De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   In aanbouw : Toleman TG184 (Senna - Monaco GP - 1984) - UPDATED 14/12 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=11449)

Sennake 08-10-2005 13:32

In aanbouw : Toleman TG184 (Senna - Monaco GP - 1984) - UPDATED 14/12
 
Nu dat mijn Caterham Super Seven JPE eindelijk klaar is, wordt het tijd om aan mijn volgende project te denken.

Ik koos voor de eerste F1 wagen waarin Senna zijn carriere begon : de Toleman TG184. Het gaat hier om de wagen waarmee hij tijdens de GP van Monaco de leider, Prost, op de hielen zat in de striemende regen, toen hij net op het moment dat hij Prost wou voorbijgaan, de rode vlag zag die de race stopte. Senna werd tweede en moest nog even wachten op zijn eerste overwinning.

De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.

Ok, hier gaan we.

Vorig jaar was één van de centrale thema's in Goodwood the collectie Senna-wagens. Ik kon dus een pak referentiefoto's maken van alle Senna-wagens, dus ook van de Toleman. Hier zie je over welke wagen ik het heb, want ik besef dat 1984 al een hele tijd geleden is en de meeste van onze modelbouwers waren toen zelfs nog niet eens geboren...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_00.jpg

De doos heeft de onderdelen goed beschermd tijdens de reis van Japan naar België, en ze ziet er zo uit :

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_01.jpg

Het bouwplan is duidelijk en in kleur, maar het lijkt me nogal kort. I geef de voorkeur aan step-by-step instructies met minder informatie per stap. Maar goed, ik zal het er mee moeten doen.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_02.jpg

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_03.jpg

Laten, we het hoofdbestanddeel eens bekijken : het chassis en de body. Beide onderdelen zijn gegoten in resin, en ze vertonen nagenoeg geef flash of sinkmarks. Op het eerste zicht toch niet.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_04.jpg

Nog een resin onderdeel : de piloot. Ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken of niet. De decals voor de helm en de overall zien er wel geweldig uit, maar omdat je de gordels apart moet fabriceren weet ik niet in hoeverre het bevestigen van de gordels aan de piloot op realistische wijze kan. Ze moeten in elk geval strak zitten...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_05.jpg

Hier zijn mijn favoriete onderdelen de velgen. Het zijn de mooiste die ik ooit tegengekomen ben in een kit. En hoewel ik besef dat ze zwart moeten gespoten worden zal de mooie vorm toch zichtbaar blijven en ik verwacht dat ze er prachtig gaa uitzien!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_06.jpg

Sennake 08-10-2005 13:32

De regenbanden zijn exact de juiste voor de GP van Monaco. Toen de kit arriveerde waren er reeds regenbanden in voorzien, maar klaarblijkelijk de verkeerde want enkele dagen later zat er een brief in de bus van Model Factory Hiro om hun excuses aan te bieden voor de foute levering van de banden en er zat een zakje bij met deze banden. Dat noem ik nu eens service zie! En ik hoe er een extra setje 1/20 regenbanden aan over.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_07.jpg

De grootste zak was die met de metalen onderdelen. Ik heb ze in een plastic doos gestoken om ze beter te beschermen. Ik heb er maar een paar uitgehaald voor de foto, om een idee te geven. Je zal ze ongetwijfeld allemaal de revue zien passeren op het moment dat ik eraan bezig ben.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_08.jpg

Er was ook nog een kleiner zakje met metalen onderdelen. In het begin begreep ik niet goed waarom dit apart ingepakt was, maar toen zag ik het : hier zitten de onderdelen in die deze kit tot de Monaco kit maken, omdat de spoilers die erin zitten alleen in Monaco gebruikt werden.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_09.jpg

Ik had me wel verwacht aan wat foto-etch onderdelen, maar dit was toch wel een verrassing! Alhoewel ook hier niet alle onderdelen gebruikt moeten worden wegens de hierboven aangehaalde reden, is het toch een weelde aan foto-etch!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_10.jpg

In dit zakje vinden we aluminium gedraaide onderdelen zoals assen, uitlaten, enz...

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_11.jpg

Een ander zakje bevat materiaal om de gordels te vervaardigen, windscherm materiaal, elektrische draad, en veren en schroefjes.

