![]() |
Belcar naar Silverstone ?
De Dutch Supercar Challenge neemt deel in het voorprogramma van de eerste 24 uurs race sinds jaren in Engeland op het Grand Prix Circuit van Silverstone georganiseerd door het BRITCAR, ons Engelse zusje.
Door het grote aantal belangstellenden is er besloten de startvelden te splitsen, de divisie Sport ( minimaal 5 kg per PK) rijdt 2 eigen races van 45 minuten met natuurlijk vrije trainingen en een kwalifikatie en de divisies GT en Supersport rijden ook het zelfde programma. Voor veel rijders een unike mogelijkheid tijdens een prachtig evenement te rijden op dit unieke circuit. Dit inschrijving staat ook open voor deelnemers uit het de ZTC, hetBTCS en de Belcar. Geinteresseerden kunnen een mailtje sturen naar info@supercarchallenge.nl Van deze wedstrijden worden natuurlijk weer TV opnamen gemaakt die te zien zullen zijn op MOTORSTV en het DSC videokanaal. |
Hoe zit dat met het geluid? Op Brands Hatch waren "we ;) " wat luidruchtig :D Zijn er bepaalde maximale waarden voor dat weekend?
|
denk dat deze race voor de meeste BELCAR teams te kort na de 24 uren van Zolder valt
|
Geluidseisen voor Silverstone 102 dB static test at 0,5 meter, is te doen, wij rijden op Zandvoort onder nog veel strengere eisen
|
daar voldoet nog niet de helft van het Belcar veld aan
|
Zonder dempers niet maar met een redelijk eenvoudige aanpassing voor de meeste haalbaar. Het is overigens een kwestie van tijd dat ook voor de circuits in Belgie steeds strengere geluidseisen gelden. Dan is het helaas afgelopen met open uitlaatsystemen.
|
Quote:
Waarom het "helaas"? En dat voor een eerste melding!! Ok, ik zal mijn jas maar al aantrekken zeker? |
Quote:
Mvg... |
Thomaske_GLPK, ge hebt helemaal gelijk. De toeschouwers komen deels voor de spanning, deels voor het prachtige geluid dat deze wagens maken. Ik ben zelf z'n fan die oa voor het geluid komt. Toen ik de eerste keer de World Series (toen nog By Nissan) zag en hoorde, vond ik dat het beste geluid dat ik ooit hoorde. Sindsdien ga ik gewoon elk jaar terug om alleen dat geluid opnieuw mee te maken. Voor de Belcar idem. Sommige wagens (bv Corvette en de Vipers) maken zo'n prachtig geluid. Dat is net waarom autosport zo mooi is: snelheid, geluid en spanning. Dat ga je de fans toch niet afpakken.
|
Quote:
In Engeland is heel het GT kampioenschap al uiteen gevallen, zeker nu de LNT TVR's niet meer deelnemen omwille van geluidsproblemen. Teams die een dubbelprogramma rijden hebben het niet eenvoudig als in de LMES, FIAGT e.d. geen beperkingen zijn. Ik ben trouwens ook voorstander van een beperking maar dan zoals bij de Langstrecken Pokal op de Nürburgring. Daar klinken de Porsche 996 GT3 R's tenminste mooi. |
Klopt Andy, dit is ook wat ik bedoel. Te luid is niet goed, te stil is natuurlijk ook niets. LP waarde is okay en toch heel wat stiller dan bvb de Belcar.
Achter het wegvallen van de TVR's schuilt nog een ander verhaaltje, dus niet alleen wegens het geluid van Castle Combe. |
Quote:
|
Quote:
|
Dus binnenkort ook F1 met dempers dan? :frusty:
|
Sorry... allemaal dikke B*S* in mijn ogen... dan moeten alle straatwagens/vrachtwagens/moto's enz. die boven 95 dB produceren ook maar "geknepen" worden...
Haaaalllloooow waar zijn we mee bezig :rolleyes: |
Goe gezegd Bartje
|
tja, je moet een beetje een keuze maken wat geluid betreft. Een aantal jaren geleden reden wij in de fun cup zonder uitlaat, gewoon een buis met vier in één van de motor naar achteren. Dan hebben ze omdat het toch iets té veel lawaai maakte één enkele pot gemaakt die rond de 95db produceert. Omdat dit nog iets té veel lawaai gaf voor de race in Zolder hebben we nu nog een dubbele pot die rond de 88db hangt. Persoonlijk vind ik deze Zolder-uitlaat maar niks, binnenin hoor je nog altijd evenveel lawaai (motor wordt van piloot gescheiden door plexyglas) maar langs de buitenkant is het 'gene vette' meer. Ik zou opteren voor een beetje tolerantie, zoals hierboven al werd aangehaald richting 108db. Als men dat nu een beetje op mekaar probeert af te stemmen op de verschillende circuits in Europa, dan zullen er hieromtrent op den duur wel minder problemen komen. Probleem is alleen dat vele circuits al met geluidsweekends/geluidslozeweekends zit. Daar zou het niveau naar boven moeten, terwijl het op andere circuits misschien beter iet of wat naar beneden wordt gehaald.
|
Quote:
|
Quote:
|
Ja, maar dat ligt grotendeels ook door de uitlaat die men eronder heeft gelegt, omdat ze proberen 'het spectaculairder' te maken voor 't publiek. En dan spreken sommige mensen na de race of het geluid dat deze wagen maakt, en dat maakt ook weer reclame. ;)
|
Quote:
Quote:
|
Geluid is okay, maar moet onze sport kapot omdat sommige teams zich niet willen aanpassen?
Het wordt alsmaar moeilijker om overal de toestemmingen te krijgen of te behouden; maar daar denken de meesten niet aan. Zelf zit ik al sinds de jaren zeventig in de sport, dus weet ik wel waarover ik spreek. Een beetje geluid minder kan geen kwaad, ook voor een Belcar. Of probeer maar eens voor te stellen dat je ergens woont waar permanent veel lawaai is, ooit wordt dat wel eens te veel. Of mogen onze nakomelingen geen autosport meer kennen? |
Quote:
|
al die zever over dat geluid een beetje belachelijk; bij de voorlaatste touring cup die maar 95 db mag maken; reden er cross-moto's in het bos die gemakkelijk meer als 100 db maken?????????????
|
Mja, daar zegge ze dan nix over. :frusty:
|
Quote:
Als ge met een standaard baanversie GT3 (die +95dB haalt) de ganse dag door de wijken rond het circuit begint te rijden, kunnen ze u niks maken... zo onnozel is het gewoon. Maar de discussie is eindeloos hé... |
Das gwn ik weet niet hoe belachelijk. :frusty:
|
Quote:
|
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 14:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.