![]() |
in aanbouw: VW Kever '67
4 Attachment(s)
Ik ben ondertussen begonnen aan de bouw van een VW Kever uit '67. Het betreft de bouwdoos van Hasegawa. (foto 1)
Op foto 2 zie je een voorbeeld waarop mijn kevertje moet gaan lijken. Eerst was het de bedoeling om dit model te voorzien van een stel Fuchs-velgen, maar omdat het voorbeeld deze niet had heb ik een andere oplossing gevonden. Ik heb in mijn velgendoos nog een stel BBS-velgen gevonden. Op deze velgen heb ik dan de originele VW-wieldeksels gelijmd. Ook heb ik al een eerste poging gedaan om de banden te voorzien van een whitewall. (foto 3) De whitewall op de foto viel uiteindelijk te groot uit, zodoende heb ik de banden terug proper gemaakt en er een kleinere witte ring op geverfd. Omdat het voorbeeld zeer laag ligt moet dit model ook verlaagd worden. De verlaging gebeurt bij dit model op een primitieve manier omdat ik de originele ophangingselementen zowel aan de voor- als achterkant niet kan verbouwen omdat de banden een beetje te breed zijn. Aan de achterkant werd de achteras weggelaten en vervangen door een asje dat iets dieper in de wielkast komt te liggen. Aan de voorzijde werd er een plastiek buisje gelijmd waardoor een asje komt waarop de wielen komen vast te zitten. (foto 4) Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
3 Attachment(s)
Het gehele onderstel is ondertussen gespoten met TS-29 (semi-gloss-black).
Het motorgedeelte zal dan weldra verder afgewerkt worden. Het interieur zal afgewerkt worden met xf-60 (dark yellow), ook de zetels. Alhoewel mijn voorbeeld aan de binnenkant in originele staat verkeert, ga ik mijn kevertje voorzien van andere sportstoelen die uit een Porsche 959 komen en een klein sportstuur. De karosserie zal eveneens in 2 kleuren gespoten worden. Het voorbeeld is gespoten in de kleuren expressobruin parelmoereffect en manillabeige. De kleuren die ik voor mijn kevertje ga gebruiken zijn: Dark Yellow (TS-3) en Maroon (TS-11) en daarna alles overspuiten met Pearl Clear (TS 65) . De voorste pinkers worden weggelaten, de voorziene gaatjes zijn ondertussen al dicht geplamuurd. Op de volgende 3 foto's zie je in welke richting dit model evalueert. De uitsparingen van de uitlaten zijn iets vergroot om de dikkere uitlaatpijpjes te herbergen. Deze worden gemaakt van aluminium buisjes. De whitewalls op deze foto's zijn nog de grote versie, de kleiner versie staat veel mooier. Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Een mooi begin van een fijn projekt.
Toch is er een detail dat volgens mij niet klopt: een kever uit 1967 heeft normaal gesproken schuingeplaatste koplampen. De rechtopstaande koplampen werden pas geïntroduceerd in 1968, da's dus een foutje van Hasegawa. Het zou kunnen dat exportmarkten eerder van deze wijziging mochten genieten dan Europa, maar dat zou me sterk verwonderen. Op schaal 1/1 zijn kevers ook wel boeiende modelbouw-uitdagingen:rolleyes: |
Quote:
Mijn broer heeft er een gerestaureerd... |
Nice om eens wat speciaals te volgen. Ik heb zin om er zo ene in Herbie style te maken. Of toch een rallyversie zoals er ooit ene meedeed in Ieper Historic. Was best gezellig om zien...
|
2 Attachment(s)
Dit was de kever van mijn broer...
Als je denkt een deuk te zien in de deur, heb je gelijk. Is later hersteld... |
1 Attachment(s)
Quote:
Hierbij toon ik een foto waarop de kleinere whitewall te zien is. Met dank aan Huudo, de fotograaf van dienst gisteren op de modelbouwmeeting. Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Mooi hoor Nismo, zal prachtig worden...
|
Vandaag weer een beetje verder gedaan aan het interieurgedeelte van het onderstel. Ik heb alles wat zijdeglans-zwart moest blijven afgeplakt om daarna het interieurgedeelte te spuiten met Dark Yellow (TS-3). Na 2 laagjes te hebben gespoten, heeft het geheel een aantal uren staan drogen alvorens we de afplaktape hebben verwijderd. Het gespoten gedeelte ziet er nu prima uit. Nu we deze fase achter de rug hebben, kunnen we werk gaan maken van de zetels. Deze zullen één van de dagen hun laagje primer krijgen.