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_12.jpg

Last but not least, de decal sheets. Ze zijn niet zo goed zichtbaar omdat ik de beschermfolie nog niet wil verwijderen. Ze zien er in elk geval goed uit en zelfs de carbon decals zitten er bij. Ik ben onder de indruk!

http://www.depaddock.eu/sennake/models/toleman_13.jpg

Dat was het voorlopig. Van zodra ik wat gevorderd ben zal ik weer foto's laten zien.

Tot bouws!

Guido 08-10-2005 22:39

Nu kan het echte werk beginnen! Na een Tamiya op 1/12 - die bij wijze van spreken "rattle, shake, ready" is - is dit wel het betere werk! Niet dat ik afbreuk wil doen aan de supermooi gebouwde Super7, verre van zelfs, maar een Model Factory Hiro kit lijkt me toch wel een ander paar mouwen.

Benieuwd hoe dat zal meevallen. Succes in ieder geval! ;)

HHugo 08-10-2005 22:39

Quote:

Originally Posted by Sennake
De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.

AMD heeft die ook op 1/20 (AMD20029). Op hun site staan ook nog referentiefotos.

Dominique 08-10-2005 22:55

Waarchtig een indrukwekkende kit is dat. Ik ben echt beniewd naar het uiteindelijke resultaat.
Ik zal in ieder geval deze thread van kortbij volgen.

Sennake 09-10-2005 00:18

Quote:

Originally Posted by HHugo
AMD heeft die ook op 1/20 (AMD20029). Op hun site staan ook nog referentiefotos.

Wow, sjieke referentiefoto's! Thanks mate!

Wild Goose 09-10-2005 02:06

Lijkt me monnikenwerk om dit tot een goed einde te brengen.

Ik zie daar ook op de site die HHugo heeft gelinkt dat er blijkbaar een F1 bestond met twee assen achteraan 1/20 Williams FW07D – six wheels (1981)

Weer iet bijgeleerd, want dit was wss een gat in mijn cultuur?
Is wel off-topic, maar kan iemand daar wat meer uitleg over geven.

Moest het storend zijn mijn vraag delete het maar he Sennake.

Sennake 12-10-2005 17:49

Een eerste update.

Nadat ik alle onderdelen gesorteerd heb breng ik ze onder in een plastic box met allemaal vakjes.

Nadat ik het chassis en de body een eerste keer opgeschuurd heb om de weinige flash te verwijderen doe ik een eerste "dry-fit" van de belangrijkste onderdelen.

Dat ziet er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_14.jpg

Wat me meteen opvalt is de rollbar, waarvan slechts een klein stukje boven de carosserie uitsteekt, en die dan ook niet verder loopt dan het zichtbare deel, omdat de carosserie zelf uit vol resin gegoten is. Dat moeten we absoluut aanpassen om een realistisch uitzicht te bekomen.

Eerst wordt er dus een deel van het resin uitgefreesd. Aangezien het onmogelijk is om het weg te nemen gedeelte uit te frezen zonder de rest van de omliggende carosserie te beschadigen, kies ik ervoor om de voorzijde op te offeren en zodanig overal goed aan te kunnen. Later maken we daar wel een nieuwe voorkant aan met plasticard.

Dat ziet er na wat frezen dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_15.jpg

Dat is een begin, maar het is niet genoeg : ik moet het gat zodanig uitfrezen, dat de rollbar er helemaal in kan en dat de wanden van de carosserie realistisch dun genoeg zijn. Want ook als de rollbar op zijn plaats zal zitten kan je die wanden nog zien. Ook de noodstop-voorziening komt van de binnenzijde van de carosserie, zodat ook die opening tot aan de binnenzijde moet reiken.

Nadat het grove freeswerk gedaan is ziet het er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_16.jpg

Dan komt het fijnere werk aan de beurt. Met een scalpel wordt de rest van het overtollige materiaal weggekrast en met een platte vijl worden de wanden vlak gevijld. Eens dat er goed uit ziet moet de bovenste openingssleuf, die veel te breed geworden is vanwege het frezen, terug op maat gemaakt worden. Daarvoor wordt er dus eerst een stukje plasticard in bevestigd met wat secondenlijm :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_17.jpg

Nu moet de nieuwe sleuf opengezaagd worden met een cirkelzaagje :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_18.jpg

Daarna wordt de rest weggesneden met een scalpel en tenslotte wordt de sleuf op maat geschuurd met verschillende soorten schuurpapier. Vervolgens wordt de voorzijde terug hersteld met een ander stukje plasticard.

