![]() |
In aanbouw : Ducati Desmosedici 2004 - Tamiya 1/12
Dit model ben ik aan het bouwen als nieuwste artikel voor Modelbouwmagazine. Daarom mag ik er geen uitgebreide foto-thread van maken zoals gewoonlijk. Maar ik beloof jullie om af en toe wat teasers te posten.
Momenteel heb ik alle onderdelen van de kuip gemonteerd tot submontages, geschuurd en gepolierd, voorzien van 2 lagen witte primer en 3 lagen Tamiya TS-49 Bright Red. Ik heb ook de ontbrekende Marlboro bestickering aangeschaft, en ik ben volop bezig met de witte vlakken te decallen waarop later de Marlboro letters moeten aangebracht worden. Teasers : later. |
wel knap. was al vol ongeduld om die foto's te zien na het lezen van de titel en dan niks :)
|
Ja, eerst ons lekker maken en dan zeggen dat we niks te zien krijgen. Sennake begint zowaar vrouwelijke trekken te krijgen :D
|
1 Attachment(s)
Allez vooruit, 1 teaserke zal wel geen kwaad kunnen zeker? Maar ik sta dan ook nog niet erg ver eh (de Porsche 917 LH heeft voorrang gekregen)...
|
5 Attachment(s)
Dit project gaat oerend.........traag vooruit. Ik wil het alles zodanig perfect tot in de puntjes afwerken, dat er dikwijls iets mis gaat en ik opnieuw moet beginnen. Ik heb van pure "armoede" al een 2e kit gekocht om verknoeide onderdelen te kunnen vervangen. Ik denk dat ik, zoals Huudo me onlangs zei, permanent op mijn limiet aan het modelbouwen ben, waardoor je net zoals in de autosport constant het risico loopt van uit de bocht te vliegen...
Maar goed, er is dan toch enige vooruitgang te bespeuren, en ik zal jullie de teaserkes dan ook niet onthouden : |
tja, op de limiet of niet ... maar het is wel zoals het hoort. Door steeds op de limiet te werken verleg je je grenzen.
Je hebt ook de juiste Marlboro logo's gevonden zie ik ... keep up the spirit! |
Knap werk Guy. Dit wordt weer een showbeest. Pak er je tijd maar voor, het resultaat zal dan ook navenant zijn. :worship:
|
4 Attachment(s)
De stuurinrichting werd op het chassis aangebracht, en enkele kabeltjes werden al bevestigd. Nu ga ik beginnen aan de uitlaten.
|
Dat ziet er gewoonweg perfect uit, chapeau! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
________ Medical Marijuana |
4 Attachment(s)
Quote:
Maar ik was nog niet tevereden : ik wou ook de spanveren aanbrengen die op de referentiefoto's te zien zijn, en de hittesensoren die op de uitlaateinden aangebracht zijn. Dus vormde ik met wat ijzerdraad de beugeltjes waaraan de veren bevestigd worden, en lijmde ik die op hun plaats, waarna ik met nog dunnere ijzerdraad veertjes draaide op een kopspeld en op hun plaats aanbracht. Voor de sensoren gebruikte ik Sakatsu boutjes waarin ik een stukje kopspeld lijmde als metalen "jackstekker", en daarover werd een stukje holle plastic tube geschoven, waar op zijn beurt weer een stukje dunne plastic hose gelijmd werd. En hieronder zie je het resultaat. Verder heb ik ook de radiator details geschilderd (nog niet helemaal af, maar toch bijna) en werden de rode verbindingen afgewerkt met dunne zwarte reepjes decal en reepjes chroomfolie. Ook de zijpanelen (die ik helemaal opnieuw moeten doen heb omdat het lettertype van "Marlboro" eerst verkeerd was) zijn weer bijna klaar, op enkele kleine decals na. Je ziet hieronder zowel de foutieve panelen staan (die met de neusbekleding erbij) als de correcte (tegen het verfpotje). |
lekker jongen !! :applaus:
|
ik heb het zo niet om motsjikletten maar dit is KLASSE !
|
Ziet er keurig uit ... zoals altijd. Alleen vind ik het blauw op de uitlaten een beetje te licht en aan de groene kant (komt misschien door het geel dat eronder zit ...).
