![]() |
In aanbouw Bastos Castrol BMW E30 M3
Na twee BMW 635's, een Ford Sierra, een Audi Quattro en de 190 ben ik nog eens bezig aan een slot Group A... Eén van mijn favoriete zelfs...
http://www.bmwworld.com/pics/3er/e30_m3.jpg Omdat de bouwdoos uiteraard niet bestaat, ben ik op zoek gegaan naar (relatief moeilijk vindbare) Fujimi E30 M3's, de bij mijn weten enige plastic BMW E30 M3. Na een tijdje zoeken had ik er een paar in mijn bezit... niet goedkoop wel... omdat blijkt dat ze erg gegeerd zijn... Het jammere aan deze kit is dat de verhoudingen niet 100% kloppen met de realiteit... als je de body ziet, lijkt hij te plat en te breed... Hier en daar zitten er ook nog fouten in... zo is de A-stijl (de plaats tussen de raamrubbers althans toch) links smaller dan rechts. Ik ben vertrokken van deze kit: http://www.bimmer.jp/minicars/mc373_M3.jpg ... en heb de decals van deze Renaissance rallyversie bij gekocht omdat die het dichtst aanleunt bij hetgeen ik wil bouwen, de kleuren staan wel iets anders op de body, maar das't minste...: http://www.mediamixhobby.com.sg/cata...r24016_big.jpg Net in de twee hoofdkleuren gespoten: http://img.photobucket.com/albums/v3...Quattro019.jpg De hoofdsponsor staat er al klaar en duidelijk op. Wat ik hier niet gemakkelijk vond, was de decals aanpassen aan de wielkas. Bij de Renaissance versie zijn de wielkassen een blijkbaar een pak kleiner, waardoor ik nu een pak decal over had in de wielkas die ik moest wegsnijden. Renaissance decals zijn blijkbaar wel héél kwalitatief... http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos025.jpg De neus... zoals gezegd is het model niet echt mooi nagemaakt... bekijk de supervierkante "nieren" en de te platte motorkap. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos024.jpg De kont: http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos026.jpg Overview: http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos027.jpg Nu staan er al een paar Castrol decals bij... maar de rest is besteld... Hij zal in de verste verte niet afgewerkt zijn tegen donderdag... de eerste officiele group A race hier... maar de Bastos rijdt zeker eens een endurance mee... voor donderdag heb ik al keuze hé... G. |
Prachtig,gij zijt goe bezig :applaus:
Ik moet vaststellen dat je op korte tijd een enorme vooruitgang hebt geboekt. Ik zou zeggen ; Doe zo voort, gij zijt echt goe bezig. :cool: Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Kortweg: KNAP !
(Ik wil ook nog deze versie maken, maar dan... rallywagen natuurlijk...) |
De M3 ziet er ondertussen zo uit:
http://img.photobucket.com/albums/v3...allenge084.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...allenge085.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...allenge087.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...allenge086.jpg Ik heb wel een probleem met de witte Bastos lijn over de achterbumper. De decals zijn van Renaissance en die reageren blijkbaar niet zo goed op de Sol. Die wil zich maar niet in het randje in de bumper leggen. Ik heb gisteren avond geprobeerd met Sol en een beetje in het randje duwen... maar de witte lijn is gescheurd. Gelukkig komen de decals van de rallyversie en heb ik dus nog zo'n witte lijn over (de rallyversie heeft de strepen op een iets andere plaats). Iemand tips en tricks voor dit? Vanavond neem ik de witte lijn ervan. G. |
Quote:
|
Ok bedankt... ik kijk er zeker voor rond...
G. |
Ik durf de decals soms wat verwarmen met een haardroger.Ze plooien dan makkelijker in de naden.Wel oppassen met plastiek modellen dat ze niet te fel verwarmd worden anders trekken ze krom.
|
Update na een tijdje van inactiviteit.