Dat ziet er dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_19.jpg

Maar nu heb ik een ander probleem. Alhoewel de opening onder de carosserie groot genoeg is om de volledige rollbar in onder te brengen, is de opening niet groot genoeg om hem er langs boven in te monteren. In werkelijkheid wordt de carosserie dan ook over de rollbar geschoven i.p.v. andersom. Dit betekent dat ik mijn nieuwe rollbar zo moet ontwerpen dat ik ze er in afzonderlijke delen kan in monteren. Na wat denkwerk kom ik tot de volgende oplossing : ik maak de twee hoofdsteunen uit holle aluminium buisjes, en de bovenste boog wordt voorzien van twee paspennen die in de aluminium buisjes passen. Binnen in de carosserie worden twee gaten geboord waarin de hoofdsteunen passen, en de derde, smallere steun wordt aan de boog bevestigd met secondenlijm.

De afzonderlijke delen zien er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_20.jpg

En met de hoofdsteunen op hun plaats ziet het geheel er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_21.jpg

Tenslotte wordt de boog met de achterste steun aan de hoofdsteunen bevestigd (nu nog in dry-fit natuurlijk). Dat ziet er dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_22.jpg
http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_23.jpg

Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...

Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...

IVY440 12-10-2005 18:20

Sennake, prachtige set. Mag ik vragen wat deze kost? Ik vrees dat het wel buiten mijn budget ligt, maar toch ff ter info?

HHugo 12-10-2005 18:30

Quote:

Originally Posted by Sennake
Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...

Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...

Dat vind ik toch snel gebouwd. Bij mij zou elke tussenstap die je toont minstens een avond duren ;)
Ziet er in elk geval zeer proper uit. Hoe buig jij dat aluminium buisje zo scherp zonder dat het knikt of scheurt?

Sennake 12-10-2005 18:36

Quote:

Originally Posted by IVY440
Sennake, prachtige set. Mag ik vragen wat deze kost? Ik vrees dat het wel buiten mijn budget ligt, maar toch ff ter info?

Tuurlijk. Een geheim is dat niet. Ik heb er 135,37 euro aan betaald, maar de douane heeft er dan nog eens 19,20 euro taks op geteld én 8,68 euro behandelingskosten. Dat is in totaal 163,25 euro. Maar met wat geluk betaal je die douanekosten dus niet.

Sennake 12-10-2005 18:38

Quote:

Originally Posted by HHugo
Hoe buig jij dat aluminium buisje zo scherp zonder dat het knikt of scheurt?

Na enkele vruchteloze pogingen met aluminium buisjes heb ik het origineel white metal onderdeel erbij gepakt en alles weggesneden behalve de bovenste boog, die ik dus gerecupereerd heb. (Je moet niet ALLES weggooien eh :cool: )

Nismo 12-10-2005 20:52

Goe bezig !!!!!!!!!!!!!!!

Grtzzzzzzz Nismo :cool:

ac.cobra427 13-10-2005 01:47

An artist at work. :worship:



:Offtopic: ps: daarjuist Van Rossem gezien op tv, hij ging over z'n Moneytron dagen. Nu vraag ik me af waarom nog niemand aan de, volgens mij, enige Belgische F1 wagen in de geschiedenis begonnen is. Moet toch een haalbaar project zijn. (voor een profi)

Sennake 13-10-2005 07:07

Quote:

Originally Posted by ac.cobra427
Nu vraag ik me af waarom nog niemand aan de, volgens mij, enige Belgische F1 wagen in de geschiedenis begonnen is. Moet toch een haalbaar project zijn. (voor een profi)

Hela hela! Die staat al meer dan 10 jaar in mijn vitrinekast (maar dat kan jij niet weten natuurlijk) én al meer dan 3 jaar op mijn homepage (en dat had je wél kunnen weten) :bye:

http://users.pandora.be/sennake/pics...ar/1989_02.jpg

Bramzel 13-10-2005 09:53

Wederom een heerlijk project om te volgen, schitterend werk Guy.

Sennake 13-10-2005 21:53

Een tweede update.

