![]() |
2005 GP Duitsland
Quals zijn over.
Kimi ging bijna te hard, Monty ging zeker en vast te hard. Button licht? Renaults zwaar? |
Quote:
Wat mij opviel: Minardi's weer allebei voor de Jordans en Schumi op 5, Barri net voor de Minardi's! |
Kampioenshap is over, met voor mij de meest onverdiende wk die ik al gezien heb. Natuurlijk is het een grote verdienste van het team om een betrouwbare wagen te maken, maar Alonso's eigen aandeel is naar mijn mening quasi nihil. Als McLaren geen tegenslag kent wordt Alonso 2de. Flatert Montoya niet wordt hij derde. En zo is het al geruime tijd.
Verder valt Ferrari op. 2 keer een iets andere strategie, en dan nog geen enkele de juiste. Ligt natuurlijk veelal aan de Bridgstone band vandaag. Wat zo Schumacher gedaan hebben als het zomerweer was ipv dit herfstweer eind juli? |
:rolleyes:
|
Verdidig gerust uw mening ipv de mijne een :rolleyes: te geven.
|
Quote:
Maar het is idd heel teleurstellend om alweer Kimi z'n wagen te zien parkeren wanneer die op kop rijdt. Want voor mij blijft hij toch de sterkste piloot in het hele veld... Hoeveel pech gaat die man nog hebben! :frusty: En toch erg knap wat Montoya gepresteerd heeft. Hopelijk houdt zijn wagen het ook uit tijdens de volgende GP's... Ben toch echt teleurgesteld in McLaren hoor...wanneer gaan die nu echt eens een betrouwbare wagen bouwen?? Al bij al vond ik het wel een spannende GP met leuke duels...zo zouden er meer moeten zijn... |
natuurlijk is het aandeel van Alonso Nihil. vooraan rijden kan toch iedereen zeker :rolleyes:
|
Ik doelde dan meer op de eindtitel die er ongetwijfeld volgt. Vandaag heeft hij niet gewonnen omdat hij de sterkste was, maar omdat anderen het verknoeit hebben of pech gehad hebben.
Ik verslikte mij ook bijna toen ze op canvas zeiden dat Montoya man van weekend kan zijn. Maar bon, voor mij is 2005 een gevecht meer tussen constructuers dan rijders. Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar. 7 verschillende contructeurs in de top 8. Het was ooit anders. |
Toch wel een fijne race, met de nodige inhaalacties en de gebruikelijke opgave van Raikkonen.
Ron Dennis en co hebben zo'n situaties al ongelooflijk veel meegemaakt, in die mate dat je je echt begint te af te vragen waar de mannen van McLaren mee bezig zijn. Snelheid is één ding, betrouwbaarheid een ander. Misschien gaat de combinatie McLaren-Fin-betrouwbaarheid gewoon niet ? :) In ieder geval een hete start, en Villeneuve die af en toe eens brokken maakte (al dan niet in zijn fout). Schumacher maakte geen brokken, en moest de hele race Button afhouden om dan uiteindelijk nog in extremis gepasseerd te worden door Fisichella. Propere inhaalmaneuvers, trouwens. TOP: -Alonso: betrouwbaarheid en koeltjes de wedstrijd uitrijden. Zonder pech wordt hij de nieuwe WK, want die 36 punten voorsprong maakt Raikkonen niet zomaar goed. Bovendien nadert Schumacher op Raikkonen tot 3 punten ! :D -Montoya: Zero op zaterdag, hero op zondag. Prachtige race. Montoya voelt zich eindelijk goed bij McLaren. En zijn wagen lijkt nog betrouwbaar te zijn ook. -Coulthard: Vanuit de anonimiteit weer eens in de punten. -Button: Een welverdiende P3. Hopelijk snort er deze keer niets aan de BAR :) -Fisichella: Werd aangereden door Sato en kon uiteindelijk nog de schade beperken door het gevecht aan te gaan met Schumacher, wat serieus wat spanning in de slotronden bracht. FLOP: -McLaren: Oefenritten bovenaan, Pole, halve race aan de leiding en dan stekker uit. Dit scenario herhaalt zich veel te veel. -Ferrari: Van P5 naar P5. De tifosi en de Duitsers hadden meer verwacht. Barrichello was weer nergens. -Doornbos: mislukt debuut: Villeneuve van de baan gekegeld. Kwalificatiechrono viel wel mee. -Sato: samen met Doornbos de enige die nog 0 punten achter z'n naam heeft. Laat weinig ophefmakends zien, buiten het versplinteren van voorvleugels. Volgend jaar Button-Barrichello bij BAR, Schumacher-Massa bij Ferrari en Sato-Heidfeld bij 'BMW/Sauber' ? Dan krijgen we bij Williams Webber en misschien een De La Rosa ofzo ? :D -Monteiro: 12 op 12, maar deze keer toch wel op het randje toen hij even Villeneuve van de baan ramde. Heeft geluk gehad dat hij deze race kon eindigen. -Karthikeyan: raakt meer en meer in de schaduw van Monteiro, en dat is niet goed voor een betalend coureur. Maakte trouwens enkele leuke off-road belevenissen. -Trulli: Miserabele race. Het seizoensbegin beloofde beter. -Williams: verschrikkelijk. Van het spannende Hockenheim naar het saaie Hongarije. De WK is bekend: Alonso. Misschien nog een leuk duel voor P2 tussen Schumacher en Raikkonen ? Raikkonen heeft op papier de beste wagen, maar met die McLaren, tja, daar weet je dus maar nooit mee eh. Finish. |
|
Misschien toch maar beetje op je auto letten, als je weet dat het drie races op rij wel een probleem gaf?
