![]() |
Nieuw Project: Corvette C5-R Le Mans 2001
Tijd voor een nieuw project, te starten vanaf de herfstvakantie...
Normaal gezien hou ik het enkel op rally-kits. Maar in den beginne, toen ik dit allemaal nog leerde, maakte ik ook twee race-kits (Ford Sierra RS Texaco en Nissan Skyline AXIA) Ook nu weer loop ik over naar een race-kit. Ik kreeg namelijk van mijn schoonbroer deze cadeau: Corvette 5-R Le Mans 2001 van Revell: http://img417.imageshack.us/img417/4...49087ln.th.jpg Eerst was ik wat bang, want revell is geen tamiya, maar na het inkijken van de doos blijkt mijn vrees voorbarig. Dus beginnen we er nu toch volle moed aan. En ditmaal probeer ik jullie op de hoogte te houden. Tot zaterdag dan!! Want vrijdag staken wij in het vrije onderwijs NIET... |
Deze kit heb ik ook, dan wel met de livery van SRT, 24 uren Spa 2004. Alleen de decals er nog op en de mijne is klaar.
|
Quote:
Quote:
Quote:
Anyway, veel succes met de bouw!! |
Veel succes! Ik heb dezelfde kit ook, maar ben van plan er de SRT versie van te maken.
Wat me wel opviel bij het bekijken van de onderdelen, en wat op zijn minst vreemd overkomt, om niet te zeggen onnozel, is het feit dat Revell er een complete motor bijsteekt terwijl de motorkap meegegoten zit aan de rest van de carosserie. Ofwel kan je dus al dat werk aan de motor uitsparen, ofwel moet je de motorkap van de body afzagen... (Ik opteer voor de laatste mogelijkheid). |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Maar het kan ook met een X-Acto-mes zoals in deze thread te zien is. Alleen het uitboren van de koelsleuven in de motorkap is daar wat tegengevallen. Maar dat was de vraag niet natuurlijk. |
Quote:
Enige tijd geleden heb ik me dit aangeschaft bij Scale Race Cars. Het grote voordeel van deze 'scribers' is dat ze over de volledige lengte exact dezelfde dikte hebben, wat een veel fijnere uitsnijding mogelijk maakt in vergelijking met een naald of exacto mes - die per definitie veel dikker zijn. Ben er heel tevreden over. |
Probeer het eens met een garendraad. Het gaat erdoor als een mes door boter, en spotgoedkoop.
Probeer het eens op wat plastiek afval, je zal zien hoe gemakkelijk het blijkt. ps: waar is die SRT decalset te krijgen ? |
Quote:
Maar het kan ook online : http://www.minimodels.be/fmmdecalques.htm |
Quote:
Ik had net dezelfde opmerking toen ik hem enkele dagen geleden eens nakeek... Bij mij zal het dan werkbesparing worden... Zal immers binnenkort wat moeten werken voor het nieuwste project (baby 2 mei 2006). Natuurlijk jammer dat zo'n prachtige motor (revell-normen) dan niet zichtbaar zal zijn... Misschien dat ik die wat later dan toch nog kan uitstallen... Moet ik nog over nadenken... Ondertussen ben ik de body aan het voorbereiden op het spuitwerk. Dus alle delen samenzoeken en eventueel plaatsen die gespoten moeten worden. En ik heb daarbij al ondervonden waarom revell van mindere kwaliteit is. De body is zeker dubbel zo dik als bvb een body van de celica van Tamiya. Dus ik overweeg ook om die naden wat meer uit te werken... De spiegels en spoilers hebben dan weer plaats zat om geplaatst te worden waardoor onnodige "gaatjes" ontstaan... Maar ik hoop dat dit met primer en verf wel zal verdwijnen... Eerste maal trouwens dat ik eens een grondverf ga gebruiken. Reden is omdat dit ook nodig zal zijn bij de bouw van de transkit Loix-celica. Daar is de body zwart en doe moet wit / rood worden... Dus ja, deze kit is dus een beetje een testkit. Heb trouwens geen witte primer gevonden. De winkel bleek al 6 maand zonder te zitten. Heb dus lichtgrijs mee als probeersel... Foto's volgen als de grondlaag gezet is... |
Uwe primer in de concorde gaan halen zeker? Kom er ook onnozel van dat ze geen witte meer hebben.