Bij het dryfitten was me ook opgevallen dat de rechtse side-pod vooraan een beetje "open" stond.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_24.jpg

Dus lijmen we daar een stukje plasticard tegen met superglue ...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_25.jpg

... en schuren we het overtollige materiaal weg tot de opening weggewerkt is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_26.jpg

Daarna wordt de sidepod helemaal vlakgeschuurd tot hij dezelfde afmetingen heeft als de resin onderzijde. En vervolgens wordt hij gepolierd.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_27.jpg

Ook de voorste opening werd mooi vlak en passend gemaakt.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_28.jpg

Tenslotte wordt het foto-ets inlegstuk gepast. Alhoewel dit er niet slecht uit ziet, zou ik toch liever hebben dat er achter de openingen iets te zien is in plaats van een blinde wand...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_29.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_30.jpg

Dus nemen we de frees weer ter hand en beginnen we de opening weg te frezen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_31.jpg

Sennake 13-10-2005 21:54

Zo ziet het "grove" werk eruit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_32.jpg

Nadat ik de opening rechtgevijld heb en vlak geschuurd, er zorg voor dragend dat er nog steeds een lipje overblijft om het foto-ets deel tegen te bevestigen, ziet het geheel er zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_33.jpg

En met het foto-ets deel op zijn plaats kan je nu dwars door de koelribben kijken (alhoewel het op de foto misschien niet zo goed zichtbaar is). Ik vind dat belangrijk omdat er aan de binnenzijde ook een boel details zullen te zien zijn.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_34.jpg

Dezelfde operatie wordt natuurlijk uitgevoerd aan de linkerzijde. Nadat ook die horde genomen is, bekijken we achterzijde eens. Het is duidelijk dat de metalen side-pods veel te dik zijn en bovendien is de linkse side-pod een beetje te smal, zodat ook hier een opening te zien is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_35.jpg

Dus lijmen we weer maar eens een stukje plasticard, zowel op de side-pod als op de linkerkant van de monocoque :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_36.jpg

En nadat we al die stukjes op maat gesneden en vlakgeschuurd hebben, worden alle onderdelen grondig ontvet en gepoetst. Daarna wordt alles weer gedryfit. Dit ziet er al heel wat beter uit. Voor vandaag is het genoeg geweest...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_37.jpg

Hier zie je iets beter dat je nu door de koelsleuven heen kan kijken denk ik...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_38.jpg

Op deze foto zie je de extra aangebrachte stukjes plasticard en ook de afgevijlde dikte van de achterzijde, die heel wat realistischer is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_39.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_40.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_41.jpg

Luigi 13-10-2005 22:17

Prachtig werk. De kit zal zijn geld wel waard worden (en nog veel duurder uitkomen moest je alles rekenen, vooral manuren). Ik zie uit naar het vervolg.

Dominique 14-10-2005 20:46

Onze meesterbouwer is weer goed op dreef zo te zien :)
Chique dinges! :applaus:

Dominique 14-10-2005 20:47

By the way, (weliswaar off topic), ik wist helemaal niet dat er een kit bestond van de "MoneyTronie" van Van Rossem?
(jaja ik geef het toe, ook de website niet goed bekeken zeker?):+

Integra 14-10-2005 22:30

We hebben hier te maken met een amateur :rolleyes: , euh, wat zeg ik?
Knap werk. Wat een originaliteit ook om alles naar wens om te bouwen. :)

Sennake 15-10-2005 14:45

Volgende update.

Normaal gezien zou ik nu beginnen aan het in de grondverf zetten van de geprepareerde carosseriedelen, maar omdat ik denk dat het monteren van de radiators en later de motor zou kunnen interfereren met de body verkies ik in dit geval om ten minste de voornaamste motoronderdelen in submontages te testen vooraleer ik het lakwerk aanvat. Ik wil namelijk vermijden dat ik een mooi gelakt, gedecald en vernist onderdeel moet beginnen bijvijlen of zelfs bijsnijden omdat er ergens iets niet goed past...

Dus vatten we nu de zijdelingse radiators aan. Ik vermoed namelijk dat vooral de linkse koelslang niet gaat passen onder het door mij toegevoegde stukje plasticard.

Eerst worden de white metal basisonderdelen aan alle zijden vlakgeschuurd. White metal heeft het grote nadeel dat het altijd grote gietnaden vertoont, maar daar staat tegenover dat het zeer zacht is zodat het schuur- en polierwerk enorm meevalt. Ook de foto-ets inlegstukken worden ontdaan van hun bramen en ze passen perfect in de metalen radiators...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_42.jpg

Nadat ik alle foto-ets onderdelen in hun daarvoor voorziene plaats gelijmd heb, (alle vier verschillend van vorm, dus oppassen!) zien de radiators er als volgt uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_43.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_44.jpg

Vervolgens worden ook de verstevigingsarmen aan de radiators bevestigd. Hieraan zal later ook het beschermingsgaas bevestigd worden.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_45.jpg

