De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Toerisme wagens (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=36)
-   -   DTM 2006, leve de privateers...kan iemand Gerd Ruch bellen? (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11116)

Mark 07-08-2005 22:35

DTM 2006, leve de privateers...kan iemand Gerd Ruch bellen?

Quote:

Für die nächstjährigen Fahrzeuge wird die Übernahme der aerodynamischen Konfiguration aus der laufenden Saison vorgeschrieben. Auch müssen alle wesentlichen Strukturteile der aktuellen DTM-Fahrzeuge für 2006 beibehalten werden. Das gilt für die aufwändigen Komponenten wie Sicherheitszelle, Crash-Strukturen und die Rahmengrundkonstruktion. Die Beschränkung der Mechaniker auf maximal sieben pro Fahrzeug beim Boxenstopp wird die Einsatzkosten ebenso senken wie die Reduzierung der neuen Reifen pro Fahrzeug und Veranstaltung von 36 auf 28. Die elektronische Steuerung an den Boxenstoppstationen wird verboten. Die Kostenreduktionen sollen zu sehr deutlichen Einsparungen im Vergleich zu 2005 führen

http://www.dtm.de/newsausgabe.de.php?id=2871
DTM 2006 is reeds lange tijd een zorgenkindje voor organisator ITR. Feit is dat GM/Opel heeft aangegeven niet meer als "fabriek" actief te zijn in het DTM van volgend jaar.

Over Audi doen ook de wildste verhalen de ronde. Het is bekend dat Audi bezig is met een opvolger van de beroemde R8 voor 2006. Huisteam Joest is nu nog actief in het DTM met de 2004-wagens. Redelijk succesvol overigens. Gaat Joest in 2006 van start met twee programma's? Of gaat Abt alleen verder als fabrieksteam met enkele privateers als aanvulling?

Wie het artikel leest op DTM.de zal constateren dat een 2006-wagen zo goed als identiek is aan een 2005-wagen. Daarnaast worden de "running-cost" voor een DTM-wagen aanzienlijk teruggebracht. Mijn eigenwijze conclusie uit dit verhaal van DTM en DMSB?

ITR heeft de hoop opgegeven voor een derde fabrikant in 2006. Mercedes en Audi blijven de fabrieksteams, met 8 tot 12 wagens in totaal. Door de nieuwe reglementen hoopt men dat de nodige Duitse privateers de overstap zullen maken naar DTM 2006, zodat men in totaal minimaal 18 wagens op de baan hebben........

Uw mening graag ;)

John Winter 07-08-2005 22:43

Ik ben bang dat de running-costs, ondanks dat ze hierdoor naar beneden worden gehaald, nog te hoog zullen liggen. DTM wil denk ik te veel te snel, onstrategische buitenlandse races, te veel techniek, te veel als F1. Het zal afhangen van hoe de auto's aan privateers ter bechikking worden gesteld. Zoals dat nu met Mücke Motorsport gebeurd kan dat vast niet voor meer teams zijn.

Raceboy 07-08-2005 23:16

waarom zou het niet lukken met 2 fabrikanten? Aussie V8 doet het zo al jaren. Holden en Ford worden daar zelfs hysterisch als er een derde merk durft te spreken over mogelijke deelname.

A.J. 08-08-2005 00:22

DTM stelt toch weinig voor mensen.
Er rijden een aantal Mercedessen rond in verschillende kleuren (lees sponsors) maar ze moeten Paffet voorbij laten... Als sponsor zou ik niet blij zijn als mijn piloot op het podium kan eindigen en dan een door emand anders gesponsorde wagen moet voorbij laten. DTM is gewoon een strijd Audi-Mercedes want Opel is al jaren niet meer dan een veldopvulling...
Het hele concept is trouwens zwak.
Geef mij maar NASCAR of Aussie V8, daar bewijzen ze al jaren dat je met enkele constructeurs die meerdere teams met hun wagens laten rijden een schitterend kampioenschap kan hebben met leuke V8's en veel verschillende winnaars tijdens het seizoen.
DTM is gewoon een speeltje van Hans-Werner Aufrecht en consoorten

John Winter 08-08-2005 00:24

Ja, maar daar heb je een hele andere opzet. Daar rijden eigenlijk alleen maar privéteams die de auto's van de merken kunnen kopen. Dat zou de DTM ook wel kunnen gaan doen, maar dan moeten er wel genoeg privé teams zijn, en dat zie ik niet zo snel gebeuren.

