagen, en lijkt op't eerste zicht ok, zeggen ze bij de livetiming. Maar dat is dan al wel de tweede Toyota die hij dit jaar zwaar toetakelt!

marcel 17-06-2005 21:32

wa heeft die banking tegen Ralfke?

Raceboy 17-06-2005 21:41

hun eigen schuld, moeten ze maar niet in de verkeerde richting op die banking rijden. :D

marcel 17-06-2005 22:07

Max en Bernie moeten toch altijd averechts doen he

sledge 17-06-2005 22:26

Op het eerste zicht weer geen rijderfout maar opnieuw een mechanish defect..
Moet zeker een record zijn? 7 ronden na z'n crash in de Williams opnieuw eraf, maar in een ander team. Ralf heeft in 7 ronden dus 2 wagens van evenveel teams vernielt in T13 :applaus:

The Interceptor 18-06-2005 10:05

We zullen nog ff moeten wachten voor we weten of Ralf vandaag en morgen nog wel van de partij zal zijn. Hij is nog naar het ziekenhuis (geweest?) voor een scan, hij zou toch wat last hebben van zijn ogen. We zullen wel snel meer weten, over 6 uurs start de eerste vrije training van vandaag.

Smoove 18-06-2005 16:54

Het zware ongeval van Ralf Schumacher tijdens de tweede vrije training heeft toch verdere consequenties. De arts van de FIA, Gary Hartstein, heeft Schumacher geen toestemming gegeven om dit weekend nog in actie te komen. bron: formule1nieuws.nl

marcel 18-06-2005 17:03

zojuist is vrije training 2.1 afgewerkt. slechts 1 Michelin-wagen heeft een tijd neergezet: Montoya (wel meteen een seconde sneller dan Schumacher)

correctie: Coulthard heeft ook een rondetijd laten noteren. maar verder enkel Bridgestones

Smoove 18-06-2005 17:21

Quote:

Originally Posted by marcel
zojuist is vrije training 2.1 afgewerkt. slechts 1 Michelin-wagen heeft een tijd neergezet: Montoya (wel meteen een seconde sneller dan Schumacher)

correctie: Coulthard heeft ook een rondetijd laten noteren. maar verder enkel Bridgestones

ze willen wrs de motors en banden sparen

Petter-Jån 18-06-2005 17:44

Het gaat precies toch voornamelijk om de banden. Alle Bridgestone-piloten hebben wel allemaal volledige rondes gereden. De anderen hebben de pitlane als circuit gebruikt om zo de laatste bank te vermijden precies. Ze hebben dus wel degelijk rondjes afgemaald, maar niet de "wedstrijdpiste" gebruikt! :confused:

Wat Ralfke betreft, Ricardo Zonta zou zijn plaats innemen (bron www.F1-live.com)

sledge 18-06-2005 17:54

Ik zal voor het eerst in jaren eeb gp niet live zien. De pippo's bij ons op het werk hebben besloten om de mensen 7op7 te laten werken :no:
En aangezien ik de nacht heb, mag bibi zondagavond gaan opstarten :/

Petter-Jån 18-06-2005 19:19

Michelin adviseert Michelin-teams om niet deel te nemen aan de kwalificaties en de race als de FIA niet toegeeft! Ze willen een nieuwe vracht banden laten overvliegen van Frankrijk, maar daarvoor hebben ze toestemming van FIA en Bridgestone nodig.
De linkerachterband zou problemen opleveren waardoor Ralf Schumacher en Ricardo Zonta vrijdag gecrasht zijn. Al begrijpen ze het probleem nog niet echt.
Wat gaat die nieuwe vracht dan opleveren?

sledge 18-06-2005 19:25

Heb het ook gelezen. Dit zou betekenen dat de eerste 3 rijen door Bridgestones ingenomen worden, ook zou Ferrari dan een grote kans op de overwinning maken

edit

Renault heeft juist bekend gemaakt dat ze zonder nieuwe banden niet racen, al lijkt het me eerder een uitspraak om gewoon die banden te krijgen.

The Interceptor 18-06-2005 19:40

Wel vreemd allemaal, begint al aardig op de Porsche Pirelli Cup te lijken enkele jaren geleden in Spa, toen werd er gewoon niet geracet :frusty:
Over 20 minuten begint normaal de kwalif al ...

Smoove 18-06-2005 19:52

zou michelin een nieuwe evolutie van banden gelevert hebben voor dit weekend?