|
ik heb die auto ook liggen ma zie het nie zitten om te beginnen want heb juist een ferrari enzo gemaakt van revel en heb ondervonden dat de boddy niet goed op het onderstel past en twijfel nog tussen de decals van srt of de decals die er bij zitten
|
Quote:
Ik heb voorlopig nog geen echte problemen ondervonden bij het ineensteken. Telkens eerst dryfitten voor alle zekerheid en dan pas lijmen. Er zitten hier en daar wel wat spleetjes, maar die probeer ik weg te werken. De kit loopt echt wel als een trein. Logisch ook als je een weekje verlof hebt... Maar er moet ook amper geschilderd worden. Ben meer gewoon bij Hasegawa en Tamiya. Maar das dan ook ferrari vergelijken met Nissan of zo?? Heb wel een leuke fout ontdekt. Op hun blaadjes staat een bepaald onderdeel gemerkt als "rood verven" en een ander stuk ervan "antraciet" maar volgens de referentiefoto's die op de doos staat, is het net andersom... Grappig dus. Ook de details staan nooit aangeduid als "te verven" dus moet je hier wat vindingrijk zijn. Zo heb ik de bouten en knopjes aan het dashboard toch een kleurtje meegegeven, net als bepaalde andere onderdelen. Ook de kleurtjes van oa rolkooi en motor heb ik naar eigen dunk (en via pics) wat aangepast. Maar aangezien er daarvan toch weer maar weinig te zien zal zijn... Vandaag probeer ik de bosy een eerste kleurlaag te geven. Revell vraagt een mix van 90% X-8 en 10% X-6... Krijg dat dan maar in een spuitbus als je geen airbrush hebt. Dus heb dan maar voor TS-34 (Camel yellow) gekozen. Misschien niet het perfecte kleur, maar dat hoeft ook niet op dit model. Mijn schoonbroer, die me deze kit cadeau deed, vond het alvast een leuke kleur... Ook het chassis vereist een volledige zwarte laag... Dus straks nog maar eens naar de winkel stappen om te kijken of ze er x-18 in een spuitbus hebben (of iets gelijkwaardigs). En die primer... Jah, kleur valt best mee... Misschien eens via domino ene bestellen...??? Pics volgen nog van zodra vrouwlief met de auto thuis is. Digitale ligt al in de auto voor CL-duel van Club Brugge - Rapid Wien. |
Quote:
|
Quote:
|
Maar das dan ook ferrari vergelijken met Nissan of zo??
Hé Loeten,heb je iets tegen Nissan :D :D :D :D :D Grtzzzzzz Nismo ;) |
@ Zaibatsu: Ja idd, de Concorde... Wel vriendelijke mensen daar trouwens... Maar denk dak mijne primer best in Domino haal... (sorry voor mijn West-Vlaams...:D )
@ Nismo: Nissan? Das niet mijn favo-merk (wel Toyota) maar niets op aan te merken anders hoor. Heb net twee Nissans aangeschaft om om te bouwen naar rally-monstertjes... :crazy: - Nissan Skyline 2000 GT-R (Tamiya 24194) - Nissan (Datsun) 280 ZT Fairlady (Fujimi) @ Sennake: Inderdaad... :) |
Trouwens, even een update van de Corvette... Er waren nog wat pics te goed van begin van deze week dacht ik...
