![]() |
In aanbouw : Nissan Calsonic Impul Z JGTC - FIA-GT 1/24 SlotCar
5 Attachment(s)
Hier zijn we dan met exemplaar nummer 2 voor de grote race: de Nissan 350Z in de Calsonic uitvoering, omgedoopt tot Calsonic Impul Z.
Na een beetje te hebben gepast, gewikt en gewogen, moet ik echter tot min of meer dezelfde conclusie komen als confrater Huudo: "waar ben ik nu weer mee begonnen?" ... Enfin: in het kort samengevat: 1. De Tamiyakit heeft een DieCast onderstel meegekregen. Ik had het er al niet op, nu al helemaal niet meer. Zo een onderstel is waarschijnlijk niet slecht als je de kit bouwt zoals hij verondersteld wordt gebouwd te worden. Met hetgeen wij hier willen doen is het andere koek. In plaats van de diffuser als een apart onderdeel mee te leveren, hebben die viezeriken hem natuurlijk aan het chassis gegoten. Dat wordt dus scratchbuilden. 2. Hetzelfde voor de voorste lip. Die bodemplaat steekt in werkelijkheid ongeveer een centimeter of 8 voor de body van de wagen uit. Net als aan de zijkanten waar de bodemplaat op enkele plaatsen nog zichtbaar is. Dat zullen we dus ook moeten voorzien op één of andere manier. 3. De lexanbody zal wel groot genoeg zijn. Ik denk niet dat Huudo zich daar zorgen over moet maken. Ik had eigenlijk de indruk dat de lexanbody te lang is, en te smal. Die zal dus moeten aangepast worden. Ik vraag me dus af of de standaard cockpit van de kit niet een betere oplossing is. Op voorwaarde dat die natuurlijk past wanneer het chassis er wordt onder geplakt. Voor wat betreft de inkijk naar de motor toe: daar hebben wij geen last van. De motor is netjes weg gestopt onder een zwarte plaat waar op het standaardmodel de achterruit zit. Al met al: het wordt nog een boel meet- en paswerk vrees ik. Enige vraag die mij rest: kunnen we het riskeren om de body al te spuiten, de decals aan te brengen en alles te vernissen zonder ooit iets op het chassis te kunnen passen? |
Ik heb die 350z ook gemaakt,en vind dat alles goed past. Maar weet niet wat jij er mee van plan bent
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
@ MFahrer: de buitendiameter van onze banden meet 28mm. Wat is jouw buitendiameter? Ik denk dat vooral voor de achterwielen het de moeite is om dat even te dubbelchecken. Thanks! |
Quote:
|
@ Dominique:
Super om te zien dat het Nissan team ook van start gegaan is! De buitenomtrek van de banden op de chassis ligt bij rond de 25mm... Hetgeen niet erg is... dat laat toe de kas iets lager over de wielen te leggen... waardoor het zwaartepunt mooi zakt... en er geen aanpaswerk is in de wielkassen... Als je nog specs moet hebben... let me know... G. |
Trouwens... van het interieurtje...
Als je het interieurtje niet gebruikt die ik jullie op de "slot-meeting" meegegeven heb, neem ik het onmiddelijk terug hoor... no problem... maar ik zou toch eerst es goed proberen om het erin te krijgen... het is mij al gelukt om dat in al de modellen die ik hier heb in te werken... dus jullie lukt het zeker... G. |
Ik heb het daarstraks opnieuw uitgemeten, en ik kom er niet met de standaard kuip van de kit. Als ik mij moet houden aan de 5,5 cm dan zit ik ongeveer 2 cm te ver naar achteren met de scheidingswand. Dat wordt dus toch de lexanbody.
Ik ga wel trachten om die aan te passen zodat ik de bovenkant van de scheidingswand nog kan monteren. Maar dat zie je wel op de piccies die later volgen. Bedankt alleszins voor de reactie. |
Quote:
Ik laat nog wel iets weten als ik er niet geraak. |
Quote:
:p |
Quote:
:+ |
Quote:
|
Om even op een vroegere vraag van jullie te antwoorden... Met de body te spuiten en te decallen kan je alleszins niets fout doen... aan het koetswerk zal niets moeten gewijzigd worden...
