De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Formule 1 (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   2005 GP Duitsland (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11046)

AlesiRed27 23-07-2005 14:05

2005 GP Duitsland
 
Quals zijn over.

Kimi ging bijna te hard, Monty ging zeker en vast te hard.

Button licht? Renaults zwaar?

Petter-Jån 23-07-2005 14:59

Quote:

Originally Posted by AlesiRed27
Quals zijn over.
Kimi ging bijna te hard, Monty ging zeker en vast te hard.
Button licht? Renaults zwaar?

Denk ook zoiets, hoewel de Renaults niet noodzakelijk zwaar staan denk ik, ook niet heel licht waarschijnlijk, maar McLaren is gewoon heel het weekend sneller.
Wat mij opviel: Minardi's weer allebei voor de Jordans en Schumi op 5, Barri net voor de Minardi's!

sledge 24-07-2005 15:35

Kampioenshap is over, met voor mij de meest onverdiende wk die ik al gezien heb. Natuurlijk is het een grote verdienste van het team om een betrouwbare wagen te maken, maar Alonso's eigen aandeel is naar mijn mening quasi nihil. Als McLaren geen tegenslag kent wordt Alonso 2de. Flatert Montoya niet wordt hij derde. En zo is het al geruime tijd.
Verder valt Ferrari op. 2 keer een iets andere strategie, en dan nog geen enkele de juiste. Ligt natuurlijk veelal aan de Bridgstone band vandaag. Wat zo Schumacher gedaan hebben als het zomerweer was ipv dit herfstweer eind juli?

krikke 24-07-2005 15:56

:rolleyes:

sledge 24-07-2005 16:00

Verdidig gerust uw mening ipv de mijne een :rolleyes: te geven.

Belle 24-07-2005 16:01

Quote:

Originally Posted by sledge
Kampioenshap is over, met voor mij de meest onverdiende wk die ik al gezien heb. Natuurlijk is het een grote verdienste van het team om een betrouwbare wagen te maken, maar Alonso's eigen aandeel is naar mijn mening quasi nihil. Als McLaren geen tegenslag kent wordt Alonso 2de. Flatert Montoya niet wordt hij derde. En zo is het al geruime tijd.

Om te stellen dat Alonso's aandeel quasi nihil is, vind ik wel sterk uitgedrukt. Hij doet het toch maar hé, al helpt het natuurlijk wel dat je met een zeer betrouwbare wagen rondrijdt.
Maar het is idd heel teleurstellend om alweer Kimi z'n wagen te zien parkeren wanneer die op kop rijdt. Want voor mij blijft hij toch de sterkste piloot in het hele veld... Hoeveel pech gaat die man nog hebben! :frusty:

En toch erg knap wat Montoya gepresteerd heeft. Hopelijk houdt zijn wagen het ook uit tijdens de volgende GP's...
Ben toch echt teleurgesteld in McLaren hoor...wanneer gaan die nu echt eens een betrouwbare wagen bouwen??

Al bij al vond ik het wel een spannende GP met leuke duels...zo zouden er meer moeten zijn...

Raceboy 24-07-2005 16:02

natuurlijk is het aandeel van Alonso Nihil. vooraan rijden kan toch iedereen zeker :rolleyes:

sledge 24-07-2005 16:09

Ik doelde dan meer op de eindtitel die er ongetwijfeld volgt. Vandaag heeft hij niet gewonnen omdat hij de sterkste was, maar omdat anderen het verknoeit hebben of pech gehad hebben.
Ik verslikte mij ook bijna toen ze op canvas zeiden dat Montoya man van weekend kan zijn.
Maar bon, voor mij is 2005 een gevecht meer tussen constructuers dan rijders. Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar. 7 verschillende contructeurs in de top 8. Het was ooit anders.

Finish 24-07-2005 16:09

Toch wel een fijne race, met de nodige inhaalacties en de gebruikelijke opgave van Raikkonen.