Hier komen ze: Na de primer, de eerste laag TS-34 (Camel Yellow) ===>>> Slaat precies wat groen uit he? Later volgden nog drie dunne laagjes. Perfect al zeg ik het zelf, want de sleuven bij de deuren en zo zijn nog steeds duidelijk zichtbaar!! :applaus: http://img362.imageshack.us/img362/6...49191yw.th.jpg Ondertussen, wachtend op het drogen: Hier zie je trouwens de fout waar ik het eerder over had: die luchtslangen zijn in het rood terwijl het volgens het plan iets anders moest zijn... http://img362.imageshack.us/img362/2...49203zk.th.jpg http://img362.imageshack.us/img362/9...49217aq.th.jpg Binnenkort volgt meer, want ben nu druk aan het bouwen. Ben zo ongeveer klaar met all stapjes van het interieur en het chassis. Body is uitgehard, hoop ik, dus kunnen we de extra delen toevoegen. Ben wel tevreden met deze auto hoor. Ookal is het geen rally-model... |
Quote:
http://www.hasegawa-model.co.jp/e-w/.../0510/HR8.html Grtzzzzzzz Nismo ;) |
Quote:
Klopt volledig Nismo, maar ook die andere Nissan heeft volgens mij geen rally's gereden... Maar het lijkt me toch leuk om er eens ene om te bouwen. Een beetje met het idee van: "Wat als ik zou deelnemen aan een historic rally en ik heb deze ter beschikking..." Kwestie van dus een origineel model te hebben he... De 240 Z probeer ik ook nog eens binnen te halen... Trouwens alles was begonnen met een foute inschatting. Het was een model dat op e-bay stond aan een degelijke prijs (22 ipv 30 euro) en hij liep binnen de drie minuten af... Dus ikke weer veel te vlug (haast en spoed, jaja) en effe niet op de details gelet. Ze lijken nogal sterk op elkaar dus... Maar niet getreurd, ik maak er wel wat leuks van, hoop ik... En thanks voor de tip van hasegawa, want de 240 van Tamiya is beetje te groot (1/12) |
Hé Loeten,voor die rally-Nissans heb ik nog iets voor U :
http://www.z-point.nl/ Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Quote:
Hé Nismo, prachtig hoor! Ga ik zeker gebruiken als ik aan die Nissan 280 werk. Ik weet wel dat het niet een "echte" rally-auto is, maar als je gewoon eens gaat "googelen" met "Rally Historic" dan vind je automatisch heel wat vreemde combinaties waarmee men gaat racen. Dus het zal een origineel stukkie zijn (zoals ze op het brouwersforum in Holland zouden zeggen...) Er komen wel posts hierzo... ----------------------------------------- ON TOPIC NU: De Corvette is zo goed als af. Ben druk aan het decallen en sollen. Foto's komen morgen (woensdagnamiddag wet je wel...;) ) Enkele bevindingen: Uiteindelijk prachtige kit geworden met weinig moeilijkheden maar met veel mogelijkheden om te improviseren zoals in kleurdetails en zo. De pasvorm bleek op het einde serieus tegen te vallen. De body paste niet goed op het chassis (zie foto's morgen) waardoor de wagen niet echt op de grond "kleeft" en niet helemaal natuurlijk staat... Ik heb dit een beetje verholpen door stukjes rolkooi weg te nemen, maar het is nog niet goed genoeg. Jammer dus... Positief aan de body is dan weer dat de voegen diep genoeg zijn. Uitvijlen was dus niet nodig ondanks een viertal spuitlagen (kunnen er ook 5 zijn) Negatief zijn de foutjes in het bouwplan. Foute verfindicatie (zie eerdere post) en ook een tweetal foutjes bij de decals (fout nummer + een decal te kort) Besluit: toch wel aan te raden zou ik zeggen... En een beetje ervaren bouwer (meer dan ik dus) slaagt er wel in dat chassis en de body te doen passen. Als iemand hierrond tips heeft hoe ik het kan aanpassen??? Alles is welkom. Zoals ik zei: zie foto's morgen... Op naar een volgend project... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Het chassis zelf rust goed op de bodem hoor. Het is de body die niet al te perfect aansluit. Maar een foto zal wel helpen. Dus nog effe geduld... Het lijkt precies of dat de body door iets vanbinnen wordt omhooggehouden... Nu ja, op de foto's straks is het vast beter te zien... |
Kvind die gele Corvette een sjiek machien, mooier dan die van Goossens. Dit model zal dan ongetwijfeld ook sjiek zijn!! ;)
|
De picca's
Voilà, hier zijn de lang beloofde foto's...