Aangezien de Group A endurance toch dichterbij komt, ben ik aan het verder bouwen aan mijn de wagen voor mijn deelname: Lichtblokken gestoken, toch jammer van de doorbuigende achterspoiler... http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos033.jpg Met LED-verlichting in uiteraard (de wagen is langs de binnenkant niet gespoten omdat er nog te veel met lijm moet geknoeid worden en da's altijd gevaarlijk met verf!) http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos034.jpg De neus, extra mistlampen om de nacht veilig door te komen. De mistlampen zijn afkomstig van een Audi Quattro Rally van Revell. De "smoorfaren" zitten vast met de LED die los door de voorbumper zit en zo de schelp van de lamp vasthoudt. De afgewerkte neus: "lenzen" gemonteerd op de lampen, en een kruis over de "smoorfaren" uit echte tape echt om te voorkomen dat ze loskomen door een crash. Ik had eerst gedacht aan decal-lijntjes, maar dat ging niet sterk genoeg geweest zijn. Elk voorlicht dat je ziet is voorzien van een LED (twee gewone voorlichten zijn gele low-current LED's zonder al te veel lichtopbrengst, de "faren" -6- zijn allemaal HighBrights) een detailfoto van de binnenkant komt later. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos035.jpg Gisterenavond de wagen vernist... alsook de zonneband op de voorruit. Er komen plakkertjes op de voorruit en je plakt die niet altijd zelf, dus als er een pipo zo'n plakkertje op je zonneband hangt, ben je gezien natuurlijk. Die ruit werd eerst goed afgeplakt op 1 mm rond de zonneband zodanig dat er geen smog op de ruit zat en de decal toch ging blijven zitten. Bij het afhalen van de tape brak de voorruit... gevloek alom natuurlijk... geen gemakkelijk te vinden kit... en geen makkelijk te verkrijgen decals... Pffft... Gelukkig heb ik nog twee andere M3's waarvan ik er één had voorzien voor wisselstukken, maar ik denk dat ik toch maar een threadje ga placeren in de "te koop/gezocht" sectie. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos128.jpg G. |
Leuk, die led's!
Ik heb dat ook ooit eens geprobeerd en dat lukte, maar ik heb alles toen weer verwijderd omdat de zekeringen die ertussen hingen zo warm werden dat ik het niet echt meer vertrouwde. Dat was bij een 1/18 die-cast... Nu, kan je ergens een handleiding vinden hoe je zoiets correct installeert? En wat je juist allemaal nodig hebt, moet je iets afplakken of niet (voor de warmte die vrijkomt)? Ik heb toen gewerkt met zo'n transformator-stekker als je begrijpt wat ik bedoel? |
Je zal de opbouw van de lichten wel kunnen volgen hier... ik zal ze zo goed mogelijk proberen detailleren...
G. |
Quote:
|
is echt een origineel model voor slot cars, en hij ziet nog zeer mooi uit ook
wel jammer van de vooruit |
Hallo,
Waar rijden jullie met die 1.24. Ik ben ondertussen ook bezig met het bouwen van slotwagens op schaal 1.24. Alleen zijn er weinig clubs te vinden in België. Wij zijn in Leuven al 2 of 3 jaar bezig met het bouwen van een houten 6 baans. Deze baan zou onze huidige Ninco 4baans moeten vervangen. Vorige week in Duitsland gaan rijden op een replica van Spa Francorchamps...http://www.euregio-raceway.de Heb ondertussen al 6 wagens gekocht of ben aan het bouwen. Mijn niveau van modelbouw ligt wel niet zo hoog. Groetjes |
Wij rijden met die auto's bij mij thuis op een vierbaans, we zijn een groepje vrienden die toevallig heel erg in auto's en miniatuur geinteresseerd zijn... scaleracen is voor ons dus de ideale combinatie!
Ondertussen heeft de M3 verschillende malen vernist en staat ie mooi te blinken. Het chassis is min of meer aangepast aan de wagen en de interieurschaal is op maat gesneden. Hoe doet wel goed om de wagen op wielen te zien staan... ziet er lekker uit vind ik. G. |
Vraagje voor de experts...
Zou die zonneband nog te recupereren zijn? en zo ja... hoe kan ik dat het beste doen dan? G. |
Quote:
Het werkt niet altijd, maar baa(d)t het niet dan schaadt het niet eh... |
Quote:
|
Bedankt heren,
Er ligt wel al een dun laagje vernis over hé... ik probeer het gewoon in lauw water te leggen... we zien wel wat er gebeurt. Stel dat het lukt, hoe kleef ik de band dan op een nieuwe ruit? G. |
Quote:
|
Quote:
|
De M3 is in verschillende lagen vernist, de volgens mij kunnen de verflaag en de decals nu tegen een ferm stootje! Op één plaats is het wel misgegaan tijdens het vernissen. Er zat blijkbaar nog lucht onder de startnummer, met kleine blaasjes als gevolg. Is het nog de moeite om hier sol over te proberen? Of blijf ik er beter af gewoon?
http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos214.jpg Even het chassis genomen en voorlopig aangepast op de body. De fijnregeling gebeurt natuurlijk eens het interieur klaar is. Zo ziet hij er nu uit: (ondertussen zijn de A, B en C stijlen al zwart geschilderd langs binnen, zo zie je niets meer van het lelijke gele interieur. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos198.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos199.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos200.jpg De LED's in de neus, het zijn er 8! Dat wordt fijn werk om dat allemaal perfect te doen werken en toch uit de weg te houden van de stroomkabels van de geleideschoen. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos206.jpg Eerstdaags wordt alles dan aangesloten met dit printplaatje met condensatortje, zodat de lichtjes even blijven branden als de wagen van de baan gaat. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos215.jpg ... |
...
