![]() |
F1 2008: single tyre supplier e.a.
Quote:
|
Restrictions on the ability of the teams to change their aerodynamics during the season
Rev-limited engines Wat een Kl#te regels die 2. |
Michelin trekt zich na 2006 terug uit F1. Werkt Kumo nog aan een F1 band?
|
Quote:
Er zal geen vervanger komen: Quote:
|
het technisch reglement voor 2008 is vandaag gepubliceert:
Quote:
|
Sporting regulations zijn uit sinds vandaag:
http://www.fia.com/resources/documen..._Regs_2008.pdf -motor blijft hetzelfde voor 3 jaar - 20 races per jaar - 10 plaatsen penalty vervalt => vervangen door 15 kilogram ballast - alle dagen parc ferme regels - single tyre supplier => bandendekens worden verboden - verbod op reservewagen |
amaai da zijn weer een pak regels die er bij komen
|
motor blijft dezelfde voor 3 jaar? Tot in hoeverre gaat dat? Want ik kan me moeilijk voorstellen dat er 3 jaar lang absoluut niks aan de motor mag veranderd worden
|
Quote:
Quote:
|
dus aan het begin van het jaar uw huiswerk niet goed hebben gedaan en ni de beste motor hebben is de rest van het jaar aanmodderen?
|
moet ge uw huiswerk maar goed doen
|
Ik lees net op www.sport.be een artikeltje
"FIA wil vlottere inhaalmaneuvers" Mosley zou van plan zijn dat "Boost-systeem" wat nu bv al in de Formula Palmer gebruikt wordt, ook in de F1 te gaan toepassen vanaf 2009. Manman, waar zijn ze daar toch mee bezig? Dat heeft toch niets meer met racen te maken he! Is het omdat de ingrepen van de voorbije jaren er weinig (lees niets) toe geholpen hebben om meer inhaalacties te zien, dat men al naar zulke systemen grijpt? |
in champcars heeft het wel effect
|
Quote:
Het gaat niet om het boostsysteem van Champcar. Het gaat om het " regenerative energy system". Kracht bij het remmen opslaan om dan bj het acceleren terug te gebruiken. Quote:
|
Wat een verrassing:
Quote:
|
*valt achterover van zijn stoel*
:+ |
Het zou kunnen dat alle prive teams met dezelfde motor (mogelijk Cosworth) zullen rijden.
Quote:
|
dat zou mooi zijn voor Cosworth, maar gaan ze dat wel aankunnen?
en meer nog: gaat Honda wel Super Aguri willen laten schieten? ze hebben daar nu hun volledig Japanees team dat ze met BAR wilden |
Er is een voorakkoord over de volledige bevriezing van motorontwikkeling. Het toerental wordt begrensd op 19000 toeren.
Het zou de bedoeling zijn om in de toekomst meer milieuvriendelijker te zijn: energieopslag voor lager verbruik en zelfs revisie van motoren. bron: http://www.fia.com/mediacentre/Press...070806-01.html |
In de F1 gaat het niet om een lager verbruik maar om extra kracht. Als je dat systeem in een straatwagen bouwt dan ga je het verbruik verlagen. Als je bijvoorbeeld 90 rijdt levert je motor x aan kracht. Als je de energie gebruikt die is opgeslagen dan levert je motor x- de opgeslagen energie aan kracht => lager verbruik.
In de F1 gaan ze die kracht gewoon toevoegen aan de kracht die de motor al levert door middel van een push to pass button. |
De bevriezing van de motor specificatie is een maatregel om kosten te besparen. Dit lijkt het geval te zijn: Cosworth denkt tot 40% van zijn personeel te moeten ontslaan omdat die niks meer om handen hebben :(
Quote:
|
Goed nieuws voor de fans:
Quote:
|
Hoe zit dat nu met al die super knappe bollen in de FIA? Gebrek aan verbeelding?
Ik stel vast dat er meer en meer zaken overgenomen worden van de USA motorsport: gele vlag en safety car; pit stops; Hans systeem en nu de gekleurde banden. Krijgen we binnenkort ook de elastische safety barriers? |
pitstops zijn in europa nog geheel iets anders dan in amerika ze
en wat vlaggen betreft, champcars neemt de FIA-reglementen over |
Dat is de discussie niet. Ik stel vast dat de F1 drie punten overgenomen heeft van Nascar en wat de kleur van de banden betreft, van de Champ Cars. Daar is niets mis mee met goede punten van de concurrentie over te nemen; nochtans laat de F1 het overkomen dat ze op alle vlak top of the bill zijn.
De pitstops bestaan bij Nascar minstens sedert 1986 (mijn eerste bezoek aan Daytona). In F1 is dit in de jaren 90 overgenomen geweest (en is ondertussen praktisch de enige manier geworden om een tegenstrever voorbij te kunnen; enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). De gele vlag met safety car (bij Nascar bestaat dit reeds een "eeuwigheid") werd ook door Bernie in de jaren 90 ingevoerd. Vroeger werd er altijd maar verder geraced (alleen mocht men op de plaats des onheils niet voorbijsteken, maar verder plankgas slalommen tussen de helpende officials (niet te letterlijk nemen ). Ik denk ook, maar daar ben ik niet zeker van, dat Nascar voor de F1 een snelheidsbeperking in de pits opgelegd heeft. |
Quote:
F1 ? |
Door het feit dat ik geen afkappingsteken op de O van voor kreeg, kan de zin inderdaad verkeerd begrepen worden. Ik bedoelde dat ik meen, maar niet zeker ben, dat Nascar eerder een snelheidsbeperking in de pits ingevoerd heeft dan de F1.
|
Er komt een nieuw en beter systeem voor aan te duiden wij op de optiebanden rijdt:
Quote:
|
|
All times are GMT +2. The time now is 04:44. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.