Ron Dennis en co hebben zo'n situaties al ongelooflijk veel meegemaakt, in die mate dat je je echt begint te af te vragen waar de mannen van McLaren mee bezig zijn. Snelheid is één ding, betrouwbaarheid een ander. Misschien gaat de combinatie McLaren-Fin-betrouwbaarheid gewoon niet ? :)
In ieder geval een hete start, en Villeneuve die af en toe eens brokken maakte (al dan niet in zijn fout). Schumacher maakte geen brokken, en moest de hele race Button afhouden om dan uiteindelijk nog in extremis gepasseerd te worden door Fisichella. Propere inhaalmaneuvers, trouwens.

TOP:
-Alonso: betrouwbaarheid en koeltjes de wedstrijd uitrijden. Zonder pech wordt hij de nieuwe WK, want die 36 punten voorsprong maakt Raikkonen niet zomaar goed. Bovendien nadert Schumacher op Raikkonen tot 3 punten ! :D
-Montoya: Zero op zaterdag, hero op zondag. Prachtige race. Montoya voelt zich eindelijk goed bij McLaren. En zijn wagen lijkt nog betrouwbaar te zijn ook.
-Coulthard: Vanuit de anonimiteit weer eens in de punten.
-Button: Een welverdiende P3. Hopelijk snort er deze keer niets aan de BAR :)
-Fisichella: Werd aangereden door Sato en kon uiteindelijk nog de schade beperken door het gevecht aan te gaan met Schumacher, wat serieus wat spanning in de slotronden bracht.

FLOP:
-McLaren: Oefenritten bovenaan, Pole, halve race aan de leiding en dan stekker uit. Dit scenario herhaalt zich veel te veel.
-Ferrari: Van P5 naar P5. De tifosi en de Duitsers hadden meer verwacht. Barrichello was weer nergens.
-Doornbos: mislukt debuut: Villeneuve van de baan gekegeld. Kwalificatiechrono viel wel mee.
-Sato: samen met Doornbos de enige die nog 0 punten achter z'n naam heeft. Laat weinig ophefmakends zien, buiten het versplinteren van voorvleugels. Volgend jaar Button-Barrichello bij BAR, Schumacher-Massa bij Ferrari en Sato-Heidfeld bij 'BMW/Sauber' ? Dan krijgen we bij Williams Webber en misschien een De La Rosa ofzo ? :D
-Monteiro: 12 op 12, maar deze keer toch wel op het randje toen hij even Villeneuve van de baan ramde. Heeft geluk gehad dat hij deze race kon eindigen.
-Karthikeyan: raakt meer en meer in de schaduw van Monteiro, en dat is niet goed voor een betalend coureur. Maakte trouwens enkele leuke off-road belevenissen.
-Trulli: Miserabele race. Het seizoensbegin beloofde beter.
-Williams: verschrikkelijk.

Van het spannende Hockenheim naar het saaie Hongarije. De WK is bekend: Alonso. Misschien nog een leuk duel voor P2 tussen Schumacher en Raikkonen ? Raikkonen heeft op papier de beste wagen, maar met die McLaren, tja, daar weet je dus maar nooit mee eh.

Finish.

Finish 24-07-2005 16:21

http://images.f1racing.net/large/49381.jpg

:D

AlesiRed27 24-07-2005 16:23

Misschien toch maar beetje op je auto letten, als je weet dat het drie races op rij wel een probleem gaf?

Hoeveel langer gaat iets mee aan 17.500 toeren dan aan 18.500?

Raikonnen heeft misschien wel beetje eigen hand in z'n problemen... na z'n eerste stint begonnen de problemen al (reed 1.16.x ipv 14.x en 15.x), en had toen al een (te grote?) voorsprong.

Aandeel Alonso Nihil? Waarom is Alonso dan vandaag weer voor Fisichella geëindigd? Oh ja, klopt, de auto's zijn niet gelijk zeker...

Er wordt vergeten dat F1 eigenlijk een endurance race is!

Guido 24-07-2005 17:13

de enige bedenking die ik me maakte na de race was dat Alonso niet te veel tegenstand heeft gehad dit jaar. Tuurlijk, om wereldkampioen te worden moet je steeds vooraan zitten als je concurrent nog maar eens uitvalt. Absoluut, geen slecht woordt daarover, integendeel zelfs, maar spannend kan je het kampioenschap in dit stadium nog nauwelijks noemen. En echte fights met de grote F tussen de koplopers hebben ik nog altijd niet gezien. Misschien ligt het wel aan mij... dat ik niet steeds de ganse GP kijk... 'k denk dat het vooral dat is wat Sledge wilde zeggen. ;)

Frank 490 24-07-2005 17:34

Quote:

Originally Posted by Finish

FLOP:

-Doornbos: mislukt debuut: Villeneuve van de baan gekegeld.