Het interieur is ondertussen ook al op maat gemaakt: http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos207.jpg Het is enkele mm ingekort onderaan om zo meer vrijheid aan het chassis te geven (de body kan ook lager op chassis gezet worden) en er werd een uitsparing gecreeerd om de motor plaats te geven. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos209.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos210.jpg Het interieur is minder diep, maar daar heeft de piloot geen last van, ook op het zicht merk je er niets van... De toekomstige bestuurder van de Jagermeister 320 is hier eens in de M3 gekropen, omdat er aan de Bastos rijder gesleuteld werd. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos213.jpg Een piloot maakt wat mee voor hij hier aan de start komt! Kijk ook maar naar de bestuurder van de 350Z van Dominique! http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos216.jpg Closer look: Hier zie je dat er nog heel wat werk aan die piloot is ook: Kan ik die kleine lopertjes op de helm nog opwrijven met compound? De overall moet ook nog mat gezet worden (er stond nochtans MATT op het nieuw humbrol potje, met exact hetzelfde nummer als mijn vorige echte matte potje) en er moeten nog decals op de gordels komen. http://img.photobucket.com/albums/v3.../bastos212.jpg G. |
Quote:
|
Ik denk dat het resultaat prachtig gaat zijn en aan verlichting zal er geen gebrek zijn.Hopende dat hij eerst rijdt want anders zullen de anderen hun achterruit moeten verdonkeren.Dat doet mij denken aan de prachtige 24 uur wedstrijden in Spa.
WALTER. BMW M5 ...Kraftbayer! |
Ja die verlichting van de M3 doet me ook aan de endurance wedstrijden denken met die grote lichtbundels van voor
|
Bedankt voor de complimenten, vooral over die reminders naar de 24u... 't is echt die sfeer die ik wil creeëren in mijn endurance wedstrijden...
Gisteren avond heb ik een tijd gewerkt om de LEDs allemaal te doen branden, ik heb er twee moeten vervangen omdat ze blijkbaar niet van dezelfde amp waren als de andere. Nu zitten er 8 highbrights in de neus... mss vanavond foto's! G. |
Update:
Aansluiten LED's: "fijntjes" is het niet gesoldeerd allemaal, maar op deze manier komt het zeker niet los na een schok of aanrijding. De korte draadjes van de printplaat naar de LED's moeten nog in de motorkap gekleefd worden omdat ze dan mooi uit de weg zitten. Dit was een foto van voor de testfase... http://img.photobucket.com/albums/v3.../stroom001.jpg Draadjes naar achterlichten langs de body gekleefd, alle loszittende dingen binnen in zo'n slotauto kan miserie vormen later... stel je voor dat zo'n draad tussen mijn achteras draait... Daarom is dus de binnenkant niet meegespoten... ik kleef liever op plastic dan op verf! http://img.photobucket.com/albums/v3.../stroom002.jpg Achterlichten: langs de ene kant is het achterlicht al afgeplakt om "doorschijnen" te vermijden. Als ik dit in dit geval niet doe, krijgt de kont van de wagen zo'n rode glow... wat niet echt mooi is... http://img.photobucket.com/albums/v3.../stroom003.jpg Laat de nacht over Petit Spa maar vallen, deze M3 is er "klaar" voor... http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar130.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar132.jpg Achterkant... links is de LED vanbinnen nog niet afgeplakt... je ziet de gloed onder de achterspoiler... http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar137.jpg Nacht sfeerbeeldjes=> Voorbij de stands en start finish: http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar140.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar142.jpg ... |
...
Interieur zoals het er voorlopig bijstaat: De eerste keer dat ik gordeltjes maak die echt doorlopen tot achteraan. Hier hangen ze nog door, eens het interieur vast in de body zit, kan ik ze van binnenin nog aanspannen. Als ik ze nu al strak maak, zouden ze wel eens durven loskomen bij het monteren (beetje plooien en duwen). Ik vind de gordeltjes er wel leuk uitzien, ik ga er in het vervolg altijd plaatsen! http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar127.jpg De piloot zou nog een scherm op de helm moeten krijgen. http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar123.jpg In de body: http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar147.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar144.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...r/1jaar148.jpg De op de eerste foto's zie je de inserts in de wielen zitten, gisteren zijn de foto-etched remschijven toegekomen om achter het BBS motief te plaatsen in de velgen... alles in in huis om deze wagen nog deze week af te werken en rijklaar te zetten! Zeg maar je gedacht... G. |
Die ledjes van voor zijn echt straf, persoonlijk vind ik dat er schitterend uitzien. Echt waar proficiat met het geleverde werk in zijn geheel.