Ik gebruik meestal transparant blauw gemengd met smoke ... dan wordt het een flink stuk donkerder. Maar ... da's mijn mening natuurlijk, en wie ben ik! Voor de rest ... nice job! |
Telkens sta ik weer versteld van de details die sommigen onder ons aan de modellen toevoegen. Héééééééél goe bezig zou ik zo zeggen :applaus:
Grtzzzzzzz Nismo :worship: |
Hopelijk kunt ge het desmosysteem even gedetailleerd weergeven, want dat maakt per slot van rekening een Ducati ! :D
Mooi hoor. |
5 Attachment(s)
Quote:
Maar in principe zal het wel kloppen, want ik gebruik als referentie het boek "MotoGP Racer's Archive 2004", waaruit ik alles natuurgetrouw tracht na te bootsen, alhoewel ik dus soms niet eens weet wàt ik naboots :o Ik moet overigens wél oppassen met die referentiefoto's, want de Ducati zag er in het begin van het seizoen anders uit, om na de 4e GP een aantal ingrijpende aanpassingen te ondergaan, zoals bv de dubbele uitlaat boven- en achteraan, die de eerste 4 GP's één enkele uitlaat bleek te zijn (t.t.z. 2 uitlaten die uitmondden in één enkele). Zo zijn er nog een aantal verschillen, en de Tamiya-kit is duidelijk gebaseerd op de latere versie! Maar genoeg gezeverd, hier komen weer wat foto's van de vordering der werkzaamheden : |
Als ik me niet vergis is het desmo systeem een systeem dat de kleppen van de motor helpt te sluiten, dus het zit binnenin. Dus dat nabootsen ... good luck! Maar ... bouw een soundmodule in in de soccle en je bent al een heel stuk verder ... want da's typisch desmo en Duc.
Hey Sennake ... mijn volgende project wordt de RC211V van Rossi Valencia 2003. Heb je daar goede referentie foto's van in één van je boeken? (sorry dat ik de thread even bevuil ...) |
Quote:
Via een of andere zoekrobot vind je ongetwijfeld meer en betere informatie hierover, maar het komt erop neer dat desmodromisch systeem eigenlijk synoniem is geworden voor Ducati. Hier onder meer : http://nl.wikipedia.org/wiki/Desmodromisch (vlindermechaniek). http://www.ducati.com/bikes/techcafe...part=technical http://www.usq.edu.au/users/grantd/m...cati/DESMO.HTM Deze link geeft het mooi weer met een animatietje : http://www.answers.com/topic/desmodromic-valve |
Ik wou dat ik ook zo goed kon bouwen als sennake,nismo,huudo.....enz,als je die foto's en modellen ziet????
|
Quote:
|
Ok, nu begrijp ik de techniek. Maar dat zit dus binnenin, en ik ga wel ver in modelbouw, maar zooooover nu ook weer niet eh ;)
|
Quote:
|
De W196 en 300SLR waren er indertijd ook mee uitgerust. Ah ja, van Mercedes natuurlijk. :D
|
Coolen brommer!!
Coolen brommer!! :drewl: |
Quote:
Het eerder aangehaalde 'motsjiklet', vind ik toch wel cooler. :D Maar ook onze Sennake is "ne pas trop juste celui là :D" bezig. :worship: |
:) zeer mooi bezig Sennake
|
Quote:
|
5 Attachment(s)
Nadat het chassis-motorgedeelte nagenoeg klaar was, ben ik aan de voorvork en -wiel begonnen. Ik had de extra voorvork-set van Tamiya aangeschaft, en het verschil is toch wel aanzienlijk. De goud- of koperkleurige stukken die in de gewone kit gespoten moeten worden, bestaan hier uit metalen cilinders en ze zien er prachtig uit, én nog eens natuurgetrouw ook. Ook de zwarte onderdelen bestaan uit zwart gelakte, gedraaide aluminium. Zeer mooi allemaal.