@ Scoobyfreak Wat de "koersbaan" betreft... kan je eventueel es hier kijken: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=11457 G. |
Quote:
|
Quote:
Maar als het u gerust kan stellen: ik ga wel nog effe alles 6-dubbel checken en meten vooraleer de lak er op gaat. ;) |
4 Attachment(s)
update over wat er hier gaande is:
1. Ik ben er nog niet helemaal uit wat te doen met de cockpit. Zowel de standaard cockpit als de lexanbody bezorgen me koppijn. Eender welke ik wil gebruiken: ik sta voor hetzelfde probleem: de auto is te kort. Op de eerste foto kan je zien dat ik met de verplichte 5,5 cm ruimte recht in de zetel van mijn coureur terecht kom. Ik denk dat wanneer ik de 2,1 cm breedte van de electromotor heel letterlijk neem, en van de veronderstelling uitga dat ik +- 2 à 3 mm kan winnen van die 5,5 cm, ik er kan geraken door de zetel van de lexanbody in de standaard (kit-)cockpit te lijmen. Om één of andere reden hebben ze die zetel kleiner gegoten. 2. Daarentegen kom ik er net met de vaste scheidingswand tussen de cabine en de motorruimte. De scheidingswand zit op 1,9 cm van het chassis. Als ik nu de ruimte die de electromotor nodig heeft (de grijze zone) van de standaardcockpit kan wegzagen, dan kom ik er ook, op voorwaarde natuurlijk dat mijn veronderstellingen kloppen. MFahrer?? 3. Waar het wel vlot loopt: de achterspoiler heeft zijn CF decal gekregen, en de reclame is al op het hoofdpaneel aangebracht. |
5 Attachment(s)
4. De verlichting: de gaten voor de ledjes zijn geboord. Zo ziet het resultaat er uit voor zowel de voor- als de achterlichten.
5. De kas heeft haar eerste laag blauw, en daarbovenop haar eerste wetcoat gekregen. Ik heb het toch wel gepresteerd om mijn verf te laten druppelen zekers :frusty: ? Door de luchthappertjes wat extra te willen vullen heb ik mijn laag vooraan op de neus te dik gezet. Nu goed, dat kan morgen of overmorgen worden gecorrigeerd. Gene stress zullen we maar zeggen. |
Toch een prachtig machien zo'n Nissan 350Z. Let's go for it guys :cool:
Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Dominique... prachtig werk tot nu toe... wel jammer van de neus... maar zoals je zelf zegt is het op te lossen... De lichten zien er prachtig uit... die gaan echt een hoop klaarte geven in die chrome behuizingen! Doet het niet raar de lichten en zo langs de echt funtionele kant te benaderen?
Wat de rest betreft... de interieurtjes baren mij ook altijd de meeste zorgen... of het nu om een Group A, group 5, Fia GT gelijk wat gaat... het blijft foefelen... elke auto is eigenlijk te kort om dit in te bouwen... In dit geval kan je inderdaad de opening vrij maken in de scheidingswand en de onderzijde van het interieurschaaltje om daar de motor in te schuiven... Wat het gewicht van het interieurtje betreft... gisteren in de Group A race heeft een Supra gewonnen met een origineel interieurtje (lees: dat van de bouwdoos)... het is dus duidelijk dat het ook zo kan... maar ik vind de lexaninterieurtjes makkelijker te bewerken... je bent ook iets vrijer in het plaatsen van alles... je bent niet afhankelijk van de voorgevormde plaatsen voor de zetel en zo... je kan er iets meer mee spelen... G. |
5 Attachment(s)
Update: het is niet omdat de boel nu is uitgesteld dat we moeten beginnen luieren ;) .
Ik heb me voornamelijk met de cockpit bezig gehouden. Meten, nog eens meten en dan controleren of ik juist heb gemeten. Daar kwam het voornamelijk op aan totdat ik besloot om er dan eindelijk het mes in te zetten. De originele cockpit van de kit zal voor zover mogelijk behouden blijven. Alleen moet ik er voor zorgen dat de electromotor genoeg plaats krijgt. En dat betekent dat de cockpit voor een deel zal moeten worden opgeofferd. De middentunnel werd dus ingekort en ik heb een overkapping in plasticcard aangebracht. De progress kunnen jullie in bijgaande foto's zien. Je ziet ook dat de piloot niet in de cockipit zal passen. Ik ben er nog niet uit of ik nu zijn rug of zijn voeten zal moeten afzetten :D |
5 Attachment(s)
In deze foto's kan je zien hoe de gedeeltelijk afgewerkte cockpit er ongeveer zal gaan uitzien.
Ook de body heeft zijn 2e en 3e laag blauw gekregen. De afdekplaat voor het motorkompartiment is ook al in het zwart gespoten. Nog een beetje laten uitharden, rubben en dan kunnen de decals er op. Tot later ! |
Prachtig werk maat! En die overkapping... bwa, dat is gewoon een joekel van een versnellingsbak eh (38 vitessen of zo) ;)
|
Dominique, hebt ge ook rekening gehouden met de diepte van de cockpit? Zal de bodem ervan het chassis niet raken? Wel nodig om een probleemloze bouw op het chassis mogelijk te maken.
Ik weet van de NSX dat de bodem van de cockpit bijna even diep komt als de onderkant van de body, waardoor ook de bodem bij mij eruit zou moeten... |
Volgens mich moet het lukken zoals ik het heb uitgesneden. De bodem van de cockpit zou volgens mijn berekeningen net het chassis raken. Als mijn veronderstellingen dus kloppen moet het er net op kunnen. Als dat niet zo is, dan kan ik eventueel nog een beetje van de bodem wegschuren. Ik heb nog +- 2 mm speling.