Ottooke 18-06-2005 20:49

Qualifying gedaan:
1. Trulli (1'10.625)
2. Raikkonen (+0.069)
3. Button (+0.652)

Alonso start pas vanaf de 6e plaats.
Op de eerste 4 plaatsen staan 4 verschillende constructeurs! Dat belooft voor morgenavond (als de Michelin teams willen rijden).

smiley 18-06-2005 20:54

zelfs op de eerste 5 plaatsten 5 verschillende constructeurs .. ferrari nie vergeten hé :eek:

airco 19-06-2005 00:01

Quote:

De Michelin-teams nemen niet deel aan de Grand Prix van de Verenigde Staten als een noodspecificatie van het Franse rubber niet wordt goedgekeurd. Mocht dat gebeuren, dan gaat de race op Indianapolis niet door omdat er dan te weinig wagens aan de start staan.

Deze noodspecificatie, die oorspronkelijk was ontworpen voor de baan van Barcelona, is nu onderweg naar Indianapolis. Vrijdag bleken er grote problemen te zijn met de twee bandenspecificaties die Michelin had meegenomen naar de Verenigde Staten. Zo explodeerde onder andere de linkerachterband van Toyota-rijder Ralf Schumacher. De Duitser beleefde een zware crash en kreeg zaterdag een startverbod van de dokter.

bron: f1racing.net
PFFF Wat te denken van dit bericht ...

Eerst en vooral ... Veiligheid boven alles ... Dus het is rijden met nieuwe banden ... Of niet rijden.

Anderzijds ... Een echt faire situatie kan je het niet noemen he
Normaal wordt de bandenkeuze gemaakt op vrijdag ... Nu is het zondag ... En dan gaan alle Michelin teams plots toch een andere spec krijgen ...

Bovendien heeft Michelin (samen met hun partnerteams) ervoor gekozen om op de limiet (en in dit geval erover) te ontwikkelen ... Ze moeten dan ook maar de gevolgen dragen van deze keuzes...
Ferrari kreeg ook geen andere banden toen Schumacher zijn setjes aan flarden vlogen In Barcelona

AlesiRed27 19-06-2005 00:34

Ik zie het anders.

Fair van Michelin dat ze toegeven dat er een probleem is met hun banden dit weekend. Zo zie je maar dat simulaties simulaties blijven, en real-life nog net iets anders is. Ze hadden ook kunnen doen alsof hun neus bloedde met alle mogelijke gevolgen morgen.

Wie weet hoeveel invloed de extra bandendruk al had in de quals....

Briatore heeft al gezegd dat de Renaults niet starten zonder nieuw (oud eigenlijk, spanje-specs) rubber van Michelin. Ik hoop maar, als ze echt zo ver gaan niet te racen, de andere Michelin teams volgen.

Stel je voor dat Renault straks niet start en McLaren wel, dan kan je stellen dat het mooie, spannende seizoen gedaan is...

Finish 19-06-2005 00:34

ik stel voor dat we Schumacher 10 punten geven en de race niet laten doorgaan !


iedereen tevreden, toch ? :D

Raceboy 19-06-2005 00:37

Quote:

Originally Posted by Finish
ik stel voor dat we Schumacher 10 punten geven en de race niet laten doorgaan !


iedereen tevreden, toch ? :D

geef ze dan meteen aan monteiro. dan wordt het pas spannend ;)

AlesiRed27 19-06-2005 00:40

Klopt, als ze mogen rijden, de bridgestone mannen, pakt Minardi ZEKER punten! :eek:

Mark 19-06-2005 00:51

Hmmm, als de Michelin teams niet rijden dan zal het feestje voor Minardi waarschijnlijk niet doorgaan:

Quote:

2005 FORMULA ONE SPORTING REGULATIONS

CHAMPIONSHIP EVENTS
17) An Event may be cancelled if fewer than 12 cars are available for it.

http://www.fia.com/resources/documen...ulations_a.pdf
Misschien hopen Tony George en IMS wel dat het niet doorgaat, de ticketsales vallen zwaar tegen. Door deze overmacht kunnen ze weleens onder 15 miljoen Euro uitkomen die ze normaal gesproken moeten betalen aan een of andere bvba van Bernie E.

smiley 19-06-2005 00:59

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
Klopt, als ze mogen rijden, de bridgestone mannen, pakt Minardi ZEKER punten! :eek:

maja die geve op :+

AlesiRed27 19-06-2005 01:09

Zelfs dan he, er zijn maar drie teams, dan ben je nog 5 en 6 :crazy: :eek:

Neenee, weet het wel, ze moeten met 12 zijn...

Zover ik kon afleiden uit verscheidene nieuwssites:

Renault: Rijden niet zonder nieuwe banden

Sauber: Rijden, behalve als Michelin morgen tijdens de meeting vraagt niet te rijden.