Verder heb ik ook de basic photoetch set van Acustion aangeschaft. Er bestaan er 3 verschillende van basic tot pro, maar ik vond de eerste voldoende omdat ik voornamelijk de photoetch radiatorrooster en de remschijven wilde gebruiken. De meegeleverde "Michelin" spuitmallen om de tekst op de banden te spuiten is trouwens waardeloos omdat de diameter van de band en die van de tekst op de spuitmal totaal niet overeenkomt. En terwijl je een decal die dit euvel vertoont met wat sollen nog kan vervormen, kan dat met photoetch materiaal totaal niet natuurlijk. Jammer, een gemiste kans... In elk geval zie je hieronder enkele foto's van de te monteren onderdelen (motor-chassis, voorvork-helften en voorwiel), en het samengebouwde geheel dat nu op een "halve moto" lijkt (of eigenlijk ook wel is). Je ziet ook een detailfoto van het voorwiel waaraan ik naast detailschildering ook wat extra bekabeling en (als je ze kan zien) een borgpen aan toegevoegd heb (in de as). Allemaal pietluttige details die je op zich eigenlijk niet bemerkt, maar die het totaalbeeld wel een "echt" effect meegeven, waarvan je niet zo direct kan aanwijzen waarom dat eigenlijk zo is... Overigens moet de voorvork nog wel een wash krijgen, net zoals het aluminium onderdeel dat linksboven aan het chassis gemonteerd zit. Op dit moment ben ik bezig aan de onderdelen die vooraan op het stuur moeten komen zoals het dashboard-display, de steunen voor de voorste kuip en de airbox... |
Mooi hoor. Zie maar dat je niet te veel previews post. ;)
|
5 Attachment(s)
Quote:
|
Jawadde, wat moet ne mens hier op zeggen ????
Sjieke dinges. Grtzzzzzzz Nismo :drewl: :drewl: |
mooi en strak, die kleine details maken nu eenmaal het verschil en ze zullen nog beter uitkomen met een wash ... maar, die handvatten op de 'guidon' blijven toch mijn favorieten!!!:applaus:
|
't is hier tegenwoordig precies "om ter 't strafst" :D :D
Ferm hoor. :applaus: |
Echt een hele mooie Ducati Guy! Mooi gedetailleerd en alles. Ikzelf heb er ook nog twee van deze staan. Deze en de GP4 Versie van Louis D'Antin.
Ik had een klein vraagje...dat boek waar je over sprak van Moto GP, waar is dat ergens te verkrijgen? Ik zoek nl al lang zo'n boek voor referentiefoto's maar ik vind het nergens. Ik kijk nu al uit naar het modelbouwmagazine waar deze inkomt! Tom |
Quote:
|
Quote:
Hier zie je enkele foto's van de binnenzijde van het boek : http://www.hlj.com/product/MDG22880 |
Bedankt Guy! Spijtig dat het bij HLJ is, kan daar niets bestellen want heb geen paypal (en kan geen account aanmaken)
Dan zal het niets worden he :) Tom |
Quote:
Roadrunner Autoboeken. Dorpsstraat 38 3500 Hasselt Tel: 011/22 71 39 Ik denk wel dat je daar geholpen kan worden. Grtzzzzzzz Nismo ;) |
Aha wederom bedankt Johny! Dan moet ik daar eens gaan kijken.
Tom |
Pitwalk Moto GP
ik heb deze week bij HLJ de 2003 versie van dit boek besteld om de Honda RC211V Van Rossi versie Valencia te maken. Ik heb gezien dat jij die ook bouwt (of gebouwd hebt) dus als je info wil, kan ik eventueel scans maken ... als ik het boek heb.
|
All times are GMT +2. The time now is 22:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.