Finish.

Je bedoelt zeker door Villeneuve van de baan gekegeld, of heb jij een andere race gezien dan ik?

sledge 24-07-2005 17:34

Alonso is een goed rijder, maar zeker niet beter dan een Button, Schumacher of Raikonnen. En idd, dit jaar is hij de meerdere van Fisichella, iemand die ik eigenlijk dichter bij Alonso verwacht had.
Maar het is zoals Huudo zegt, al wat hij moet doen dit jaar is gas geven. ligt hij op kop, wint hij verdient, dat hoor je mij niet zeggen. Maar al meer dan eens was hij zeker niet de betere, maar won hij toch, meestal omdat een McLaren het laat liggen. En zo pak je kostbare punten af van je rechtstreekse concurrent.
Gelukkig is het in de stand veel spannender vanaf Barrichello in de stand, dat kan nog mooi worden.

AlesiRed27 24-07-2005 17:35

Dat is wel weer waar.

Veel mooier zijn dan de gevechten Hill vs Schumacher, Schumacher vs Hakkinen, die zaten dichter bij elkaar.

Er kan niet meer worden gestreden met deze wagens. Als je zag hoe moeizaam de Renault over de Ferrari kwam, en dat op een circuit waar inhalen echt wel kan, dat zegt genoeg.

En als je het filmpje Rene Arnoux vs Gilles Villeneuve gaat opzoeken, van enkele tientallen jaren terug, dan weet je wat we nu wel missen...

sledge 24-07-2005 17:35

Quote:

Originally Posted by Frank 490
Je bedoelt zeker door Villeneuve van de baan gekegeld, of heb jij een andere race gezien dan ik?

Ik heb beide versies gehoord. De herhaling die we op tv te zien kregen was gewoon onvoldoende om een juiste beoordeling te maken.

Finish 24-07-2005 17:51

Quote:

Originally Posted by Frank 490
Je bedoelt zeker door Villeneuve van de baan gekegeld, of heb jij een andere race gezien dan ik?

Quote:

"I seemed to get hit by everybody today! On the first lap Rubens came into the side of me at the hairpin; I think maybe somebody pushed him. Then I had the thing with Doornbos on lap four. He was being very over-aggressive in his first race, and he moved over on me while he was braking so we touched. That was Formula Ford stuff, unnecessary. As for Monteiro on lap 27, I really don't think that he saw me."
bron: f1-live.com

Quote:

Then, on the third lap, as we arrived at the Arena, my car took a big hit from Villeneuve and I spun.
bron: minardi.it

tja. geen idee, eigenlijk. Maar deze keer geef ik Villeneuve het voordeel van de twijfel...

Frank 490 24-07-2005 18:38

Nou, ik twijfel niet. Het zijn geen zijkanten van auto's die elkaar raken maar Villeneuve raakt Doornbos gewoon recht op de achterzijde. Robert's diffusor raakte nota bene beschadigd en dat ding zit echt aan de achterkant en niet aan de zijkant. Om Tom Coronel hierover te quoten: "het is net als in het verkeer; als je tegen iemands achterkant aanrijdt zit je fout". Voor die conclusie had ik Tom overigens niet nodig. Het is gewoon een overduidelijke fout van JV. Dat geeft overigens niet. Ook een ex-WK kan een fout maken. Maar jouw conclusie dat Doornbos hierdoor een slecht debuut heeft gemaakt vind ik, eh, raar.

Finish 24-07-2005 18:51

Quote:

Originally Posted by Frank 490
Nou, ik twijfel niet. Het zijn geen zijkanten van auto's die elkaar raken maar Villeneuve raakt Doornbos gewoon recht op de achterzijde. Robert's diffusor raakte nota bene beschadigd en dat ding zit echt aan de achterkant en niet aan de zijkant. Om Tom Coronel hierover te quoten: "het is net als in het verkeer; als je tegen iemands achterkant aanrijdt zit je fout". Voor die conclusie had ik Tom overigens niet nodig. Het is gewoon een overduidelijke fout van JV. Dat geeft overigens niet. Ook een ex-WK kan een fout maken. Maar jouw conclusie dat Doornbos hierdoor een slecht debuut heeft gemaakt vind ik, eh, raar.