Nadat ik de body gepast heb op het chassis met radiators erop gemonteerd, wordt mijn vermoeden bevestigd : er moet een stukje tussenuit gevijld worden.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_46.jpg

Na deze operatie sluit de body weer mooi aan op het chassis.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_47.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_48.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_49.jpg

Bij het dryfitten van de side-pods stel ik vast dat de linkse ook niet op zijn plaats wil liggen omdat dezelfde koelslang nu ook tegen de onderkant van de side-pod drukt. Hierdoor staat de naad tussen het centrale body-deel en de side-pod een beetje open.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_50.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_51.jpg

Sennake 15-10-2005 14:48

Dus wordt ook de binnenzijde van de side-pod uitgevijld met een ronde vijl, net zolang totdat hij wel op zijn plaats wil gaan liggen. Op deze foto zie je trouwens ook hoe de radiators er zullen uitzien achter de uitgefreesde openingen van de side-pods...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_52.jpg

Meer updates later dit weekend!

Nismo 15-10-2005 22:20

Ja wadde .... ,maar goed dat gek zijn gene pijn doet :D

Goe bezig,hééééél goe bezig,man man man

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Sennake 16-10-2005 20:32

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Sennake
Meer updates later dit weekend!

Amai, een gans weekend geknutseld en maar 2 fotookes als resultaat. Snel vooruit gaat dit project echt niet. Elk onderdeeltje in metaal vergt een pak meer werk en aandacht als plastic onderdelen...

Maar goed, we zijn toch weer wat verder, zoals je hier kan zien :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_53.jpg

Op deze referentiefoto zag ik dat er uit het piramidevormige onderdeel 3 leidingen lopen, dus heb ik er 3 gaten in gemaakt en tevens heb ik al de eerste leiding gefabriceerd met wat Sakatsu boutjes en wat ijzerdraad.

http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1285865777

Op schaal ziet dat er dan zo uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_54.jpg

Tot de volgende!

Luigi 16-10-2005 22:05

Perfectie vraagt tijd é maar da zult ge wel al weten :)

Sennake 16-10-2005 23:22

Nog een paar dryfit foto's :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_55.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_56.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_57.jpg

FormulaV-JH495 17-10-2005 14:21

ik wacht al op de volgende update :D

tziet er echt héél goed uit.

MFahrer 18-10-2005 07:52

Dit is weer eens pure magie! Ziet er echt schitterend uit Guy!

Sennake 18-10-2005 22:41

Nieuwe update.

Nadat ik het motorblok achtereenvolgens in grondverf en zilver gespoten heb, en de versnellingsbak in grondverf en halfmatzwart, test ik of de delen nog ineen passen. Let ook op de 2 bouten die ik verhoogd heb om er de steuntjes van het hittescherm aan te bevestigen (zie referentiefoto hiervoor) en het afdekplaatje dat dient om de elektrische koppelingen te beschermen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_58.jpg

Dat ziet er goed uit. Dan proberen we maar eens of het geheel nog in het chassis past.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_59.jpg

Ook dat schijnt te lukken. Dan passen we de uitlaat eens :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_60.jpg

Ziet er ook in orde uit. De linkse intercool-radiator wordt gepast, alsook de koelslang.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_61.jpg

Dat begint zowaar leuk uit te zien. Dan passen we de turbo-uitlaat die tussen de achterste ophanging door moet steken.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_62.jpg

Past precies. Alles gaat goed. Nu dat andere deel (is dit de intercooler? Ik heb er geen idee van).

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_63.jpg

Ja hoor, ook dat schijnt te passen. Nu testen we of mijn zelf gefabriceerde hittescherm op iets trekt. Ik heb het vervaardigd door een dunne aluminium plaat op een metalen zeef in vorm te kloppen met een hamer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_64.jpg

Verdorie, dat ziet er zowaar nog realistisch uit ook! Al zeg ik het zelf.En nu nog het laatste deel : de body...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_65.jpg

!!!! Zeg dat het niet waar is eh! Het past NIET! De beide achterflanken van de body zijn te dik en duwen tegen de uitstekende motoronderdelen zodat de body te hoog zit en niet wil passen over de koelslang van de linkse intercool-radiator. Wat nu aangevangen? Dan maar de 2 flanken superdun wegschuren en tevens de armen van de uitstekende motoronderdelen (vooral rechts) inkorten. Op hoop van zege passen we de body opnieuw : hopelijk past hij nu, want meer materiaal durf ik echt niet meer wegschuren...