John Winter 08-08-2005 00:26

Quote:

Originally Posted by A.J.
Er rijden een aantal Mercedessen rond in verschillende kleuren (lees sponsors) maar ze moeten Paffet voorbij laten... Als sponsor zou ik niet blij zijn als mijn piloot op het podium kan eindigen en dan een door emand anders gesponsorde wagen moet voorbij laten. DTM is gewoon een strijd Audi-Mercedes want Opel is al jaren niet meer dan een veldopvulling...
Geef mij maar NASCAR of Aussie V8, daar bewijzen ze al jaren dat je met enkele constructeurs die meerdere teams met hun wagens laten rijden een schitterend kampioenschap kan hebben met leuke V8's en veel verschillende winnaars tijdens het seizoen.

En toch is de DTM mateloos populair in grote delen van Europa. Ik vind het concept van de DTM ook zeer slecht, en denk dat daar ernstig in gewijzigd moet worden om de serie te laten overleven. Het racen zelf, waar het uiteindelijk om draait, vind ik overigens over het algemeen wel redelijk goed.

Steve 08-08-2005 02:36

Wat ooit een succesverhaal was...
Hoe maken we van iets supermooi en superspannend een saaie boel?
Men neme èèn race i.p.v. twee en voegen er gewoon twee (!) pitstops aan toe!

How low can you go??

Afvoeren die Dtm!!!

gwyllion 08-08-2005 09:45

Het concept is inderdaad niet goed, maar het geeft toch leuke races (bv. Norisring vorige keer). Misschien kunnen ze beter het Super2000 reglement overnemen en 2 (zoals WTCC) of 3 (zoals BTCC) races organiseren.

gwyllion 08-08-2005 09:50

Quote:

Originally Posted by Mark
Over Audi doen ook de wildste verhalen de ronde. Het is bekend dat Audi bezig is met een opvolger van de beroemde R8 voor 2006. Huisteam Joest is nu nog actief in het DTM met de 2004-wagens. Redelijk succesvol overigens. Gaat Joest in 2006 van start met twee programma's? Of gaat Abt alleen verder als fabrieksteam met enkele privateers als aanvulling?

Ik denk dat Joest zal vertrekken om zich 100% op de nieuwe Audi R10 te focussen in plaats dan met oud materiaal in DTM te racen.

Ik vermoed dat Audi stiekem het zinkende schip zal verlaten. Audi Sport zal zich een stuk minder actief bemoeien met Abt. Terug naar de situatie van 2 jaar geleden (voor de officiele deelname van Audi).

Eddy V 08-08-2005 13:07

Quote:

Originally Posted by A.J.
Er rijden een aantal Mercedessen rond in verschillende kleuren. DTM is gewoon een strijd Audi-Mercedes want Opel is al jaren niet meer dan een veldopvulling...

Klopt als een bus. Ze teren nog steeds op de naam die de DTM maakte in de goede oude tijd met de BMW M3, Sierra Cosworth en natuurlijk de Super Tourers (FIA 2L).
Een Mercedes show zonder meer.

Raceboy 08-08-2005 13:08

supertourers was niet DTm maar STW.

FIRE 08-08-2005 14:28

Quote:

DTM 2006 is reeds lange tijd een zorgenkindje voor organisator ITR. Feit is dat GM/Opel heeft aangegeven niet meer als "fabriek" actief te zijn in het DTM van volgend jaar.

Als de fabrieks Opels al niet competatief zijn dan zullen de prive wagens dat helemaal niet zijn. Kortom prive Opels zie ik helemaal niet zitten.

Quote:

Ik denk (en hoop) ook dat Joest zich weer met het LMP project bezig gaat houden. DTM en LMES/Le Mans lijkt me iets teveel van het goede.

Quote:

Originally Posted by raceboy
waarom zou het niet lukken met 2 fabrikanten? Aussie V8 doet het zo al jaren. Holden en Ford worden daar zelfs hysterisch als er een derde merk durft te spreken over mogelijke deelname.