Wel, ik las de conclusie van Villeneuve en een ex-WK geef je dan het voordeel van de twijfel, zeker als je Doornbos' povere commentaar over dit incident leest. Dan denk je dat Doornbos overijverig was in z'n eerste race, en een inhaalmogelijkheid zag waar er geen was. Kan gebeuren.
Betere beelden zouden in ieder geval al veel kunnen ophelderen. En zoals ik ook al zei in m'n vorige post: over z'n kwalificatie niks slechts, en zéker niet over z'n periode bij Jordan, waar hij duidelijk sneller was dan Monteiro en Karthikeyan tesamen.
Weet je, als je een incident met een Minardi ziet, kon je er vroeger vrijwel altijd vanuit gaan dat de Minardi in de fout was, omdat zij namelijk nooit in het gevecht waren met andere coureurs. Het is feitelijk tekenend voor Villeneuve dat hij moest vechten met een Minardi.

FIRE 24-07-2005 19:11

Quote:

Originally Posted by Finish
Het is feitelijk tekenend voor Villeneuve dat hij moest vechten met een Minardi.

...en dus gefrusteerd bezig was?

Finish 24-07-2005 19:13

Quote:

Originally Posted by FIRE
...en dus gefrusteerd bezig was?

kan best zijn :)

Frank 490 24-07-2005 19:16

Quote:

Originally Posted by Finish
..... zeker als je Doornbos' povere commentaar over dit incident leest. ....... Het is feitelijk tekenend voor Villeneuve dat hij moest vechten met een Minardi.

Als je weet dat Doornbos een vrij bescheiden jongen is die zich goed realiseert dat hij vandaag de debutant was, en als je weet dat Villeneuve zijn grote held is, die hem een aantal jaren geleden heeft geinspireerd om met autosport te beginnen, is die reactie begrijpelijk. Hij was een tikje té bescheiden en had best wat duidelijker mogen zijn.

Je laatste zin geeft het heel treffend weer: Villeneuve was gewoon gefrustreerd dat hij, als ex WK, nu in gevecht was met een debuterende Minardi-rijder die voor hem reed. Dat is natuurlijk een totale ontluistering voor een rijder van zijn formaat en een foutje uit 'haast' is dan gauw gemaakt.

FIRE 24-07-2005 19:19

Quote:

Originally Posted by Frank 490
Als je weet dat Doornbos een vrij bescheiden jongen is die zich goed realiseert dat hij vandaag de debutant was, en als je weet dat Villeneuve zijn grote held is, die hem een aantal jaren geleden heeft geinspireerd om met autosport te beginnen, is die reactie begrijpelijk. Hij was een tikje té bescheiden en had best wat duidelijker mogen zijn.

Is inderdaad wel grappig, vanwege een ontmoeting met Villeneuve tijdens een F1 race op Spa is Doornbos zelf gaan racen.

gwyllion 24-07-2005 19:34

Quote:

Originally Posted by Finish
Het is feitelijk tekenend voor Villeneuve dat hij moest vechten met een Minardi.

Jacques was eerst wel af de baan gereden door Barichello en heeft daardoor veel plaatsen verloren.

Mij leek het erop dat Doornbos extreem aggressief de deur dicht voor Villeneuve die een mooi inhaalmaneuver bezig was. Dit was gewoon onnodig. Beter wat meer bescheidenheid tonen tijdens je eerste F1 race.

sledge 24-07-2005 19:50

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Jacques was eerst wel af de baan gereden door Barichello en heeft daardoor veel plaatsen verloren.

Toch even verbeteren: Rubens kon geen weg uit:
http://users.belgacom.net/gc362701/b..._depaddock.jpg

Trulli had daar eigenlijk niks te zoeken, en daardoor moest Barrichello plots uitwijken naar links, waar Jacques zat.
Het was lang geleden dat ik nog zo'n chaotische eerste ronde gezien heb.