Sennake 18-10-2005 22:42

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_66.jpg

Oef! Het past! Een pak van mijn hart!

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_67.jpg

De koelslang is niet meer zichtbaar en de linkse naadlijn staat weer dicht...

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_68.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_69.jpg

Sennake 20-10-2005 23:06

Allee vooruit, weer eens een updateteke...

Er werd een begin gemaakt van het detaillerings-schilderwerk. Ik ben begonnen met het bovenste deel van het motorblok dat semigloss black moet worden. Ook de schokbrekers werden samengebouwd en geschilderd, net als de distributieriem(en).

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_70.jpg

Nadat het foto-etsdeel bovenaan ietwat gedroogd is, wordt het bovenliggende reliëfdeel weer afgeveegd met wat white spirit, zodat dat deel weer blank metaal vertoont, zoals het in werkelijkheid ook is.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_71.jpg

Nu alles geschilderd is, valt me (veel te laat natuurlijk) op dat de achterste steunen, die de spoiler-endplates aan het motorblok vasthouden serieus overgedimensioneerd zijn. Kijk maar naar de referentiefoto :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...od_02kopie.jpg

En zo zien de 1/20 steunen er uit :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_72.jpg

Alhoewel ik het veel gemakkelijker zou gehad hebben als ik de aanpassing zou gedaan hebben vooraleer te schilderen, lukt het me toch om de foutieve steunen te verwijderen en te vervangen door meer realistische exemplaren :

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_73.jpg

Nu is het een pak beter, en kon ik het niet nalaten om nog wat foto's te nemen uit de andere hoeken. Let wel, dit is het "propere" motorblok, dat nog dient geweatherd te worden!

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_74.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_75.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_76.jpg

Tot de volgende !!

Dominique 20-10-2005 23:14

Chique dinges, Guy! Dit gaat weer een knaller van een prijsbeest worden.

HHugo 20-10-2005 23:21

Ook dit project gaat weer met rasse schreden vooruit! De aanpassing van die vleugel-supports loont zeker de moeite; ziet er veel knapper uit!

Guido 20-10-2005 23:52

Blijft de boite zo blinkend of word die nog wat matter vernist naderhand? Misschien ben ik iets te voorbarig met dit vraagje. Voor de rest, interessante lectuur, zoals gewoonlijk. :applaus:

Sennake 20-10-2005 23:55

Quote:

Originally Posted by Huudo
Blijft de boite zo blinkend of word die nog wat matter vernist naderhand? Misschien ben ik iets te voorbarig met dit vraagje. Voor de rest, interessante lectuur, zoals gewoonlijk. :applaus:

Niet matter vernist, maar wel geweatherd. Na het drybrushen zal ze zeker niet meer blinken.

Ook is het zo dat ze op deze foto's een pak meer blinkt dan in 't echt omwille van de flash...

Sennake 21-10-2005 23:21

Nieuwe update.

De motor werd voorzien van een wash van Tamiya X-19 smoke en gedrybrust met lichte tinten van de eronder liggende kleuren.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_77.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_78.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_79.jpg

Hiermee is het blinkend effect van de versnellingsbak verdwenen, wat enorm bijdraagt tot het realisme. Ik heb ook de standaard aandrijfassen vervangen door nieuwe exemplaren en aan de remklauwen werden connectors toegevoegd om er de remleidingen aan te bevestigen.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_80.jpg

Het koelingssysteem werd ook reeds in detail geschilderd en klaargemaakt voor montage, waarna het nog eens gedryfit werd.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_81.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_82.jpg

Tenslotte werd het geheel nog eens gecheckt met de body erop, kwestie van op tijd vast te stellen dat er iets niet klopt. Dat blijkt allemaal redelijk goed in orde te zijn zo te zien.

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_83.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a79...toleman_84.jpg

HHugo 22-10-2005 11:35

Quote:

Originally Posted by Sennake

Deze foto is waarschijnlijk nog maar een dryfit, maar toch niet vergeten om remblokken tussen de remschijf en klauw te steken!

Sennake 22-10-2005 11:57

Quote:

Originally Posted by HHugo
Deze foto is waarschijnlijk nog maar een dryfit, maar toch niet vergeten om remblokken tussen de remschijf en klauw te steken!

?? Ben nie mee denk ik..


All times are GMT +2. The time now is 01:27.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.