Bij het dryfitten van de binnendeurbekleding kwam ik tot de vaststelling dat er aan de voorkant een kier onstaat waardoor je zo via het raam en de kier naar buiten kan kijken. Dus zullen we eerst de binnendeurbekleding wat moeten bijwerken met behulp van wat dunne plastickplaat zodat de kier verdwijnt van zodra we het geheel monteren. Waarschijnlijk ga ik Dark Yellow (TS-3) vervangen door Racing White (TS-7) omdat die TS-3 wat te donker uitvalt en de TS-7 wat meer aanleunt bij het beige. Tot zover deze kleine update. ;) Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
3 Attachment(s)
We gaan even een stand van zaken laten zien van de Kever. Op de eerste foto het chassis zo als het er nu uitziet, de binnenkant gespoten met TS-3.
Op de tweede foto is de opening te zien tussen chassis en de binnendeurbekleding. Die opening zal nu eerst weggewerkt worden met wat plastick plaat. Op de derde foto zie je links de originele stoelen en rechts diegene die erin komen. Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
properkes bezig. Die rechtse stoel lijkt verdacht veel op een 911 stoeltje! ;)
|
Tof hoor! Hier in Wevelgem staan er een paar kevertjes in een vitrine nabij het vliegveld. Ene is in Herbie-look gebouwd. Best leuk! Zal eens een foto gaan nemen...
Ik was trouwens op de Hollandse site al aan het meegluren... Alleen jammer dat ze ginds vooral van verlaagde en getunede (??) auto's houden. Dat valt me echt wel op. |
Quote:
Grtzzzzzzz Nismo ;) |
2 Attachment(s)
Ook aan deze kit heb ik vandaag wat verder aan gewerkt. Ik heb een poging gedaan om de karosserie mooi glad te schuren en daarna ook een laagje primer aangebracht. Het spuitwerk is goed gelukt, maar mijn schuurwerk kon beter. Na het spuiten van de primer werden een paar gietnaden zichtbaar die niet goed waren weggeschuurd, vooral op het voorste spatbord en op de motorkap. Niks aan de hand, morgen gaan we onze schuurwerk opnieuw doen.
Ik moet wel zeggen dat bij deze Hasegawa-kit de gietnaden op de meest onmogelijke plaatsen zitten. Hier zie je nog een paar foto's van de kever in zijn primer-hemdje Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
4 Attachment(s)
Vandaag weer eventjes verder gedaan aan dit kevertje.
Op foto 1 zie je de Porsche-zetels gemonteerd op de originele steunen,bijgeplamuurd waar nodig en al helemaal glad geschuurd. Ze zijn nu klaar om een laagje primer te ontvangen. Op foto 2 zie je een deurpaneel die aangepast is omdat er anders aan de voorkant een spleet ontstond tussen het chassis als het geheel gemonteerd was. Op foto 3 zie je zo'n paneel gedry-fitted op het chassis en op foto 4 zie je een dry-fit met de zetels erin. Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Goed gedaan hoor. Je hebt toch best veel werk aan zo'n modellen als je het echt netjes wil doen he??
Mijn oom had trouwens ooit een kever... Tot dat "beest" besloot om de gracht op te zoeken. Drie koprollen later was hij goed voor de schroot en mijn oom voor het ziekenhuis. Gelukkig had hij enkel wat schrammen. Volgens de dokter dankzij de bolvorm van de kever want een gewone vierkanten doos uit die tijd had wel wat anders gereageerd bij een drievoudige salto met buiklanding... |
5 Attachment(s)
Voormiddag was het hier spuitdag, na de Calsonic GT-R was het de beurt aan de Kever. Ook hij heeft nog een laagje Racing-White (TS-7) gekregen. Op foto 1 staat hij nog uit te harden. Ik ben nog niet tevreden met het resultaat, Er zal nog een laagje op moeten alvorens we na het uitharden kunnen gaan afplakken om de 2de kleur te spuiten.