Hoeveel langer gaat iets mee aan 17.500 toeren dan aan 18.500? Raikonnen heeft misschien wel beetje eigen hand in z'n problemen... na z'n eerste stint begonnen de problemen al (reed 1.16.x ipv 14.x en 15.x), en had toen al een (te grote?) voorsprong. Aandeel Alonso Nihil? Waarom is Alonso dan vandaag weer voor Fisichella geëindigd? Oh ja, klopt, de auto's zijn niet gelijk zeker... Er wordt vergeten dat F1 eigenlijk een endurance race is! |
de enige bedenking die ik me maakte na de race was dat Alonso niet te veel tegenstand heeft gehad dit jaar. Tuurlijk, om wereldkampioen te worden moet je steeds vooraan zitten als je concurrent nog maar eens uitvalt. Absoluut, geen slecht woordt daarover, integendeel zelfs, maar spannend kan je het kampioenschap in dit stadium nog nauwelijks noemen. En echte fights met de grote F tussen de koplopers hebben ik nog altijd niet gezien. Misschien ligt het wel aan mij... dat ik niet steeds de ganse GP kijk... 'k denk dat het vooral dat is wat Sledge wilde zeggen. ;)
|
Quote:
|
Alonso is een goed rijder, maar zeker niet beter dan een Button, Schumacher of Raikonnen. En idd, dit jaar is hij de meerdere van Fisichella, iemand die ik eigenlijk dichter bij Alonso verwacht had.
Maar het is zoals Huudo zegt, al wat hij moet doen dit jaar is gas geven. ligt hij op kop, wint hij verdient, dat hoor je mij niet zeggen. Maar al meer dan eens was hij zeker niet de betere, maar won hij toch, meestal omdat een McLaren het laat liggen. En zo pak je kostbare punten af van je rechtstreekse concurrent. Gelukkig is het in de stand veel spannender vanaf Barrichello in de stand, dat kan nog mooi worden. |
Dat is wel weer waar.
Veel mooier zijn dan de gevechten Hill vs Schumacher, Schumacher vs Hakkinen, die zaten dichter bij elkaar. Er kan niet meer worden gestreden met deze wagens. Als je zag hoe moeizaam de Renault over de Ferrari kwam, en dat op een circuit waar inhalen echt wel kan, dat zegt genoeg. En als je het filmpje Rene Arnoux vs Gilles Villeneuve gaat opzoeken, van enkele tientallen jaren terug, dan weet je wat we nu wel missen... |
Quote:
|
Quote:
Quote:
Quote:
tja. geen idee, eigenlijk. Maar deze keer geef ik Villeneuve het voordeel van de twijfel... |
Nou, ik twijfel niet. Het zijn geen zijkanten van auto's die elkaar raken maar Villeneuve raakt Doornbos gewoon recht op de achterzijde. Robert's diffusor raakte nota bene beschadigd en dat ding zit echt aan de achterkant en niet aan de zijkant. Om Tom Coronel hierover te quoten: "het is net als in het verkeer; als je tegen iemands achterkant aanrijdt zit je fout". Voor die conclusie had ik Tom overigens niet nodig. Het is gewoon een overduidelijke fout van JV. Dat geeft overigens niet. Ook een ex-WK kan een fout maken. Maar jouw conclusie dat Doornbos hierdoor een slecht debuut heeft gemaakt vind ik, eh, raar.