McLaren: Heel stilletjes, behalve Kimi: "Als we voorzichtig zijn gaat het wel..."

BAR: Banden? Problemen? Echt? Wij niet.


Hopelijk geen Senna of Ratzenberger toestanden morgen :mad:

smiley 19-06-2005 01:11

maja morge pakt albers zijn eerste f1 podium wegens de zovele teams die niet mee doen :+ :+ :+ :rolleyes:

marcel 19-06-2005 02:08

Quote:

Originally Posted by airco
Ferrari kreeg ook geen andere banden toen Schumacher zijn setjes aan flarden vlogen In Barcelona

ja, sorry ze, maar als de wedstrijd al voor 75% achter de rug is, kunnen ze moeilijk nog nieuwe banden laten aanvliegen he

marcel 19-06-2005 02:11

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
Zelfs dan he, er zijn maar drie teams, dan ben je nog 5 en 6 :crazy: :eek:
:

als je niet uit rijdt, mag je nog eerste zijn, dan krijg je geen punten

airco 19-06-2005 07:29

Quote:

Originally Posted by Finish
ik stel voor dat we Schumacher 10 punten geven en de race niet laten doorgaan !


iedereen tevreden, toch ? :D

nee dat nooit ... Want dan krijgen we een wanvertoning waar niemand iets aan heeft.

Anderzijds blijf ik bij mijn standpunt dat je een penalty moet krijgen die evenredig is met het stuk in de reglementen dat je overtreedt. Zomaar alle Michelin teams nieuwe banden zonder een sanctie die hier tegenover staat kan wat mij betreft niet.

Je zou bv een systeem kunnen uitwerken dat iedereen start op oude banden ... Maar dan na 1 lap via de regel van versleten banden een pitstop mag doen om een nieuw setje te laten opleggen.
Je gaat me niet horen zeggen dat dit een ideale situatie is ... Maar wel een compromisscenario

airco 19-06-2005 07:31

Quote:

Originally Posted by marcel
ja, sorry ze, maar als de wedstrijd al voor 75% achter de rug is, kunnen ze moeilijk nog nieuwe banden laten aanvliegen he

nee dat niet ... Maar wat zegt dat Bridgestone vrijdag al niet wist dat het met de slijtage op Barcelona moeilijk zou worden voor de Ferrari rijders ?

Zij hebben het berekend risico genomen en verloren .... Dan mag je nu niet toestaan dat anderen deze situatie ontlopen zonder nog maar een risico te moeten nemen.

airco 19-06-2005 07:44

ff een poll toegevoegd hierover

sledge 19-06-2005 09:21

't Is natuurlijk geen makkelijke situatie. Het is niet eerlijk tegenover de Bridgstone teams op op zondag plots met nieuw rubber te starten.
Dan moet waarschijnlijk de strategie gewijzigt worden op optimaal te presteren, ik geloof niet dat ze nog zo kloppen.
Achteraan starten zou een oplossing zijn, iedeel ook voor Ferrari. Zie Hakkinen in 2000 die zijn tanden stukbeet op Mazzacane.
Maar anderzijds is het geen voldoene straf lijkt me. Na 3 ronden rijden de Jordans en Minardi's weer acheraan, en zit het hele Michelin wagenpark de Ferrari's op te jagen. Zo zou Barrichello in Canade evengoed nieuw rubber geplaatst kunnen hebben.
En goed idee wat ik ergens gelezen heb, is iedereen laten starten met de banden van gisteren, en wie nieuwe banden wil, moet ze maar gaan halen in de pit.

The Interceptor 19-06-2005 10:17

Oei ik ben hier precies den enige dat voorstemd :o
Ik vind in ieder geval dat ze van rubber mogen veranderen. Wat de gevolgen kunnen zijn weten we na vorig jaar en afgelopen vrijdag al wel! 't Zou onverantwoord zijn om met die banden een volledige race te rijden.
Maar het zou inderdaad niet fair zijn als ze zomaar met nieuwe banden hun startpositie behouden.

AlesiRed27 19-06-2005 10:26

Heb ja gestemd, 'k zou de Bridgestone teams toelaten vers rubber te gebruiken voor de start. Michelin is benadeeld door rubber dat niet specifiek aan Indy is aangepast.

Las net zoals vroeger in de regen, voor de race, een acclimatisatierun in van exact 1 ronde (3 dus, uit, ronde, in) - zo zorg je qua racestrategie een (bijna) identieke situatie. Desnoods trek je enkele ronden af van de racelengte.

Extreem allemaal, maar naar veiligheid toe zo eerlijk mogelijk?