Inderaad V8 Supercars is erg succesvol en ik ben al enige tijd van mening dat V8 Supercars het grote voorbeeld van DTM moeten zijn. In tegenstelling tot DTM heeft men daar praktisch alleen maar prive teams (weliswaar met fabrieksondersteuning) en veel externe sponsoren die niet verbonden zijn met een fabrikant (of zelfs de autoindustrie).

Quote:

Originally Posted by John Winter
Ja, maar daar heb je een hele andere opzet. Daar rijden eigenlijk alleen maar privéteams die de auto's van de merken kunnen kopen. Dat zou de DTM ook wel kunnen gaan doen, maar dan moeten er wel genoeg privé teams zijn, en dat zie ik niet zo snel gebeuren.

DTM is volgens mij populair genoeg in Duitsland dat er teams en sponsors geinteresseerd zijn.

Quote:

Originally Posted by gwyllion
Ik vermoed dat Audi stiekem het zinkende schip zal verlaten. Audi Sport zal zich een stuk minder actief bemoeien met Abt. Terug naar de situatie van 2 jaar geleden (voor de officiele deelname van Audi).

Of Abt in het WTCC? In het STCC rijden al een paar A4's rond.

Quote:

Originally Posted by Eddy V
Klopt als een bus. Ze teren nog steeds op de naam die de DTM maakte in de goede oude tijd met de BMW M3, Sierra Cosworth en natuurlijk de Super Tourers (FIA 2L).
Een Mercedes show zonder meer.

Volgens mij was het STW niet zo populair.

gwyllion 08-08-2005 14:32

Quote:

Originally Posted by FIRE
Of Abt in het WTCC? In het STCC rijden al een paar A4's rond.

Dit zou in conflict kunnen komen met de Seat deelname.

FIRE 08-08-2005 14:40

Quote:

Dit zou in conflict kunnen komen met de Seat deelname.

Ach, Peugeot en Citroen doen beide ook WRC...

gwyllion 08-08-2005 16:00

Quote:

Ach, Peugeot en Citroen doen beide ook WRC...

Bij VAG is dat allemaal mooi verdeeld. En als ze al eens in dezelfde discipline deelnemen (Audi en Bentley in Le Mans), wordt er wel wat geregeld ;)

FIRE 08-08-2005 16:12

Quote:

Bij VAG is dat allemaal mooi verdeeld. En als ze al eens in dezelfde discipline deelnemen (Audi en Bentley in Le Mans), wordt er wel wat geregeld ;)

Da's waar Duitse Grundlichheit ipv Franse chaos. :)

John Winter 08-08-2005 18:27

Quote:

DTM is volgens mij populair genoeg in Duitsland dat er teams en sponsors geinteresseerd zijn.

Waarom rijden er dan zoveel auto's rond met aan de fabrikant gerelateerde bedrijven als sponsor? Vorig jaar had Opel zelfs moeite met het vinden van een sponsor voor de auto van Reuter.

FIRE 08-08-2005 18:39

Quote:

Waarom rijden er dan zoveel auto's rond met aan de fabrikant gerelateerde bedrijven als sponsor? Vorig jaar had Opel zelfs moeite met het vinden van een sponsor voor de auto van Reuter.

Vanwege hoge kosten? Als de kosten lager worden is het benodigde sponsorbedrag ook lager. Kan me niet voorstellen dat DTM met z'n bezoekersaantallen van meer dan 100.000 en hoge kijkcijfers geen sponsoren aantrekt.
Ik meen dat Mercedes ook graag haar eigen "producten" via DTM promoot (kan natuurlijk ook een smoes zijn ivm gebrek aan externe sponsors).

John Winter 08-08-2005 19:27

De voorgestelde reglementen hebben weinig invloed op de prijs van een privé-team. Alleen de kosten voor banden zullen lager zijn en de kans om competitief te zijn t.o.v. de nieuwe auto's is groter, maar alles is nog afhankelijk van hoe de fabrikanten de auto's aan zullen bieden aan privé-teams. Er kan denk ik dus nog weinig gezegd worden over de hoogte van kosten dan wel sponsorbedragen voor privé-teams.