|
Quote:
Betere beelden zouden in ieder geval al veel kunnen ophelderen. En zoals ik ook al zei in m'n vorige post: over z'n kwalificatie niks slechts, en zéker niet over z'n periode bij Jordan, waar hij duidelijk sneller was dan Monteiro en Karthikeyan tesamen. Weet je, als je een incident met een Minardi ziet, kon je er vroeger vrijwel altijd vanuit gaan dat de Minardi in de fout was, omdat zij namelijk nooit in het gevecht waren met andere coureurs. Het is feitelijk tekenend voor Villeneuve dat hij moest vechten met een Minardi. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Je laatste zin geeft het heel treffend weer: Villeneuve was gewoon gefrustreerd dat hij, als ex WK, nu in gevecht was met een debuterende Minardi-rijder die voor hem reed. Dat is natuurlijk een totale ontluistering voor een rijder van zijn formaat en een foutje uit 'haast' is dan gauw gemaakt. |
Quote:
|
Quote:
Mij leek het erop dat Doornbos extreem aggressief de deur dicht voor Villeneuve die een mooi inhaalmaneuver bezig was. Dit was gewoon onnodig. Beter wat meer bescheidenheid tonen tijdens je eerste F1 race. |
Quote:
http://users.belgacom.net/gc362701/b..._depaddock.jpg Trulli had daar eigenlijk niks te zoeken, en daardoor moest Barrichello plots uitwijken naar links, waar Jacques zat. Het was lang geleden dat ik nog zo'n chaotische eerste ronde gezien heb. |
geen foto's te vinden van de Doornbos-Villeneuve-clash. Dit is zowat het 'vroegste' beeld dat we zagen van de aanraking:
http://users.skynet.be/bk284908/doorn.jpg |
http://users.belgacom.net/gc362701/r...depaddock1.jpg
http://users.belgacom.net/gc362701/r...depaddock2.jpg http://users.belgacom.net/gc362701/r...depaddock3.jpg Veel wijzer word ik er niet van. Of Doornbos remde te vroeg, of Villeneuve verkeek zich..... |
Uit de beelden is in ieder geval duidelijk op te maken dat er van een overdreven aggressieve rijstijl van Doornbos geen sprake is. Zoals ik al eerder stelde, JV reed recht op de achterkant van RD en dan zit ie dus gewoon fout. Denk nou even na. RD had er toch geen enkel belang bij een 'brake test' uit te voeren? Het is in het begin van de race en het belang van RD is om gewoon zoveel mogelijk kilometers te maken en het ding heel aan de streep te brengen. Het vrehaal van JV: 'Then I had the thing with Doornbos on lap four. He was being very over-aggressive in his first race, and he moved over on me while he was braking so we touched. That was Formula Ford stuff, unnecessary.' is duidelijk aantoonbaar onjuist, dat zien we allemaal.
|
Kvind van niet hoor. Op screen1 zit Doornbos duidelijk op een andere lijn dan Villeneuve. Op screen 3 zit hij meer dan een wagenbreedte meer naar rechts....
|
Quote:
|
Dus wie voorop rijd, mag zelf zijn lijn kiezen, zelfs al heeft dat tot gevolg dat iemand anders bij jou binnenrijd. Kijk naar de positie van Doornbos linkerachterwiel en dat van Villeneuve's linkervoorwiel. Daaraan is duidelijk te zien dat Doornbos naar rechts uitwijkt, om zo goed mogelijk de bocht aan te snijden:
Quote:
|
Doornbos wijkt uit naar de rijlijn, om de bocht goed aan te snijden. maar het "gat" dat er was, was zeker niet groot genoeg voor Villeneuve om erin te duiken. Villeneuve had dus afstand moeten houden, volgens mij.
maar ja, de replay toonde niks, en op de foto'kes zie je ook niet veel voorgeschiedenis, ze raken elkaar al bijna op foto 1... |
echt wel duidelijke beelden nodig in dit geval. Ik ga wel akkoord met Frank 490 dat hier niet echt iets 'agressiefs' merkbaar is aan Doornbos positie op de baan bij de bovenstaande screenshots. Het lijkt me eerder dat Villeneuve nogal opportunistisch voorbij wil raken omdat hij zenuwachtig wordt van de Minardi, en daarom waarschijnlijk in de achterkant van de Minardi knalt. Een brake-test van Doornbos lijkt me idd ook nogal onnodig.
Vreemd incident, toch. |
Voor sommigen hier goed nieuws, voor de anderen wellicht een teleurstelling:
Quote:
|
Dat er geen marge meer is op de verkoop betwijfel ik ten sterkste. Maar de dollarkoers heeft hun marge wel voor een groot stuk opgegeten.
En als ze dan toch vanalles verkopen om maar cash te hebben, waarom veilen ze dan zoveel van hun F1bolides voor t goede doel? :confused: |
Zoals reeds gezegd. Villeneuve staat op de punt Doornbos voorbij te steken. Doornbos gooit tijdens het remmen zijn wagen voor die van Villeneuve, die hierdoor achteraan inrijdt op Doornbos.
Ik heb de indruk dat de meeste mensen Villeneuve het voordeel van de twijfel geven. Enkel Frank 490 blijft (om een mij totaal onduidelijke reden) hardnekkig Doornbos verdedigen. Eigenlijk is het allemaal toch niet zo belangrijk: een achterhoede duel en geen van beiden was dit weekend in staat om in de punten te eindigen. |
De opgave van Raikonnen is blijkbaar het resultaat van een menselijk fout (montage fout). Leuk.
Quote:
|
Quote:
Nou, kennelijk verschillen we van mening. Dat heb je wel eens. Laten we het er maar houden dat het een race incident was. Ik denk nog steeds dat dit incident meer aan Villeneuve te wijten was dan aan Doornbos. Neemt niet weg dat ze het waarschijnlijk beiden hadden kunnen vermijden en wie dan in welke mate verantwoording draagt is inderdaad niet heel vreselijk belangrijk. Er werd niet echt een wereldkampioenschap mee beslist. |
Quote:
|
vind ik hier altijd wel leuke literatuur. Pro's en con's tot op het moment dat de échte veroorzaker ergens excuses formuleert... Zit dat altijd met een glimlachje te lezen dat soort dingen. :)
|
All times are GMT +2. The time now is 13:53. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.