Finish 24-07-2005 20:01

geen foto's te vinden van de Doornbos-Villeneuve-clash. Dit is zowat het 'vroegste' beeld dat we zagen van de aanraking:

http://users.skynet.be/bk284908/doorn.jpg

sledge 24-07-2005 20:09

http://users.belgacom.net/gc362701/r...depaddock1.jpg
http://users.belgacom.net/gc362701/r...depaddock2.jpg
http://users.belgacom.net/gc362701/r...depaddock3.jpg

Veel wijzer word ik er niet van. Of Doornbos remde te vroeg, of Villeneuve verkeek zich.....

Frank 490 24-07-2005 20:19

Uit de beelden is in ieder geval duidelijk op te maken dat er van een overdreven aggressieve rijstijl van Doornbos geen sprake is. Zoals ik al eerder stelde, JV reed recht op de achterkant van RD en dan zit ie dus gewoon fout. Denk nou even na. RD had er toch geen enkel belang bij een 'brake test' uit te voeren? Het is in het begin van de race en het belang van RD is om gewoon zoveel mogelijk kilometers te maken en het ding heel aan de streep te brengen. Het vrehaal van JV: 'Then I had the thing with Doornbos on lap four. He was being very over-aggressive in his first race, and he moved over on me while he was braking so we touched. That was Formula Ford stuff, unnecessary.' is duidelijk aantoonbaar onjuist, dat zien we allemaal.

sledge 24-07-2005 20:22

Kvind van niet hoor. Op screen1 zit Doornbos duidelijk op een andere lijn dan Villeneuve. Op screen 3 zit hij meer dan een wagenbreedte meer naar rechts....

Frank 490 24-07-2005 20:36

Quote:

Originally Posted by sledge
Kvind van niet hoor. Op screen1 zit Doornbos duidelijk op een andere lijn dan Villeneuve. Op screen 3 zit hij meer dan een wagenbreedte meer naar rechts....

Sledge, hou nou toch op joh. Jij vindt van niet, maar feit blijft dat JV dat hok van 'm in de achterkant van RD heeft geprakt. Dat 'meer naar rechts' verhaal van je kan ik niet volgen. Je bedoelt het waarschijnlijk andersom? De heren naderen een bocht naar links en Doornbos zit op een lijn iets meer links op de baan dan Villeneuve. Villeneuve loopt vervolgens in de achterkant van Doornbos. Dat is een foutje van Villeneuve. Jammer, kan gebeuren, hoeft ie geen straf voor, maar hij zat wel fout.

sledge 24-07-2005 20:48

Dus wie voorop rijd, mag zelf zijn lijn kiezen, zelfs al heeft dat tot gevolg dat iemand anders bij jou binnenrijd. Kijk naar de positie van Doornbos linkerachterwiel en dat van Villeneuve's linkervoorwiel. Daaraan is duidelijk te zien dat Doornbos naar rechts uitwijkt, om zo goed mogelijk de bocht aan te snijden:
Quote:

Originally Posted by Jacques Villeneuve
and he moved over on me while he was braking so we touched

Het was een race-incident, zulke dingen gebeuren, maar het had vermeden kunnen worden.

marcel 24-07-2005 20:53

Doornbos wijkt uit naar de rijlijn, om de bocht goed aan te snijden. maar het "gat" dat er was, was zeker niet groot genoeg voor Villeneuve om erin te duiken. Villeneuve had dus afstand moeten houden, volgens mij.

maar ja, de replay toonde niks, en op de foto'kes zie je ook niet veel voorgeschiedenis, ze raken elkaar al bijna op foto 1...

Finish 24-07-2005 21:09

echt wel duidelijke beelden nodig in dit geval. Ik ga wel akkoord met Frank 490 dat hier niet echt iets 'agressiefs' merkbaar is aan Doornbos positie op de baan bij de bovenstaande screenshots. Het lijkt me eerder dat Villeneuve nogal opportunistisch voorbij wil raken omdat hij zenuwachtig wordt van de Minardi, en daarom waarschijnlijk in de achterkant van de Minardi knalt. Een brake-test van Doornbos lijkt me idd ook nogal onnodig.
Vreemd incident, toch.