Mark 23-08-2005 13:03

Holzer zou de Vectra's gaan inzetten in de privateerklasse, Coloni en Rosberg beginnen ook te lonken naar deze klasse. E.e.a. volgens een artikel op turbomagazine.be

Peter Baert 23-08-2005 13:26

Quote:

Holzer zou de Vectra's gaan inzetten in de privateerklasse, Coloni en Rosberg beginnen ook te lonken naar deze klasse. E.e.a. volgens een artikel op turbomagazine.be

Mark,

Heb je Autosport van 18/8 niet gelezen? Daar stond ook e.e.a. van dien aard te lezen ...

;)

FIRE 23-08-2005 17:55

Rosberg? Ik dacht dat die genoeg had van alle DTM politiek.

Mark 23-08-2005 20:42

Quote:

Originally Posted by Peter Baert
Mark,

Heb je Autosport van 18/8 niet gelezen? Daar stond ook e.e.a. van dien aard te lezen ...

;)

De postduif is hier nog niet aangekomen :fight: Eens op de zoveel weken gaat het gruwelijk mis met de bezorging van dat blad.

John Winter 24-08-2005 00:59

Quote:

Rosberg? Ik dacht dat die genoeg had van alle DTM politiek.

Volgens mij had hij genoeg van de Mercedes politiek :)

Mark 31-08-2005 00:06

Hmm, als ome Nobbie Haug iets zegt zal het wel waar zijn ;)

Quote:

Over de toekomst van de DTM blijft Haug vaag. “Ik ben er zeker van dat er een nieuw team zal komen. In ieder geval om de Opel’s over te nemen. Ik kan mij niet voorstellen dat Opel verantwoordelijk wil zijn voor de dood van deze geweldige klasse. Daar komt bij, dat door het bevriezen van de reglementen voor volgend seizoen de huidige wagens prima te gebruiken zijn volgend jaar. De wagens hebben dit seizoen al bewezen snel te zijn en er is dus zeker de mogelijkheid om ze verder door te ontwikkelen als privé-team.
http://www.autosport.nl/actueel/news...613&rubriek=28
Ennuh deze quote is ook lekker..........het speculeren kan beginnen :D
Quote:

Over een mogelijke nieuwe constructeur wil Haug niets kwijt. “Er zijn gesprekken die gevoerd worden tussen een aantal kandidaten. Ik weet zeker dat volgend jaar deze tijd meer bekend zal zijn.”

http://www.autosport.nl/actueel/news...613&rubriek=28
Dus zo goed als zeker een nieuwe naam op de grid ;)

John Winter 31-08-2005 12:05

Ja, maar dan wel pas voor 2007? Overigens zou ik als ik een privé-team was geen Opel gaan kopen. Die kunnen nu al niet meekomen, dan kunnen ze volgend jaar al helemaal niet meekomen.

FIRE 31-08-2005 12:42

Quote:

Ja, maar dan wel pas voor 2007? Overigens zou ik als ik een privé-team was geen Opel gaan kopen. Die kunnen nu al niet meekomen, dan kunnen ze volgend jaar al helemaal niet meekomen.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

John Winter 01-09-2005 16:05

Dus kunnen we concluderen dat de DTM alleen overlevingskansen heeft als two make championship als het eenzelfde aantal auto's gaat inzetten als in de v8sc?

El Torro 06-09-2005 23:44

Het is en blijft toch een Super Klasse die DTM, met z'n piloten maar zeker ook met z'n materiaal.
De nieuwste ontwikkelingen worden in deze klasse toegepast (als ook in de F1) en is hierdoor door geen enkel kampioenschap te evenaren...........ook niet om vanaf de tribune te aanschouwen, spektakel ten top :gas:
Veel mooier dan de F1, maar das een kwestie van smaak!

FIRE 07-09-2005 13:11

Quote:

Originally Posted by El Torro
Het is en blijft toch een Super Klasse die DTM, met z'n piloten maar zeker ook met z'n materiaal.
De nieuwste ontwikkelingen worden in deze klasse toegepast (als ook in de F1) en is hierdoor door geen enkel kampioenschap te evenaren...........ook niet om vanaf de tribune te aanschouwen, spektakel ten top :gas:
Veel mooier dan de F1, maar das een kwestie van smaak!