De deurpanelen en de zetels waren gisteren al gespoten in hun definitieve kleur, Dark-Yellow (TS-3). Vandaag dan het gele gedeelte afgeplakt om dan de rest te spuiten met TS-29 (Semi-Gloss-Black) Foto 2+3 Op de 4de foto zie je dan een dry-fitt van het deurpaneel, de achterbank en de bestuurderszetel. Op foto 5 zie je een bovenaanzicht met achteraan in de "kattebak" de luchtfles die rijhoogte bepaald. Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Leuk projectje
|
ik wou net hetzelfde zeggen Wild Goose :)
|
3 Attachment(s)
Vandaag geprofiteerd van het mooie weer om de 2de kleur op het kevertje aan te brengen. Allereerst hadden we het te spuiten gedeelte lichtjes mat geschuurd en vervolgens het gedeelte tussen de 2 wielkasten afgeplakt met Tamiya-tape. Daarna spoot ik een eerste dunne laag en een kwartiertje later een iets dikkere laag TS-11 (Maroon). Een uurtje of vier later heb ik dan de eindlaag gespoten.
Toen ik een uurtje geleden de afplaktape verwijderde, bleek dat er vlekken achter gebleven zijn op het wit gespoten gedeelte. Deze vlekken zijn afkomstig van de tape, maar vraag me niet hoe het komt. De vlekken zijn niet te zien op de foto's. Nu komt mijn vraag: Als ik nu de body met 4000 mat schuur en er daarna vernis overspuit, ga ik dan nog sporen zien waar er geschuurd is ????? De bedoeling is dat het kevertje na de 2-kleuren ook nog overspoten wordt met Pearl-Clear (TS-65). Hieronder zijn nog een paar foto's te zien terwijl hij staat uit te harden. Grtzzzzzzz Nismo :frusty: |
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn Porsche 911. Gespoten, daarna afgeplakt om de ruitrubbers te spuiten en toen ik de tape eraf haalde zag je overal die sporen van de tape (vlekken). Ik dacht dat het toen kwam omdat ik misschien niet lang genoeg gewacht had tussen het spuiten en het afplakken. Hoe lang heeft er tussen gezeten?
Als je alles schuurt met 4000 én fijner en je vernist de kas daarna, dan zie je daar niets meer van. Voorwaarde is natuurlijk dat de kleur overal nog gelijk is. Maar met 3 kleeurlagen erop mag dat in principe geen probleem zijn. Ik doe dat overigens altijd. 3 lagen kleur, tussen iedere laag wordt alles wet&dry opgeschuurd - in het geval van de kleurlagen zelfs met 2400 - en dus ook opschuren net voor het vernissen. Als je netjes te werk gaat merk je er niets van. Het tussenin opschuren gebeurd niet enkel om de verf beter te laten hechten, maar ook om de glans dieper te krijgen (in het geval van de vernis dan). Zelfs als de laatste vernislaag erop zit, schuur ik die nog met 8000 helemaal op en polier dan met compound. "Glas" is het resultaat. ;) |
Quote:
Ik ga het witte gedeelte eerst eens met Tamiya compound bewerken en als dan de vlekken niet weg zijn dan schuur ik het wit met 4200 en spuit daarna alles met Pearl-Clear. Maar eerst mag het "beestje" een dikke week uitdrogen . Grtzzzzzzz Nismo ;) |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Naar het schijnt zou ik die vlekken ook weg kunnen krijgen met behulp van een zachte gom. Morgen of zo eens proberen.
Nog een vraagje: Er zit een klein stofje op het dak. Ik wil nu het dak lichtjes schuren met 4200 en daarna de hele body overspuiten met Pearl-Clear. Ga ik na het spuiten van vernis nog zien waar er geschuurd is en waar niet??? Of moet ik de hele body lichtjes schuren ipv alleen het dak??? Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
Er zal in principe geen verschil te zien zijn.
Vraag is, is Maroon kleur een metallic kleur of niet, want dat weet ik even niet. Indien ja, dan zal schuren alleen niet voldoende zijn, maar zal je toch ook opnieuw een fijn laagje moeten aanbrengen. Wanneer je metallic opschuurd (ook al is het lichtjes) verander je de structuur van de metallic pigmenten, en dat ga je wel zien. Is Maroon een gewone kleur, is er niets aan de hand. |
Aaaaah stofjes he... Je zou er soms gek van worden. Mijn restauratie van de celica van Kankkunen zit zo op een dood spoor wegens tientallen hele kleine stofjes in de lak. Vroeger zou ik er niet om malen omdat het op plaatsen is waar veel decals komen. Maar nu, nadat ik hier al zoveel prachtige modellen zag, wil ik die vuiligheid eruit. Dus ook hier wordt dat schuren, herprimen misschien (neveltje) en herlakken (enkele nevels...)