Gèrre |
Inserts goed geplaatst... zoals je ziet zijn deze wielen afschuweleijk...
http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99006.jpg Insert erin... http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99007.jpg Dan toch geopteerd om deze sakatsu remschijven te monteren... http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99004.jpg ... met dit als resultaat... http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99009.jpg Als statisch model zou dit op niets trekken natuurlijk... omwille van de ontbrekende remklauwen... maar dit is een slotcar natuurlijk! Een meedraaiende remklauw is nog belachelijker dan geen remklauw hé! Een meedraaiende remklauw brengt het wiel trouwens uit balans... Wagen is gemonteerd op chassis, hij 99% klaar voor de wedstrijd, ruitenwisser voor en binnenspiegel moeten nog geplaatst worden en ik ben op zoek naar een "vervang-zonneband" (weet iemand hoe ik het rapst of het best aparte decals van Renaissance kan krijgen? - Ik contacteer direct eerst onze sponsor eens) http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99010.jpg uitlaat ontbreekt nog (het lijmrestje van de linkerachtervelg is ondertussen weggewerkt -was daar nog nat-) http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99011.jpg Met lichtjes aan overdag... redelijk wat "make some room, coming through" gehalte vind ik... http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99012.jpg ... |
Klaar voor de nacht... dit is de lichtopbrengst met een 9v batterijtje aangesloten op de kabeltjes. Tijdens de wedstrijd rijden we op 14.8v... ik denk dat mijn passage aan de stands niet ongemerkt voorbij zal gaan en dat ik m'n wagen wel zal zien rijden in het donker:
http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99024.jpg http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99025.jpg Zicht van achteraan... dit herinnert me eraan dat het linker achterlicht nog altijd moet afgeplakt worden. De glow is hier duidelijk zichtbaar en eens alles ingetaped is, verdwijnt de glow ook op de grond... http://img.photobucket.com/albums/v3...astos99019.jpg |
Ziet er erg goed uit !
|
De M3 is volledig klaar en heeft er twee avonden testrijden opzitten... Eergisteren op 't "Zolderken" (nieuw circuit bij één van de vrienden... rara... op zolder). Het is een circuit met veel korte knikken en korte bochten en de verhouding was stukken te lang voor daar snel rond te komen.
Gisteren avond dan met veel meer succes in Jette gereden (tot groot jolijt van de toeschouwers, er gingen veel mensen op de knieën om hem op oog-hoogte te zien passeren). Het circuit in Jette is qua bochten en lengte vd rechte stukken veel beter te vergelijken met Petit Spa en daar voelde de M3 zich echt op thuis... hij gaf onmiddelijk vertrouwen en draaide mooie tijden ondanks de ingebouwde voorzichtigheid van met een pas afgewerkte wagen te rijden. Tziet er niet slecht uit voor de M3... hij is bijna klaar om de endurance te rijden... hier en daar nog wat fijnregelen en klaar is kees. G. |
Op circuit: De M3 tijdens de eerste testritten op tZolderken. Het circuit is gloednieuw en er moet nog grip opgebouwd worden. Hier blinkt het dus nog als een spiegel... het lijkt wel weerkaatsing in de regen op de tarmac... Het rijdt voorlopig nog als "wet" ook...
http://img.photobucket.com/albums/v3.../escort014.jpg |
Amai, prachtige machine!
Ik kijk er naar uit dat het circuit in SRL ( http://www.slotracersleuven.com ) eindelijk klaar geraakt voor 1/24, dan zal ik wellicht ook wat meer beginnen knutselen! Nieuw op de paddock, het ziet er allemaal zeer interessant uit!! :D |
Quote:
Hopelijk tot op een van de modelbouwmeetings !! |
Hoe snel gaan zo'n slotcars eigenlijk ?
|
Quote:
Er zijn slotcars die veel harder gaan, ik heb eigenlijk geen idee of zo een 1/24e sneller gaat dan zo een 1/32e, veel hangt van de omstandigheden af (de baan, het chassis, de motor, de banden,...). Het leukste is als ze allemaal even hard gaan, dan wordt er echt gekoersd... ;) |
dank u voor deze uitleg
want ik was zo aan het denken aan die race baantjes voor kinderen zo, want die auto's daar vliegen wel vind ik, en als je dat zou doen met een 1/24'er zou zonde zijn van het werk :) |
Wel, wij zijn een paar maand geleden in Uden gaan racen, daar deden ze oa een deomnstratie met "wing-cars". Dit zijn ook slotracers, maar ze zijn puur op snelheid gericht. Geen mooie body's, geen lichten, eigenlijk gewoon spoilers op wielen... Die beestjes haalden in de kwalificatie snelheden tot 170 km/h!! In de race reden ze met andere afstellingen en waren de topsnelheden beperkt tot 120 km/h. Nu ja, beperkt.... Was niet echt te volgen en compleet mijn ding niet, maar t zijn toch indrukwekkende cijfers.
Greetz Bram |
All times are GMT +2. The time now is 22:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.