Deel 1: Tijdens de werken De body na spuitlaag 4: http://img71.imageshack.us/img71/6619/img49793wx.th.jpg Wat interieurfoto's: http://img71.imageshack.us/img71/3313/img49803ol.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/4126/img49815to.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/3189/img49821uo.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/5159/img49836lm.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/4964/img49849gg.th.jpg Let op de ontbrekende decal aan het voorwiel (te heet water gebruikt, decal naar de vaantjes...) http://img71.imageshack.us/img71/139/img49856ad.th.jpg Poging om dashboard te tonen: http://img71.imageshack.us/img71/9931/img49860kw.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/9272/img49878cw.th.jpg |
Deel2: Afgewerkt
Let op de ongewone stand van de body tov het voorwiel. Net alsof de vering "way to high" staat... Geen idee hoe ik het oplos... http://img71.imageshack.us/img71/2134/img49889ac.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/5941/img49890yb.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/5494/img49915oj.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/6378/img49927qo.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/9408/img49934ly.th.jpg http://img71.imageshack.us/img71/5708/img49944jb.th.jpg Laat de commentaren nu maar komen... :bye: |
mooi,mag ik eens vraagen welk kleur van rolkooi da is? ik ben er ook aan begonnen en komt hoopenlijk even mooi
|
Wat het probleem met de voorkant betreft.
http://img71.imageshack.us/img71/5494/img49915oj.jpg Zou het kunnen dat de kas vooraan gewoon niet diep genoeg is gemonteerd? Ik ken de kit niet, maar is er geen montage lipje(s) aan de binnenkant van de kas ter hoogte van de bumper waar het chassis moet inpassen? Misschien zitten die niet goed en staat de kas daarom vooraan zo hoog? Voor de rest ziet ie er zeker goed en heel netjes gebouwd uit, paneellijntjes enz. zijn heel verzorgd. Mooi werk! |
Quote:
Ik heb me niet aan het originele kleur gehouden, maar heb gekozen voor Tamiya Titanium silver X-32 Succes met het broertje of zusje!! |
Quote:
Hmmm, neej dat is het niet aangezien je de body gewoon op het chassis moet zetten. er zitten dus geen lipjes of haakjes aan zoals bij de Tamiya-modellen. Je met het dus gewoon lijmen... |
Quote:
|
Quote:
Met de rolkooi had ik eigenlijk weinig problemen, hoewel dit weld e oorzaak kan zijn van het niet goed passen van de body op het chassis. Een beetje te groot om erin te kunnen die rolkooi, maar klikte wel goed in elkaar... Vooral goed vooraf passen en meten zou ik zeggen |
Als die foto zo eens goed bekijk,dan zie ik dat de body mooi op het chassis staat.Zou het kunnen dat de ophanging van de voorwielen verkeerd is gemonteerd.Kan je eventueel daar nog aanpassingen aan uitvoeren want ik zie nu niet direct iets anders wat je moet gaan aanpassen.
Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
http://img71.imageshack.us/img71/5494/img49915oj.jpg
Neej, als je goed naar de foto's kijkt, dan kun je zien dat de uitlaat aan de zijkant niet klopt... Het gaatje zit net wat hoger dan de uitlaat zelf... Als ik dan op de body druk uitoefen ter hoogte van het voorste raam (niet op het raam maar ernaast) dan klopt alles wel.:confused: Misschien gewoon een fout bij de body? Beetje kromgetrokken of zo?? Heb al gedacht om er gewoon eens wat gewicht op te plaatsen gedurende een week of twee...:( |
Quote:
Grtzzzzzzz Nismo ;) |
Die kier is trouwens geen kier hoor, maar eerder een schaduw bij de foto...
Goed idee om een stuk van de voorkant af te schuren... Nu nog effe bedenken hoe, want alles is netjes aan elkaar gelijmd met Pattex secondenlijm... Bovendien vrees ik een beetje voor de laklaag... Maar ik ga erover denken. Niemand, die al een kijkje nam, die er trouwens iets van zag maar zoals eerder al eens gezegd, in de familie lopen weinig of geen kenners rond... Zelfs een mislukt model (zie WK-collectie) doet menig familielid een "waw, schoon modelleke" (in 't Westvlaams dan) slaken... |
Goe heb jij die achterkant zwart gedaan? gespooten of geschilderd?
|
All times are GMT +2. The time now is 05:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.