De nieuwste ontwikkelingen is nog geen garantie voor spektakel (zie ook F1).

El Torro 07-09-2005 14:16

Quote:

Garantie krijg je nergens, maar het is en blijft toch indrukwekkend om het ter plekke te aanschouwen, zeker als je DTM gaat vergelijken met andere kampioenschappen.

gwyllion 07-09-2005 15:03

Quote:

DTM moet het dit jaar trouwens hebben van succes ballast om het veld wat gelijkwaardiger te maken. Niet echt technologische inovatie :D

Mark 20-09-2005 23:35

Quote:

Door de nieuwe reglementen hoopt men dat de nodige Duitse privateers de overstap zullen maken naar DTM 2006, zodat men in totaal minimaal 18 wagens op de baan zal hebben........

De ITR kan dan wel de reglementen veranderen, de Privateers kunnen dan wel interesse toen in de Opels.................dat wil niet zeggen dat GM aan dat spelletje meedoet,volgens de laatste geluiden van de Lausitzring ;) GM heeft geen zin om de wagens wellicht aan de achterkant van het veld terug te zien in 2006. MB laat zich natuurlijk niet voorbij rijden door een Privateer Opel.

Mocht GM een "veto" uitspreken over de Privateer Opels, dan is de reactie van Audi voorspelbaar. Welke? Exit Audi uit het DTM.........en dus einde DTM part II.

Welke kant gaat het uit?

FIRE 21-09-2005 17:04

Waarom verkopen MB en Audi hun wagens (2004 modellen) niet aan privateers?

Dus in 2006:
MB: 4x 2006 wagens (fabrieks)
MB: 4x 2005 wagens (privateers/semi-fabrieks)
MB: 4x 2004 wagens (privateers)

Audi: 4x 2006 wagens (fabrieks)
Audi: 4x 2005 wagens (privateers/semi-fabrieks)
Audi: 4x 2004 wagens (privateers)
-------------------------------------------------- +
24 wagens

Maar ik denk eigenlijk dat Audi vanwege hun Le Mans project niet echt geinteresseerd is in het inzetten van zoveel wagens komend seizoen.

smiley 21-09-2005 18:07

Quote:

Waarom verkopen MB en Audi hun wagens (2004 modellen) niet aan privateers?

Dus in 2006:
MB: 4x 2006 wagens (fabrieks)
MB: 4x 2005 wagens (privateers/semi-fabrieks)
MB: 4x 2004 wagens (privateers)

Audi: 4x 2006 wagens (fabrieks)
Audi: 4x 2005 wagens (privateers/semi-fabrieks)
Audi: 4x 2004 wagens (privateers)
-------------------------------------------------- +
24 wagens

opel: 4x 2005 (met prive opel team)
opel: 2x 2004 (een of andere gestoorde privateer) :crazy: :+

totaal= 30 wagens... :D maja zo kan ik over veel dingen verder dromen :)

FIRE 21-09-2005 18:56

Quote:

Originally Posted by smiley
opel: 4x 2005 (met prive opel team)
opel: 2x 2004 (een of andere gestoorde privateer) :crazy: :+

totaal= 30 wagens... :D maja zo kan ik over veel dingen verder dromen :)

Ik ging er bij mijn "berekening" meer van uit dat er geen Opels ingezet worden. Dus Audi en Mercedes leveren wagens aan privateers ipv Opel.

gwyllion 06-10-2005 13:17

Kortnieuws: Mercedes heeft Heinz-Harald Frentzen laten weten dat er voor hem geen plaats is in hun DTM team volgend jaar (bron: autosport.com)

smiley 06-10-2005 16:09

ik vraag me af of ze wel plaats zouden hebben voor fässler...

FIRE 06-10-2005 16:27

Als er ergens stoeltjes vrijkomen dan zal dit vooral bij Audi zijn. Ik verwacht dat de meesten terug naar het LMP project gaan. Bij Mercedes komt denk ik alleen de plaats van Alesi vrij.

smiley 06-10-2005 16:40

die plaats van alesi zal vast wel naar spengler gaan dan.
tja fassler bij audi.. hah dan is hij al bij alle 3 merken geweest !

All times are GMT +2. The time now is 23:48.