Maar om volledig zeker te zijn moet er toch eens een dryfitting gebeuren. Niet dat we op de dag van de wedstrijd daar staan met een volledige afgewerkte auto die van geen kanten blijkt te passen. |
Quote:
|
Om er rap nog iets tussen te zwieren... naast de gebruikelijke "goe bezig"...
Ik zou nog es bij Wheels passeren om jullie zo een body op een chassis te laten zetten... wanneer weet ik nog niet... maar ik moet er toch zijn om mijn Tassin bmw kas met rally te bekijken... Als dryfitters dan afkomen... weet je het zeker genoeg op voorhand hé... G. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Quote:
|
Dat is een waarheid als de moeder van een porseleinekast... of zoiets... :)
Nee... ik denk ook dat het interessanter is om een andere keer samen te komen in beperkte 'slot-kring'... dat we meer tijd hebben om te passen, nog extra vragen op te lossen... en kunnen we nog alles es overlopen... Julllie weten beter wanneer het er es kalm is hé... ergens in februari? (niet de 10de want de dag derna rijden wij inderdaad alleen de FIA GT endurance en heb ik hoogstwaarschijnlijk nog heel wat te doen! :)) G. |
5 Attachment(s)
Update:
volgende stap in dit project (in een naar mijn normen "hels" tempo) is de meest logische die je op dit moment kan zetten, denk ik: het inpassen van de man die de wagen zogezegd zal moeten besturen. Het ging hem gelijk al niet zo goed af: bij de seatfitting is aan het licht gekomen dat hij wat aan de zware kant was, en daarom hebben we enkele vitale organen moeten amputeren :D Dus als jullie zitten met een beetje overgewicht: ik heb een veel effectievere methode ontwikkeld dan Hoeberghs met zijn maagringen. Kom maar af :D :D Concreet: mits we moesten zorgen dat de electromotor nog in de auto kon, hebben we een deel van de cockpit moeten opofferen. Daarom werd een overkapping gemaakt die de electromotor aan het zicht zal onttrekken. Dat heeft als neveneffect dat de plaats van de piloot met ongeveer 50% werd ingenomen door die overkapping. En omdat we nu eenmaal een piloot in een rijdende wagen MOETEN hebben, heb ik er het mes in gezet. Op bijgaande foto's zie je hoeveel van de piloot werd weggesneden (straffe jongen by the way: helemaal zonder verdoving en zonder mopperen). Om je een idee te geven hoe het in de auto er ongeveer zal uitzien heb ik de rolkooi annex dashboard eens droog gemonteerd. Tot de volgende update. |
Wat een piloot allemaal al niet lijden moet voor een boïte met 38 vitessen... en hij vindt het precies niet eens erg. :D :D
Goed bezig! |
That's the spirt...
Het worden compromissen... je kan er maar beter meteen werk van maken dan! Goe bezig! G. |
5 Attachment(s)
Ok, hier zijn we weer. Het einde van de werken komt stilaan in zicht. De body staat goed in de lak. De decals zitten er op, en alles is in pricipe klaar voor de clearcoats. Ik ben nog effe bezig met een test op een stukje afval om te zien hoe de decals reageren op Tamiya Clear uit bussen vooraleer ik het op het model ga toepassen.
Met die decals heb ik trouwens "mijne peer gezien". De verwittigingen die je her en der op fora vindt zijn niet uit de lucht gegrepen. De decals die in en rond de verluchtingsgaten op de snuit van de wagen moeten komen zijn werkelijk een ramp om aan te brengen. In mijn geval ging dat tamelijk goed in zoverre dat ze niet ge"sold" waren. Ik dacht dat ze goed tegen de body zaten, dat er geen lucht noch vocht onder zat, en dat ze dus een laag sol mochten hebben. En vanaf het moment dat ik die aanbracht zeiden 3 van die decallekes "foert, ik ben er mee weg"... Resultaat: decal verschoven, kletsnat van de sol en dus zo breekbaar als wat. Zet die maar terug op hun plaats. Ik heb de schade dan proberen te beperken met een beetje verf van zodra alles weer gedroogd was, maar dat schijnt het nog erger te maken. Ik blijf er dus voor de rest met mijn fikken van af. By the way: die knoert van een vleugel staat nog niet vast. Dit is een dryfit, speciaal voor de photo-shoot.:+ Maar enfin. De piccies in attachment. En mijne teammaat mag de piloot verven. Dan weet die ook wat doen. :D |
1 Attachment(s)
Zeg eens, ik heb net zitten bedenken: dat gedoe met die decals op de voorkant van de wagen is helemaal nog zo erg niet. De rest van de teams krijgt toch alleen maar dit te zien:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
Good job mate :) |
All times are GMT +2. The time now is 22:17. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.