Mark 24-07-2005 22:18

Voor sommigen hier goed nieuws, voor de anderen wellicht een teleurstelling:

Quote:

Schumacher: "Ik denk niet dat ik mij nog kan mengen in de titelstrijd. We moeten sneller worden. Het ligt vooral aan de banden.

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...hp?newsid=9219
De Grand Prix zelf heb ik maar met een half oog bekeken............echter ik hoorde de dikste etter van Ollanda (presentator Olav Mol, SBS6) een verhaal afsteken over de zeer slechte financiële situatie van Ferrari. Ze zaten dringend verlegen om de 100 (?) miljoen Euro tekengeld van het nieuwe Concorde Agreement dat ze met Bernie E. hadden afgesloten. De wagenverkoop ging weliswaar goed maar met zo goed als geen marge :confused: Ze schijnen in Modena op dit moment zowat alles te verkopen wat los en vastzit. Dit om de cash-flow maar gaande te houden? Iemand van jullie die daar iets meer van heeft gehoord............of ergens gelezen?

redje 24-07-2005 22:32

Dat er geen marge meer is op de verkoop betwijfel ik ten sterkste. Maar de dollarkoers heeft hun marge wel voor een groot stuk opgegeten.

En als ze dan toch vanalles verkopen om maar cash te hebben, waarom veilen ze dan zoveel van hun F1bolides voor t goede doel? :confused:

gwyllion 25-07-2005 09:38

Zoals reeds gezegd. Villeneuve staat op de punt Doornbos voorbij te steken. Doornbos gooit tijdens het remmen zijn wagen voor die van Villeneuve, die hierdoor achteraan inrijdt op Doornbos.

Ik heb de indruk dat de meeste mensen Villeneuve het voordeel van de twijfel geven. Enkel Frank 490 blijft (om een mij totaal onduidelijke reden) hardnekkig Doornbos verdedigen. Eigenlijk is het allemaal toch niet zo belangrijk: een achterhoede duel en geen van beiden was dit weekend in staat om in de punten te eindigen.

gwyllion 25-07-2005 11:29

De opgave van Raikonnen is blijkbaar het resultaat van een menselijk fout (montage fout). Leuk.
Quote:

Kimi Raikkonen's retirement in the German Grand Prix was caused by a leakage of hydraulic fluid from the pressure relief valve, apparently the result of a preparation mistake by a team member.
bron: crash.net

Frank 490 25-07-2005 18:01

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Zoals reeds gezegd. Villeneuve staat op de punt Doornbos voorbij te steken. Doornbos gooit tijdens het remmen zijn wagen voor die van Villeneuve, die hierdoor achteraan inrijdt op Doornbos.

Ik heb de indruk dat de meeste mensen Villeneuve het voordeel van de twijfel geven. Enkel Frank 490 blijft (om een mij totaal onduidelijke reden) hardnekkig Doornbos verdedigen. Eigenlijk is het allemaal toch niet zo belangrijk: een achterhoede duel en geen van beiden was dit weekend in staat om in de punten te eindigen.


Nou, kennelijk verschillen we van mening. Dat heb je wel eens. Laten we het er maar houden dat het een race incident was. Ik denk nog steeds dat dit incident meer aan Villeneuve te wijten was dan aan Doornbos. Neemt niet weg dat ze het waarschijnlijk beiden hadden kunnen vermijden en wie dan in welke mate verantwoording draagt is inderdaad niet heel vreselijk belangrijk. Er werd niet echt een wereldkampioenschap mee beslist.

Mark 25-07-2005 19:10

Quote:

- Robert Doornbos heeft zich geëxcuseerd bij Jacques Villeneuve voor de aanrijding kort na de start van de race in Hockenheim. Doornbos geeft dus toe dat hij in de fout ging

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...hp?newsid=9227
En nu mag Olav Mol zijn excuses gaan aanbieden Villeneuve ;) Wat die kerel roept en schreeuwt in dergelijke gevallen slaat helemaal nergens op. TV voor debielen!

Guido 25-07-2005 19:59

vind ik hier altijd wel leuke literatuur. Pro's en con's tot op het moment dat de échte veroorzaker ergens excuses formuleert... Zit dat altijd met een glimlachje te lezen dat soort dingen. :)


All times are GMT +2. The time now is 13:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.