Eigenlijk, dat "God" het oplost, laat het regenen in Indy, dan is de rubberkwestie over :eek:

sledge 19-06-2005 10:34

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
Heb ja gestemd, 'k zou de Bridgestone teams toelaten vers rubber te gebruiken voor de start. Michelin is benadeeld door rubber dat niet specifiek aan Indy is aangepast.

Las net zoals vroeger in de regen, voor de race, een acclimatisatierun in van exact 1 ronde (3 dus, uit, ronde, in) - zo zorg je qua racestrategie een (bijna) identieke situatie. Desnoods trek je enkele ronden af van de racelengte.

Extreem allemaal, maar naar veiligheid toe zo eerlijk mogelijk?

Eigenlijk, dat "God" het oplost, laat het regenen in Indy, dan is de rubberkwestie over :eek:

Mja, benadeeld. 't Is niet zo dat ze niet wisten dat de oval er lag. Hij ligt er al sinds 2000. Iedereen sprak in het begin van het seizoen over de zwakte van Bridgstone. Die hebben zich wat herpakt, en nu begint Michelin te knoeien, beginnent in Monaco.

AlesiRed27 19-06-2005 10:40

Quote:

Originally Posted by sledge
Mja, benadeeld. 't Is niet zo dat ze niet wisten dat de oval er lag. Hij ligt er al sinds 2000. Iedereen sprak in het begin van het seizoen over de zwakte van Bridgstone. Die hebben zich wat herpakt, en nu begint Michelin te knoeien, beginnent in Monaco.

Ik bedoel dus wel *als* ze rijden met Spanje-specs banden, dat deze niet ideaal zijn voor Indy, dus de Michelin-runners hebben dan al een performance-hit.

Alain 19-06-2005 10:48

Ik vind deze hele situatie lachwekkend.

Deze situatie is simpelweg een gevolg van reglementswijziging 147 op twee jaar tijd. Sinds dit seizoen moeten de teams een volledige afstand doen met dezelfde set. Die maatregel is er gekomen om de kosten te drukken en de "spanning" terug in het WK te krijgen. Wat dat betreft zijn ze in hun opzet geslaagd...dat dit ten koste van de veiligheid gaat is de voorbije races al gebleken. Op Indy is er nooit een probleem geweest, nu ineens wel en dat is gewoon omdat men in het duister tast qua banden met die banking. Nu lees ik net op www.crash.net dat er geopperd wordt om een kunstmatige chicane aan te leggen in turn 13, i.e. de banking.... :o :o :o Dus vergeet slipstreamen en inhalen indien dat doorgedrukt wordt.

Voor mij is dit gewoon de FIA die zichzelf buitenspel heeft gezet.

A.J. 19-06-2005 11:15

als de michelin teams niet starten en er dus te weinig starters zijn kan ik hier straks de NASCAR live opzetten. Zou nog niet zo slecht zijn :D

AlesiRed27 19-06-2005 11:20

Charie Whiting wil geen Chicane

Ik begin meer en meer te geloven dat het resultaat van deze toestanden zeer voelbaar zal zijn in de zakken van de FIA en Bernie... Als deze "brief" waarheid is en Charlie houdt z'n been stijf, dan starten er 6 wagens. De reglementen zouden dan stellen (heb dit niet gechecked) dat de race *mag* afgelast worden, niet moet.

Dus straks geen race? Een Ferrari demonstratie voor Amerikaans publiek? Minardi die de race dan op't gemakske gaat rijden om te finishen en punten te pakken (lees geld)? Rebellerende Michelin teams (McLaren) die toch gaan rijden?

Heb in 10 jaar F1 nog nooit iets dergelijks gezien.

Finish 19-06-2005 11:22

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
Charie Whiting wil geen Chicane

Ik begin meer en meer te geloven dat het resultaat van deze toestanden zeer voelbaar zal zijn in de zakken van de FIA en Bernie... Als deze "brief" waarheid is en Charlie houdt z'n been stijf, dan starten er 6 wagens. De reglementen zouden dan stellen (heb dit niet gechecked) dat de race *mag* afgelast worden, niet moet.

Dus straks geen race? Een Ferrari demonstratie voor Amerikaans publiek? Minardi die de race dan op't gemakske gaat rijden om te finishen en punten te pakken (lees geld)? Rebellerende Michelin teams (McLaren) die toch gaan rijden?

Heb in 10 jaar F1 nog nooit iets dergelijks gezien.

klinkt toch ongemeend spannend, niet ?

nuja, de race zélf niet, oke :D


All times are GMT +2. The time now is 22:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.