Allez, veel succes Nismo, het is een klassebak dat je maakt !! grtzz |
Quote:
Wat betreft de strepen die achtergebleven zijn met het afplakken, ik heb een poging gedaan met een zachte gum en dat blijkt te werken. Ik heb wel nog niet gegumd in de buurt van donkere kleur omdat die nog genoeg is uitgehard en bang ben om het donkere gedeelte te beschadigen. Wel zal ik na het gummen het witte gedeelte eens moeten behandelen met Tamiy-polish om de gumresten er helemaal af te krijgen. Bedankt jongens voor de zéér bruikbare tips. ;) Grtzzzzzzz Nismo :gas: |
3 Attachment(s)
Vandaag heb ik al de vlekken, die achtergebleven waren na het verwijderen van de afplaktape, weggegumd op het witte gedeelte van de body. Na het poetsen van de gumresten was er niets meer te zien, oef.
Ik kon het niet laten om de kas eens op het onderstel te plaatsen om zo een idee te krijgen wat het zou gaan worden. Ook de zijpanelen werden gedetailleerd. |
5 Attachment(s)
Het interieur werd vandaag ook verder afgewerkt en is nu helemaal klaar, op het dashboard na, want dat wordt samen met het stuurwiel aan de binnenkant van de body bevestigd.
Eerst hebben het drukvat voor de luchtvering geplaatst vanachter in het bakske en er een leiding aan gemaakt. De achterzetel werd geplaatst, alsook de voorste Porsche-zetels. Ook de pedalen,handrem en versnellingspook staan op hun plaats. Als laatste werden ook de deurpanelen geplaatst. Na deze fase kunnen we werk gaan maken van de onderkant, maar dat is voor de volgende keer. ;) |
Allez, dat gommen is dan eentje om te onthouden. Interieur ziet er best leuk uit!
|
Woensdag voormiddag heb ik mijn kevertje lichtjes mat geschuurd, er zat een stofje in de lak op het dak, en daarna een eerste dunne laag Pearl Clear (TS-65) gespoten. Een half uurtje later een tweede laag erover gespoten.
Nadat ik thuiskwam van de middagpost heb ik het spuitresultaat eens van naderbij bekeken en het ziet er goed uit, geen stofjes of iets dergelijks. Nog een laagje of 2 en het spuitwerk van de karosserie is teneinde. Na het uitharden kan deze dan verderafgewerkt worden. ;) |
5 Attachment(s)
Gisteren de 2 laatste lagen vernis gespoten (Pearl Clear) en ik moet zeggen dat het resultaat me prima bevalt.Geen stofjes of wat dan ook in de lak en hij is mooi glad. Ik moet de karosserie wel nog behandelen met compound en wax, maar dat is voor later. Vanmorgen nog rap een paar fotootjes getrokken die ik jullie niet wil onthouden. Als de karosserie goed is uitgehard kan deze verder afgewerkt worden.
|
op de 4de foto, die in de schaduw is genomen, kan je het beste zien hoe zeer hij blinkt. Mooi hoor. ;)
|
5 Attachment(s)
Omdat ik toch thuis ben met een ontstoken armspier, heb ik vandaag weer wat verder gewerkt aan mijn kevertje. De raamomlijsting heb ik vandaag geschilderd alsook zilveren sierlijsten. De voorste raamomlijsting moet echter nog gedaan worden. De dorpels werden ook al zijdeglans-zwart geverfd en de panellines werden ook al aangebracht.
De onderkant van het motorblok alsook de uitlaten werden voorzien van een kleurtje, ook de eindpijpjes zijn geplaatst. Deze zijn gemaakt van aluminium buisjes en opgeschuurd met 4000. De onderkant moet nog ge-dry-brusht worden, hij is een beetje te proper. Ook heb ik een dry-fit gedaan van de bumpers, de steuntjes van de achterbumper heb ik iets ingekort omdat ik vond dat hij te ver naar achteren uitstak. Hier zijn een aantal foto's.Misschien raakt dit kevertje nog klaar tegen de volgende meeting.;) |
Begint zoal een beetje in zijn definitieve plooi te vallen he. Doe maar op het gemakske verder. Dan wordt het een schoontje! ;)
|
Hij begint er inderdaad heel goed uit te zien.
Niks forceren nu. Als hij niet klaar is tegen 2/06, dan is het voor de volgende keer. |
Mooi kevertje, ik ben volledig weg van die look ook... Ben benieuwd om es irl te zien!
Doe zo verder! G. |
Quote:
|
All times are GMT +2. The time now is 03:07. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.